اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گزارش‌هایی از توافق جدید وجود دارد



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

هانس بلیکس، مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی:
گزارش‌هایی از توافق جدید وجود دارد

کهولت سن مانع حضورش در عرصه دیپلماسی نشده است. از فاجعه چرنوبیل گرفته تا همین اواخر مساله تسلیحات شیمیایی عراق در اوایل قرن بیست‌ویکم، هانس بلیکس این دیپلمات 85 ساله و کارکشته وزارت خارجه سوئد و مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با هر نوع پرونده‌ای کار کرده است. او در ماه‌های اخیر با مطرح شدن بحث حمله شیمیایی سوریه به‌دلیل سابقه‌ای که در ریاست کمیسیون نظارت و بازرسی سازمان ملل دارد دوباره فعال شده است.

در ادامه مشروح گفت‌وگوی اختصاصی «بهار» با بلیکس، وزیر خارجه سابق سوئد، را می‌خوانید:
*شما در آخرین یادداشت‌تان در گاردین نوشتید چارچوب مورد توافق وزرای خارجه آمریکا و روسیه در نشست ژنو می‌تواند ماندنی و قابل دوام و درخور منافع خود سوری‌ها و همه دولت‌ها باشد. اما سوال اینجاست که چگونه این توافق می‌تواند اجرا شود؟
قبل از توافق بر سر این چارچوب این خطر وجود داشت که آمریکا و چند کشور دیگر به‌عنوان پلیس خود گمارده عمل خواهند کرد و - مانند سال 2003 در مساله عراق- با دور زدن شورای امنیت و با این ادعا که به نمایندگی از جهانیان در حال واکنش نشان دادن و اجرای قانون منع استفاده از سلاح شیمیایی هستند، به سوریه حمله کنند.

 

اما این توافق به ما می‌گوید که آمریکا و روسیه به نهادهایی که جهان آن‌ها را تاسیس کرده- مانند سازمان بازدارندگی از به‌کار‌گیری سلاح‌های شیمیایی و شورای امنیت- مراجعه خواهند کرد تا طرحی برای چگونگی واکنش جهان در هنگام نقض قوانین بین‌المللی تنظیم کنند.

 

این چارچوب به جای تضعیف این نهادها آن‌ها را تقویت می‌کند. نکته حساس اجرای چارچوب، از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه است. این مساله قابل اجراست، چون دولت تعهدات کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی را با ملحق شدن به آن کنوانسیون و پذیرفتن پیگیری فوری‌اش پذیرفته است.


عقبگرد دولت درباره این تعهد غیرمحتمل است. اگر زمانی سلاح‌های شیمیایی سوریه ارزشی داشت، اکنون آن ارزش را از دست داده است. هرگونه استفاده یا جلوگیری از نابودی آن‌ها قطعا واکنش نظامی به همراه خواهد آورد.

 

مشکلات عملی قابل‌توجهی در زمینه حصول اطمینان از شناسایی و نابودی تمامی این ذخایر در یک مدت زمان محدود آن هم در میان یک جنگ داخلی وجود دارد. یک مکانیزم تحت شورای امنیت برای تضمین نابودی آن‌ها لازم است. براساس چارچوب تعیین شده، حضور کارشناسان پنج عضو دایمی شورای امنیت می‌تواند مفید باشد. حضور کارشناسان آمریکایی، روس، چینی، فرانسوی و بریتانیایی در این گروه‌ها، افرادی را که ‌درصدد ممانعت از فعالیت کارشناسان هستند بازمی دارد.


اخیرا به آمریکا هشدار دادید که پلیس جهان نیست و دلیل قانع کننده‌ای برای مداخله در سوریه ندارد. آمریکا چه نقشی می‌تواند در دنیای امروز ایفا کند؟
در سخنرانی‌ای که آقای اوباما در سال 2009 هنگام دریافت جایزه صلح نوبل ایراد کرد گفت که تمام ملت‌ها – ضعیف و قوی- باید به معیارهایی که استفاده از زور را کنترل می‌کند وفادار بمانند و افزود که مانند هر رهبری حق اقدام یکجانبه در صورت لزوم برای دفاع از کشورش را دارد.

 

با توجه به اوضاع سیاسی آمریکا، او به سختی می‌توانست بیش از این به تعهدی نسبت به منشور سازمان ملل درباره محدود کردن استفاده از نیروی نظامی نزدیک شود. او علاقه خود را به وجود یک نظام قانونی بین‌المللی که مخالفان [داخلی]وی آن را تحقیر کرده بودند، نشان داد.

