اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گرانفروشی در بازار خودروهای خارجی



اخبار,اخباراقتصادی ,بازار خودروهای وارداتی

چندی پیش رئیس شورای رقابت زمزمه ورود این بخش به قیمت‌گذاری خودروها ی وارداتی را کرد ولی زمانی برای آن مشخص نشده است.گویا شورا باید به واقعیت انحصار ایجاد شده در بازار خودروهای وارداتی برسد

موضوع خودروهای وارداتی و گرانی‌ها که این روزها در این بخش به مردم تحمیل شده چند وقتی است  که مورد نقد خیلی‌ها قرار گرفته است.چند ماه پیش دولت با هدف ساماندهی بازار خودروهای وارداتی مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که براساس آن واردات خودرو سواری توسط اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی، منوط به عقد توافقنامه بین اشخاص مذکور و شرکت نمایندگی رسمی خودرو برای ارائه خدمات دوره گارانتی و وارانتی است و نمایندگان غیررسمی واردکننده خودرو، به شرط  ارائه خدمات پس از فروش مناسب و قطعات یدکی امکان واردات خواهند داشت.

به گزارش روزنامه ایران، زمانی‌که این مصوبه ابلاغ شد واردکنندگانی که خودرو بدون گارانتی  و به صورت متفرقه وارد می‌کردند اعتقاد داشتند که واردات خودرو توسط 35 شرکت بازار را با چالش مواجه می‌کند ولی دولت نظری خلاف این داشت و معتقد بود مصوبه یاد شده در جهت حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو است.خریداران خودروهای بدون گارانتی از اینکه این خودروها هیچ پوششی نداشتند و در زمان نیاز نمایندگی شرکت‌های رسمی وارد کننده از حمایت سرباز می‌زدند گلایه‌هایی داشتند. لذا دولت در راستای حمایت از این افراد دستور ممنوعیت واردات خودرو توسط افرادی که امکان خدمات گارانتی را ندارند، داد.

قیمت خودروهای بدون گارانتی در مقایسه با شرکتی 7 تا 10میلیون تومان ارزانتر بود. لذا برخی از افراد به علت اینکه خودروهای خارجی در دوران گارانتی با مشکل روبه‌رو نمی‌شوند و در صورت بروز چالش تعمیرگاه‌ها توان رفع آن را داند به سراغ چنین خودروهایی می‌رفتند ولی در این میان یک نکته وجود داشت، برخی از خودروها که توسط افراد وارد می‌شد در رده خودروهای کارکرده بود.این خودروها به صورت صفر کیلومتر نایلون کشی و فرد خریدار بعد از مدتی استفاده متوجه کارکرده بودن خودرو می‌شد.اما در مقطع فعلی به اذعان متقاضیان خودروهای خارجی برخی از واردکنندگان در قیمت‌گذاری این نوع خودروها قانون را رعایت نمی‌کنند و آن را بالاتر از آنچه باید باشد به فروش می‌رسانند.


این‌گونه رفتارها در تحویل ندادن بموقع خودرو، پرداخت نکردن خواب پول، گرانی و خدمات ضعیف گارانتی در شرایطی که دولت به‌دنبال ساماندهی این بخش بود اکنون وضعیت بازار نسبت به گذشته باعث گلایه خریداران این نوع خودرو ها شده است.اوضاع پیش آمده نشان از انحصار و یکه تازی تعداد محدودی از شرکت‌های وارد کننده خودرو در بازار دارد.

لذا برخی معتقدند شورای رقابت باید در بحث خودروهای وارداتی و قیمت گذاری آن نقش‌آفرینی کند.البته چندی پیش رئیس شورای رقابت زمزمه ورود این بخش به قیمت‌گذاری خودروها ی وارداتی را کرد ولی زمانی برای آن مشخص نشده است.گویا شورا باید به واقعیت انحصار ایجاد شده در بازار خودروهای وارداتی برسد.این رفت و آمدها و گلایه‌ها سبب شد کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای ساماندهی این بخش ورود کند.نمایندگان مجلس نیز معتقدند که گران فروشی و تخلف برخی از شرکت‌های واردکننده خودرو محرز شده است.بر این اساس رضا رحمانی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از بررسی وضعیت شرکت‌های واردکننده خودرو در کمیسیون متبوعش خبر داد و گفت: قیمت خودروهای خارجی را کمیسیون صنایع و معادن مجلس پیگیری خواهد کرد تا از این طریق بتوان بازار را ساماندهی کرد.وی در لابه‌لای صحبت‌های خود از وزارت صنعت خواست نظارت خود را نیز افزایش دهد.

