اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گاف جالب یک‌صد و یک نماینده مجلس در اولین طرح دوفوریتی سال نو



اخبار سیاسی - گاف جالب یک‌صد و یک نماینده مجلس در اولین طرح دوفوریتی سال نو

قطعنامه پارلمان اروپا که کارشناسان مسائل بین‌المللی آن را موضوعی تکراری و دارای اهمیت محدود می‌دانند، به تقدیم طرحی دوفوریتی به هیات رئیسه مجلس منجر شده است که حاوی یک اشتباه جالب ناشی از عدم آشنایی طراحان طرح با مسائل اولیه مربوط به پارلمان اروپا است.

به گزارش «تابناک»، پارلمان اروپایی در آخرین روزهای تعطیلات نوروزی قطعنامه‌ای را در باره آینده روابط با ایران به تصویب رساند که حاوی موارد متعدد دخالت در امور داخلی ایران است و با اعتراض مقامات مختلف ایران نیز مواجه شد.

اگر چه لحن مداخله‌جویانه این قطعنامه به نسبت قطعنامه‌های صادر شده توسط پارلمان اروپا در سالهای گذشته بهتر شده است ولی با وجود بی‌تفاوتی بسیاری از فعالان سیاسی ایران در سالهای گذشته به چنین قطعنامه‌هایی، امسال بسیاری و از جمله جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفته‌اند که به این اقدام واکنش نشان دهند.

در این میان توجه به چندین مساله جالب توجه است. نخست کم اهمیت بودن اقدام پارلمان اروپا است. دکتر یوسف مولایی در این باره به روزنامه ایران گفته است که موضوع صدور قطعنامه از سوی پارلمان اروپا در قبال ایران امری روتین و معمولی است که سال‌های گذشته نیز با شدت و حدت جریان داشته است.

 

علاوه بر این پارلمان اروپا این اقدام را- صدور قطعنامه‌های حقوق بشری- درخصوص سایر کشورها نیز دنبال می‌کند بنابراین، این نتیجه‌گیری که پارلمان اروپا این بار عزم مقابله با مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب را کرده امری اشتباه و ناشی از نبود شناخت نسبت به اسلوب کار این نهاد است. با نگاه به سوابق مصوبات پارلمان اروپا به روشنی می‌توان دریافت که قطعنامه‌هایی از این دست بر مبنای روال عادی برنامه‌ها و آیین‌نامه‌های این سازمان اروپایی همواره جریان داشته است.

وی معتقد است که حداکثر تأثیری که قطعنامه‌های پارلمان اروپا برجای می‌گذارد، «تلطیف یا تشدید» فضای سیاسی در روابط این مجموعه با کشورهای هدف است.

در پاسخ به این قطعنامه پارلمان اروپا، جمعی از نمایندگان مجلس، در طرح دوفوریتی که بر آن نام «راهبرد ایران در مقابله با مصوبه اتحادیه اروپا» گذاشته شده است به این موضوع پرداخته‌اند. حتی اگر این مسائل را نادیده بگیریم که اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا متفاوت هستند، مقابله به یک قطعنامه بی‌ارزش نیاز به راهبرد و طرح دو فوریتی ندارد و فراتر از این، تعیین راهبرد به معنای سیاست کلی در چارچوب اصل 110 قانون اساسی در حوزه اختیارات رهبر انقلاب است، اشاره به یک اشتباه طراحان این طرح که ناشی از عدم آشنایی آنان با مسائل اولیه مربوط به پارلمان اروپا است، خالی از لطف نیست.

طرح دوفوریتی فوق در یک ماده واحده و 8 بند تهیه و تدوین شده و طبق اعلام خبرگزاری‌ها تقدیم هیات رئیسه مجلس شده است.

بند اول این طرح که دیروز در رسانه‌ها منتشر شده است اظهار می‌دارد که دولت موظف است نسبت به روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای اروپایی که به این قطعنامه پارلمان اروپایی رأی مثبت داده‌اند تا زمانی که رأی خود را پس نگرفته‌اند تجدیدنظر کند.

این در حالی است که پارلمان اروپا اکنون 766 نماینده دارد که با رای مستقیم مردم کشورهای عضو انتخاب می‌شوند و از آن جایی که ساختار حزبی بر آن حاکم است، اساسا نمی‌توان در این باره حرف زد که کدام کشورها به چنین قطعنامه‌ای رای مثبت داده‌اند. فراتر از این، بسیاری از مصوبات پارلمان اروپا نه با رای اکثریت، بلکه با اجماع تصویب می‌شوند و این بدان معنا خواهد بود که تقریبا نمایندگانی از همه کشورهای عضو به ان رای مثبت داده‌اند.

