اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گردش مالی میلیاردی سایت های همسریابی


در حالی که گفته می شود تنها دو درصد ازدواج ها از راه اینترنت صورت می گیرد، یک سایت دوستیابی از محل خرید و فروش اطلاعات اشخاص، روزانه بالغ بر 12 میلیون تومان درآمد دارد.



روزنامه هفت صبح: در حالی که گفته می شود تنها دو درصد ازدواج ها از راه اینترنت صورت می گیرد، یک سایت دوستیابی از محل خرید و فروش اطلاعات اشخاص، روزانه بالغ بر 12 میلیون تومان درآمد دارد.

می توانید تصور کنید گردش مالی روزانه یک سایت همسریابی روزانه 12 میلیون تومان باشد؟ این رقم را مرکز پژوهش های مجلس اعلام کرده است. همین سایت های همسریابی که از چند سال پیش بحث آنها داغ شده و چند وقت یک بار شایعاتی مبنی بر قانونی بودن آنها به گوش می رسد.

آمار این قبیل سایت ها در سال های اخیر رشد خیره کننده ای داشته، مثلا سال گذشته در همین مقطع اعلام شد 86 سایت همسریابی شناسایی شده است. حالا آنقدر شیوع آنها چشمگیر شده است. حالا آنقدر شیوع آنها چشمگیر شده که مرکز پژوهش های مجلس تحقیقاتی در مورد اعضا و درآمد سایت ها انجام داده است.

در عین حال چندی پیش یکی از مقامات ارشد ناجا پیشنهاد داد وزارت ورزش و جوانان هم یک سایت همسریابی مجاز برای کاهش جرایم در این حوزه ایجاد کند.

در بخشی از گزارش مرکز پژوهش های مجلس چنین آمده است: «این شیوه همسریابی اگر چه می تواند به امکانی برای تسهیل ازدواج بدل شود، اما آسیب هایی از قبیل عدم آموزش، نظارت ضعیف، ناپایداری ارتباط در محیط مجازی و خلأ مشورت لازم، تهدیداتی را از طرف اینترنت برای ازدواج به وجود آورده است.»

این گزارش می گوید که عمده سایت های همسریابی فقط مکان هایی برای دوستیابی و در برخی موارد روابط نامشروع هستند. ضمن اینکه فقط از خرید و فروش اطلاعات افراد به یکدیگر گاه درآمدهای میلیاردی دارند.

در بخشی از این گزارش در این باره چنین آمده است: «در برخی موارد بررسی شده که به حکم قضایی پرینت حساب ها مورد ارزیابی قرار گرفت، رقم های خیلی سنگین و با تراکنش مالی زیاد و حتی میلیاردی جابجا می شد. مثلا تراکنش مالی در یکی از سایت ها روزانه حدود 12 میلیون تومان بود.»

براساس آمارهای مرکز آمار ایران، از مجموع کاربران اینترنت کشور، تعداد 6.4 میلیون نفر (58.1 درصد) مرد و 4.6 میلیون نفر (41.9 درصد) زن بوده اند. همچنین در سال 1389 کاربران اینترنت مرد، 16.6 درصد کل جمعیت مردان و کاربران زن، 12.7 درصد کل جمعیت زنان کشور را به خود اختصاص داده اند. 54.5 درصد کاربران تحصیلات عالی و 34.9 درصد در مقطع دبیرستان به سر می برند. استفاده از اینترنت در جامعه جوان ایرانی به طور ویژه ای به سوی دوستیابی و روابط دو جنس مخالف میل کرده است و البته سایت های دوستیابی در ردیف سایت های پرمراجعه قرار دارد.

مومنی نسب، یک کارشناس جرائم رایانه ای می گوید: «هر یک از گردانندگان سایت های همسریابی، برای گسترش دامنه جذب کاربر، ده ها سایت را به طور همزمان راه اندازی و مدیریت می کنند. در حالی که براساس آمارها، فقط دو درصد ازدواج ها اینترنتی هستند، اساس هدف تشکیل سایت های همسریابی، ازادواج و همسریابی نیست و در حقیقت دوستیابی به معنای عام مورد نظر این سایت ها قرار دارد.

صفحات اولیه این سایت ها با تصاویر و عبارات مذهبی طراحی شده اند و کاربران با اعتماد به همین موارد وارد می شوند، اما در مسیر رابطه با ارائه مشخصات فردی مانند عکس و فیلم های خانوادگی، به دام سوء استفاده های گردانندگان می افتند.»

انتخاب همسر ایده آل با 40 هزار تومان


اخیرا نیز معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه باید برای مقوله همسریابی جوانان که از مطالبات خانواده هاست فکر اساسی شود، گفته است باید روی سایت های مورد قبول نظام کار کارشناسی و مطالعات علمی صورت بگیرد تا به یک ساختار قابل قبول برسیم.

