اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گزارش آژانس درباره سانتریفیوژهای ایران بیانگر چیست؟



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,مذاکرات هسته ای

اعلام رسمی تاریخ برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، شرایط دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق هسته ای از دید وزیر خارجه ایران، تأیید پایبندی ایران به مفاد توافقنامه مقدماتی هسته ای ژنو و در عین حال، ادعای عدم امکان اعتماد به ایران در موضوع هسته ای، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، بخش عمده مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به موضوع هسته ای اختصاص دارد. در این موضوع، خبر اعلام زمان برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است.

 

خبرگزاری «رویترز» می نویسد نمایندگان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5، در راستای تلاش برای دستیابی به راه حلی در موضوع هسته ی، روز 22 فوریه در ژنو با یکدیگر دیدار می کنند. این تاریخ به طور رسمی از سوی «سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا» اعلام شده است. بنا بر اعلام این نهاد، ابتدا دیدار دوجانبه ای میان نمایندگان ایران و آمریکا و با حضور نماینده اتجادیه اروپا برگزار می شود و سپس گفت و گوها با شرکت همه طرف ها ادامه می یابد.

در همین راستا، خبرگزاری «ترند» اظهارات وزیر خارجه ایران را بازتاب داده که از شرابط دستیابی به توافق هسته ای سخن گفته است. این خبرگزاری می نویسد محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفته در صورتی که طرف مقابل در مذاکرات هسته ای اراده سیاسی لازم را از خود نشان دهد، توافق هسته ای قابل دستیابی است. وی همچنین گفته طرفین باید به توافقی دست یابند که مشتمل بر جزئیات موضوع هسته ای نیز باشد. وی اشاره کرده که مقام معظم رهبری چارچوب و چشم اندازی را برای توافق هسته ای تعیین کرده اند و تیم مذاکره کننده هسته ای نیز به این چارچوب پایبند است.

اما انتشار بخش های دیگری از گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره موضوع هسته ای ایران، سوژه دیگری است که مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. روزنامه «عرب نیوز» می نویسد بنا بر گزارش آژانس، ایران بر اساس توافق مقدماتی هسته ای با کشورهای گروه 1+5، از آزمایش مدل های جدید سانتریفیوژ خودداری کرده است. در این مطلب به نقل از کارشناسان اشاره شده که این امر، نشانگر توجه ایران به نگرانی های موجود درباره برنامه غنی سازی اش است و این اطمینان را فراهم می کند که ایران به تعهدات خود در چارچوب برنامه اقدام مشترک (توافق مقدماتی ژنو) پایبند است.

با این وجود، هنوز هم برخی عناصر تندرو در آمریکا، نسبت به اقدامات ایران در موضوع هسته ای ابراز تردید می کنند. در همین راستا، یکی از اعضای ارشد «بنیاد دفاع  از دموکراسی» ها، در مطلبی که در سایت نشریه «فوربس» منتشر کرده، به بیان دلایلی پرداخته که به زعم وی، سبب می شود آمریکا نتواند در موضوع هسته ای به ایران اعتماد کند. در این مطلب چنین ادعا شده که برنامه هسته ای و همچنین برنامه موشکی ایران، سرشار از موارد تناقض، موضع گیری های دوپهلو، پنهان کاری و فریبکاری بوده و بر همین اساس، تنها از طریق اعمال محدودیت های بسیار شدید بر برنامه هسته ای ایران می توان از عدم دستیابی این کشور به سلاح هسته ای اطمینان حاصل کرد.


 اخبار سیاست  خارجی  - تابناک 


ویدیو مرتبط :
پاسخ بازرس اسبق آژانس به اتهامات آژانس علیه ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گزارش آژانس بیانگر پایبندی ایران است


وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و رییس هیات مذاکره کننده آمریکایی در مذاکرات گروه ۱+۵ با جمهوری اسلامی ایران گفت : گزارش های اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید می کند که ایران به تعهدات خود عمل کرده است که این خبر بسیار دلگرم کننده ای است.

خبرگزاری ایرنا: وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و رییس هیات مذاکره کننده آمریکایی در مذاکرات گروه ۱+۵ با جمهوری اسلامی ایران گفت : گزارش های اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید می کند که ایران به تعهدات خود عمل کرده است که این خبر بسیار دلگرم کننده ای است.

وندی شرمن در مصاحبه با موسسه آسپن در خصوص دستاوردهای مذاکرات هسته ای بین ۱+۵ با ایران اظهار کرد: مذاکرات بسیار پیچیده و دشوار است اما روند خوبی را طی می کنیم.

وی گفت، از یک طرف ما تلاش می کنیم که ایران به سلاح هسته ای دست پیدا نکند و به جامعه جهانی اطمینان دهد که همه ابعاد برنامه های هسته ای آن صلح آمیز است و از طرفی ایرانی ها به دنبال تامین حقوق خود در بحث استفاده از انرژی هسته ای هستند.

معاون وزیر خارجه آمریکا افزود: مسایل زیادی وجود دارد که در جریان مذاکرات باید به آنها پرداخته شود و به دقت جزئیات آن مورد بررسی قرار گیرد.

شرمن خاطر نشان کرد ما دو دور مذاکرات پربار، مهم و حرفه ای را پشت سرگذاشته ایم و هم اکنون به مراحل بسیار حساس و سخت رسیده ایم و ایرانی ها باید تصمیم های بسیار مهمی را اتخاذ کنند.

وی خاطر نشان کرد، کشورهای عضو ۱+۵ نهایت تلاش و اهتمام خود را به کار خواهند گرفت تا در این مدت زمان تعیین شده (۲۰ جولای) توافق نهایی با تهران حاصل شود.

رییس هیات مذاکره کنندگان آمریکایی افزود:مذاکرات با مقام های ایرانی به صورت مستقیم و حرفه ای پیش می رود، مذاکرات با زبان انگلیسی و بسیار ساده و روان انجام می شود در صورت نیاز به هم ایمیل می زنیم و یا تلفنی گفت وگو می کنیم تا کارها را با هم هماهنگ کنیم.

وی در خاتمه این مصاحبه در خصوص از سر گیری روابط میان تهران و واشنگتن گفت : دو کشور بیش از سه دهه با هم ارتباط دیپلماتیک نداشتند و همچنان بر سرمسایلی مانند حزب الله و حقوق بشر اختلاف نظر دارند و طبیعی است برای رسیدن به این مرحله سخت هنوز به زمان نیاز داریم.