اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گزارشی از نخستین ساعت اجرای قانون هدفمند کردن؛از سکوت شب تا آماده باش نیروی انتظامی



 

 

 گزارشی از نخستین ساعت اجرای قانون هدفمند کردن؛از سکوت شب تا آماده باش نیروی انتظامی

 

محمود احمدی نژاد در شرایطی که پیش بینی می شد آغازدی ماه را به عنوان زمان آغاز طرحهدفمند کردن یارانه ها اعلام کند در شبانگاه 27 آذر در لابلای یک گفت وگوی تلویزیونی، خبر آغاز دوره جدید اقتصاد تاریخ ایران را اعلام کرد.

 

«یک روز صبح بلند می شوید ومی بینید قانون هدفمند کردن یارانه ها اجرا شده است.»این اظهار نظری بود که چندی قبل وزیر بازرگانی درباره زمان اجرایی شدن قانون هدفمند کردن یارانه ها به خبرنگاران بیان کرد. بعد از گفت وگوی تلویزیونی رئیس جمهورو انتشار بیاینه شماره یک و دو ستاد اجرایی قانون هدفمند کردن یارانه ها و مشخص شدن تکلیف قیمت بنزین سری به خیابان های مرکزی شهر زدیم.

 

آتش گرفتن برخی پمپ بنزین ها در زمان اجرایی شدن سهیمه بندی بنزین، ذهن کنجکاو ما را به خیابان های تهران می کشاند تا ببینیم در اولین ساعات هدفمندی یارانه ها فضا شهری چه حال و هوایی دارد.انچه در ادامه خواهید خواند مشاهدات ما در چند نقطه شهر است.

 

ساعت 25/12 نیمه شب

 

یک ساعتی از اعلام خبر اجرایی شدن قانون هدفمند کردن یارانه ها توسط رئیس جمهور می گذرد. در خیابان جمهوری، هنوز دور و اطراف حسینیه ها شلوغ است وجوان ها مشغول گپ زدن با رفقایشان هستند.

 

خیابان انقلاب

 

در پمپ بنزین نزدیک خیابان وصال، جایگاه،خودروهای که در انتظار باشد زیاد ندارد؛هر چند تعدادی خودرو بیش از روزهای معمول در صف انتظار قرار دارند.یکی دو نیروی پلیس در جایگاه به چشم می آیند.

 

ساعت 40/12 نیمه شب -زیر پل حافظ

 

اطراف پمپ بنزین جایگاه نزدیک زیر پل حافظ تعدادی خودرو توقف کرده اند. ظاهرا کسی نمی تواند از جایگاه استفاده کند.عدد خودروهای در صف بیش ازده خوردو نیست.به خیابان فرودسی که می رسیم حجم نیروهای پلیس در دورو اطراف میدان بیش ازدیگر خیابان ها به چشم می خورد.این حضور به معنای آماده باش پلیس است.

 

ساعت 50/12 نیمه شب-خیابان ستارخان

 

نزدیک جایگاه از سرباز جوانی که پشت خوردو پلیس نشسته است می پرسم «افسر! می گن قانون هدفمند کردن شروع شده؟ درسته» و او به جای جواب دادن، سر تکان می دهد و بعد که ادامه می دهم «حتما شما هم آماده باشید» به یک کلام بسنده می کند که «بله». جایگاه، ازدوپمپ بنزین قبلی شلوغ تر است.

 

ساعت یک بامداد-فلکه دوم صادقیه

 

جز چراغ های چشمک زن راهنمایی و رانندگی و اسامی شرکت های بزرگ و کوچک تجاری خبر دیگری در این نقطه شهر نیست.به سمت پمپ بنزین بزرگراه محمد علی جناح می رویم، آنجا فضاعادی است و از دیگر جایگاه ها خلو تر.

 

ساعت 15/1 بامداد-میدان آزادی

 

شمال میدان آزادی صدای اتوبوس های که به شمال کشورمی روند بیش از بقیه به گوش می رسد. «فومن- صومعه سرا»، «آقا رشت می ری»، «دربستی به قیمت اتوبوس»

از ماشین پیاده می شویم و باز دوباره از پلیس نگهبان که داخل یک کانکس قرار گرفته سوال درباره قانون هدفمند کردن را می پرسم و می شنوم که«از ساعت 12 شروع شده» پاسخ را خیلی سرد می دهد. انگار سوال نامربوطی از او پرسیدم.