در شرایط کنونی دغدغه همسریابی است که باعث رشد قارچ گونه سایت های همسریابی شده و فرصت را برای سوء استفاده این سایت ها ایجاد کرده است اما به غیر از سایت هایی که به شکل غیرمجاز فعالیت می کنند مراکز همسریابی نیز وجود دارد که با دریافت مجوز از وزارت کشور به فعالیت می پردازند و افراد با مراجعه حضوری و صرف هزینه اندک، 40 هزار تومان اقدام به همسرگزینی می کنند. علی ملازمانی روانشناس و مدیر یک مرکز مشاوره در این خصوص می گوید: «سایت ها و مراکز همسریابی اگر ذیل مراکز مشاوره و براساس الگوها و تکنیک های مشاوره اقدام به همسان گزینی و همسریابی کنند قطعا به جامعه کمک می کنند. متاسفانه چون این سایت ها پس از سایت های گفتگو و دوستیابی به وجود آمده اند، یکسری سوء استفاده ها نیز در این خصوص صورت گرفته و نگرش غلطی در جامعه نسبت به آن به وجود آمده است.»

یکی از مراکز مجازی که سال هاست اقدام به همسریابی می کند، موسسه پیوند الزهرا (س) است که دفتر مرکزی اش در شهر اصفهان قرار دارد و به گفته حجت الاسلام محمود داوری، مدیر موسسه پیوند الزهرا (س)، توانسته عده بسیار زیادی از جوانان را از همین راه، راهی خانه بخت کند. این موسسه از سال 1363 افتتاح شده و تا سال 88 نیز رایگان اقدام به همسرگزینی می کرده است. ضمن آنکه این مرکز مجوز فعالیت خود را سال 90 از وزارت کشور دریافت کرده است و تا سال 93 نیز اعتبار دارد.

افراد با مراجعه به دفاتر این موسسه و پس از مشاوره های رایگان و دادن تست های روانشناسی مورد نیاز ابتدا مشخصات اولیه خود را در فرم هایی که شامل اطلاعاتی همچون قد، وزن، مشخصات ظاهری و چهره، تحصیلات، اشتغال، شغل پدر و ... است، پر می کنندو در آخر هم مشخصات همسر دلخواه خود که شامل قد و وزن و مشخصات ظاهری و تحصیلات و ... است را عنوان می کنند. البته به گفته مدیر این موسسه دخترها فقط با حضور خانواده خود می توانند اقدام به ثبت نام کنند.

یک نمونه کاملا قانونی


حجت الاسلام داوری مدیر موسسه پیوند الزهرا (س) درباره نحوه انتخاب همسر در دفاتر موسسه می گوید: «اطلاعات افراد پس از بررسی های انجام شده وارد سیستم می شودو مطابق اطلاعات دلخواه فرد، موتور جستجو کیس های مورد نظر افراد را پیدا می کند. به طور مثال برخی خانواده های فرهنگی یا بازاری علاقمندند همسر مناسب خود را از خانواده ای در همان صنف انتخاب کنند و تمام این موارد پیش بینی شده است. در نهایت پس از جستجو لیستی در اختیار فرد قرار می گیرد و او از میان 200 الی 300 نفر به طور مثال 20 الی 30 نفر را انتخاب می کند؛ البته مشخصاتی که به افراد ارائه می شود فقط شامل مشخصات اولیه فرد است و از دادن آدرس و یا شماره تلفن و ارائه عکس افراد خودداری می شود.»

داوری با تاکید بر اینکه تمام روند همسرگزینی از ثبت نام تا آشنایی خانواده ها با یکدیگر توسط یک کارشناس مشاوره نظارت می شود، می افزاید: «پس از انتخاب کیس های مورد نظر، کارشناس با افراد تماس گرفته و اقدام به هماهنگی برای ملاقات خانواده هات می کند. آشنایی خانواده ها از سه طریق انجام می شود، پس از هماهنگی شماره خانواده دختر در اختیار خانواده پسر قرار می گیرد و آنها به خانه دختر جهت آشنایی بیشتر مراجعه می کنند و اگر خانواده دختر تمایلی به این مسئله نداشته باشند، می توانند در محل دیگری با یکدیگر آشنا شوند. همچنین در خود مرکز نیز محیط مناسبی فراهم شده تا اگر دو خانواده خواستند در محیط مرکز با یکدیگر ملاقات کنند و با هم آشنا شوند.»

داوری می گوید: «این مرکز توانسته است به بسیاری افراد در امسر همسرگزینی کمک کند تا همسر مناسب خود را پیدا کنند، به طور مثال دختری چهار انگشت خود را از دست داده بود و خانواده او اظهار می کردند به محض آنکه خواستگار متوجه این مسئله می شود، منصرف می شود و خانواده ابراز ناراحتی می کردند، در حالی که پس از جستجوهای مرکز، پسری که شرایطی شبیه همین دختر را داشت به او معرفی کردیم و پس از آشنایی به یکدیگر ابراز علاقه کردند و در حال حاضر هم یک فرزند دارند یا در نمونه دیگری دختری با قد 192 سانتیمتر با تحصیلات دکترا در مسئله انتخاب همسر دچار مشکل بود که موسسه با معرفی پسری با قد 195 و با تحصیلات دکترا توانست این دو زوج را به یکدیگر برساند.»

او با اشاره به هزینه هایی که این مرکز دریافت می کند می گوید: «در 25 سال اول فعالیت مان رایگان کار می کردیم؛ اما از سال 88 مبلغ کمی برای این مسئله دریافت می کنیم و در حال حاضر نیز 40 هزار تومان پس از ازدواج از طرفین دریافت می شود.»


