اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گروه 1+5 باید حقوق هسته ای ایران را به رسمیت بشناسد



 

 

گروه 1+5 باید حقوق هسته ای ایران را به رسمیت بشناسد

 

جمعی از اعضای كمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت و گو با ایرنا:

گروه 1+5 باید حقوق هسته ای ایران را به رسمیت بشناسد

تهران - همزمان با توصیه سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به گروه 1+5 مبنی بر اینكه برای رسیدن به 'توافقات جدی' در زمینه موضوعات مطرح در مذاكرات، 'تعامل بیشتری' داشته باشند، جمعی از اعضای كمیسیون امنیت ملی مجلس نیز تاكید كردند كه 1+5 باید حقوق هسته‌ای ایران را به رسمیت بشناسد.

** 5+1 به خواست ملت ایران احترام بگذارد

عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: مذاكرات با گروه 1+5 باید براساس بسته پیشنهادی ایران باشد و این گروه باید به خواست ملت ایران احترام بگذارد.

فاطمه آلیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، با اشاره به بسته پیشنهادی ایران افزود: هدف از مذاكره از دید ایران استقرار صلح و دوستی در دنیاست و از همه مهمتر غربی‌ها باید نظر خود را در مورد كلاهك‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی عنوان كنند.

وی همچنین گفت: كشورهای دیگری هم می‌توانند به تركیب گروه 1+5 اضافه شوند زیرا در گذشته مشاركت خوب برزیل و تركیه را در صدور بیانیه تهران شاهد بودیم.

عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد ایران در مورد فناوری هسته‌ای مذاكره نمی‌كند زیرا این بحث برای ایران تمام شده است و اكنون كشور ما یكی از كشورهای هسته‌ای دنیاست.

نماینده مردم تهران در مجلس تاكید كرد جمهوری اسلامی ایران برای بهتر اداره شدن جهان مذاكرات را ادامه خواهد داد و بر سر حق ملت خود ایستاده است.

** مذاكرات آتی ، آخرین فرصت برای 1+5 است

عضو دیگر كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینكه مذاكرات آتی ایران با گروه 1+5 یقینا آخرین فرصت آنان است، گفت: مسوولان كشورمان باید این‌بار این موضوع را به نقطه نهایی برسانند و اجازه ندهند توسط آنان مباحث انحرافی دیگری مطرح شود.

محمد كرمی‌راد افزود: خط قرمز ایران فرآیند غنی‌سازی است كه به هیچ عنوان نباید تعطیل شود.

وی همچنین گفت: البته امكان دارد اشتراكاتی بین دو طرف وجود داشته باشد كه مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

نماینده مردم كرمانشاه در مجلس با اشاره به پیشنهاد ایران مبنی بر اضافه شدن كشورهای دیگری به تركیب 1+5 تصریح كرد این موضوع می‌تواند مانع سیاسی‌كاری‌های گذشته شود و از تسلسل باطل جلوگیری كند .

كرمی‌راد اظهار امیدواری كرد در چارچوب این مذاكرات طرفین به نقطه مشتركی دست یابند چرا كه شاید این دور از مذاكرات آخرین فرصت برای 1+5 باشد.

** 1+5حقوق هسته‌ای ایران را به رسمیت بشناسد

یكی دیگر از عضای كمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با تاكید بر اینكه اصل برگزاری گفت‌وگوها بین ایران و 1+5 قطعا مفید است، گفت: كشورهای 1+5 باید حقوق اصلی و هسته‌ای ایران را به رسمیت شناخته و سپس گفت‌وگو را بر سر مسائل پیرامونی ادامه دهند.

مهدی سنایی افزود: به دلیل مفید بودن گفت‌وگو، جمهوری اسلامی ایران از این موضوع استقبال كرده است زیرا در این مذاكرات، طرفین می‌توانند مواضع یكدیگر را به صورت شفاف بشنوند.

وی تاكید كرد: البته این گفت‌وگوها در صورتی مثمر ثمر خواهد بود كه از چارچوب گذشته خارج شود.

سنایی ادامه داد: این گفت‌وگوها باید هم از جهت محتوا و هم از جهت ساختار تغییر كند، به این شكل كه بازیگران جدید وارد این عرصه شوند.

عضو كمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت سیاست چماق و هویج سیاست بی‌نتیجه است كه سال‌ها در جریان بوده است.

