اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گران‌ترین زمین فروخته‌شده در تهران


زمین در مقایسه با ملک همیشه گران‌ترین کالا در بازار مسکن به حساب می‌آمده طوری که اگر فردی قصد دارد در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کند، خرید زمین را ترجیح می‌دهد. اما این مناسبات در حال حاضر رو به دگرگونی است.

زمین در مقایسه با ملک همیشه گران‌ترین کالا در بازار مسکن به حساب می‌آمده طوری که اگر فردی قصد دارد در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کند، خرید زمین را ترجیح می‌دهد. اما این مناسبات در حال حاضر رو به دگرگونی است.

براساس گزارش مرکز آمار از جزئیات معاملاتی که در فصل بهار امسال در بازار مسکن انجام و به ثبت رسیده، طی این فصل میانگین قیمت زمین در شهر تهران 18 درصد ارزان‌تر از آپارتمان شده، طوری که هر متر مربع زمین مسکونی به ارزش یک میلیون و 650 هزار تومان فروخته شده، در حالی که آپارتمان مترمربعی یک میلیون و 900 هزار تومان خرید و فروش شده است.

در سه ماه اول امسال ارزش معاملاتی زمین در تهران 4 درصد نسبت به بهار سال گذشته افزایش داشته و در عین حال 5/1 درصد نسبت به زمستان پارسال ارزان‌تر شده است.

این در حالی است که قیمت ملک طی همین مدت 7درصد رشد کرده است.

 گران‌ترین زمین فروخته شده در شهر تهران طی بهار90 مربوط به منطقه یک بوده که هر متر مربع آن 6 میلیون و 299 هزار تومان معامله شده است.

همچنین ارزان‌ترین زمین در این کلانشهر در منطقه 20 قرار دارد که در فصل اول سال‌جاری هر مترمربع آن به قیمت 200 هزار تومان خریداری شده است.

منبع: دنیای اقتصاد


ویدیو مرتبط :
آیا زمین های ایران به وهابیت فروخته شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مرکز آمار: رشد 43 درصدی قیمت زمین در تهران /انتخابات و کاهش ارزش ریال مسکن را در زمستان گران کرد



افزایش قیمت زمین درتهران,افزایش قیمت  مسکن

مرکز آمار: رشد 43 درصدی قیمت زمین در تهران /انتخابات و کاهش ارزش ریال مسکن را در زمستان گران کرد

براساس تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران تنها طی زمستان سال 91 قیمت زمین در تهران معادل 43.5 درصد رشد پیدا کرده است.

بازار مسکن بی توجه به طرح های ساخت وساز دولتی مانند مسکن مهر همچنان به راه خود می رود.  براساس تازه ترین گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران متوسط قیمت هر متر زمین و یا خانه کلنگی در تهران طی زمستان سال 91 به حدود 5.7 میلیون تومان رسیده که در مقایسه با فصل پاییز سال معادل 43.5 درصد رشد پیدا کرده و در مقایسه با اسفندماه سال 90 معادل 157 درصد افزایش پیدا کرده که گویای یک جهش شدید در قیمت ها است.

 

براساس این گزارش بالاترین قیمت های ثبت شده زمین طی زمستان گذشته در شهر تهران معادل متر مربعی 20 میلیون تومان و کمترین آن یک میلیون تومان بوده است.

در مورد قیمت واحدهای مسکونی در شهر تهران هم متوسط قیمت برای زمستان 91هر متر مربع به 3.9 میلیون تومان ثبت شده است که در مقایسه با فصل پاییز معادل 19 درصد و در مقایسه با زمستان 90 معادل 72 درصد رشد داشته است.

 

در این وضعیت گرانترین قیمت ثبت شده برای یک متر مربع فضای مسکونی در زمستان گذشته معادل 21 میلیون تومان و حداقل آن معادل 660 هزار تومان (در منطقه 20 تهران) بوده است.

 

در مورد اجاره واحدهای مسکونی نیز متوسط اجاره بهای ماهانه به اضافه سه درصد ودیعه پرداختی معادل 16.3 هزار تومان ثبت شده که برای یک واحد مسکونی 100 متری معادل 1.6 میلیون تومان در ماه است. به عبارت ساده تر در زمستان 91 متوسط اجاره بهای یک واحد مسکونی 100 متری در شهر تهران از مرز 1.6 میلیون تومان عبور کرده است. این رقم در مقایسه با فصل پاییز معادل 3 درصد  ورد مقایسه با زمستان سال 90 معادل 28.4 درصد رشد را نشان می دهد.

 

سقف اجاره ثبت شده برای یک متر فضای مسکونی در دوره مورد بررسی معادل 837 هزار تومان بوده است که برای یک واحد مسکونی 100 متری رقمی معادل 8.3 میلیون تومان در ماه خواهد بود و البته ارزان ترین اجاره ماهانه متر مربعی 2000 تومان به ثبت رسیده است.

 

این افزایش قیمت به توجه به آنکه در بخش زمین بیشترین جهش را نشان می دهد گویای رشد شدید ساخت و ساز است. در سال 91 دو عامل سیاسی زمینه ساز این فضای قیمتی و رشد ساخت وساز در شهر تهران بوده است اول برگزاری انتخابات وهزینه های مترتبط بر آن که همزمان شده است با رشد واگذاری تراکم از سوی شهرداری ها.

 

دومین عامل بازهم به برگزاری انتخابات باز می گردد و همان تغییر دولت است، صاحبان نقدینگی در شرایطی که نمی دانند تبعات تغییر دولت چه خواهد بود تلاش دارند نقدینگی خود را به فضاهای کم ریسک وارد کنند، ارز،طلا و بورس می تواند در اثر تغییر و تحول دولت نوسانهای شدیدی در پیش رو داشته باشند. بنابراین بهترین فضای کم ریسک مسکن است و در این شرایط  افزایش تقاضای مصنوعی در ماه های پایانی فعالیت دولت دهم امری طبیعی به نظر می رسد.

 

البته عامل محرک اقتصادی این نوع تصمیم گیری ها که باید سهم اصلی افزایش قیمت را بازهم به آن اختصاص بدهیم بحث به روز رسانی ارزش دارایی ها در مقابل کاهش ارزش پول ملی است. در زمستان سال 91 در مقایسه با زمستان سال 90 قیمت دلار از 1719 تومان (متوسط زمستان 90) به 3524 توممان (متوسط زمستان 91) رسیده است به عبارتی همین کاهش ارزش تومان قیمت دارایی ها را به نصف کاهش داده است. بنابراین مبنا افزایش 100 درصدی قیمت در دارایی های ثابت به منظور مقاومت در مقابل کاهش ارزش پول ملی اتفاق افتاده است.

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

خبرآنلاین