 

وقتی که از او درباره انصرافش از حمله به سوریه پرسیدند، گفت که نقش پلیس جهانی را دوست نداشت و مردم آمریکا هم ‌چنین فکر می‌کردند. بیایید امیدوار باشیم آن‌ها به جای تضعیف منشور محدود‌کننده استفاده از نیروی نظامی، رویکرد فعلی را ادامه می‌دهند.

 

واضح است اگر پنج عضو دایم شورای امنیت به جای پیگیری جزء به جزء منافع ملی خود به‌طور جدی مسئولیت‌شان در قبال جهان مبنی بر همکاری برای مقابله با تجاوز، قتل عام و نقض جدی قانون بین‌الملل را برعهده گیرند، در آینده می‌توان آسان‌تر در مقابل فشارها برای اتخاذ اقدام یکجانبه مقاومت کرد.


آمریکا در ساختن نظم فعلی جهان مرکزیت داشته است. بعد از پایان جنگ سرد که سیستم را فلج کرد، فرسودن این نظم از سوی آمریکا یک پارادوکس خواهد بود.


شما زمانی که دولت بوش عراق را به داشتن تسلیحات کشتار جمعی متهم و به آن حمله کرد، رییس هیات بازرسان تسلیحات شیمیایی سازمان ملل در عراق بودید اما گفتید که هیچ نشانی از چنین تسلیحاتی نیافتید. آیا اوباما می‌خواهد سناریوی مشابهی در سوریه اجرا کند؟
وقتی که آماده بود تا از اطلاعات خود استفاده کند و حتی منتظر گزارش بازرسانی که به درخواست دولت‌ها- از جمله خود آمریکا- به سوریه فرستاده شده بودند نماند، به نظر می‌رسید چنین تصمیمی دارد.

 

به نظر می‌رسید می‌خواست سناریوی عراق را دنبال کند و بدون مجوز شورای امنیت اقدام نظامی را آغاز کند. من منتقد این رویکرد بودم. استفاده از سلاح شیمیایی یک عمل هولناک بود اما همان‌طور که اوباما اشاره کرد هیچ خطر حتمی برای آمریکا نبود. به نظر من آمریکا می‌خواست از اعتبار هشدارهای اوباما دفاع کند. یکی از این هشدارها این بود که در صورت استفاده از سلاح شیمیایی موضعش در قبال حمله نظامی تغییر خواهد کرد.


او متعاقبا توضیح داد که مساله سوریه بسیار کم اهمیت‌تر از برنامه هسته‌ای ایران است. به زبان ساده‌تر: عملی کردن هشدارها نسبت به سوریه لازم دیده می‌شد تا به ایران این پیام فرستاده شود که هشدارهای آمریکا باید جدی گرفته شود.

 

نظرتان درباره توافق اخیر جان کری و سرگئی لاوروف چیست؟ آیا جواب می‌دهد؟
آنچه اکنون بر آن تمرکز وجود دارد نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه است. این توافق همچنین بر تعهد به دست آمده در نشست گروه 8 در ژوئن 2013 تاکید می‌کند تا خونریزی احتمالا تحت یک آتش‌بس متوقف و کنفرانسی برای تشکیل یک دولت انتقالی برگزار شود. صدهزار کشته و ‌میلیون‌ها آواره، به همان اندازه که این آمار دلهره‌آور است، این تکلیف هم فوریت دارد.

 

اگر تهیه مهمات، سلاح، اطلاعات، سرباز و پول از سوی منابع گزارش شده (قطر، عربستان، روسیه و...) متوقف شود، تداوم جنگ مسلحانه در یک مقیاس بزرگ بعید به نظر می‌رسد.معتقدم این مبارزه که در ابتدا به‌عنوان خیزشی علیه یک دولت غیردموکرات شروع شد با حمایت خارج، اکنون به یک جنگ تمام عیار داخلی تبدیل شده است.

 

اگر تامین‌کنندگان خارجی دیگر روی آتش نفت نریزند جنگ پایان می‌یابد. شورای امنیت و به‌خصوص پنج عضو دایم باید خرد و سیاستمداری خود را نشان داده و با استفاده از قدرت نفوذ خود این را امکان‌پذیر و کنفرانسی با حضور گروه‌های مربوطه برگزار کنند.

