اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گاف جدید قالیباف صدای لاریجانی را هم درآورد



محمد باقر قالیباف,علی لاریجانی

گاف جدید قالیباف صدای لاریجانی را هم درآورد

علی لاریجانی در چهارچوب اصولگرایان سنتی تعریف می شود و به نظر می رسد شهردار تهران در اقدامی پیش دستانه کوشیده است تا از یک سو بی توجهی ائتلاف 3 گانه به جریان سنتی را به گردن علی لاریجانی بیاندازد و از سوی دیگر کاندیداتوری لاریجانی را منتفی جلوه دهد؛ اقدامی که البته با انتشار یک تکذیبه از سوی علی لاریجانی با شکست روبرو شد و شهردار تهران چاره ای جز انداختن تقصیرها بر گردن خبرگزاری مهر و عقب نشینی از مواضع قبلی نداشت.

سایت روزنامه دولتی ایران نوشت: جدیدترین سخنرانی محمد باقر قالیباف نیز به دردسری جدید برای او تبدیل شده است.

روز گذشته خبرگزاری نزدیک به محمد باقر قالیباف از دعوت وی از علی لاریجانی برای حضور در ائتلاف 2+1 و پاسخ منفی رئیس مجلس خبر داد.

خبرگزاری مهر ضمن انتشار سخنرانی شهردار تهران در جمع اعضای ستاد انتخاباتی اش در مشهد، از قول وی نوشت: «یکی از شرایطی که برای هر یک از ما سه نفر در نظر گرفته شد داشتن مقبولیت در جامعه بود که قرار شد کسانی در این ائتلاف حاضر شوند که حداقل 10درصد از آرائ مثبت در نظرسنجی ها را کسب کرده باشند. بنده خودم با لاریجانی گفتگو کردم تا در ائتلاف ما حضور داشته باشد که وی گفت: قصد حضور در انتخابات را ندارد و تصمیمی در این زمینه نگرفته است.»

این خبر اما اعتراض دیپلماتیک علی لاریجانی را برانگیخت و ساعاتی بعد، رئیس مجلس شورای اسلامی هرگونه دعوت از خود برای حضور در ائتلاف 2+1 را تکذیب کرد. سید رمضان شجاعی کیاسری، چهره نزدیک به علی لاریجانی در این باره اظهارداشت: «دکتر لاریجانی امروز پس از شنیدن خبر دعوت از وی برای حضور در ائتلاف 2+1، به من  گفت: نه تنها تاکنون چنین دعوتی از من صورت نپذیرفته بلکه هنوز تصمیمی برای ورود به انتخابات نگرفته‌ام.»

محمد باقر قالیباف در چرخشی 180 درجه ای در واکنش به تکذیبیه علی لاریجانی، کوشید تا دردسر خودساخته جدید را به نحوی مرتفع کند. شهردار تهران به خبرگزاری فارس گفت: «بنده در پاسخ به پرسشی در موضوع موقعیت علی لاریجانی رئیس مجلس و ائتلاف سه گانه اینگونه شرح دادم که از نظر بنده و دو عضو دیگر ائتلاف افرادی دیگری که ویژگی ها و کف رای لازم برای حضور در ائتلاف را داشته باشند نیز می توانند به این ائتلاف بپیوندند.

 

در ابتدای شکل گیری این ائتلاف علی لاریجانی نیز از این ویژگیها و کف رای لازم برخوردار بودند که البته هیچگاه وی برای حضور در ائتلاف اظهار تمایل نکردند. بنده تحلیل خودم را از عدم تمایل ایشان به حضور در ائتلاف سه گانه را اینگونه بیان کردم که شاید علت این موضوع، عدم تمایل برای نامزدی در انتخابات باشد که متاسفانه بدلیل عدم انعکاس صحیح مطلب، باعث سوء برداشت شد.»

ائتلاف 2+1 متشکل از قالیباف، حداد عادل و ولایتی هیچ سهمی برای اصولگرایان سنتی در نظر نگرفته و به همین دلیل از ابتدای تشکیل، با انتقاد طیف سنتی جریان اصولگرا روبرو بوده است. طی روزهای گذشته محمدرضا باهنر و حبیب الله عسگر اولادی بارها از اقدام عجولانه این سه نفر انتقاد و ائتلاف 3 گانه را به تنگ نظری در برخورد با ظرفیت های اصولگرایان متهم کرده اند.

علی لاریجانی در چهارچوب اصولگرایان سنتی تعریف می شود و به نظر می رسد شهردار تهران در اقدامی پیش دستانه کوشیده است تا از یک سو بی توجهی ائتلاف 3 گانه به جریان سنتی را به گردن علی لاریجانی بیاندازد و از سوی دیگر کاندیداتوری لاریجانی را منتفی جلوه دهد؛ اقدامی که البته با انتشار یک تکذیبه از سوی علی لاریجانی با شکست روبرو شد و شهردار تهران چاره ای جز انداختن تقصیرها بر گردن خبرگزاری مهر و عقب نشینی از مواضع قبلی نداشت.