 وزارت صنعت به‌دنبال انحصار نبوده است
امیرحسین قناتی، مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره ایجاد انحصار مصوبه این وزارتخانه مبنی بر ممنوعیت واردات خودرو توسط اشخاص که امکان گارانتی خودرو را ندارند گفت:مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص واردات خودرو سواری توسط اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی، منوط به عقد توافقنامه بین اشخاص مذکور و شرکت نمایندگی رسمی خودرو مورد نظر جهت ارائه خدمات دوره گارانتی و وارانتی به هیچ عنوان انحصار ایجاد نکرده است.اگر قرار باشد مجموعه‌ای هم نسبت به ایجاد انحصار تذکر دهد تنها مرجع شورای رقابت است.

وی افزود:طبق اظهار نظر شورای رقابت مصوبه یاد شده وزارت صنعت هیچ انحصاری ایجاد نکرده است.لذا گلایه‌ها در این بخش پذیرفتنی نیست.هدف اصلی ما در تنظیم چنین مصوبه‌ای تنها حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو بوده است.افرادی که خودروهای خارجی به مردم می‌فروختند هیچ تعهدی در مورد خدمات پس از فروش نداشتند و این امر مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده بود.


قناتی اذعان داشت:هر واردکننده‌ای  که خدمات پس از فروش خودرو به مردم ارائه کند از نظر ما قابل قبول است. بدین جهت هر فرد و یا شرکتی بخواهد خودرو وارد کند می‌تواند با مجموعه‌هایی که نمایندگی و خدمات پس از فروش دارند مذاکره کند و در صورت عقد قرارداد به آنها مجوز واردات خودرو داده می‌شود.این رویکرد گویای آن است که وزارت صنعت به‌دنبال انحصار برای برخی از مجموعه‌ها نیست.

 خودروهای خارجی کاهش قیمت داشتند
مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با <ایران>تصریح کرد: تعهد خدمات پس از فروش خودرو یکی از الزام‌هایی است که واردکنندگان خودرو باید به آن توجه کنند.تا قبل از این مصوبه،خودرو با برندهای مختلف و  بدون گارانتی از سوی افراد مختلف وارد می‌شد و خریداران این خودروها در صورت بروز مشکلات فنی یا کمبود قطعه، دسترسی به هیچ کجا نداشتند.

 

حال مصوبه وزارت صنعت این امر را ساماندهی کرد.  وی در پاسخ به این سؤال که از زمانی‌که مصوبه وزارت صنعت اجرایی شده است،شرکت‌های واردکننده خودرو قیمت خودروهای وارداتی را افزایش دادند و در این خصوص هیچ ضابطه‌ای وجود ندارد، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین کننده قیمت خودرو نیست.سازمان‌های نظارتی مانند سازمان حمایت باید بر قیمت خودروهای وارداتی نظارت کند. قناتی تأکید کرد:قیمت خودروهای وارداتی بالای 2500 سی سی به علت محدودیت واردات افزایش قیمت داشته است اما سایر خودروهای خارجی طی این مدت کاهش قیمت هم تجربه کردند.

 گرانفروشی و انحصار واردکنندگان خودرو صحت دارد
فربود زاوه کارشناس صنعت خودرو نیز درباره اینکه مصوبه وزارت صنعت باعث گرانی و انحصار خودروهای وارداتی شده است، به <ایران>گفت: خودروهای وارداتی به دلیل اینکه در زمره کالاهای اساسی قرار ندارند مشمول قیمت گذاری دولتی نمی‌شوند. لذا همین امر باعث شده آنها هرگونه که خواستند قیمت گذاری خودروهای خارجی را دنبال کنند. از سوی دیگر انحصار ایجاد شده به علت ممنوعیت واردات خودرو توسط افرادی که با نمایندگی‌ها در بحث خدمات پس از فروش قراردادی ندارند نیز باعث شد شرکت‌های وارد کننده به هر نحوی که خواستند با مردم برخورد کنند. وی افزود: تا قبل از این مصوبه بازار شرایط رقابتی داشت و خریداران خودروهای بدون گارانتی نیز هیچ مشکلی نداشتند، چرا که می‌توانستند خودروهای خود را به نمایندگی‌ها ببرند.

زاوه تصریح کرد: از آنجا که مصوبه وزارت صنعت باعث انحصار در مقوله واردات خودرو شده است شورای رقابت باید در این بخش ورود و نسبت به قیمت گذاری خودروهای وارداتی تصمیم‌گیری کند.شرکت‌های واردکننده خودرو اکنون مانند شرکت‌های سرمایه گذاری عمل می‌کنند که این مهم با ماهیت آنها منافات دارد.آنها بسته‌های سرمایه گذاری با نرخ سود مشارکت 24 تا 28 درصد به مردم  می‌فروشند که در حقیقت اخلال در نظام بانکی است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد:پیش فروش‌های طولانی مدت و بسته‌های سرمایه گذاری که برای 120 روز کاری داده می‌شود در هیچ کجای دنیا عرف نیست.شرکت‌های وارد کننده خودرو به صورت علی الحساب از مردم پول می‌گیرند و در قبال آن سود پرداخت می‌کنند این در شرایطی است که فرد می‌تواند خودرو نخرد و تنها سود سپرده گذاری عایدش می‌شود.