 

از تاکید اوباما بر این‌که ایران باید به کنفرانس دعوت شود، استقبال می‌کنم. شرکت در دیپلماسی‌ای که منجر به برگزاری کنفرانس می‌شود هم همان‌قدر مهم است. به نظر من جنگ داخلی سوریه تا حدودی نتیجه نگرانی‌ها و ترس بعضی کشورها از نفوذ و قدرت ایران است. اگر این نگرانی‌ها –بیشتر از طریق مذاکرات هسته‌ای- رفع شود، توافق بر سر کنفرانس آسان‌تر خواهد بود.


معاون وزیرخارجه روسیه گزارش سازمان ملل درباره حمله شیمیایی سوریه را جانبدارانه و سیاسی توصیف کرده است، نظر شما چیست؟
من این طور فکر نمی‌کنم، البته شاید مواد بیشتری برای آزمایش وجود داشته باشد. بازرسان علاقه خود به بازگشت به سوریه برای تکمیل ماموریت‌شان را ابراز کرده‌اند زیرا ماموریت علاوه بر حمله شیمیایی نزدیک دمشق موارد بیشتری را شامل می‌شد. اگر اعضای شورا سندی دارند که فکر می‌کنند مرتبط است می‌توانند ارائه کنند.


 آیا به ایران یک صندلی در نشست ژنو 2 تعلق می‌گیرد؟
 بله؛ این طور به نظر می‌رسد.

 

به نظر می‌رسد، ارتباطی بین بحران سوریه و مساله هسته‌ای ایران می‌بینید. این دو موضوع چگونه می‌توانند بر یکدیگر تاثیر مثبت بگذارند؟
همان‌طور که توضیح دادم حل مساله هسته‌ای منجر به کاهش نگرانی‌ها نسبت به قدرت ایران می‌شود و رابطه‌ای که دولت جدید سوریه احتمالا با ایران خواهد داشت از نظر کشورهای منطقه کم‌اهمیت‌تر به نظر خواهد رسید، این برگزاری کنفرانس را تا حدودی آسان‌تر می‌کند.

 

 در این مرحله فکر می‌کنید دو طرف باید چه گام‌هایی بردارند تا مناقشه هسته‌ای خاتمه یابد؟
به نظرم ایران راست می‌گوید که تحت ان‌پی‌تی- که یک عضو آن است- حق غنی‌سازی اورانیوم برای استفاده‌های صلح‌آمیز را دارد. معاهده اعضا را در سطح غنی‌سازی محدود نمی‌کند. ایران آزاد است که به‌طور یکجانبه تصمیم بگیرد که چقدر غنی‌سازی انجام دهد.

 

همچنین آزاد است که اگر برایش سودمند باشد از سایر کشورها درباره این به‌رسمیت شناختن تعهد بگیرد. در گذشته در توافق‌هایی پیچیده، بحث شده و به شکست انجامیده است.

 

اکنون گزارش‌هایی از یک توافق جدید وجود دارد که به احتمال زیاد جواب خواهد داد. در شرایط سخت کنونی توافق باید ساده بوده و اهداف کوتاه‌مدت داشته باشد اما مانع دستیابی به راه‌حل‌های وسیع و بلندمدت‌تر نشود.

 

برای رفع این تنش حاد، سطح غنی‌سازی دیگر نباید به پنج یا 20‌درصد برسد که این برای یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز لازم است. تحت‌نظارت شفاف آژانس، ایران می‌تواند این قدم را به‌طور یکجانبه بردارد یا در یک توافق بین‌المللی که معامله‌ای جامع را میسر کند به آن برسد.

 

راه دوم همین مسیر معمولی فعلی است، چانه‌زنی دشوار و طولانی. ایران در عوض ابتکار یکجانبه‌اش چیز تضمین شده‌ای نمی‌گیرد اما از خطر طولانی شدن مذاکرات جلوگیری می‌کند. این ابتکار می‌تواند تنش را کاهش داده و اقدام متقابل مثبت به همراه داشته باشد.

 

در دراز مدت کشورهای خاورمیانه باید به فکر منطقه‌ای عاری از سلاح‌های کشتار جمعی و تجهیزات تولید آن‌ها باشند. اسراییل هم باید سلاح‌های هسته‌ای، ذخایر مواد شکافا و تجهیزات بازفرآوری خود را نابود کند.

