اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گالری‌ ها پاییز خود را چگونه شروع می‌کنند؟


گالری‌ها و مراکز هنری تهران با برپایی نمایشگاه‌هایی متنوع از هنرهای تجسمی، میزبان علاقه‌مندان به هنر در نخستین روزهای مهرماه هستند.

خبرگزاری ایسنا: گالری‌ها و مراکز هنری تهران با برپایی نمایشگاه‌هایی متنوع از هنرهای تجسمی، میزبان علاقه‌مندان به هنر در نخستین روزهای مهرماه هستند.

مجموعه‌ای از نقاشی‌های الهه حیدری در نمایشگاهی با عنوان «حوالی اجسام» به‌نمایش درمی‌آید. در این مجموعه که در ادامه‌ی آثار پیشین او است، نقاش به اشیای اطراف فیگورهای همیشگی‌اش می‌نگرد. این آثار بیان غیرروایی هنرمند و گویای حس و تجربه‌های فردی و اجتماعی‌اش است که با تکنیک ویژه‌ی نقاشانه بر بوم به نقش درآمده است.

این نمایشگاه سوم مهرماه افتتاح می‌شود و تا 30 مهرماه، یکشنبه تا پنجشنبه ساعت 11 تا 20 و جمعه‌ها 16 تا 20 در گالری «اثر» به نشانی خیابان ایرانشهر، خیابان برفروشان، روبه‌روی خانه هنرمندان ایران، شماره 16 ادامه دارد. این گالری شنبه‌ها تعطیل است.

گالری آران


غزاله بحیرایی مجموعه‌ای از آثار خود در مدیاهای مختلف را با سوژه «تهران» در نمایشگاهی با عنوان «بی‌دردسر» به‌نمایش می‌گذارد. تعدادی کار طراحی سیاه و سفید، طراحی رنگی، لایت‌باکس و یک چیدمان در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شوند که سوژه‌ی اصلی و مشترک همه‌ی آن‌ها شهر «تهران» است.

نمایشگاه «بی‌دردسر» از 3 تا 20 مهر در گالری «آران» به نشانی کریمخان زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه دی، شماره 12 میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

مرکز هنرپژوهی نقش جهان

نمایشگاه عکس‌های سید‌مجتبی حسینی‌راد با عنوان «روایت تصویری 10 روز بازدید از اندونزی» گشایش یافته است. در این نمایشگاه 45 عکس از مردم اندونزی، بناهای تاریخی، مساجد و اماکن مختلف این کشور به‌نمایش درآمده است.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند از ساعت 10 تا 18 به نشانی خیابان ولی‌عصر (عج)، ضلع جنوب بوستان ساعی، شماره 2169 مرکز هنر پژوهی «نقش جهان» مراجعه کنند.

فرهنگسرای نیاوران

نمایشگاه عکس‌های گلریز خانعلی‌زاده از کویر با عنوان «رقص باد، بازی آفتاب» افتتاح می‌شود. در این نمایشگاه 25 اثر رنگی در ابعاد 90×60 سانتی‌متر با تمرکز بر ثبت فرم، سایه‌ها و اشکال ایجادشده در ماسه‌بادی‌های کویرهای ایران به تماشای عموم گذاشته می‌شود.

نمایشگاه عکس کویر از 3 تا 10 مهرماه از ساعت 10 تا 20 در گالری شماره 2 فرهنگسرای نیاوران میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

فرهنگسرای خاوران

نمایشگاه پوستر مفهومی، عکس و کاریکاتور «تصویر پایداری» به‌مناسبت هفته دفاع مقدس برپا شده است. این نمایشگاه شامل 70 اثر 70*50 است که با مشارکت خانه شهید شهرداری منطقه 15 و انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس برگزار شده است. در این نمایشگاه مراسم نشستی با حضور خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران منطقه 15 برگزار می‌شود که به نوبت از خانواده شهدا تجلیل خواهد شد.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند از 31 شهریور تا 15 مهرماه هر روز (به جز ایام تعطیل) از ساعت ٩ تا ١٨ به نگارخانه فرهنگسرای «خاوران» به نشانی میدان خراسان، خیابان خاوران، فرهنگسرای خاوران بروند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 33015423 بگیرند.