نماینده مردم نهاوند در مجلس تاكید كرد ایران حاضر به چانه‌زنی بر سر حقوق اصلی خود نیست و گروه 1+5 باید مطابق با بیانیه تهران به گفت‌وگوها ادامه دهد.

سنایی ادامه داد گفت‌وگو میان ایران و بازیگرانی كه به كشورمان اعتماد ندارند نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت، لذا تغییر ساختار یك ضرورت است.

این عضو كمیسیون امنیت ملی مجلس تاكید كرد غربی‌ها باید بدانند كه تحریم‌ها بیشتر از آنكه به ایران خسارت وارد كند منافع آنان را از كفشان می‌برد و در حقیقت آنان هستند كه منافع بیشتری را به خاطر عدم ارتباط با ایران از دست خواهند داد.

گفتنی است سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در آستانه دور جدید مذاكرات به گروه 1+5 توصیه كرد كه برای رسیدن به 'توافقات جدی' در زمینه موضوعات مطرح در مذاكرات، 'تعامل بیشتری' داشته باشند.

رامین مهمانپرست در گفت و گو با ایرنا در خصوص آخرین رایزنی های ایران و گروه 1+5 گفت: 'طرفین در تماس با همدیگر هستند و اگر طرف مقابل ما تعامل بیشتری داشته باشد، می توانیم توافق جدی را در زمینه موضوعاتی كه باید در دستور كار این مذاكرات قرار بگیرد داشته باشیم.'

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به آمادگی كشورمان برای مذاكره با گروه 1+5 اظهار داشت: فكر می كنیم مذاكرات با گروه 1+5 می تواند مذاكرات 'خوبی' باشد اما باید در مورد زمان، مكان و جزییات این نشست توافقات لازم به وجود بیاید.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران بارها آمادگی خود را برای مذاكره اعلام كرده است و مقامات ما بارها اعلام كرده اند در راستای دفاع از حقوق ملت ایران، آمادگی دارند رویه موجود را كه حالت تعارضی دارد به رویه 'همكاری سازنده' و مشاركت همه كشورها تبدیل كنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان كرد: مبنای فعالیت ها و توافقات هسته ای همه كشورها باید مقررات مربوط به آژانس بین المللی انرژی اتمی و طرف های معاهده عدم اشاعه تسلیحات هسته ای باشد.

وی با اشاره به نامه دبیر شورای عالی امنیت ملی كشورمان به كاترین اشتون خاطرنشان كرد: آقای جلیلی مجددا با نامه ای كه ارسال كردند، آمادگی خود را اعلام كردند و با توجه به اینكه طرف مقابل نیز اعلام آمادگی می كند تا وارد بحث شود، این نشست می تواند نشست خوبی باشد.

مهمانپرست در پاسخ به این سوال كه آیا طرف مقابل به سوالات مطرح شده از سوی سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی كشورمان پاسخ داده است یا نه گفت: این جزء بحث هایی است كه فكر می كنیم در رایزنی هایی كه دارد دنبال می شود به توافق برسیم. توافق طرفین باید در رابطه با اصل مذاكرات، رویكردش و جزییاتش مشخص بشود..../تحلیل:ایرنا


ویدیو مرتبط :
نتانیاهو:با توافق ایران باید اسرائیل را به رسمیت بشناسد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اتهام جدید علیه ایران؛ کشف یک گروه ترویستی منسوب به ایران در نیجریه/ دستیابی احتمالی ایران به سلاح هسته ای



اتهام جدید علیه ایران؛ این بار از سوی نیجریه!

ادعای پلیس نیجریه درباره کشف یک گروه ترویستی منسوب به ایران در این کشور، واکنش ها به تصمیم ایران برای تسریع روند غنی سازی اورانیوم، ارزیابی یک موسسه آمریکایی از نتایج دستیابی احتمالی ایران به سلاح هسته ای و اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

