اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گرانترین مادۀ جهان چند می ارزد؟


گرانترین مادۀ موجود در زمین در آزمایشگاه دانشگاه آکسفورد در حال ساخته شدن است که قیمت هر گرم آن صد میلیون پوند است.

فرادید: گرانترین مادۀ موجود در زمین در آزمایشگاه دانشگاه آکسفورد در حال ساخته شدن است که قیمت هر گرم آن صد میلیون پوند است.
 
این ماده متشکل از قفسی کربنی است که حاوی اتمهای هیدروژن هستند. در حال حاضر از این ماده برای ساخت یک ساعت اتمی کوچک و قابل حمل استفاده می‌شود. ساعت اتمی دقیقترین سیستم تعیین زمان جهان است. این ماده همچنین می‌تواند دقت جهت‌یابی جی پی اس خودروهای بدون راننده را به 1 میلیمتر برساند.
 
گرانترین مادۀ جهان چند می ارزد؟

دکتر کیریاکوس پوفیراکیس، دانشمند حوزۀ نانوماده و 45 ساله، بنیانگذار این تحقیقات است و از سال 2001 کار بر روی تولید این مواد را آغاز کرد.
 
او می‌گوید: "ساعت اتمی مینیاتوری‌ای را تصور کنید که می‌توانید در گوشی هوشمندتان داشته باشید. این انقلاب بعدی در صنعت موبایل است."
 
اتمهای کربن در اشکال بسیاری از جمله الماس و گرافین وجود دارند. این فولرن تازه از به هم پیوستن تا 60 اتم کربن ساخته می‌شود.



تولیدکنندۀ این ماده شرکت "دیزاینر کاربن متریالز" است و به تازگی 200 میکروگرم از این ماده را به قیمت 22000 پوند فروخته است.
 
صندوق سرمایه‌گذاری آکسفورد تکنولوژی و دانشگاه آکسفورد، به صورت مشترک منابع مالی مورد نیاز این پروژه را تامین کرده‌اند.
 
گرانترین مادۀ جهان چند می ارزد؟

لوسیوس کری، از روسای صندوق سرمایه‌گذاری آکسفورد تکنولوژی می‌گوید: "در حال حاضر ساعتهای اتمی اندازۀ یک اتاق هستند. با این فولرن جدید می‌توان ساعت اتمی‌ای ساخت که روی تراشۀ موبایلتان جا شود. کاربردهای زیادی برای این تکنولوژی وجود دارد. بدیهی‌ترین آنها در کنترل خودروهای خودمختار است. اگر دو خودرو از رو به رو به هم نزدیک شوند، اینکه با تخمین 2 متر بدانید کجا هستند به درد نمی‌خورد، باید با دقت 1 میلیمتر جایشان را بدانید."
 
در حال حاضر، میزان خطای جی‌پی‌اس چند متر است که چالشی بزرگ برای خودروهای بی‌راننده محسوب می‌شود.


ویدیو مرتبط :
غزل 151- دمی با غم به سر بردن جهان یک سر نمی ارزد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قدیمی ترین خودروی جهان چقدر می ارزد (+ عکس)



 

 

قدیمی ترین خودروی جهان چقدر می ارزد

 

قدیمی ترین خودروی ساخته شده که 127 سال قدمت دارد روز جمعه 7-10-2011 در یک مزایده در شهر هرچی در ایالات پنسلوانیا در آمریکا به قیمت 4 ملیون و200 هزار دلار به فروش رفت.

 

به گزارش العربیه، این خودرو که قدیمی ترین خودرو در جهان است و در سال 1884 در فرانسه ساخته شده " دو دیون بوتون و تریبارد دو دوا " نام دارد به وسیله دو موتور کوچک بخار کار می کند.

 

نام این خودروی کوچک از اسم سازندگان آن جورج بوتون و تریباردو گرفته شده و چهار سرنشین دارد.

 

اولین مالک آن یک شهروند فرانسوی به نام جولز البرت بود و پس از او سه نفر مالک آن بودند. آخرین مالک ، برای 81 سال از این خودرو نگهداری کرد.

 

علی رغم گذشت 127 سال از عمر آن ولی هنوز بازدهی کار آن بسیار خوب است و60 کیلومتر در ساعت سرعت دارد.

 

این خودرو به دلیل قدمت آن به رغم قیمت بالا فقط 15 دقیقه در مزایده گذاشته شد و به سرعت به فروش رفت./عصرایران