اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گزارشی میدانی از قیمت کالاها در نارمک/محله‌ رییس جمهور دیگر ارزان نیست!



 

گرانی , گرانی در محله رییس جمهور

 

برای صحت و سقم این مسئله سری به میدان هفتاد و دوم محله نارمک جایی که احمدی‌نژاد در آن ساکن بود می‌زنیم. یکی از نکات جالب در این محله عدم درج قیمت روی اجناس است؛ مرغ‌فروشی.......اولین جایی است که برای سر در آوردن از قیمت‌ها به آنجا می‌رویم. در اینجا ران مرغ درشت کیلویی چهار هزار و ۳۵۰ تومان است و مرغ تازه نیز با قیمت هر کیلو چهار هزار و ۸۰۰ تومان به‌فروش می‌رسد....

سرویس اقتصادی«فردا»: «نارمک»؛ تا پنج سال پیش تنها این پایتخت‌نشینان بودند که نام این محله را شنیده بودند و حتی برخی از آنها نمی‌دانستند که «محله رئیس‌جمهور» در کدام منطقه کلانشهر تهران واقع شده است. اما از زمان تقدیم لایحه بودجه کشور به مجلس در سال ۸۶ این محله به واسطه یک نطق به شهرتی جهانی دست یافت؛ ماجرا از آنجا آغاز شد که نمایندگان مجلس هفتم با انتقاد از گرانی‌ها؛ به قیمت ۳ هزار تومانی گوجه فرنگی برای اثبات ادعای خود اشاره کردند.

احمدی‌نژاد نیز در پاسخ به این انتقاد توصیه کرد نمایندگان مجلس گوجه فرنگی را نه با قیمت ۳هزار تومان، بلکه با قیمت ۱۲۰۰ تومان برای هر کیلو از محله نارمك تهیه کنند.

این گونه شد که امروز دور افتاده‌ترین ساکنان روستاهای چهار گوشه ایران نیز می‌دانند که محله نارمک در چه عرض و طول جغرافیایی قرار گرفته است! در ماه‌های اخیر که قیمت کالاهای اساسی و البته غیراساسی گران شده یکبار دیگر نام این محله بر سر زبان‌ها افتاده است. اما آیا قیمت‌های کنونی در محله رئیس‌جمهور مانند پنج سال پیش کمتر از سایر مناطق تهران و ایران است.

برای صحت و سقم این مسئله سری به میدان هفتاد و دوم محله نارمک جایی که احمدی‌نژاد در آن ساکن بود می‌زنیم. یکی از نکات جالب در این محله عدم درج قیمت روی اجناس است؛ مرغ‌فروشی.......اولین جایی است که برای سر در آوردن از قیمت‌ها به آنجا می‌رویم.

در اینجا ران مرغ درشت کیلویی چهار هزار و ۳۵۰ تومان است و مرغ تازه نیز با قیمت هر کیلو چهار هزار و ۸۰۰ تومان به‌فروش می‌رسد.

مرغ منجمد هم چهار هزار و ۵۵۰ تومان قیمت خورده است، کالایی که به گفته فروشنده استقبال کمی از آن می‌شود. جگر و دل مرغ نیز دو هزار تومان است. از گوشت سفید که بگذریم نوبت به نوع قرمز آن می‌رسد. می‌گویند در این محله قصابی معروف وجود دارد، اما گویا شیوع تب کریمه کنگو باعث شده تا جمله معروف «گشتم، نبود، نگرد، نیست» یکبار دیگر در ذهنم خطور کند.

با توجه به این‌که نمی‌شود (نمی‌توان) گزارش را بدون قیمت گوشت قرمز تمام کرد از یک خانم میانسال قیمت‌ها را جویا می‌شوم. به گفته این ساکن محله، سردست آبگوشتی هر کیلو شانزده هزار و ۵۰۰ تومان، ران و گردن گوسفندی ۲۲ هزار تومان، گوشت تازه گوسفند پاک‌نکرده 19 هزار و ۵۰۰ تومان، قلوه‌گاه گوسفندی 12 هزار و ۸۰۰ تومان، سردست گوساله ۱۳ هزار تومان و ماهیچه گوساله ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان است. با نگاهی توام با تعجب (به دلیل اطلاعات کامل این ساکن محله) از وی تشکر می‌کنم و به سراغ سوپر مارکتی که در خیابان سمنگان نبش کوچه ۱۱۰ واقع شده است، می‌روم.