 تخلف شرکت‌های واردکننده خودرو در گرفتن سود
وی گفت:شرکت‌های واردکننده خودرو پولی از مجموعه خود برای واردات خودرو هزینه نمی‌کنند و تنها با پول‌های سپرده گذاری شده اقدام به خرید خودرو می‌کنند. لذا این رویه (بازی کردن با پول و سرمایه گذاری نکردن توسط شرکت واردکننده) برای شرکت‌های واردکننده به میزان 600 درصد بازدهی پول دارد و در کنار این عدد سودهای بالا  از فروش  هر خودرو هم وجود دارد.  زاوه با بیان اینکه عملکرد برخی از شرکت‌های وارد کننده خودرو خلاف قانون است، تصریح کرد: بازار خودروهای وارداتی به گونه‌ای شده است که شرکت‌ها با هر قیمت  و هر شرایطی می‌توانند به مردم تحمیل کنند و در این باره مرجعی نظارت نمی‌کند. حاشیه سود خودروهای پر تیراژ خارجی باید بین 3 تا 7 درصد و کم تیراژ تا 15 درصد باشد اما این امر از سوی شرکت‌ها رعایت نمی‌شود.

وی گفت:در خودروهای کم تیراژ خارجی  سود دریافت شده ازسوی شرکت‌های واردکننده خودرو 40 درصد و در بین خودروهای پرتیراژ در حال خوشبینانه نرخ سود 12 تا 15 درصد است، البته واردات خودرو هزینه‌های زیادی دارد اما این امر نباید باعث دریافت سودهای بیشتر از متقاضیان خودروهای خارجی شود.


 اخبار اقتصادی  -  ایران 


ویدیو مرتبط :
با پول خودروهای داخلی چه خودروهای خارجی می توان خرید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آخرین وضعیت بازار خودروهای خارجی



 

بازار خودرو,خودرو خارجی

 

ظاهرا مشتریان خودروهای خارجی به این زودی ها شاهد بازگشت آرامش به بازار نخواهند بود، زیرا «دلار» همچنان می تازد و قیمت خودروها را بالا می برد.

همزمان با افزایش دقیقه به دقیقه نرخ دلار، بازار خودروهای وارداتی نیز واکنشی زودهنگام به این سرکشی های دلار نشان داده و قیمت ها در آن میلیونی افزایش می یابد.

مبنای خرید بیشتر خودروهای خارجی «دلار» است و رشد نرخ این واحد پولی، کم و بیش بر قیمت وارداتی‌ها تاثیر افزایشی می‌گذارد.

رشد قیمت خودروهای وارداتی به حدی زیاد و سریع شده که به اصطلاح اگر امروز خودرو بخری، بهتر از فردا خواهد بود، چون نه کاهش قیمتی در کار است و نه ثباتی!

آن طور که فعالان بازار می گویند، مادامی که دلار کوتاه نیاید و قیمت آن افت نکند، نباید انتظار بازگشت آرامش به بازار وارداتی ها و کاهش قیمت آنها را داشت. به هر حال مبنای خرید بیشتر خودروهای خارجی «دلار» است و رشد نرخ این واحد پولی، کم و بیش بر قیمت وارداتی ها تاثیر افزایشی می گذارد. اگر نگاهی به منحنی قیمت خودروهای وارداتی در طول ۵/۱ ماه گذشته بیندازیم، متوجه می شویم همزمان با رشد نرخ «دلار»، خودروها نیز طعم گرانی را چشیده و در مواردی با افزایش قیمت هایی نجومی روبه رو شده اند. البته در کنار رشد نرخ «دلار»، بازار دلالی نیز رونقی اساسی گرفته است، به نحوی که از دلال ها به عنوان یکی از عاملین اصلی در ماجرای گرانی خودروهای وارداتی یاد می شود.

همچنین بسته شدن سیستم فروش برخی از عرضه کنندگان خودرو و امتناع آنها از عرضه محصولات به بازار، دلیل دیگری در شکل گیری این ماجرا به حساب می آید.

مجموع این عوامل سبب شده که بازار خودروهای وارداتی پس از آرامشی کوتاه مدت، دوباره توفانی شود و قیمت ها در آن، سر به فلک بزند.