به گزارش «تابناک»، مهمترین خبر مربوط به ایران که از شب گذشته تاکنون در میان مطبوعات جهان بازتاب داشته، به ادعای پلیس نیجریه مبنی بر کشف یک گروه تروریستی وابسته به ایران اختصاص دارد. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» که اولین بار این خبر را منتشر کرد، می نویسد پلیس مخفی نیجریه روز چهارشنبه اعلام کرد موفق به منحل کردن گروهی ترویستی شده که مورد حمایت «گردانندگان ایرانی» بوده است. بنا بر این ادعا، هدف این گروه، به قتل رساندن حاکم نظامی پیشین این کشور و جمع آوری اطلاعات درباره مکان های پربازدید توسط آمریکایی ها و اسرائیلی ها بوده است. با این حال، پلیس نیجریه اطلاعات دقیق تری درباره کنترل کننده اصلی این گروه ارائه نکرده است.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

دیگر خبر مهم امروز مطبوعات جهان، به آغاز نصب دستگاه های جدید غنی سازی اورانیوم توسط ایران در تأسیسات هسته ای اختصاص دارد. روزنامه «واشنگتن پست» در این رابطه می نویسد ایران نصب دستگاه های پیشرفته و دارای فناوری بالا را در مرکز غنی سازی اصلی خود آغاز کرده و به این ترتیب، قادر است تولید سوخت رآکتور را سرعت ببخشد. اما این روزنامه مدعی است که اقدام دولت ایران، در آستانه مذاکرات هسته ای، سیگنال های ناامیدکننده ای را به قدرت های غربی ارسال می کند. بر اساس تخمین ها، دستگاه های جدید نصب شده، می تواند سرعت غنی سازی اورانیوم را تا پنج برابر افزایش دهد. واشنگتن پست در ادامه ضمن اشاره به جزئیاتی از اقدام جدید ایران، مطالبی را درباره کلیت برنامه هسته ای ایران منتشر کرده و ادعاهای تکراری غرب علیه این برنامه را نیز بار دیگر منتشر ساخته است.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

در میان مطالب مربوط به ایران، یک مطلب تحلیلی نیز از سوی شماری از مطبوعات جهان مورد توجه قرار گرفته و آن، برآورد یک موسسه آمریکایی درباره نتایج احتمالی دستیابی ایران به سلاح هسته ای است. «تودی زمان» از جمله مطبوعاتی است که این برآورد را منتشر کرده و می نویسد یک موسسه پژوهشی امنیتی آمریکایی به این نتیجه رسیده که بر خلاف نگرانی های موجود، دستیابی ایران به سلاح هسته ای به مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه منجر نخواهد شد. به نوشته این روزنامه، گزارش موسسه مذکور حاکی از آن است که کشورهایی همچون عربستان سعودی به واسطه وجود موانع متعدد در پی دستیابی به بمب هسته ای برنخواهند آمد. تودی زمان در ادامه به موضوع رقابت ایران و عربستان سعودی در سطح منطقه نیز اشاره کرده است. 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

اما به جز گزارش های راهبردی و امنیتی، یک گزارش اقتصادی مربوط به ایران نیز از جمله مطلب مورد توجه امروز مطبوعات است. روزنامه «دیلی استار» لبنان در گزارشی به نقل از «رویترز» می نویسد با وجود تشدید تحریم ها، اقتصاد ایران هنوز با سقوط فاصله بسیاری دارد. در این گزارش که به طور میدانی تهیه شده، خبرنگار رویترز به میان مردم ایران در بازارها رفته و نظر آن ها در زمینه موضوع مورد بحث جویا شده است. در این میان، به نقل از یک شهروند ایرانی اشاره شده که «اقتصاد در برابر تحریم ها مشکلاتی دارد؛ اما هنوز به کار خود ادامه می دهد». در مجموع، این گزارش تلاش کرده با بررسی بخش های مختلف اقتصاد ایران، تأثیرات تحریم ها بر این بخش ها را مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهد. 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

در نهایت، روزنامه «جروزالم پست» اظهارات جدید «جان کری»، وزیر خارجه ایالات متحده درباره ایران را منتشر کرده است. به نوشته این روزنامه، کری که در نخستین سخنرانی مهم خود پس از انتخاب به عنوان وزیر خارجه آمریکا سخن می گفته، ضمن اشاره به کمک های خارجی ایالات متحده به دیگر کشورها، اظهار داشته این کمک ها به آمریکا اجازه می دهد به منظور اطمینان یافتن از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای، با شرکای بین المللی خود به همکاری بپردازد. وی همچنین این گونه کمک ها را به مثابه «سرمایه گذاری» آمریکا در تقویت خود ارزیابی کرده است./تابناک