نگارخانه هنر ایران

یک نمایشگاه نقاشی، عکس، حجم و پوستر به‌مناسبت هفته دفاع مقدس در نگارخانه هنر ایران برپا شده است. در این نمایشگاه 16 اثر نقاشی، حجم، عکس و پوستر با موضوع دفاع مقدس از 29 شهریور تا سوم مهرماه به‌نمایش گذاشته شده است.

آثاری از 13 هنرمند از جمله محسن راستانی، شهرام بابایی، سارا حسن‌خانی، لیلا برزین، احسان آرمان، هیربد همت آزاد در این نمایشگاه ارائه شده است.

این نمایشگاه از سوی دفتر هنرهای تجسمی و با همکاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر برگزار شده است و علاقه‌مندان تا جمعه سوم مهرماه می‌توانند از این آثار در نگارخانه هنر ایران واقع در ضلع غربی تالار وحدت، خیابان خارک، شماره 17 دیدن کنند.

گالری شکوه


سه هنرمند پیشکسوت نقاشی آبرنگ آثار خود را در قالب یک نمایشگاه گروهی به‌نمایش می‌گذارند. در این نمایشگاه از هریک از اساتید بهمن نیکو، سیاوش مظلومی‌پور و کوروش اصلانی 10 اثر روی دیوار گالری خواهد رفت.

ویژگی این نمایشگاه حضور سه هنرمندی است که سال‌ها در زمینه نقاشی آبرنگ آثار ارزشمندی را ارائه کرده‌اند. هریک از آن‌ها با رویکردی خاص و مختص به خود، روایت‌ها و کنش‌های نقاشانه خود را در آثار به تصویر کشیده‌اند.

نمایشگاه نقاشی‌های آبرنگ این سه هنرمند از سوم تا چهاردهم مهرماه در گالری «شکوه» به نشانی فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، شماره 19 برپا خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند هر روز (به‌جز پنجشنبه‌ها) از ساعت 16 تا 20 از این نمایشگاه دیدن کنند.

گالری گلستان


نمایشگاه تازه‌ی میترا محاسنی، هنرمند عکاس، با عنوان «از روایت‌های رخشان بنی‌اعتماد» در گالری «گلستان» برپا می‌شود. 27 قطعه عکس این نمایشگاه یادگار سال‌ها همکاری محاسنی با بنی‌اعتماد است. آن‌طور که گفته می‌شود این عکس‌ها با پالایش و کیفیت دیده نشده حاصل زحمت و دقت محاسنی است که برای تماشاگرانش در عین تازگی بسیار خاطره‌انگیز خواهند بود.

این نمایشگاه از سوم تا هشتم مهرماه از ساعت 16 تا 20 در گالری «گلستان» به نشانی دروس، خیابان شهید کماسایی،پلاک 34، میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

نگارخانه عالی

منتخبی از تازه‌ترین آثار حمید شریفی آل‌هاشم در قالب نمایشگاهی با عنوان «به رنگ آفتاب» به نمایش گذاشته شده است. بیش از 35 اثر از تازه‌ترین آثار این هنرمند در این نمایشگاه ارائه شده است. بیشتر این آثار به‌تازگی تولید شده‌اند و تعدادی نیز مربوط به گذشته هستند. همچنین در این نمایشگاه با استفاده از هنر مفهومی، چهار اثر چیدمان ارائه شده است.

این نمایشگاه از 31 شهریور تا 15 مهرماه (به‌جز ایام تعطیل) از ساعت 9 تا 18 در نگارخانه «عالی» واقع در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، طبقه همکف حوزه هنری، پذیرای بازدیدکنندگان است.