در حال حاضر هفت گروه حزبی به ترتیبی که در تصویر زیر نشان داده شده است در پارلمان اروپا حضور دارند و معمولا همراهی دو گروه اصلی برای تصویب هر مصوبه‌ای کافی است. حزب مردم اروپایی (274 عضو)، ائتلاف پیشروی سوسیالیست‌ها و لیبرال‌ها (195 عضو)، ائتلاف لیبرال‌ها و دموکرات‌ها (85عضو)، ائتلاف سبزها (58 عضو)، محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان (56عضو)، چپ متحد و چپ سبز نوردیک(35 عضو)، آزادی و دموکراسی (33 عضو) در پارلمان اروپا دارند و 30 نماینده نیز وابستگی حزبی به هفت گروه فوق ندارند.

 

اخبار ,اخبار سیاسی ,قطعنامه پارلمان اروپا



سهم هر کشور از 766 نماینده عضو پارلمان نیز تابعی از جمعیت آن است و در حال حاضر آلمان، فرانسه و ایتالیا به ترتیب با 99، 74 و 73 نماینده، بیشترین تعداد نماینده را در پارلمان اروپا دارند.
اخبار سیاسی - تابناک


ویدیو مرتبط :
صحبت های جالب یکی از نماینده های مجلس ......

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نماینده مجلس: یارانه‌ها در سال‌های آتی غیرنقدی پرداخت می‌شود



 

 

 

یارانه

 

 

فارس: نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: یارانه‌ها در سال‌های آتی به صورت غیرنقدی و در قالب كالاهای مورد نیاز به مردم اختصاص می‌یابد.

جعفر قادری شنبه ‌شب در همایش بررسی طرح تحول اقتصادی كه در تالار فجر دانشگاه شیراز برگزار شد، اظهار داشت: طرح پرداخت‌ یارانه‌ها در مدت پنج سال اجرا می‌شود تا فشار تورمی به مردم نیاید.

وی افزود: البته انتظار از دولت این است كه این كار را با آرامش و اطمینان خاطر بیشتری اجرا كند و در كار تعجیل نداشته باشد.

نایب رئیس كمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سال‌های نخست اجرای پرداخت یارانه‌ها شوك قیمتی در میان مردم به ویژه طبقات پایین به وجود می‌آید كه آن‌ نیز به مرور زمان حل می‌شود و البته اعتقاد بر این است كه دولت به آثار و پیامدهای توزیعی این طرح باید توجه كند.

وی با اشاره به اینكه یارانه‌ها در ایران فقط به مصرف كالا اختصاص می‌یابد، تصریح كرد: باید به كالاهایی كه در جامعه اثر مثبت می‌گذارند مانند مسكن، بخش آموزش و بهداشت و درمان نیز توجه اساسی كرد.

قادری بیان داشت: هم‌اكنون مصرف برق و انرژی در كشور در مقایسه با كشورهای دیگر در سطح بالایی قرار دارد كه می‌توان با هدفمندسازی، این بودجه‌ها را در بخش‌‌های اساسی دیگر اختصاص داد مانند پارس جنوبی كه ذخایر عظیمی در جهان به شمار می‌رود اما متاسفانه در مقایسه با كشورهای حوزه خلیج فارس عقب‌تر هستیم.

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان كرد: از سوی دیگر در صنایع پتروشیمی سرمایه‌گذاری بسیاری نشده كه باید زمینه ورود سرمایه‌گذاری را ایجاد كرد كه قدم‌هایی نیز تاكنون برداشته شده است.

وی افزود: با اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها درآمد دولت نیز افزایش می‌یابد و این می‌تواند ظرفیت‌های اقتصادی را بهتر مورد استفاده قرار دهد.

عضو انجمن اقتصاد اسلامی ایران خاطرنشان كرد: هم‌اكنون درآمد سرانه در ایران 6 تا 7 هزار دلار است كه از استانداردهای جهانی عقب‌تر بوده و با توجه به پتانسیل و توانمندی‌هایی كه در كشور وجود دارد می‌توان به ارتقای درآمد سرانه امیدوار شد.

قادری در ادامه درآمد كشور را از صادرات نفت ذكر كرد و گفت: در حال حاضر 4 میلیون بشكه نفت در روز در كشور تولید می‌شود كه 2 میلیون آن مصرف داخلی است كه اگر این رقم كاهش یابد، می‌توان آن را در سایر بخش‌ها هزینه كرد.

وی اضافه كرد: در زمینه برق نیز در حالی كه از نظر تولید رتبه زیر 20 در جهان را دارا هستیم اما می‌بینیم اكثر تولیدات صرف داخل كشور می‌شود كه این برخلاف سایر كشورها است.../تحلیل:عصرایران