اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گران‌ترین جایزه های علمی جهان


کمپین وقف برای بزرگترین جایزه علم و فناوری دانشمندان مسلمان که قرار است در ایران برگزار شود، از مهر و آبان راه اندازی می شود مراسم معرفی صبح بخیر و اعطای این جایزه دی ماه در ایران برگزار می شود.

خبرگزاری مهر: کمپین وقف برای بزرگترین جایزه علم و فناوری دانشمندان مسلمان که قرار است در ایران برگزار شود، از مهر و آبان راه اندازی می شود مراسم معرفی صبح بخیر و اعطای این جایزه دی ماه در ایران برگزار می شود.

علی قنواتی مسئول اطلاع رسانی و برندینگ جایزه مصطفی (ص) درباره آخرین اخبار از این جایزه علمی و فناوری گفت: این جایزه که بزرگترین جایزه علمی در سطح جهان اسلام است برای دانشمندان مسلمان در تمام دنیا در نظر گرفته شده است و هیأت داوران متشکل از دانشمندان برجسته در 4 حوزه نانوفناوری، بیوفناوری، فناوری ارتباطات و جایزه عمومی صبح بخیر را ارزیابی و مشخص می کنند.

وی با بیان اینکه ملاک دریافت این جایزه دانشمندان مسلمان یا ساکن کشورهای اسلامی است، گفت: طرحهایی حایزه دریافت جایزه می شوند که با نوآوری در مرز دانش و فناوری در جهت بهبود کیفیت زندگی انسانها خدمتی را ارائه کنند.

مسئول اطلاع رسانی و برندینگ جایزه مصطفی ( ص) گفت: هزینه اجرایی این جایزه به عهده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است و خود جایزه از طریق کمپین وقف بین کشورهای اسلامی و بانک توسعه اسلامی تأمین می شود.

وی اظهار داشت: این جایزه به مبلغ 2 میلیون دلار در 4 حوزه خواهد بود و آذرماه امسال برنده های آن مشخص می شوند.

قنواتی همچنین افزود: 18 دی ماه مراسم اعطای این جایزه در تالار وحدت برگزار می شود.

وی ضمن معرفی برخی جوایز مهم علمی در دنیا گفت: tang prize با مبلغ 1.675.000 دلار ، جایزه علمی جوانان با 250 هزار دلار، جایزه فیلدز با 14هزار دلار، queen elizabet با 1.500.000 دلار، breek through با 3.000.000 دلار ، نوبل با 1.200.000 دلار برخی جوایز مهم علمی هستند که در دنیا به محققان در عرصه های مختلف اعطا می شود.

وی با بیان اینکه برخی عدالت محض را درباره نوبل زیر سئوال بردند، گفت: آمریکا بیشترین سهم تولید علم را در جهان داراست و سهم ژاپن و چین نیز نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته است.


ویدیو مرتبط :
راز مسابقه ارزان با جایزه گران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برندگان گرانترین جایزه علمی جهان


گروهی از دانشمندان برجسته جهان در مراسمی در کالیفرنیا جوایز بزرگترین جایزه علمی جهان (Breakthrough Prize) را دریافت کردند.

خبرگزاری ایسنا: گروهی از دانشمندان برجسته جهان در مراسمی در کالیفرنیا جوایز بزرگترین جایزه علمی جهان (Breakthrough Prize) را دریافت کردند.

این جایزه به ارزش سه میلیون دلار، گرانترین جایزه در حوزه علم محسوب می‌شود؛ «مارک زوکربرگ» مدیرعامل فیس‌بوک، «سرگئی برین» از بنیانگذار گوگل، «یوری میلنر» سرمایه‌گذار و «آنه وجیسکی» مدیرعامل شرکت 23andMeاز حامیان مالی این جایزه محسوب می‌شوند.

برندگان گرانترین جایزه علمی جهان

(از چپ) برایان اشمیت، آدام ریس، سول پرلموتر

بزرگترین جایزه علمی (از لحاظ ارزش مالی) به دانشمندان و محققانی که کشفیات برجسته‌ای در حوزه علم داشته باشند، اهدا می‌شود؛ مبلغ سه میلیون دلاری این جایزه، از هر جایزه علمی دیگر حتی جایزه نوبل بیشتر است.

اهدای جایزه Breakthrough Prize از سال 2013 آغاز شد؛ در دومین دوره اهدای این جایزه برندگان در سه بخش فیزیک بنیادی، علم زندگی و ریاضی معرفی شدند.

طی مراسمی که یکشنبه شب (18 آبان) در پایگاه هوایی بازنشسته Hangar One ناسا در کالیفرنیا برگزار شد، در مجموع 36 میلیون دلار به برندگان اهدا شد که هر برنده (یا گروه برندگان) مبلغ سه میلیون دلار دریافت کردند.

برندگان گرانترین جایزه علمی جهان

(از چپ) تائو، لوری، تیلور، کونت‌سویچ، دونالدسون

سه اخترفیزیکدانان شامل «سول پرلموتر»، «برایان اشمیت» و «آدام ریس» که موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک 2011 برای تحقیقات در حوزه ابرنواخترهای دوردست و کشف انرژی تاریک که منجر به انبساط روزافزون جهان شده بودند، برای همین تحقیق موفق به دریافت جایزه بخش فیزیک بنیادی شدند.

«الیم لوئیس بنابید» از دانشگاه ژوزف فوریه که پیش از این موفق به دریافت جایزه معتبر پزشکی لاسکر 2014 شده بود، بدلیل تحقیقات در حوزه تحریک عمیق مغز و توسعه روش درمانی برای مبتلایان به پارکینسون، جایزه بخش علم زندگی را از آن خود کرد.

در بخش ریاضی نیز جایزه بطور مشترک به « ترنس تائو» برای تحقیق در حوزه تحلیل یا تصاعد توافقی، «جاکوب لوری» برای دستاورد در هندسه جبری مشتق، «ریچارد تیلور» برای تحقیق در نظریه اشکال اتومورفیک، «ماکسیم ونت‌سویچ» برای تحقیق در هندسه جبری و نظریه تغییر شکل و «سیمون دونالدسون» برای کشف ویژگی‌های خمینه یا منیفولدهای چهار بعدی اهدا شد.