اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گزارش تخلفات احمدی‌نژاد در عدم ابلاغ به موقع قوانین در صحن مجلس قرائت شد



 مجلس شورای اسلامی,گزارش تخلفات احمدی‌نژاد ,تخلفات احمدی‌نژاد

گزارش تخلفات احمدی‌نژاد در عدم ابلاغ به موقع قوانین در صحن مجلس قرائت شد

 گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس از عدم ابلاغ به موقع قوانین از سوی رییس جمهور سابق در صحن علنی مجلس قرائت شد.

مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه امروز خود «گزارش کمیسیون اصل نود قانون اساسی در مورد عدم رعایت موارد قانونی ابلاغ قانون و دستور انتشار در روزنامه رسمی و عدم ابلاغ برخی از قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی از سوی محمود احمدی​نژاد رئیس جمهور وقت»، را در دستور کار خود داشت که از سوی افضلی فرد سخنگوی این کمیسیون در صحن علنی مجلس قرائت شد.

وی با بیان اینکه اداره کل امور کارشناسی و نظارت مجلس طی چند فقره نامه‌های مستند موارد عدیده‌ای از عدم ابلاغ به موقع قوانین از سوی رییس جمهور وقت به مجریان یا عدم دستور انتشار آن در روزنامه رسمی را گزارش داده است، گفت: قانون استفاده از تسیهلات حساب ذخیره ارزی برای حمل و نقل عمومی و ریلی شهرها، قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن، قانون تدوین و تنقیح مقررات کشور، قانون الزام دولت به پیگری و استیفای حقوق دیپلمات‌های آسیب دیده از اقدامات کشورهای خارجی از جمله آمریکا، قانون شناساسی و حمایت از مصدومین شیمیایی، قانون مستثنی شدن شهرداری‌های کشور از واگذاری اموال عمومی مانند پارک‌ها از قانون مالک و مستاجر، قانون تجمیع انتخابات شوراهای پنجم با انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم، قانون تعیین و تکلیف چاه‌های آب فاقد پروانه بهره‌برداری از جمله این قوانین هستند که در گزارش ارسال شده به رییس جمهور مورد تاکید قرار گرفته است.

افضلی فرد به جوابیه معاون امور مجلس ریاست جمهوری وقت اشاره کرد و گفت: در جوابییه فرستاده شده از سوی معاون پارلمانی دولت پیشین اعلام شده بود که 5 مورد از 8 فقره قانون ذکر شده از سوی رییس جمهور ابلاغ شده است، اما توضیحی درخصوص عدم ابلاغ به موقع آن ارائه نشده است. ضمن آنکه در این جوابیه تلویحا عدم ابلاغ سه قانون دیگر مورد قبول دولت سابق قرار گرفته است.

سخنگوی کمیسیون اصل نود، به دو نامه ارسال شده از سوی کمیسیون متبوعش به محمود احمدی​نژاد اشاره کرد و با بیان اینکه مکاتبات کمیسیون اصل نود با دولت وقت در راستای تعامل و همکاری دو قوه انجام شده است، تاکید کرد: با وجود این مکاتبات اما گزارش های ماهیانه معاون کارشناسی و امور نظارت مجلس حکایت از تکرار این رفتار از سوی دولت داشت. در حالیکه رییس جمهور طبق قانون عالی ترین مقام کشور بعد از رهبری هستند و طبق قانون باید قوانین مصوب مجلس را در موعد قانون به مجریان و دستگاه های اجرایی ابلاغ کنند.

وی تصریح کرد: با این وجود اما آقای احمدی​نژاد هیچ پاسخی به دو نامه ارسال شده ندادند و بر اساس آنچه معاونت نظارت مجلس اخیرا اعلام کرده است از ابتدای مجلس نهم تا اردیبهشت ماه 92 ، 49 قانون به رییس جمهور ابلاغ شده است که تنها 5 فقره آن در مهلت قانونی ابلاغ شده است، 29 فقره آن با تاخیر ابلاغ شده و 19 مورد آن نیز به دلیل تاخیر رییس دولت در ابلاغ قوانین از سوی ریییس مجلس ابلاغ گردیده است./خبر آنلاین

 


ویدیو مرتبط :
خروج خشم آلود احمدی نژاد از صحن مجلس بعد از جواب لاریجانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ابعاد قرائت نشده گزارش واردات خودروهای لوکس و تخلفات مسئولان دولت احمدی نژاد



اخبار,واردات خودروهای لوکس


اخبار اقتصادی - ابعاد قرائت نشده گزارش واردات خودروهای لوکس ؛
هزینه ارز دارو برای واردات میتسوبیشی

برخی از شرکت های شبه دولتی که ارز کالاهای اساسمی و داروی مردم را به واردات خودروهای لوکس اخصاص دادند، متعلق به مقامات و مسئولان عالی رتبه دولت احمدی نژاد است.