 

همه کشورهای منطقه باید خود را متعهد به عدم تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای یا تجهیزات تولید آن بدانند. طبیعتا برای این‌کار نیاز به نظارتی فراتر از پادمان‌های آژانس، ضمانت‌های امنیتی و تضمین خارجی‌ها برای تامین سوخت لازم برای رآکتورهای منطقه داریم.

 

بعضی مقامات ایران گفته‌اند این کشور در صورت رفع تحریم‌ها می‌تواند غنی‌سازی 20درصد را متوقف کند. آیا این اقدام قابل‌توجه خواهد بود؟
ایده خوبی به نظر می‌رسد. به نظر من اکنون ایران حتی بیش از مقدار مورد نیازش چنین اورانیوم غنی‌سازی شده‌ای دارد.

 

آیا قدرت‌های جهانی اراده سیاسی لازم برای حل مساله هسته‌ای را دارند؟
نمی‌دانم. اما پیشنهادهایی که در آلماتی مثل فروش قطعات یدکی به هواپیماها، خرید طلا و عدم تصویب تحریم‌های بیشتر مطرح شد نشان از چنین اراده جدی‌ای نداشت. اما امروز روز دیگری است. اوباما گفته دیپلماسی را به گزینه نظامی ترجیح می‌دهد. فکر می‌کنم او صادق است.


با توجه به این‌که بوش و احمدی‌نژاد دیگر در قدرت نیستند، آیا باید منتظر بهبود روابط تهران و غرب در ماه‌های آتی باشیم؟
بله. سبک‌ها و کلمات در روابط بین‌الملل مهم است. واژه‌ها باید به دقت و با آگاهی انتخاب شوند زیرا آنچه به مخاطب داخلی یا منطقه‌ای گفته می‌شود، در جهان شنیده شده و تاثیر دارد. آمریکا متحد نزدیک اسراییل است. تا پیش از رسیدن اسراییل و فلسطین به یک راه‌حل، تهدید علیه موجودیت اسراییل به یک راه‌حل دیپلماتیک کمک نمی‌کند../روزنامه بهار


ویدیو مرتبط :
آیا در متن توافق نامه ژنو توازن وجود دارد؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اطلاعات الکترونیکی 10 بانک لو رفت/ هجوم مردم به عابر بانک ها برای تغییر رمز/ سوء استفاده ای گزارش نشده است/ امکان برداشت وجه فعلاً وجود ندارد



عابر بانک ها , تغییر رمز

 

در پی اخراج یکی از مدیران این شرکت به دلیل اختلاف داخلی، این مدیر اطلاعات بانکی را افشا کرد.

 

اطلاعات الکترونیکی 10 بانک لو رفت، شرکت "ف.ا" اطلاعات را درز کرد، هجوم شهروندان به عابربانکها، وجود بیش از 122 میلیون و 500 هزار کارت بانکی، بانک مرکزی معاون فناوری ندارد؛ جدیدترین اطلاعات شوک جدید بانکی است.

 

مشاهدات خبرنگار عصرایران نیز حاکی از شکل گیری صف های غیر معمول در برابر عابر بانک هاست تا نسبت به تغییر رمز خود برای جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی اقدام کنند. انتقاد از بانک مرکزی به دلیل ناتوانی در حفظ اسرار بانکی مردم ، از عمده ترین مباحثی است که مردم در صف های عابر بانک مطرح می کنند.

 

اطلاعیه و پیامک های بانکها


بانک مرکزی در اطلاعیه ای به دارندگان کارت های اعتباری هشدار داد، در پی بروز برخی شایعات در فضای مجازی و به منظور ارتقای سطح ایمنی، ایجاد محدودیت در دسترسی غیرمجاز در شبکه کارتی کشور و حفاظت مشتریان در مقابل مخاطرات احتمالی ناشی از آن، به بانک های کشور ابلاغ شده ضمن اعلام مراتب به دارندگان کارت هایی که طی چند ماه گذشته رمزخود را تغییر نداده‌اند، با مراجعه به خودپردازها یا شعب بانک مربوطه نسبت به تغییر رمز کارت اقدام نمایند.