ویدیو مرتبط :
گردش مالی ۴۰ میلیاردی فیلم های ده نمکی برای سینما

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اما و اگرهایی از حذف کنکور / مافیای کنکور با گردش مالی میلیاردی



حذف کنکور,کنکور,اخبار حذف کنکور

اما و اگرهایی از حذف کنکور

سردرگمی داوطلبان در کوچه پس کوچه‌های حذف کنکور

مافیای کنکور با گردش مالی میلیاردی، فرآیند آموزش و پرورش را متاثر کرده است، چرا که به علت توان مالی بالا در همه جا مداخله و کیف دانش‌آموزان را سنگین و با استفاده از روش‌های آشکار و پنهان، کتاب‌های خود را وارد کیف دانش‌آموزان می‌کنند که همه این اتفاقات در سایه قدرت مالی رخ داده است.

رویداد پرتب و تاب کنکور، هر ساله فکر میلیون‌ها ایرانی علاوه بر داوطلبان را به خود مشغول می‌کند و خواه ناخواه زندگی داوطلبان و خانواده‌هایشان را به ویژه در ماه‌های آخر به حاشیه خود می‌کشد و دستخوش تحولاتی می‌کند.

به گزارش ایسنا، صحبت از کنکور که می‌شود، همیشه یکی از بحث‌های داغ، استرس و نگرانی‌های ناشی از کنکور است که از یک سو داوطلبان و خانواده‌هایشان را درگیر خود کرده و از سویی بازار داغی برای مشاوران ایجاد می‌کند. کافی است جستجوی کوچک در اینترنت بکنید تا ببینید که چه تعداد مقاله و مطلب و ... درباره استرس کنکور و راه‌های کنترل آن نوشته شده است.

همه این استرس‌ها در طی سال‌ها به امری طبیعی تبدیل شده و هر کس به نحوی با آن کنار می‌آید؛ اما ایراد کار از آن‌جایی شروع می‌شود که اختلاف نظر بین مسئولان و عدم اتخاذ یک تصمیم واحد، هیزم به آتش استرس داوطلبان می‌ریزد و آن را شعله‌ورتر می‌کند. داوطلبانی که در حال گذراندن دوره دبیرستان خود هستند و نمی‌دانند که باید خود را برای کنکور آماده کنند یا امتحانات نهایی مدرسه.

مسیر پر پیچ و خم حذف کنکور و نحوه اجرای آن شاید برای این‌گونه افراد به همان سادگی که مسئولان از آن سخن می‌گویند، نباشد.

قانون اولیه حذف کنکور از سال 86 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که بر اساس این قانون، کنکور باید در تمامی مقاطع تا سال اول برنامه پنجم توسعه حذف و سوابق تحصیلی جایگزین آن می‌شد، اما این قانون به گفته رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی مشکلاتی داشت که سبب شده بررسی‌های بیشتری روی آن انجام بگیرد و کلیات قانون جدیدی برای حذف کنکور در مجلس تصویب شود.

این در حالی بود که برخی از مسئولان آموزش و پرورش تاکید بر اجرای قانون حذف کنکور و به تعویق نیفتادن آن داشتند. در این میان اظهارنظرهای متفاوتی از سوی مسئولان آموزش و پرورش، سازمان سنجش، مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادهای مرتبط با موضوع مطرح شد.

در این باره نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه قبل از توجه به کنکور، باید نظام هدایت تحصیلی دانش‌آموزان را ساماندهی کنیم، می‌گوید: در بحث کنکور دو نگاه متفاوت وجود دارد که یکی از آنها اصالت را به کنکور می‌دهد، به این معنا که این روش مناسب‌ترین و بهترین روش برای گزینش افراد برای صندلی‌های دانشگاه است و اگر این روند دارای اشکالاتی است، باید آن را رفع کرد؛ اما اصل و مهم‌ترین راه گزینش دانشجو باید از طریق کنکور باشد که برخی از کارشناسان سازمان سنجش و آموزش عالی مدعی این موضوع هستند.

وی می‌افزاید: از سوی دیگر نگاه دیگری نیز به کنکور وجود دارد که اصالت پذیرش در دانشگاه را به سوابق تحصیلی دانش‌آموزان می‌دهد و مدعی است اگر اشکالاتی وجود دارد باید آن‌ها را رفع کنیم، اما برای گزینش در دانشگاه‌ها باید سوابق تحصیلی دارای بیشترین امتیاز باشد که این دو نوع نگاه در سه دهه گذشته روبروی هم قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه به عنوان یک کارشناس آموزش و پرورش معتقدم آسیب‌های کنکور به روش فعلی بیش از محاسن آن است، می‌گوید: محاسن شیوه گزینش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی بیش از معایب آن است.

به گفته دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، آسیب‌های اقتصادی موضوع دیگری است که از آزمون سراسری نشات گرفته و در حال حاضر کنکور را به "صنعت کنکور" تبدیل کرده است و به تعبیر کارشناسان، "مافیای کنکور" در کشور شکل گرفته است.

وی می‌افزاید: مافیای کنکور با گردش مالی میلیاردی، فرآیند آموزش و پرورش را متاثر کرده است، چرا که به علت توان مالی بالا در همه جا مداخله و کیف دانش‌آموزان را سنگین و با استفاده از روش‌های آشکار و پنهان، کتاب‌های خود را وارد کیف دانش‌آموزان می‌کنند که همه این اتفاقات در سایه قدرت مالی رخ داده است.