 مسئولان دولت احمدی نژاد صاحبان شبه دولتی های متخلف هستند

سال 91  کمیسیون اصل 90 مجلس میزبان شکایت های متعددی در خصوص تفاوت فاحش قیمت حاشیه بازار با قیمت های اعلام شده سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سوءاستفاده رانت‌خواران و سفته‌بازان بود.

 

علاوه بر این گزارش هایی مبنی بر ظهور مفاسد و رانت های آشکار در فروش آزاد خودرو و اجحاف به مصرف‌کنندگان و عدم پرداخت کامل حقوق دولت و مالیات های قانونی در بازار خودروهای وارداتی  گزارش شد. در پی این شکایت از شهریورماه 1391 در پی اظهارات مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت وقت که از اختصاص ارز مرجع به واردات کالاها و خودروهای لوکس انتقاد کرده بود، مسئله در دستور کار این کمیسیون قرار گرفت و کارگروهی به منظور بررسی جامع موضوع، تشکیل و با تدوین برنامه های اجرایی مبادرت به جمع آوری اطلاعات مورد نظر نمود.

 

در نهایت نیز در 26 اسفند سال گذشته این گزارش در صحن علنی قرائت شد. اعضای کمیته بررسی این مسئله جسته و گریخته پیش از انتشار نهایی خبر از نقش مسئولان دولت احمدی نژاد در قالب مدیران شرکت های شبه دولتی مدیریتکننده این تخلف می دادند. در این خصوص نادر قاضی پور به عدم قرائت نام این مدیران در صحن علنی مجلس در زمان قرائت گزارش نهایی در این خصوص انتقاد دارد. وی تاکید می کند که باید اسامی مدیران دولت قبل که با ارز داروی مردم میتسوبیشی وارد می کردند به مردم اعلام شود.

نادر قاضی پور، عضو کمیته تحقیق و تفحص از واردات خودروهای لوکس با ارز مرجع  در گفت و گو با خبرنگار جمهوریت می گوید: 26اسفندماه در مجلس درباره افزایش واردات خودرو به ایران قرائت شد اما قرائت این گزارش ایرادات زیادی از جمله تاخیر جدی در قرائت و عدم قرائت برخی نام های این گزارش است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: محور اصلی این گزارش استفاده از رانت و دلالی در واردات خودرو آن هم با نرخ ارز مرجع بود به این شرح که با ارزی که باید کالاهای اساسی وارد می شد ماشین های گرانقیمتی مثل میتسوبیشی آی ایکس، وارد شده است؟

قاضی پور تصریح کرد: به رغم این که خرید خودروهای لوکس وارداتی در اولویت دهم واردات بود، با رانت ، جای اولویت نخست یعنی کالاهای اساسی را گرفت و این دلالی در حالی صورت گرفت که ارز برای واردات دارو نداشتیم اما برخی مسوولان ارز مرجع را برای واردات خودروهای لوکس اختصاص دادند.

وی ادامه داد:  بسیاری از شرکت هایی که با مقیاس های بالای 200 تا 500 عدد خوردو وارد کرده بودند شرکت های شبه دولتی بودند که مسئولان آن ها مقامات و مسئولان عالی رتبه دولت احمدی نژاد بودند.

قاضی پور با انتقاد از روند افزایش واردات خودرو در دولت قبل گفت: در سال 90 نسبت خودروهای وارداتی به خودروهای تولید داخل 2درصد بود که  در سال 91 این رقم به 8 و در سال 92 به 16درصد رسید.

وی افزود: در طول 2سال واردات خودرو نسبت به تولید آن 8برابر شده و از 39هزار خودرو وارداتی در سال 90 به 62هزار خودرو در سال 92 رسیده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این که نام شرکت هایی که دست به این اقدام زدند و مسئولان دولت قبل که در این عمل دست داشتند باید رسانه ای می شد گفت: این اسناد و اسامی در اختیار من است و مجلس باید در قرائت این گزارش اسامی را می گفت.

قاضی پور هم چنین با بیان این که قوه قضاییه باید رسیدگی قاطع به مسئولان دولت قبل که با ارز داروی بیماران ماشین های لوکس وارد کردند کند، گفت:این افراد با ارز کالاهای اساسی و دارو خودرو لوکس وارد کردند و بعد این خودرو را به قیمت ارز آزاد در بازار فروختند.

اخبار اقتصادی - جمهوریت