 

ضمن پوزش از برخی مشتریان بانک‌ها که ناچار به تغییر اجباری رمز خود هستند، لازم به ذکر است اتخاذ این تمهیدات صرفا به منظور ارتقای سطح ایمنی کارت‌ها صورت پذیرفته و درادامه توصیه‌های قبلی این بانک و بانک ‌های کشور مبنی بر رعایت نکات ایمنی در خصوص نگهداری و کاربری کارت‌ها به مشتریان اکیدا توصیه می‌شود، حداقل هر 3 ماه یک بار نسبت به تغییر رمز اول و دوم (اینترنتی) کارت خود اقدام نموده و از قراردادن رمزهای کارت در اختیار اشخاص دیگر تحت هر عنوان جدا اجتناب کنند.

 

برخی از منابع خبری مطرح می کنند که این اقدامات امنیتی و انتشار اطلاعیه ها در پی موضوع احتمال سوء استفاده از 3 میلیون کارت بانکی توسط فردی صورت گرفته است، اما برخی از مسئولان بانکی مطرح می کنند که انتشار اطلاعیه ها به منظور تغییر رمز کارتهای بانکی موضوع جدیدی نیست و بانکها همواره به مشتریان خود این موضوع را هشدار می دهند.

شرکت "ف.ا" اطلاعات بانکی را لو داد

در همین باره خبرگزاری مهر نوشت: اطلاعات رسیده نشان می‌دهد اطلاعات بانکی از شرکت الکترونیکی "ف. ا" به بیرون درز پیدا کرده است. ماجرا این گونه روایت شده است که در پی اخراج یکی از مدیران این شرکت به دلیل اختلاف با مدیریت، این مدیر دیروز شنبه این اطلاعات بانکی را افشا کرده است تا نشان دهد در این شرکت عدم امنیت اطلاعات و روابط ناصحیح در بخش نظارتی سیستم بانکی وجود داشته است.

 

بررسی ها حاکی از آن است که در پی این ماجرا، اطلاعات بانکی 10 بانک کشور لو رفته است.

 

بانک مرکزی معاون فناوری ندارد


به گزارش مهر ، این اتفاقات جدی در نظام بانکی کشور در حالی مشتریان بانکی و دارندگان کارتها را نگران کرده است که بانک مرکزی هم اکنون معاون فناوری ارتباطات و اطلاعات ندارد و مشخص نیست در صورت سوء استفاده احتمالی از حساب های بانکی چه کسی پاسخگو است و ضرر و زیان مشتریان را چه کسی تقبل خواهد کرد.

 

هجوم به خودپردازها


مشاهدات خبرنگار عصر ایران حاکی از حضور بیش از حد متعارف مردم در برابر عابر بانک هاست که با نگرانی برای تغییر شماره رمز خود در مقابل خودپردازها صف کشیده اند.

 

در این میان ، برخی عابر بانک ها ،کارت مشتریان را با این پیام که " تعداد ورود رمز بیش از حد مجاز است" اساسا نمی پذیرند و از مشتری می خواهند به شعبه مراجعه کند.

 

یک مقام آگاه در بانک ملی به مهر گفت: این بانک همواره به مشتریان خود حتی از طریق دستگاه های خودپرداز برای تغیر رمز هشدار می دهد و در اطلاع رسانی صحیح به مردم در این زمینه مدعی است.

 

وی با بیان اینکه تاکنون گزارشی مبنی بر سوء استفاده از کارتهای بانک ملی گزارش نشده است، عنوان کرد: اقدام اخیر بانک مرکزی در پی انتشار اطلاعیه بانک ملی برای جلوگیری از سوء استفاده کارت های بانکی صورت گرفته است.

 

وی افزود: تغییر دوره ای رمز کارت های بانکی هر دو ماه یکبار به مشتریان توصیه می شود و این رمزها نباید دائمی باشد، بانک مرکزی از مشتریان بانکی بابت تغییر رمز پوزش خواسته است اما این کار باید توسط مشتریان انجام شود.

 

بانک ملی ایران در اطلاعیه خود در این زمینه آورده است: یکی از حربه های اصلی کلاهبرداران اینترنتی، هدایت کاربران پرداخت های الکترونیکی به سمت سایت های مشابه سایت اصلی و ذخیره کردن اطلاعات شخصی کاربر و سوء استفاده بعدی از این اطلاعات است.