نوید ادهم با اشاره به برخی از آسیب‌های کنکور، اظهار کرد: مشهودترین آسیب کنکور که مورد نقد کارشناسان آموزش و پرورش قرار گرفته است، استرس‌هایی است که به دانش‌آموزان و سلامت و امنیت روانی آن‌ها و به تبع به خانواده وارد می‌کند و موج این آسیب‌پذیری روانی و به هم ریختن بهداشت روانی دانش‌آموزان نه تنها در دوره پیش دانشگاهی و دبیرستان که در سال‌های اخیر متاسفانه به دوره راهنمایی و ابتدایی نیز کشیده شده است.

وی گفت: تعیین تکلیف سرنوشت تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان با یک امتحان چند ساعته و محدود که پیش از محتوا، سرعت و مهارت تست‌زنی بر آن حاکم است، هیچ توجیه علمی و کارشناسی ندارد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: ضمن آنکه آموزش و پرورش رقابت برای رشته‌های خاص دانشگاه‌ها را می‌پذیرد و معتقد است که باید برای آن فرمول‌هایی را پیدا کنیم، همانطور که در سایر کشورها روش‌های مختلفی برای رشته‌های پر رقابت دانشگاه‌ها پیدا کرده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: نقدی که مدعیان کنکور مطرح می‌کنند، این است که آموزش و پرورش آمادگی ارائه سوابق تحصیلی را ندارد، این در حالیست که این آمادگی بارها از سوی وزیر آموزش و پرورش و معاونان مختلف وزارتخانه اعلام شده است. همچنین این مدعیان مطرح می‌کنند که سوابق تحصیلی، قدرت تفکیک و تمیز را ندارند، در حالی که روش‌های علمی و کارشناسی برای این موضوع وجود دارد که از نمرات موجود برای تفکیک دانش‌آموزان استفاده کنند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: برخی از آمار و ارقامی که درباره نمرات برتر برخی از رشته‌ها اعلام می‌شود "اشتباه" است. به عنوان مثال عنوان می‌شود 15 هزار معدل 20 وجود دارد که متقاضی یک رشته هستند، در حالی که چنین نیست و در یک تحلیل به عدد 70 رسیدیم، نه 15 هزار. بنابراین همچنان که امروز رشته‌های دانشگاهی متناسب با سهمیه مناطق بومی اعمال می‌شوند، مدل‌های علمی برای سوابق تحصیلی نیز وجود دارد.

آزمون سراسری

اما و اگرهایی درباره حذف کنکور

از سوی دیگر عرفی رییس مرکز سنجش آموزش وپرورش نیز با تاکید بر نقش مستقیم آموزش و پرورش در سنجش دانشجو، می‌گوید: قانون حذف کنکور به صورت غیرمستقیم می‌گوید که سنجش با آموزش و پرورش است؛ چراکه وقتی می‌گوید سابقه تحصیلی جایگزین کنکور شود، یک پیام پنهانش این است که باید امکانات نیروی انسانی و منابع مورد نظر را داشته باشید تا این مسابقه به صددرصد برسد، لذا کاری که اکنون سازمان سنجش انجام می‌دهد را به نوعی وزارت آموزش‌وپرورش باید انجام دهد، به عبارتی سنجش برعهده آموزش و پرورش است، اما متاسفانه این صراحت‌ها در قانون نبوده و بعد هم پیگیری چندانی در این زمینه صورت نگرفته و همه ‌نظرها و رویه‌ها به تصمیم‌گیری کارگروه موکول شده است.

 

عرفی با بیان اینکه آموزش وپرورش برای حدود یک میلیون و 160هزاردانش آموز در خردادماه 91 امتحانات نهایی برگزار کرده است، گفت: وقتی گفته می‌شود سابقه تحصیلی، باید این تعداد ضربدر سه شود و این امر برای هر سه پایه دوره متوسطه باید اعمال شود، لذا باید برای حدود سه‌میلیون و 480هزار دانش‌آموز امتحانات نهایی برگزار شود که امکانات و منابع خودش را می‌طلبد.

رییس مرکز سنجش آموزش و پرورش با بیان اینکه منابع کنونی پاسخگوی برگزاری این میزان امتحان نهایی نیست، اظهار کرد: در حال حاضر برای هر 25 دانش‌آموز یک مراقب در امتحان نهایی لازم است و برای تصحیح 50 تا 100 ورقه امتحانی یک نفر مصحح می‌خواهیم؛ همچنین یک تشکیلات علمی نیز نیاز داریم تا بتواند امتحانات نهایی را در سطح کیفی‌تر برگزار کند.

وی گفت: نکته جالب در این است که رییس سازمانی که قرار است با تصمیم کارگروه، ماده قانون حذف کنکور و بخشی از وظایفش منحل شود، خودش دبیر این کار گروه است. ما نمی‌گوییم آقایان موضع دارند، اما عملا این قانون شاید از جهات مختلف برای آن‌ها قابل هضم نباشد.

