اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گذشت از قصاص پس از 17سال/شرط اولیای دم:تمام طایفه قاتل از دماوند کوچ کنند



9فروردین‌ماه سال78 جوان20ساله‌ای به نام کمال که هدف ضربه چاقو قرار گرفته بود، در یکی از بیمارستان‌های پایتخت جان باخت و از همان‌زمان کارآگاهان تحقیقات خود را برای کشف راز قتل شروع کردند.

 بررسی‌ها نشان می‌داد كه قربانی در خیابان لاله‌زار، روبه‌روی سینما با شخصی درگیر شده و چاقو خورده بود. یكی از شاهدان به پلیس گفت: روز حادثه وقتی برای جداكردن 2مرد جوان رفتم كمی دیر شده بود.

جوان مجروح پیش از مرگ به من گفت شخصی كه با چاقو او را زده مهدی نام دارد و او را می‌شناسد. با این اطلاعات، كارآگاهان راهی محل زندگی كمال (قربانی) شدند تا ردی از مهدی به‌دست آورند. تحقیقات حاكی از آن بود كه كمال مدتی قبل برای كار از شهرستان به تهران آمده بود و در خانه‌ای قدیمی در جنوب پایتخت زندگی می‌كرد. كارآگاهان یك روز پس از جنایت، مهدی را شناسایی و او را به اتهام قتل دستگیر كردند. مرد جوان به جنایت اعتراف كرد و گفت:

یك روز پیش از حادثه یكی از دوستانم به نام مجید كه در یكی از اتاق‌های خانه قدیمی زندگی می‌كند و همسایه كمال(مقتول) است، دوستش را به خانه دعوت كرده بود. گویا مادر این پسر به مقابل خانه آنها رفته و با داد و فریاد به دوستم مجید گفته بود كه چرا پسرش را به خانه مجردی‌شان راه داده است. كمال كه شاهد داد و فریادهای مادرنگران بود به دوستم مجید تذكر داد كه چرا این پسر را به خانه دعوت كرده و مادرش را نگران كرده است.

همین موضوع آغاز درگیری كمال و دوستم مجید بود. من هم آنجا بودم و از كمال خواستم تا در این خصوص دخالتی نكند كه بین ما كدورت پیش آمد. همان روز با كمال هم درگیر شدم اما خاتمه یافت. روز بعد او مرا مقابل سینما در خیابان لاله زار دید كه دوباره با هم درگیرشدیم و من با چاقو به او ضربه زدم اما قصد كشتن او را نداشتم.

    قصاص
متهم پس از مدتی در شعبه1602 دادگاه جنایی (سابق) پایتخت محاكمه شد و با شكایت اولیای دم به قصاص محكوم شد. حكم وی پس از تایید به اجرای احكام دادسرای جنایی تهران فرستاده شد تا مقدمات اجرای آن فراهم شود. چندین بار متهم تا پای چوبه دار رفت اما هربار توانست از اولیای دم مهلت بگیرد.

    شرطی برای بخشش
17سال از وقوع جنایت گذشت و متهم كه حالا 39ساله است، برای رضایت دست به‌كار شد. از سویی هیأت صلح و سازش اجرای احكام دادسرای جنایی تهران نیز جلساتی در این خصوص تشكیل دادند تا اینكه تلاش‌ها نتیجه داد و پدر مقتول دیروز قاتل پسرش را بدون اینكه حتی ریالی پول دریافت كند بخشید.

حسن ابراهیم‌پور، پدر 65ساله قربانی دیروز به همشهری گفت: من كشاورز هستم و در روستای اویهنگ سنندج زندگی می‌كنم. درآمد آنچنانی ندارم و با اینكه مرگ پسرم كمر همه ما را شكست اما هرچه با خود فكر می‌كنم می‌بینم لذتی كه در بخشش است در انتقام نیست. امروز (21فروردین) سالروز ولادت امام محمدباقر(ع) است و من به دلم افتاد كه در آستانه چنین روزی قاتل پسرم كه این همه سال در زندان مجازات شده ببخشم چراكه شنیدم توبه كرده و از كرده خود پشیمان است.

حتی دیه هم نمی‌خواهم و به‌خاطر رضای خدا به او زندگی می‌بخشم به شرط آنكه پس از آزادی، درست زندگی كند. از طرفی خانواده من در شهرستان دماوند هستند و شرط گذاشتم تا قاتل پسرم و طایفه‌اش از دماوند بروند كه آنها هم قبول كرده‌اند.


به گزارش همشهری، با بخشش این پدر، متهم به قتل از قصاص رهایی یافت و به‌زودی آزاد می‌شود.

 

 اخبار  حوادث  - همشهری


ویدیو مرتبط :
گذشت از قصاص شهید امر به معروف

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انکار متهم و گذشت اولیای دم از قصاص



انکار متهم و گذشت اولیای دم از قصاص

اولیای‌دم زنی که توسط شوهرش به قتل رسیده است در جلسه رسیدگی به این پرونده از قصاص دامادشان گذشت کردند اما خواستار مجازات او شدند.