 

بر این اساس لازم است هنگام استفاده از درگاه های پرداخت الکترونیکی، کاربران از طریق کنترل محتوای آدرس بار ( Address Bar) مرورگر ( Browser) خود مطمئن شوند از پروتکل امن https به جای پروتکل ناامن http استفاده می شود و در عین حال کاربران حتماً از صفحه کلید مجازی موجود در سایت برای ورود اطلاعات بهره برند.

 

همچنین سیستم های مورد استفاده در تراکنش های مالی، حتماً باید دارای نرم افزارهای ضدویروس (Anti virus) و ضد جاسوسی(Anti Spy) بوده، ضمن اینکه سیستم عامل و نرم افزارهای مذکور باید به روز باشد. کاربران برای پرداخت های الکترونیکی بهتر است از رایانه های شخصی به جای رایانه های موجود در اماکن عمومی و کافی نت ها استفاده کنند.

 

حفظ اطلاعات محرمانه شخصی کاربری به شرح نام کاربری ( User Name)، کلمه عبور (Password )، رمز دوم کارت و cvv2 و پرهیز از ارسال آنها به صورت نامه الکترونیکی و پیام کوتاه، تعویض فوری کلمه عبور و رمز دوم کارت در صورت افشای عمدی یا غیرعمدی آن ها و تعویض کلمات عبور در فواصل حداکثر یک ماهه از دیگر تأکیدات بانک ملی ایران است.

 

ضمنا لازم است کاربران در انتخاب کلمه عبور و رمز دوم کارت دقت کافی را داشته باشند، بدین صورت که کلمات عبور به صورت ترکیبی از حروف کوچک و بزرگ و اعداد و علائم مجاز انتخاب شوند.

همچنین روابط عمومی بانک اقتصاد نوین نیز اطلاعیه ای را در این زمینه منتشر کرد. روابط عمومی این بانک صدور اطلاعیه تغییر رمز کارت بانکی را رویه ای عادی و در راستای حفظ امنیت مشتریان می داند و عنوان می کند که هیچ گونه سوء استفاده ای از کارت های این بانک صورت نگرفته است و گزارشی در این زمینه مطرح نشده است.

 

بانک اقتصادنوین در اطلاعیه ای از مشتریان خود که از خدمات کارت این بانک استفاده می‌کنند خواست به صورت ادواری نسبت به تغییر رمز کارت خود اقدام کنند. به منظور افزایش ضریب امنیتی توصیه می‌شود دارندگان انواع کارت‌های بانک اقتصادنوین نسبت به تغییر رمز کارت‌های خود به صورت ادواری اقدام کنند. مشتریان بانک اقتصادنوین می‌توانند با استفاده از دستگاه‌های خودپرداز این بانک نسبت به تغییر رمز کارت‌هایشان اقدام کنند.

 

بانک سامان هم روز گذشته اطلاعیه ای را مبنی بر ارتقا سامانه امنیتی کارت های الکترونیکی منتشر کرد که در این اطلاعیه آورده است: در راستای ارتقا امنیت این کارت ها احتمال دارد که برخی از مشتریان در مراجعه به پایانه­های مختلف بانک نتوانند خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند. لذا در صورت مواجهه با چنین شرایطی صرفا با تغییر رمز کارت خود می توانید به راحتی خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنید.

 

122.5 میلیون کارت بانکی وجود دارد


تا پایان اسفند سال 90 در مجموع کارتهای بانکی 28 بانک کشور 122 میلیون و 562 هزار و 588 مورد بوده است که از این تعداد، 31 میلیون و 356 هزار و 676 کارت به تهران و 91 میلیون و 205 هزار و 913 کارت به سایر استانها مربوط می شود.

 

سوء استفاده ای گزارش نشده است


افشای اطلاعات مذکور الزاماً به معنای سوء استفاده از حساب های بانکی مردم نیست کما این که تا کنون نیز گزارشی در این باره وجود ندارد . با این حال ، تغییر رمز برای افزایش امنیت تبادلات و جلوگیری از مشکلات بعدی الزامی اس

 

امکان برداشت وجه "فعلاً" وجود ندارد


همچنین فارس نوشت: در اغلب خودپرداز‌ها امکان برداشت وجه وجود ندارد و تنها گزینه تغییر رمز فعال است. برخی افراد برای برداشت وجه به خودپرداز مراجعه کرده بودند که تنها با گزینه تغییر رمز مواجه شدند و این مساله مشکلاتی را برای این افراد ایجاد کرده است..... /   خبر گزاری : عصر ایران