عرفی درباره آسیب شناسی اصلی قانون حذف کنکور خاطرنشان کرد: تعیین سقف بدون کار کارشناسی، در نظر نگرفتن ساختار، منابع و نیروی انسانی با وجود اینکه در قانون به آن اشاره شده، اما هیچ‌گونه اقدامی از طرف مجلس و دولت صورت نگرفته که اینها بخشی از این آسیب‌هاست.

رییس مرکز سنجش آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش تابع مصوبات کارگروه قانون حذف کنکور است، اذعان کرد: هرچند که ممکن است بسیاری از تصمیماتی که در کارگروه گرفته می‌شود، مطابق نظر و خواسته ما نباشد یا نظر مخالف داشته باشیم، اما با توجه به اینکه چهار عضو از پنج عضو کارگروه قانون حذف کنکور از آموزش عالی هستند، هر آنچه می‌گویند تصویب می‌شود و ما هم اجرا می‌کنیم.

وی درباره بحثی که در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح است نیز توضیح داد: بحث این است که قانون مصوب سال 86 به حذف کنکور منجر نشده است و سوابق تحصیلی داوطلبان را به طور کامل در پذیرش دانشجو لحاظ نمی‌کند و آموزش و پرورش هم این موضوع را تأیید می‌کند که این قانون به علت رفع‌نشدن نواقص از سوی کارگروه قانون حذف کنکور نتوانسته به صورت جامع، سوابق تحصیلی داوطلبان را در پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها لحاظ کند. البته فرایند کار تعریف شده و حتی اگر قانون قبلی اصلاحات پیشنهادی آموزش و پرورش را لحاظ کند قابلیت این را دارد که بتواند در یک دوره زمانی معین به طور کلی به حذف کنکور منجر شود و این دغدغه دانش‌آموزان، خانواده‌ها و آموزش و پرورش را برطرف کند.

عرفی بیان کرد: آن چه کمیسیون آموزش مجلس و سازمان سنجش دنبال می‌کنند و به پیشنهاد آموزش و پرورش هم نزدیک است، این است که ظرف مدت پنج‌سال به طور کامل سابقه تحصیلی جایگزین کنکور شود و اعضای کارگروه قانون حذف کنکور هم متوازن شوند تا تصمیم‌گیری‌ها متعادل‌تر شود.

کنکورچهارجوابی موجب می‌شود که آموزش و پرورش با مخاطراتی روبه‌رو شود

به گزارش ایسنا، در همین راستا، ابراهیم سحرخیز، معاون وزیر آموزش و پرورش، درباره قانون حذف کنکور، افزود: سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور براساس قانون آماده شده و با توجه به اینکه سنجش، وظیفه آموزش‌ و پرورش و پذیرش دانشجو وظیفه وزارت علوم است، این دو باید از هم تفکیک شود در حالی که برخی عوامل دست‌به‌دست هم داده‌اند تا کنکور حذف نشود.

سحرخیز با بیان اینکه این امر باید طی یک پروسه زمانی انجام شود، ادامه داد: در تعریف سوابق تحصیلی، نمراتی که دانش‌آموز در امتحانات نهایی دوره متوسطه اخذ می‌کند، مد نظر است و در حال حاضر در یک سال آزمون نهایی برگزار می‌شود و در قانون حذف کنکور سابقه تحصیلی، نمراتی است که داوطلب در امتحانات به صورت هماهنگ کشوری و نهایی در دوره متوسطه کسب می‌کند.

معاون وزیر آموزش پرورش تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش به آنچه که وظیفه قانونی خود بوده، عمل کرده و برای دیپلمه‌های سال 84 به بعد سابقه تحصیلی تهیه و در اختیار سازمان سنجش قرار داده است، اما اینکه عنوان می‌شود این موارد کفایت نمی‌کند یا استاندارد نیست و مثلا سابقه دانش‌آموز بوشهری با تهرانی به عدالت نزدیک نیست، این اظهارات فراتراز قانون است، در حالی که باید همه مطیع قانون باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در کارگروه قانون حذف کنکور، آموزش‌ و پرورش یک نماینده دارد و چهارعضو دیگر کارگروه از آموزش عالی هستند، لذا هرچه آنها می‌گویند تصویب می‌شود و ما هم مطیع قانون هستیم.

سحرخیز با انتقاد از اجرایی نشدن قانون قبلی حذف کنکور ادامه داد: برخی می‌گویند قانون قبلی حذف کنکور کارشناسی نیست، اما من می‌گویم که نمایندگان دو دوره مجلس وقتشان را صرف تصویب قانون حذف کنکور کرده‌اند و مرکز پژوهش‌های مجلس نظرش را در این ‌باره اعلام کرده و نماینده‌ها نیز در این‌باره بحث کرده و رای داد‌ه‌اند و این مبتنی بر یک پیشینه است، لذا مطالعات مرکز پژوهش‌های مجلس در 58 کشور جهان نشان می‌دهد در 30 کشور دنیا اصلا کنکور وجود ندارد که ژاپن و فرانسه از این دسته کشورها هستند یا شکل کنکور درچین متفاوت است.

