اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گرانی نان، سفره‌ها را چقدركوچك می‌كند؟



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


اخبار اقتصادی - گرانی نان، سفره‌ها را چقدركوچك می‌كند؟

افزایش قیمت نان، نگرانی‌هایی را در میان خانوارهای ایرانی در مورد كاهش بیشتر مصرف نان ایجاد كرده است. .

به گزارش خبرآنلاین، اطلاعات بانك مركزی نشان می‌دهد طی سال‌های گذشته میزان مصرف در میان خانوارهای ایرانی كاهش یافته است. اوج كاهش مصرف مواد غذایی نیز بین سال‌های 1384 تا 1392 رخ داده است. در همین دوره زمانی به دلیل تعطیلی 14 هزار واحد صنعتی كوچك و بیكاری حداقل 112 هزار نفر، تعداد خانوارهای پایین‌تر از خط فقر نیز افزایش یافته است. در همین دوره زمانی میزان كسری بودجه خانوارها به رقم 600 هزار تومان رسید. هرچند كه این عدد در آخرین برآوردها به كمتر از 300 هزار تومان رسیده است. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد حداقل تا پایان سال 1392 میزان مصرف مواد غذایی در میان خانوارها كاهش یافته بود.

طی بیست سال گذشته میزان مصرف گوشت قرمز در میان خانوارهای ایرانی 58 درصد كم شده و به میزان 40 درصد به مصرف گوشت پرندگان افزوده شده است. البته از سال 1389 میزان مصرف گوشت پرندگان نیز با كاهش قابل توجهی روبرو شد و به این ترتیب هر خانوار ایرانی سالیانه 40 كیلوگرم از این نوع گوشت استفاده می‌كرده است. با این حال همچنان دو عنصر اساسی سبد غذایی خانوارهای ایرانی در انحصار برنج و نان باقی مانده است. گزارش‌های بانك مركزی نشان می‌داد شاخص قیمت این گروه غذایی در قیاس با ماه قبل 8 درصد رشد داشته است.

پیش از این اعلام شده بود قیمت متوسط برنج یك هزار تومان كاهش یافته است ولی آمارهای رسمی این جریان را تایید نمی‌كرد. براین اساس شاخص گروه عمده خوراكی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در این ماه به رقم 232.3 رسید كه نسبت به ماه قبل 7/. درصد افزایش داشته است. شاخص گروه اصلی خوراكی‌ها در ماه مورد بررسی به عدد 230.1 رسید كه نسبت به ماه قبل 8/. درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص گروه اصلی خوراكی‌ها نسبت به ماه مشابه سال قبل 7.4 درصد افزایش نشان می‌دهد و نرخ تورم دوازده ماهه این گروه 15.6 درصد است.

شاخص گروه عمده خوراكی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نسبت به ماه مشابه سال قبل 7.3 درصد افزایش نشان می‌دهد و درصد تغییرات این گروه در دوازده ماه منتهی به آبان ماه سال 93 نسبت به دوره مشابه سال قبل 15.5 درصد است كه نسبت به همین اطلاع در مهرماه 1393 (18.1) كاهش یافته است.

هر خانوار ایرانی به طور متوسط سالانه 119 كیلوگرم برنج مصرف می‌كند. این رقم در قیاس با سال 89 بیش از 34 درصد كاهش را نشان می‌دهد. پیش از این میزان مصرف برنج خانوارهای ایرانی سالیانه 159 كیلوگرم بوده است.

افزایش 30 درصدی قیمت نان كه از دیروز اجرایی شد نگرانی‌های تازه‌ای را ایجاد كرده كه بازهم از مصرف این ماده غذایی كاسته شود. در حال حاضر برآوردهای اقتصاددانانی مانند حسین راغفر نشان می‌دهد عدد خط فقر در تهران ماهیانه 2 میلیون و 500 هزار تومان است. متوسط بودجه ماهیانه خانوار نیز از سوی بانك مركزی بیش از یك میلیون و 800 هزار تومان اعلام شده است.

براین اساس خط غیررسمی نیز در تهران و شهرهای بزرگ حداقل به میزان همین عدد است. در صورتی كه فشار مالی برخانوارهای ایرانی افزایش یابد، میزان مصرف آنها نیز كاهش پیدا می‌كند. رشد قیمت نان این گمانه را تقویت كرده است.
اخبار اقتصادی - خبرآنلاین


ویدیو مرتبط :
اثرات گرانی نان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاریکاتور؛ نتیجه گرانی نان