  به‌گزارش شرق، مردی اوایل سال گذشته به ماموران خبر داد همسرش دست به خودکشی زده و جسدش در خانه ‌است. زمانی که پلیس در محل حاضر شد،

 

جسم بی‌جان زن جوان را که روی تخت در اتاق خواب افتاده بود، مشاهده کرد. با انتقال جسد به پزشکی‌قانونی، پلیس نزدیکان این زن را مورد بازجویی قرار داد. کیوان همسر مقتول به ماموران گفت زمان حادثه در محل کارش بود و بعد از اینکه پسرش او را از ماجرای مرگ مادرش باخبر کرد، خیلی زود خودش را به منزل رساند.

این مرد توضیح داد از آنجا که همسرش قبلا دوبار دست به خودکشی زده بود به نظر می‌رسد این‌بار هم خودکشی کرده ‌باشد: این در حالی بود که پسر نوجوان متهم ادعای دیگری را مطرح کرد. او در تحقیقات گفت وقتی جسد مادرش را دید نامه‌ای کنار آن بود که رویش نوشته ‌شده ‌بود: «کیوان باعث مرگ من شده ‌است.» پسر نوجوان گفت نامه با دستخط پدرش بود.

 این ادعای پسر جوان باعث شد ماموران تحقیقات بیشتری را درباره کیوان انجام دهند. آنها با ردیابی‌ تلفن همراه متهم متوجه شدند او درباره حضورش در محل کار دروغ گفته و دقایقی قبل از مرگ همسرش در نزدیکی خانه‌اش بوده و مکالمه‌ای داشته است.

 

ظن پلیس نسبت به کیوان زمانی بیشتر شد که پزشکی‌قانونی نیز اعلام کرد علت مرگ زن جوان خودکشی نبوده بلکه او را خفه کرده‌اند. بنابراین کیوان بازداشت شد. او در هیچ‌مرحله‌ای از تحقیقات قتل همسرش را قبول نکرد اما نتوانست مدارکی هم ارایه بدهد که علت انکار حضورش در نزدیکی خانه را برای پلیس توجیه کند.

به این ترتیب کیفرخواست علیه متهم صادر و پرونده برای رسیدگی به شعبه 113 دادگاه کیفری ‌استان تهران فرستاده‌ شد. روز گذشته بعد از اینکه نماینده دادستان برای متهم درخواست صدور حکم قانونی کرد پدر و مادر مقتول اعلام کردند به‌خاطر ایام تاسوعا و عاشورا از قصاص گذشت می‌کنند اما درخواست مجازات دامادشان را دارند.

 

در ادامه وکیل آنها در جایگاه حاضر شد. او گفت: دلایل زیادی در پرونده وجود دارد که نشان می‌دهد متهم دست به قتل همسرش زده‌ است. او با همسرش اختلافاتی داشت، خانه مجردی اجاره کرده‌ و همین هم اختلاف آنها را دامن زده‌ بود ضمن اینکه علت مرگ خفگی بوده و متهم نیز زمان قتل در نزدیکی خانه‌اش حضور داشته است.


 در ادامه متهم در جایگاه حاضر شد. او اتهامش را رد کرد و گفت: بعد از اینکه با همسرم ازدواج کردم صاحب دختری شدیم که به‌خاطر نارسایی قلبی درگذشت. دوسال بعد از فوت دخترم خداوند به ما پسری داد که او هم به بیماری خونی مبتلاست.

 

همین موضوع به‌شدت همسرم را تحت‌تاثیر قرار داده و افسرده کرده ‌بود. او به همه‌چیز شک داشت من با دوستانم دفتری اجاره کرده‌ بودیم و کار می‌کردیم: او فکر می‌کرد آنجا خانه مجردی من است و سر این موضوع با هم درگیری داشتیم اما من به زنم خیانت نمی‌کردم.

متهم درباره اینکه چرا زمان قتل نزدیکی خانه‌اش بود، گفت: چون لوله گاز نشتی داشت، برای تعمیر آن دنبال تعمیرکار بودم و به همین دلیل هم به آنجا رفته ‌بودم. او در مورد علت مرگ همسرش که خفگی اعلام شده‌ است گفت: پزشکی‌قانونی اشتباه کرده ‌است.

 

همسرم پیش از این هم خودکشی کرده و آنها نتوانستند تشخیص بدهند این‌بار هم اشتباه کرده‌اند. متهم درباره نامه مورد ادعای پسرش نیز گفت: من نمی‌دانم پسرم چرا این حرف را زده اما این نامه هیچ‌وقت پیدا نشد. بنا بر این گزارش بعد از پایان دفاعیات متهم هیات قضات برای صدور رای وارد شور شدند.
/روزنامه شرق