در حال حاضر آن طور که از بازار خبر می رسد، برخی خودروها تا مرز ۲۳ میلیون تومان نیز افزایش قیمت داشته اند و در این بین می توان به تویوتا پرادوی ۲۰۱۲ فول آپشن اشاره کرد. این خودرو هم اکنون ۱۴۳ میلیون تومان قیمت داشته و به نوعی حکم «طلا» را در بازار خودرو دارد. بازار البته یک خودرو ۱۴۳ میلیون تومانی دیگر نیز به خود می بیند و آن تویوتا لندکروز است. این محصول شاسی بلند نیز در جریان افزایش نرخ ارز، گرانی را تجربه کرد؛ به نحوی که قیمت آن نزدیک به ۱۳ میلیون تومان در ۵/۱ ماه گذشته بالا رفته است.

این موضوع البته فقط مختص پرادو و لندکروز نبوده و آن طور که فعالان بازار می گویند، بیشتر خودروهای وارداتی به کشور، در ۵/۱ ماه گذشته با رشد قیمت روبه رو شده اند.

در این بین، لکسوس RX که اوایل رکورد زد و به یک باره ۹ میلیون تومان گران شد، طی هفته جاری نیز افزایش قیمت را تجربه کرد. این محصول با توجه به رشد قیمت دو میلیون تومانی خود، هم اکنون ۱۶۷ میلیون تومان به فروش می رسد. به جز این سه مدل شاسی بلند، برخی از سواری های تویوتا نیز افزایش قیمت را به خود می بینند که در این میان، مدل «اوریون» رکورددار به حساب می آید، زیرا نزدیک به ۱۲ میلیون تومان در ۵/۱ ماه گذشته رشد قیمت داشته است. این محصول؛ هم اکنون ۸۱ میلیون تومان قیمت دارد.

کرولای GLI و کمری GLX نیز که معمولا قیمت ثابتی طی ماه های گذشته داشته اند، رشد قیمت را تجربه کرده اند. به گفته نمایشگاه داران خودرو پایتخت، در حال حاضر کرولا ۵۶ میلیون تومان به فروش می رسد و این موضوع از جهش میلیونی قیمت آن در جریان گرانی نرخ ارز حکایت می کند.

کمری نیز که بیش از یک میلیون تومان گران شده، هم اکنون قیمتی برابر با ۶۲ میلیون تومان دارد. رشد قیمت محصولات تویوتا، دامان یاریس را نیز گرفته، به نحوی که این محصول حدود ۵/۲ میلیون تومان گرانی را به خود دیده است.

در حال حاضر یاریس صندوقدار اتومات ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

اما محصولات هیوندایی نیز طی ۵/۱ ماه گذشته با رشد قیمت مواجه شدند، به نحوی که افزایش قیمت هایی چند میلیون تومانی در بین آنها به چشم می آید.

در این بین، مدل IX۵۵ رکورددار گرانی بوده و حدود ۱۴ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. این محصول شاسی بلند، هم اکنون ۹۶ میلیون تومان به فروش می رسد و با این حساب ظاهرا چیزی نمانده تا قیمت آن به ۱۰۰ میلیون تومان برسد.

همچنین به گفته فعالان بازار، سوناتای ۲۰۱۲ هم اکنون قیمتی برابر با ۷۳ میلیون تومان دارد که این موضوع از گرانی پنج میلیون تومانی آن حکایت می کند.

دیگر هیوندایی معروف بازار یعنی آزرا نیز پنج میلیون تومان در ۵/۱ ماه گذشته گران شده و هم اکنون ۹۲ میلیون تومان خرید و فروش می شود.

جنسیس نیز که سه میلیون تومان افزایش قیمت داشته، در حال حاضر ۹۸ میلیون تومان به فروش می رسد. از بازار هیوندایی IX۳۵ نیز خبر می رسد که این محصول دو میلیون تومان افزایش قیمت داشته و هم اکنون ۷۳ میلیون تومان به فروش می رود.

همچنین هیوندایی i۳۰ اتومات که مدتی با افت قیمت روبه رو بود، رشدی یک میلیون تومانی را به خود دیده و هم اکنون ۴۵ میلیون تومان خرید و فروش می شود. مدل i۲۰ هیوندایی هم که دو میلیون تومان رشد قیمت را به خود دیده، هم اکنون ۳۵ میلیون تومان به فروش می رسد.

فعالان بازار همچنین به رشد قیمت برخی مدل های کیا نیز اشاره کرده و عنوان می کنند که مدل موهاوی شش میلیون تومان گران شده است. به گفته آنها، موهاوی هم اکنون ۸۸ میلیون تومان قیمت دارد. در بین دیگر خودروهای کیا، اسپورتیج نیز از افزایش قیمت در امان نمانده ، به نحوی که قیمت آن با جهشی دو میلیونی به ۸۱ میلیون تومان رسیده است. سورنتو نیز که سه میلیون تومان گرانی را تجربه کرده، در حال حاضر ۸۱ میلیون تومان قیمت دارد.... /  گزارش : روزنامه دنیاى اقتصاد