این در حالی است که حجت الاسلام خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از جمله نزدیک ترین چهره های سیاسی به محمد باقر قالیباف است و عهده دار سمت دبیر ائتلاف 2+1 است. خبرگزاری مهر طی سال های گذشته به عنوان بازوی رسانه ای شهردار تهران ایفای نقش کرده است.

گاف پشت گاف

گاف جدید محمد باقر قالیباف در حالی لطمه ای جدید به اعتبار سیاسی اش وارده کرده است که وی چندی پیش به دلیل تفاخر به تکنوکرات بودن، ضربه سیاسی بزرگ و تعیین کننده ای را متحمل شد. شهردار تهران چندی پیش گفته بود: «ممکن است که بگویند قالیباف، انسان تکنوکراتی است که باید بگوییم تکنوکرات بودن چیز بدی نیست.»

قالیباف چند روز بعد در حرم مطهر رضوی حاضر شد و این جملات را از زبان رهبر معظم انقلاب شنید: «من هفده هجده سال قبل به دولتی که در آن زمان سر کار بود و به مسئولان گفتم کاری کنید که ما هر وقت اراده کردیم، بتوانیم درِ چاه‌های نفت را ببندیم. آقایانِ به قول خودشان «تکنوکرات» لبخند انکار زدند که مگر می‌شود؟! بله، می‌شود؛ باید دنبال کرد، باید اقدام کرد، باید برنامه‌ریزی کرد».

از زمان سخنرانی رهبر انقلاب در مشهد، هر روز بخش قابل توجهی از توان رسانه های حامی شهردار تهران صرف توجیه گاف سیاسی وی می شود. این رسانه ها می کوشند تا با انتشار سخنان آرشیوی از محمد باقر قالیباف، اعتقاد وی به مدیریت اسلامی و جهادی را به اثبات برسانند.

در شرایطی که رسانه های نزدیک به قالیباف همواره از حمله به هاشمی رفسنجانی خودداری و در موارد متعددی به دفاع از وی پرداخته اند، گاف شهردار تهران موجب شده است تا این رسانه ها برای تبرئه خود از تکنوکراسی حملات متعددی را متوجه هاشمی رفسنجانی کنند؛ اتفاقی که تبعات سیاسی جدیدی را برای محمد باقر قالیباف در پی خواهد داشت.

به نظر می رسد محمد باقر قالیباف برای دومین بار طی یک ماه گذشته در دردسری خود ساخته گرفتار شده است./شبکه ایران

 


ویدیو مرتبط :
وقتی هاشمی رفسنجانی اشک قالیباف را درآورد!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

«مگس سفید» صدای قالیباف را هم درآورد


شهردار تهران با تاکید بر این موضوع که وظایف سازمان محیط زیست برعهده شهرداری تهران نیست، گفت: موضوع مگس سفید در شهر تهران است و در مبارزه با آن شهرداری کمک می‌کند اما نباید وظایف سایر وزارتخانه‌ها را شهرداری تهران انجام دهد.

خبرگزاری ایسنا: شهردار تهران با تاکید بر این موضوع که وظایف سازمان محیط زیست برعهده شهرداری تهران نیست، گفت: موضوع مگس سفید در شهر تهران است و در مبارزه با آن شهرداری کمک می‌کند اما نباید وظایف سایر وزارتخانه‌ها را شهرداری تهران انجام دهد.

محمدباقر قالیباف در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه شهرداری تهران در مقابله با مگس سفید، اقداماتی انجام داده است، گفت: با همکاری دانشگاه و سایر سازمان‌ها باید مبارزه با مگس سفید را انجام دهیم. طبیعتا در حال حاضر نیز تجربه بهتری پیدا کرده‌ایم،‌ البته مگس سفید پدیده‌ای است که نیازمند مطالعات بیشتری است تا بهترین روش برای مبارزه با این حشرات پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه درخصوص مقابله با مگس‌های سفید باید روش‌های جدیدی را به کار بگیریم، افزود: همکاران در حوزه خدمات شهری این کار را انجام می‌دهند و این مساله تنها با همکاری وزارت بهداشت و محیط زیست انجام می‌شود.

شهرداری تهران تاکید کرد: موضوع مگس سفید در شهر تهران است و در مبارزه با آن شهرداری تهران کمک می‌کند اما نباید وظایف سایر وزارتخانه‌ها را شهرداری تهران انجام دهد.