در اینجا یک سطل ماست یک کیلویی سه هزارو 600تومان، هر شانه تخم‌مرغ چهار هزار و ۸۰۰ تومان، شیر یک لیتری با ماندگاری شش ماهه هزار و ۶۰۰ تومان و نوشابه یک لیتری نیز هزار و ۲۰۰ تومان است. روغن پنج‌کیلویی 14 هزار و ۶۰۰ تومان، روغن چهار کیلویی 12هزار و 500 تومان، بطری سه لیتری روغن مایع 7 هزارو 500 تومان و روغن مایع یک لیتری مخصوص سرخ‌کردنی ۲ هزار و ۷۰۰ تومان است. حالا نوبت به یک قلم کالای اساسی می‌رسد که نقش زیادی در سبد مصرفی خانوار دارد.

صحبت از برنج است؛ در این محله برنج طارم استخوانی 2هزار و ۸۰۰ تومان، برنج طارم هاشمی 3 هزار و ۷۰۰ تومان، برنج نیم‌دانه عطری ۲ هزار تومان، برنج خاطره 2هزار و ۷۰۰ تومان برنج هندی مژده 2هزار و ۶۰۰ تومان و برنج تایلندی هر کیلو 1000 تومان است. حالا دیگر نوبت به باعث و بانی معروف شدن محله نارمک می‌رسد. گوجه فرنگی کیلویی هزار و ۲۰۰ تومان است و برای ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم گوجه فرنگی ریز یا همان گیلاسی نیز باید ۳ هزار و ۲۰۰ تومان هزینه کرد.

پیاز و سیب‌زمینی نیز به ترتیب ۸۰۰ و ۹۰۰ تومان است البته همین‌ها را هم می‌توان با ۱۰۰ تومان کمتر و کیفیتی نازل‌تر در بازار میوه و تره‌بار تهیه کرد.

با توجه به قیمت‌هایی که در سطور بالا به آنها اشاره شد و مقایسه با قیمت سایر نقاط تهران به این نتیجه ملموس می‌رسیم که «محله رئیس‌جمهور» دیگر ارزان نیست. از عمر دولت دهم کمتراز یک سال دیگر باقی مانده است و حداقل تا خرداد سال آینده نمایندگان مجلس نمی‌توانند به نشانه اعتراض به گرانی‌ها به قیمت گوجه فرنگی نارمک و میدان‌های پر‌شمار آن متوسل شوند.

باید به انتظار نشست و دید که دولت آینده در مواجه با اعتراض منتخبین مردم در مجلس به گرانی‌ها به قیمت کدام یک از کالاهای اساسی و غیراساسی استناد خواهد کرد.

البته این احتمال نیز وجود دارد که دولت یازدهم سرو سامانی به اقتصاد کشور بدهد و از گزند طعنه‌های این‌چنینی در امان باشد. به امید آن روز..... / خبرگزاری مهر

 

 


ویدیو مرتبط :
گزارش میدانی از تغییرات قیمت کالاها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توکلی: مجلس به رهبری نامه بنویسد/ باهنر: بر اساس سخنان رییس‌جمهور، قیمت نان سنگک ۱۵ هزار تومان می‌شود



جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس

توکلی: مجلس به رهبری نامه بنویسد/ باهنر: بر اساس سخنان رییس‌جمهور، قیمت نان سنگک ۱۵ هزار تومان می‌شود

احمدتوکلی پشنهاد داد مجلس با نوشتن نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب، مشکلات احتمالی آینده و تبعات تصمیمگیریهای نادرست اقتصادی دولت را منتقل کند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار 

جالب

به گزارش خبرآنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز با تشکیل جلسه غیرعلنی درباره لایحه بودجه 92 با نمایندگان دولت به گفت‌وگو نشستند.  در این جلسه که رحیم ممبینی، معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و همچنین محمد کردبچه، مشاور معاونت برنامه‌ریزی حضور داشتند، نمایندگان دو قوه به بررسی مسائل مربوط به لایحه بودجه 92 و اولویت ها و چارچوب های آن پرداختند. {اینجا}آنچنان که مهر منتشر کرده است، در این جلسه کردبچه و ممبینی از طرف معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در خصوص کلیات لایجه بودجه 92 صحبت کردند.