کنکور سراسری

وی با بیان اینکه کنکورچهارجوابی موجب می‌شود که آموزش و پرورش با مخاطراتی روبه‌رو شود و از طرفی با سند تحول بنیادین سازگاری نداشته و فاقد عمق یادگیری است، اظهار کرد: کنکور تستی موجب می‌شود دانش‌آموزان دنبال کتاب‌هایی غیراز کتاب درسی باشند که کتاب‌های درسی را آسان سازی می‌کند، ضمن آنکه کنکور به شکل فعلی موجب شده اگر دانش‌آموزی سواد هم نداشته باشد، اما با آموختن تکنیک تست‌زنی در کنکور ورودی دانشگاه‌ها موفق شود که این آسیب است.

معاون وزیر آموزش وپرورش ضمن آنکه سنجش را وظیفه آموزش‌ و پرورش و پذیرش را وظیفه وزارت علوم بیان کرد، گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا سنجش از پذیرش جداست و در کشورهایی که کنکور دارند، یک سازمان مستقل برای سنجش وجود دارد، هر چند معتقدم سازمان سنجش در ایران سازمان مستقلی نیست؛ از سوی دیگر در برخی کشورها هم کنکور نیست و هم آموزش و پرورش و آموزش عالی یکپارچه است، اما در کشور ما آموزش و پرورش و آموزش عالی جدا از یکدیگرند.

دست‌هایی وجود دارد که می‌خواهند عطش کنکور حفظ و بلکه بیشتر شود

از سوی دیگر حجت‌الاسلام محمدیان، معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این که آیا حذف کنکور امکان‌پذیر است؟ به ایسنا اظهار کرد: امروز تعداد صندلی‌های دانشگاه‌ها اگر نگوییم بیش از داوطلبان است، با تعداد داوطلبان ورود به آموزش عالی برابراست و این برابری این امکان را می‌دهد که هر دانش‌آموزی که اراده کند بتواند وارد دانشگاه شود؛ در عین حال معتقدم همه دانش‌آموزان نباید وارد دانشگاه شوند.

به گفته وی، یکی از مهمترین مزایای حذف کنکور در این است که آموزش وپرورش سند تحول بنیادینی را تهیه کرده که اهداف تربیتی و پرورشی تدوین شده است.

محمدیان معتقد است اینکه بخواهیم برای 10 دانشگاه کنکور برگزار کنیم و همه اهداف تربیتی را زیر سؤال ببریم و مدام بگوییم «کنکور- کنکور» و عطش کاذب ایجاد کنیم، پرسش‌ برانگیز است، بنابراین دست‌هایی وجود دارد که می‌خواهند این عطش حفظ و بلکه بیشتر شود.

وی اذعان کرد: طی سال‌های اخیر هر وقت به مرحله تصمیم نهایی رسیده‌ایم، احساس شده وسط بازی دیگری هستیم. وقتی قانونی در مجلس تصویب شده، قانون است خوب یا بد آن باید در مرحله اجرا مشخص شود. اگر در مرحله اجرا تشخیص داده‌ شد ناکارآمد است، اصلاح می‌شود. اکنون آموزش‌وپرورش می‌گوید آمادگی اجرای این قانون را دارد، اما برخی اعلام می‌کنند نه، باید تغییر ایجاد شود و سوابق تحصیلی از اول دبیرستان یا راهنمایی تهیه شود.

محمدیان با مخالفت شدید از به تعویق افتادن قانون حذف کنکور گفت: هیچ نیازی به تعویق قانون حذف کنکور وجود ندارد؛ ضمن آنکه باید نمرات معلم را معتبر بدانیم، چرا که هیچ دلیلی برای تردیدهای بی‌جا وجود ندارد. چطور می‌شود استاد دانشگاه نمره‌اش معتبر باشد، اما نمره معلم آموزش وپرورش معتبر نباشد؟ لذا همانطور که استاد دانشگاه در جلسه مصاحبه اعلام می‌کند این دانشجو می‌تواند به دوره دکتری برود، معلم هم می‌تواند بگوید این دانش‌آموز من توانایی علمی خوبی دارد و می‌تواند وارد دانشگاه شود.

وی درباره برخی اظهارات مبنی بر استاندارد نبودن امتحانات آموزش‌وپرورش گفت: استاندارد یعنی چه؟ تعریفی از استاندارد ارائه کنند. یک مرکز سنجش برای دانشگاه و یک مرکز سنجش هم برای آموزش و پرورش وجود دارد. آموزش وپرورش معتقد است که آزمون‌هایش استاندارد لازم و کافی را دارد، این درحالیست که کنکور برای ورود به دانشگاه شرط می‌گذارد، اگر می‌خواهند با ما منقطع باشند شرط بگذارند، اما کنکور را گردن آموزش و پرورش نیندازند، اما اگر می‌گویند خروجی آموزش و پرورش ورودی آنها باشد، باید سند تحولی خودشان را در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کنند، آن وقت نقطه تقاطع آموزش و پرورش با آموزش عالی مشخص می‌شود.

محمدیان خاطرنشان کرد: به گفته آقایان ظرفیت در دانشگاه‌ها وجود دارد و هر داوطلب می‌تواند پنج رشته در 12نقطه محل را انتخاب کند. حال برای 10دانشگاه برتر کشور که متقاضی زیادی دارد آزمون خاص برگزار کنند و شرایط سخت تعیین کنند و بگویند معدل 20 می‌خواهیم اما این معدل را هم معلم می‌دهد. اینکه بخواهیم برای 10 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها صددرصد داوطلبان را درگیر کنیم کار معقولی نیست. به نظر من اقتصاد(بازار) اینجا دخالت دارد.

