اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گزارش تازه از قاچاق سازمان‌ یافته در کشور


رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در نخستین گزارش خود از روند قاچاق در کشور نکات تازه و آمارهای هشدار دهنده‌ای از پدیده قاچاق سازمان یافته در اختیار خبرنگاران گذاشت.

روزنامه ایران: رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در نخستین گزارش خود از روند قاچاق در کشور نکات تازه و آمارهای هشدار دهنده‌ای از پدیده قاچاق سازمان یافته در اختیار خبرنگاران گذاشت.

علیرضا جمشیدی در نخستین نشست خبری خود با اهالی رسانه در سال 95 از رسیدگی به 30 هزار پرونده در ایام نوروز خبر داد و گفت: این پرونده‌ها عمدتاً مربوط به حوزه خدمات و کالای صنفی و غیرصنفی، قاچاق کالا و ارز و تخلفات بهداشتی بودند، به‌طوری که در جاده چالوس 16 رستوران متخلف پلمب شد.

وی با اشاره به کشف 8 تن مرغ فاسد در تهران خاطرنشان کرد: در این ایام با عرضه میوه قاچاق بشدت برخورد شد و شرکت‌های مسافربری اعم از هوایی، ‌دریایی، زمینی، هتل‌ها، اماکن تاریخی، تفریحی و فرهنگی و همچنین مراکز توزیع مواد غذایی، میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های بهاره و زنجیره‌ای مورد بازرسی مستمر قرار گرفتند. رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، آرامش ایجاد شده در حوزه میوه در ایام نوروز را ناشی از برنامه‌ریزی دولت و نظارت‌های مستمر دستگاه‌هایی چون سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کرد.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در سال 95 مبنی بر برنامه‌ریزی وسیع برای برخورد با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: متأسفانه طبق آمارهای رسمی در سال 93، حدود 20 میلیارد دلار قاچاق در کشور داشته‌ایم که این موضوع خسارت به تولید ملی محسوب می‌شود و مغایر با اهداف سالی است که رهبر معظم انقلاب آن را «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامگذاری کرده‌اند. در حال حاضر 3 درصد قاچاق کشف می‌شود و جالب اینکه تنها 2 درصد پرونده‌ها یعنی پرونده‌های بالای 100 میلیون تومان کشف می‌شوند.

وی افزود: متأسفانه فساد سازمان یافته وجود دارد و این موضوع باعث شده قاچاق کالا و ارز به وفور دیده شود و همین امر می‌تواند خسارات عمده‌ای را به کشور وارد کند.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی اظهار کرد: به نظر می‌رسد در حیطه‌های مختلف از جمله قانونگذاری، اجرا و همچنین کشف و رسیدگی باید برنامه‌ریزی جامعی وجود داشته باشد که متأسفانه امروز در ترانزیت، بازارچه های مرزی و مناطق آزاد، قاچاق کالا به وفور مشاهده می‌شود. برای نمونه در سال 94 فقط در استان ایلام دو برابر جمعیت ایران برنج قاچاق وارد و در سراسر کشور توزیع شده است؛ لذا امیدواریم برنامه‌ریزی‌ها در این حوزه به نتیجه برسد و سال جدید سال کاهش قاچاق کالا باشد. وی با اشاره به افزایش جریمه‌های نظام صنفی تصریح کرد: در هر سال معمولاً درصدی بر اساس نرخ تورم به جریمه‌ها اضافه می‌شود که این درصد در سال 95 در نظر گرفته شده است، اما باید مجازات‌ها شدیدتر شود و امیدواریم قانونی که در حال آماده‌سازی آن هستیم، بتواند با تخلفات به صورت جد‌ی‌تر برخورد کند.


ویدیو مرتبط :
گزارش با موضوع قاچاق کالا به کشور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تایید سازمان‌ یافته بودن قاچاق در کشور


فرمانده نیروی انتظامی در واکنش به سوالی نسبت به نقش یقه‌سفیدها در پدیده قاچاق در کشور گفت: متاسفانه بخش عمده‌ای از قاچاق به صورت سازمان یافته انجام می‌شود و ما باید با اشرافیت کامل، با آن‌ها برخورد کنیم.

خبرگزاری تسنیم: سردار حسین اشتری در حاشیه دومین روز از بیست‌ویکمین همایش سراسری فرماندهان، رؤسا و مدیران ناجا در جمع خبرنگاران با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در مبارزه بی امان با پدیده قاچاق کالا در کشور اظهار کرد: ایشان در دیدار روز گذشته خود با فرماندهان نیروی انتظامی بر ضرورت تلاش بیشتر دستگاه‌های مسئول و نیروی انتظامی در برخورد بی امان با قاچاقچیان دانه درشت و قاچاق سازمان یافته تاکید داشتند.

فرمانده نیروی انتظامی با تاکید بر اینکه برای تحقق این امر حتما نیازمند کمک‌های بیشتر از سوی دیگر نهادها هستیم، گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های نیروی انتظامی برای سال 95، مبارزه موثرتر با پدیده قاچاق است که در این بخش نیز نیازمند کمک دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله دستگاه قضایی هستیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوال تسنیم در خصوص میزان نقش قاچاقچیان یقه‌سفید در میان رقم قاچاق کالای رخ داده در کشور که رئیس مجلس، عدد آن را 20 میلیارد دلار برآورد کرد، تاکید کرد: باید گفت که بخش عمده‌ای از قاچاق کالا به کشور و همچنین خروج آن از کشور به صورت سازمان یافته انجام می‌شود و ما باید با اشرافیت کامل بر این قاچاق سازمان یافته، برخورد قاطعی با این پدیده شوم کنیم که امیدواریم با تلاش‌های انجام شده خبرهای خوشی برای مردم به ارمغان آوریم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مطالبات ناجا از مجلس دهم نیز اظهار کرد: از نمایندگان مجلس تقاضا داریم با نیروی انتظامی هماهنگی داشته باشند و امیدواریم خلاءهای قانونی که نیروی انتظامی با آن روبه‌رو است، توسط نمایندگان مجلس دهم برطرف شود.

فرمانده ناجا همچنین با اشاره به تلاش نیروی انتظامی برای اصلاح قانون موقت استخدامی ناجا گفت: قانون استخدامی ناجا یک قانون موقتی بود که البته برای یک سال دیگر اجرای آن تمدید شده است اما این قانون به اصلاحاتی نیاز داشت که در ناجا انجام شده و آن را به ستاد کل نیروهای مسلح ارجاع داده‌ایم و در آینده نیز به مجلس ارسال خواهد شد.

اشتری در پاسخ به سوال دیگری درباره جرم اسیدپاشی و خلاءهای قانونی که ممکن است ناجا با آن روبه‌رو باشد نیز خاطرنشان کرد: پلیس این موارد را شناسایی کرده و پس از دستگیری به دستگاه قضایی ارجاع داده شده که امیدواریم احکام صادره به گونه‌ای باشد که منجر به افزایش هزینه ارتکاب این جرائم شود.