البته ممبینی در این جلسه بیشتر درباره بودجه 91 صحبت کرده است که لاریجانی رئیس مجلس به وی تذکر داده که در موضوع صحبت کند.از طرف مجلس هم باهنر نایب رئیس دوم مجلس، مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و احمد توکلی نماینده تهران و عضو کمیسیون برنامه وبودجه صحبت هایی داشته و نقطه نظرات خود را بیان کردند.مصباحی مقدم در سخنان خود انتقادات تندی به دولت و تصمیمات اقتصادی آن وارد کرد و توکلی هم در صحبت خود پیشنهاد کرد مجلس نامه ای به رهبر انقلاب نوشته و مسائل و مشکلات موجود و مشکلات احتمالی آینده کشور و تبعات تصمیم گیری های نادرست اقتصادی دولت را منتقل کنند.

وی همچنین پیشنهاد کرده مجلس با رئیس جمهور نشست مشترک برگزار کرده و به طور جدی مسائل مورد پیگیری قرار گیرد.در این جلسه باهنر نیز در سخنان خود با انتقاد از اظهارات رئیس جمهور در اصرار بر هدفمندی یارانه ها گفت: در صورتی که آنچه رئیس جمهور می گوید اجرایی شود، قیمت نان سنگک به 15 هزار تومان می رسد و چیزی به نام تولید و کشاورزی باقی نمی ماند.

همچنین محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس نیز جمع بندی ای از جلسه ارائه کرد.

موافقت مجلس با پیشنهاد توکلی مبنی بر تشکیل کمیته‌ای برای دیدار با رئیس‌جمهورباشگاه خبرنگاران نیز در گفت و گو با عبد‌الوحید فیاضی نماینده مردم مازندران عنوان کرده است در جلسه امروز توضیحاتی از سوی کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و نمایندگان دولت پیرامون اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها ارائه شد.

وی در ادامه تصریح کرد: در این جلسه همچنین به نقاط ضعف و قوت بودجه‌ریزی در سال 92 اشاره شد که احمد توکلی نیز مباحثی پیرامون اجرای غلط فاز اول هدفمندی یارانه‌ها از سوی دولت را مطرح کرد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به اظهارات توکلی در صحن غیر علنی مجلس اشاره کرد و افزود: از نظر این نماینده تهران، باید فضای کسب و کار را برای مردم بیشتر کرد تا خود به ثروت دست یافته و به دولت مالیات دهند نه اینکه دولت به مردم پول دهد.فیاضی خاطرنشان کرد: توکلی در ادامه سخنان خود به لزوم تشکیل کمیته‌ای علمی متشکل از نمایندگان جهت دیدار با رئیس‌جمهور اشاره کرد که تا پایان سال 91 وجه نقدی را از میان مردم جمع کنند تا آثار تورمی کمتر و گرانی نیز از میان مردم رخت بربندد که مجلس نیز با این پیشنهاد موافقت کرد.

بودجه 92 تا اواخر دی‌ماه هم به مجلس نمی‌آید

در همین راستا نماینده مردم خلخال با اشاره به جلسه غیرعلنی امروز مجلس به فارس گفت: در صحبت‌های نمایندگان دولت در جلسات غیرعلنی امروز اشاره‌ای به زمان ارائه لایحه بودجه 92 به مجلس نشد. اما آنچه که از صحبت‌های آنان برداشت می‌شد این بود که لایحه بودجه تا اواخر دی هم به مجلس نخواهد رسید.

جلیل جعفری گفت: احمد توکلی در صحبت‌های خود در جلسه غیرعلنی امروز مجلس با اشاره به صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر پرداخت 5برابری یارانه نقدی به مردم عنوان کرد که چنانچه این امر محقق شود، جامعه با مشکلات جدی مواجه می‌شود.

وی افزود: توکلی همچنین اظهار داشت که دولت از این پس هیچ گاه نمی‌تواند اقدام خودسرانه‌ای در ارتباط با پرداخت یارانه نقدی به مردم داشته باشد و هر گونه افزایش پرداخت یارانه نقدی به مردم باید با اجازه مجلس انجام شود.نماینده مردم خلخال در خانه ملت خاطرنشان کرد: در صحبت‌های نمایندگان دولت در جلسه غیرعلنی امروز (کردبچه و ممبینی) صراحتاً اشاره‌ای به زمان ارائه لایحه بودجه سال 92 به مجلس نشد. اما آنچه که از صحبت‌های آنان برداشت می‌شود این است که لایحه بودجه سال 92 تا اواخر دیماه به مجلس نخواهد آمد./خبرآنلاین