کنکور سراسری ۱۳۹۱

پاسخ سازمان‌سنجشی‌ها به اما و اگرهای آموزش و پرورش

اما این اظهارات مسئولان آموزش و پرورش در حالی است که دکتر ابراهیم خدایی، رییس سازمان سنجش آموزش با اشاره به عناوین مختلفی همچون«غول کنکور»،«صنعت کنکور» و «مافیای کنکور» که بعضا از سوی برخی مسوولان و رسانه‌ها در مورد کنکور مطرح می‌شود،‌ به ایسنا گفت: با استدلال این افراد و رواج آن‌ها در جامعه اینگونه تفسیر می‌شود که با حذف کنکور هر کسی می‌تواند هر جایی و در هر رشته‌ای که علاقمند است فارغ از هر نوع عملکرد آموزشی پذیرفته می‌شود، در صورتی که اینگونه مباحث بسیار سطحی و عوام فریبانه است.

 

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی به صورت علمی به این موضوع نگاه نمی‌کنند، اظهار کرد: البته مطمئنا کنکور فعلی نیز دارای مشکلاتی است؛ ولی نباید این تفکر را رواج داد که مردم فکر کنند با حذف کنکور با خیال راحت می‌توانند در هر رشته و دانشگاهی که تمایل دارند وارد شوند.

رییس سازمان سنجش با تاکید بر اینکه مدل‌های پذیرش دانشجو باید متنوع باشند، اظهارکرد: با توجه به ظرفیت سازی صورت گرفته در حوزه آموزش عالی کشور، نباید در جذب دانشجو تنها به یک روش اکتفا کرد، چراکه رعایت عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو از ضروریات است، بنابراین ایجاد شیوه‌های متنوع پذیرش دانشجو باید مورد توجه باشد.

خدایی با تاکید بر اینکه مشکل عمده ما در پذیرش دانشجو در رشته‌های پر رقابت و برای دوره روزانه است، خاطر نشان کرد: این دسته از رشته‌ها که در دسته‌بندی رشته‌های پرتقاضا قرار دارند، فقط 10 درصد ظرفیت پذیرش دوره کارشناسی و دکتری حرفه‌ای دانشگاه‌ها را شامل می‌شوند، هر چند ظرفیت این رشته‌ها زیاد نیست؛ ولی بیشترین رقابت در این بخش وجود دارد. بنابراین برای پذیرش دانشجو در این رشته‌ها علاوه بر لحاظ سوابق تحصیلی، آزمون‌های عمومی و اختصاصی نیز برگزار می‌شود.

وی افزود: بر اساس طرح جدید، برای مابقی رشته‌ها که مابین رشته‌های کم تقاضا و پرتقاضا وجود دارند، چندین نوبت در سال آزمونی از دروس عمومی برگزار می‌شود، که از این طریق داوطلبان فرصت بیشتری برای اخذ بهترین نمره دارند و نمره درس عمومی نیز تا مدت‌ها دارای اعتبار است که با آن نمره می‌توانند در آزمون تخصصی نیز برای پذیرش در رشته‌های پر متقاضی شرکت کنند.

خدایی با اشاره به گفته برخی مسوولان آموزش و پرورش مبنی بر اینکه با روش‌های علمی و آماری می‌توان تعداد داوطلبان دارای معدل بالا را برای پذیرش در رشته‌های پر تقاضا کاهش داد، افزود: به این موضوع باید بر اساس روش‌های علمی و آماری توجه داشت، بر اساس اطلاعات آموزش و پرورش میان نمره 19 و 20 در یک درس چهار نمره 19، 19.25، 19.30 و 19.75 وجود دارد، بنابراین بنده به عنوان متخصص آمار عنوان می‌کنم که هیچ روشی در آمار پیدا نمی‌شود که بتوان بین نمره 19 تا 20 علاوه بر آن چهار نمره، نمره دیگری را ایجاد کرد، بنابراین با روش‌های علمی به گونه‌ای می‌توان پراکندگی ایجاد کرد که ماهیتا پراکندگی وجود داشته باشد، که در این مورد امکانپذیر نیست، بهر حال باید به روش‌های علمی و نظرات کارشناسان احترام بگذاریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بحث این نیست که کنکور خوب است یا بد، تصریح کرد: بحث این است که این سیستمی که هم اکنون وجود دارد دیگر پاسخگو نیست و باید اصلاح شود و متاسفانه در این مواقع همیشه روش‌ها یا به سوی افراط حرکت می‌کنند یا به سوی تفریط، در واقع زمانی بحث 100 درصد کنکور مطرح می‌شود و زمان دیگر بحث 100 درصدی حذف کنکور و تاثیر سوابق تحصیلی، که هیچکدام هم جوابگو نیست.

رییس سازمان سنجش افزود: متاسفانه یک سری ایده‌آل‌ها درذهن افراد وجود دارد که بر اساس آن یکسری مطالب کلان را مطرح می‌کنند، به عنوان مثال عنوان می‌کنند کنکور در برنامه آموزش ابتدایی تاثیر دارد؛ چه کسی این موضوع را تحقیق کرده است؟ برای چه بدون نظر کارشناسی این حرف‌ها زده می‌شود؟ کنکور چه تاثیری می‌تواند در برنامه درسی دوره ابتدایی داشته باشد، در حالیکه هم اکنون در سیستم آموزش و پرورش از دانش آموز شش ساله برای ورود به مدرسه امتحان گرفته می‌شود؟ بعد مسئله کنکور را مطرح می‌کنند !