گالری زیرزمین دستان

آثار یک گرافیتی‌کار در نمایشگاهی با عنوان «خوابگاه» به‌نمایش درآمده است. این نمایشگاه شامل مجموعه‌ای از تابلوهای هنرمندی به نام «بلک‌هند» است که به نمایش انسان‌ها در حالت خواب می‌پردازد.

«خوابگاه» از 27 شهریورماه تا 4 مهرماه از ساعت 16 تا 20 در گالری «زیرزمین دستان» به نشانی خیابان فرشته، خیابان بیدار، شماره 6 برپاست. این گالری روزهای یکشنبه تعطیل است.

خانه هنرمندان ایران

نمایشگاه گروهی نقاشی هنرمندان عضو انجمن هنرمندان نقاش ایران در خانه هنرمندان ایران افتتاح شده است. در این نمایشگاه بیش از 170 اثر از 100 هنرمند با تکنیک‌های مختلفی مانند اکریلیک، رنگ روغن، دوخت، ترکیب‌ مواد، آب‌مرکب، خمیربازی، میکس‌مدیا، چاپ، قلم‌فلزی و... در ابعاد متفاوت و روی مواد مختلف در معرض دید عموم قرار گرفته است.

از جمله سبک‌های ارائه‌شده در این نمایشگاه می‌توان به سورئال، رئال، آبستره، پرتره، فیگور، نقاشی‌خط و آثاری با نگاه نقاشی دوره قاجار اشاره کرد.

این نمایشگاه گروهی در نگارخانه‌های استاد «ممیز»، استاد «میرمیران»، بهار، تابستان، پاییز و زمستان خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود و تا پنجم مهر ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن و خریدن این آثار هر روز از ساعت 14 تا 21 به نشانی خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

گالری لاله


نگارخانه «لاله» با هدف بسترسازی و معرفی تجربیات هنری و تحولات هنر معاصر در متن جامعه هنری آکادمیک کشور، نمایشگاهی را از آثار استادان و دانشجویان دانشگاه هنر سمنان با عنوان «کومش» برگزار کرده است.

این نمایشگاه که به انتخاب سیروس آقاخانی گردآوری شده، دربردارنده آثار 18 هنرمند با گرایش‌های مدرن و فیگوراتیو است که آثار خود را حول موضوعات و زمینه‌های اجتماعی شکل داده‌اند و ارائه کرده‌اند.

این نمایشگاه از 27 شهریور تا هفتم مهرماه از ساعت 16 تا 20 (به استثنای روزهای تعطیل) برپاست.

کافه‌گالری مارکف

21 اثر از 10 بانوی جوان هنرمند ایرانی به‌نمایش گذاشته شده است. در این نمایشگاه که نمایشگاه‌گردانی آن برعهده مجید احمدی است، تمرکز به جای خود آثار روی تفکرات بانوان جوان نقاش است.

در این نمایشگاه، آثاری از فرناز قرایی، الهام سروش‌نیا، صدیقه فخراییان، کیانا عبدالله‌خانی، مریم نوری، فریبا میرسعیدی، نشاط فروتن، نگار فروتن، مریم فلاحی و سپیده نژادستاری روی دیوار رفته است.

این نمایشگاه از 26 شهریور تا هشتم مهرماه از ساعت 15 تا 20 در کافه - گالری «مارکف» به نشانی خیابان شریعتی، انتهای خیابان مطهری، باغ - موزه زندان قصر میزبان علاقه‌مندان است.

موزه هنرهای معاصر تهران

موزه هنرهای معاصر تهران 26 اثر از 23 هنرمند معاصر را که مربوط به چهار جریان هنری معاصر جهان به‌شمار می‌روند، به‌نمایش گذاشته است.

در نمایشگاه «ذهنیت ملموس» علاقه‌مندان می‌توانند آثاری از چهار جریان هنری اکسپرسیونیسم انتزاعی، تاشیسم، انتزاع پسانقاشانه و انتزاع تغزلی را که بخشی از مهمترین آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران است، مشاهده کنند.