مرد میانسال کمی آن طرف تر برای رشت مسافر سوارمی کند.وقتی ازاو درباره اجرایی قانون سوال می کنم برداشت جالبی دارد:«متکی را برداشتند، ازصبح هم معلوم بود قراره امشب اجرا بشه!»

وقتی از او می پرسم با افزایش قیمت بنزین چه کرایه ای دریافت می کند می گوید: امشب که ده تومن را می ریم،با اینکه الان بنزین 700 تومنی زدم. حالا از فردا ببینیم چه می شود.»

جوانکی هم که برای کرج مسافر می زدند نرخ کرایه اش را دو هزار تومان ذکر می کند. رقمی که تا یک ساعت قبل 1300 تومان بوده و حالا با قیمت بنزین 700 تومانی که او معتقد است «نمی صرفد» و به همین دلیل کرایه اش 500 تومان گران شده است.

ماشینمان خراب می شود ومجبورمی شویم چند متری ماشین را هل بدهیم .برخلاف انتظار،مرد شمالی کمکمان می کند و از فیوز های خودش به ما می دهد.جوان کرجی هم نگاهی به ماشین می اندازد واتصالیش را برطرف می کند.

 ماشین دوباره روشن می شود... ./خبرآنلاین


ویدیو مرتبط :
گزارشی از نمایشگاه هفته نیروی انتظامی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آماده باش کامل بانک مرکزی به بانک ها در آستانه هدفمند شدن یارانه ها



 

 

یارانه

 

 

 

بانک مرکزی در نامه‌ مهمی به مدیران عامل بانکها با تصریح بر نزدیک شدن موعد اعلام امکان برداشت یارانه‌ها توسط مردم از سوی دولت به آنها آماده باش کامل داد.

به گزارش فارس در نامه آماده‌باش بانک مرکزی به بانکها، با توجه به اتمام عملیات واریز یارانه های نقدی به حساب متقاضیان و نزدیک شدن به موعد اعلام امکان برداشت این مبالغ توسط دولت، رعایت نکاتی مورد تأکید قرار گرفته است.

بنابراین گزارش، ایجاد آمادگی کامل در سامانه‌‌های بانکداری و سوئیچ کارت برای پاسخگویی مناسب به حجم تراکنشهای وارد شده و پرهیز از اجرای برنامه‌های منجر به توقف طولانی مدت خدمات رسانی در بازه‌های واریز وجوه یارانه‌ها، از جمله این نکات است.

همچنین تجهیز و آمادگی کامل شعب کشیک جهت ارائه خدمت (حتی در روزهای تعطیل) تا ساعت 19، اجرای برنامه‌های تبلیغاتی جهت ترغیب مردم به خرید الکترونیکی از طریق پایانه‌های فروش به جای برداشت وجه از خودپردازها، حصول اطمینان از فعال بودن تمامی پایانه‌های الکترونیکی به خصوص وضعیت خدمت رسانی خودپردازها، ایجاد امکانات لازم جهت رفع مشکلات سوئیچ بانک در کوتاه‌ترین زمان ممکن، مدیریت بهینه نقدینگی و تهیه اسکناس و ایران چک کافی جهت تغذیه مناسب خودپردازها در سطح استانهای کشور، از دیگر نکات مورد تأکید در نامه مهم بانک مرکزی است.

تأکید به کارمندان شعب مبنی بر برخورد مناسب و اطلاع‌رسانی به مردم، توجه به برقراری مراکز پاسخگویی 24ساعته و نظارت استانی بانکها بر عملکرد شعب خود از جمله همین نکات است.

در پایان این نامه تأکید شده است: تلاش بانک مرکزی و پیگیری مکاتبات انجام شده با ستاد طرح تحول اقتصادی مبنی بر اجازه برداشت وجوه یارانه در روزهای دهم تا بیستم ماه کماکان ادامه دارد، ولی بانکها باید آمادگی لازم برای پرداخت این وجوه در روزهای دیگر ماه را نیز داشته باشند..../تحلیل:عصرایران