وی ادامه داد: البته طرح این مسائل خوب است چرا که بحث‌هایی است که می‌تواند مشکلات را دچار فرافکنی کند، البته اگر در تحقیقات علمی این ادعاها ثابت شود که هنوز ثابت نشده است.

رییس سازمان سنجش با اشاره به مسائل مطرح شده مبنی بر استرس زا بودن کنکور، با بیان اینکه مطمئنا در بحث ورود به آموزش عالی و پذیرش از طریق کنکور استرس و اضطراب میان داوطلبان ایجاد می‌شود، اظهار کرد: به هر حال هر روشی که سرنوشت فردی را از لحاظ اجتماعی، شغلی و حتی کلاس اجتماعی تعیین کند حساس است و سرمایه‌گذاری‌های خانواده‌ها به آن سمت می‌رود، حتی اگر در دوره دبیرستان برای تاثیر نمره‌ یک درس آزمونی برگزار شود، بقیه درس‌ها در حاشیه قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: لذا اگر قرار باشد ورودی آموزش عالی بر اساس امتحانات سال سوم باشد قطعا امتحانات سال سوم به کنکور تبدیل خواهد شد و هر ساز و کاری که برای کنکور تا الان ایجاد شده است برای امتحانات سال سوم ایجاد شود، از طراحی سوال گرفته تا قرنطینه، آزمون‌های تستی و غیره ..که این همان کنکور خواهد بود.

وی با اشاره به ایجاد ظرفیت‌های جدید در سیستم آموزش عالی کشور، گفت: با توجه به این افزایش ظرفیت‌ها در 80-90 درصد رشته‌ها حساسیت خاصی وجود ندارد، بنابراین باید زمان دهیم و با روش‌های متنوع حرکت کنیم، اگر حساسیت در رشته‌هایی چون مهندسی و پزشکی وجود دارد مطمئنا در کوتاه مدت برای آن چشم اندازی نمی‌بینم، مگر اینکه سوالان امتحانات دوره متوسطه همانند کنکور به صورت تستی و تصحیح سوالات نیز ماشینی باشد.

رییس سازمان سنجش با اشاره به طرح مباحثی همچون واگذاری مسئولیت گزینش داوطلبان به آموزش و پرورش، تصریح کرد: مگر سازمان سنجش تنها برای وزارت علوم است، سازمان سنجش نهادی برای سنجش کل کشور است و اگر قرار باشد آن سیستم و ساختاری که در سازمان سنجش موجود است در جای دیگری ایجاد شود، دوباره کاری و هزینه مجدد صورت می‌گیرد، چرا باید این هزینه‌ها دوباره صرف شود، این‌ها هزینه‌های بیت‌المال است.

آموزش و پرورش تا به حال نتوانسته سابقه تحصیلی استانداردی برای داوطلبان ایجاد کند

همچنین محمد مهدی زاهدی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه آموزش و پرورش تا به حال نتوانسته سابقه تحصیلی استانداردی برای داوطلبان ایجاد کند، اظهار کرد: ما آموزش و پرورش را موظف کرده‌ایم که تا پنج سال آینده سابقه تحصیلی برای دانش آموزان به وجود آورد. همچنین شورای عالی آموزش و پرورش باید استانداردها را برای برگزاری آزمون ‌ها بر اساس ملاک و معیارهای تخصصی ارائه کند و سوالات به گونه‌ای باشد که قدرت دانش آموزان بر اساس استعدادها تمیز زده شود.

وی درباره جزئیات قانون جدید حذف کنکور، گفت: بر اساس قانون جدید از زمان تصویب این قانون باید تا مدت پنج سال کنکور برداشته شود و پذیرش دانشجو با استفاده از سوابق تحصیلی انجام شود، اما تفاوت این قانون با قانون قبلی این است که حذف کنکور فقط در دوره کارشناسی و به سه شیوه سابقه تحصیلی، سابقه تحصیلی و آزمون عمومی و همچنین سابقه تحصیلی، آزمون عمومی و آزمون تخصصی در برخی از رشته‌ محل‌ها انجام می‌شود.

صحبت‌های متفاوت و حتی متناقض مسوولان ذیربط در زمینه کنکور، نشان از آن دارد که اجماع درباره اتخاذ شیوه واحد برای حذف کنکور شاید به این نزدیکی‌ها ممکن نیست و اگر طرحی نیز به تصویب برسد، باید دید که تا چه اندازه توان خود را برای اجرای طرحی که شاید مورد قبول برخی‌ نباشد، بکار می‌گیرند.

حال آنکه در همین گیر و دار چه تعداد دانش‌آموزی که تکلیف خود را نمی‌دانند و همچنان در کوچه‌های سردرگمی قانون حذف کنکور پرسه می‌زنند. اما آن چیزی که در نهایت انتظار می‌رود این است که قانون جدید شیوه مناسب‌تری برای پذیرش دانشجو و شرایط بهتری برای دانش آموزان فراهم کند./ایسنا