این نمایشگاه از 24 شهریور تا 15 آبان‌ماه در موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله میزبان علاقه‌مندان است.


ویدیو مرتبط :
ویژه برنامه شروع فصل پاییز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تصاویر ماهواره‌ای ناسا از شروع فصل پاییز



اخبار علمی - تصاویر ماهواره‌ای ناسا از شروع فصل پاییز

ناسا در تصاویر ماهواره‌ای خود، شروع فصل پاییز و تغییر رنگ‌ درختان در مناطقی از آمریکای شمالی را به نمایش گذاشته است.

با کاهش دما و کمرنگ شدن نور خورشید در عرض‌های جغرافیایی بالاتر، فرآیند تغییر رنگ‌های پاییزی از شمال تا جنوب آمریکای شمالی از اواسط سپتامبر (شهریور ماه) تا اواسط نوامبر (آبان ماه) آغاز می‌شود.

 

در اواخر تابستان و شروع پاییز، درختان و گیاهان کلروفیل – رنگدانه سبز – کمتری تولید می‌کنند.
تغییر رنگ برگ‌ها در جنگل های معتدل تحت تأثیر عوامل مختلفی هستند، اما نور خورشید و گرما عوامل غالب محسوب می‌شوند.

 

کلروفیل به سایر ترکیبات شیمیایی در برگ‌ها از جمله کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها این اجازه را می‌دهد که در فصل تابستان رنگ سبز ایجاد کنند؛ مجموعه دیگری از مواد شیمیایی به نام آنتوسیانین‌ها مسئول ذخیره‌سازی قند بوده و رنگ بنفش و قرمز را در برگ‌ها ایجاد می‌کنند.

 

رنگ برگ‌های هر گونه گیاهی یا درختی در فصل پاییز متفاوت است؛ بطورمثال برگ‌های بلوط به رنگ‌های قرمز، قهوه‌ای یا حنایی، برگ‌های درخت گردو به رنگ برنز طلایی، صنوبر به رنگ زرد روشن، افرای سرخ به رنگ قرمز پرتغالی و زرد درخشان تغییر شکل می‌دهند.

 

وضعیت آب و هوا بر شدت رنگ برگ‌ها تأثیر می‌گذارد؛ درصورتیکه دما بالای انجماد باشد، آنتوسیانین‌ها راحت‌تر تشکیل می‌شوند و هوای خشک باعث افزایش تولید آنتوسیانین می‌شود که این مسئله ایجاد رنگ‌های درخشان‌تر را در پی دارد.

 

در حالیکه تنها چند روزی از شروع فصل پاییز در نیمکره شمالی زمین نمی‌گذرد، اما تغییر رنگ برگ درختان و گیاهان حتی از فضا نیز قابل مشاهده است.

ناسا با استفاده از ابزار اسپکترورادیومتر تصویربرداری با وضوح متوسط (MODIS) بر روی ماهواره «ترا»، تغییر رنگ پاییزی در اطراف دریاچه‌های بزرگ (Great Lakes) در مرز کانادا و آمریکا و منطقه نیوانگلند را به تصویر کشیده است.

 

سایه‌های قهوه‌ای و نارنجی رنگی در شبه‌جزیره میشیگان بالا، شمال ویسکانسین، نیویورک، نیوهمشایر، ورمونت، مین و جنوب کبک و انتاریو دیده می‌شوند.

 

مطالعه صورت گرفته توسط محققان دانشگاه پرینستون نشان می‌دهد، تغییرات آب و هوایی به مرور زمان، باعث به تأخیر افتادن تغییر رنگ برگ‌ برخی گونه‌های گیاهی در فصل پاییز خواهد شد.

 

اخبار , اخبار علمی , فصل پاییز

تصاویر ماهواره‌ای ناسا از تغییر رنگ‌های پاییزی در آمریکای شمالی

 

اخبار , اخبار علمی , فصل پاییز

تغییر رنگ پاییزی در اطراف دریاچه‌های بزرگ (Great Lakes)

اخبار علمی - ایسنا