اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گاف‌هایی كه تمامی ندارند؛ سواد دیپلماتیک نمایندگان «دلواپس»؛ از "MPT" تا "گرین كارت"



اخبار,MPT

نمایندگانی كه تفاوت بین مجوز اقامت با داشتن تابعیت را نمی‌دانند

18 ماه است كه دلواپسان می‌خواهند به دولت درس سیاست‌ورزی در عرصه بین‌الملل بدهند. سر هر درسی هم تا حالا یك «گاف» داده‌اند./جای تاسف بسیار دارد كه در مجلس این كشور نمایندگانی برای مردم تصمیم می‌گیرند كه هنوز تفاوت بین مجوز اقامت با داشتن تابعیت را نمی‌دانند.

دلواپسان هسته‌ای باز هم «گاف» دادند؛ گاف‌هایی كه در 18 ماه گذشته كم هم نبوده‌اند. حالا همان كسانی كه فرق MPT  را با NPT نمی‌دانستند به رئیس‌جمهوری تذكر داده‌اند كه افراد «دوتابعیتی» را از دولت اخراج كند. منظورشان هم مشخصا محمد نهاوندیان، رئیس دفتر حسن روحانی بوده است. اما باز هم یادشان رفته كه داشتن تابعیت دوگانه با داشتن «گرین كارت» یا همان «اقامت» كاملا فرق دارد.

به گزارش خرداد، 18 ماه است كه دلواپسان می‌خواهند به دولت درس سیاست‌ورزی در عرصه بین‌الملل بدهند. سر هر درسی هم تا حالا یك «گاف» داده‌اند. زمانی حدود یك سال پیش جواد كریمی قدوسی از سرسخت‌ترین مخالفان مذاكرات هسته‌ای طرحی برای تعیین سیاست‌های هسته‌ای كشور تهیه كرده بود كه در آن چندبار و آن هم به هر دو زبان انگلیسی و فارسی نام معاهده NPT را به اشتباه MPT  نوشته بود. تكرار این اشتباه به دو زبان انگلیسی و فارسی در آن طرح كه تصویرش هم منتشر شد، نشان از آن داشت كه این عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نام مهمترین معاهده بین‌المللی را كه سیاست خارجی كشور، یك دهه تمام درگیر آن بوده است، نمی‌داند. نكته تاسف‌بارتر آن بود كه ذیل این نامه را 100 نفر دیگر از نمایندگان هم امضا كرده بودند.
 
حالا نام همین نماینده در كنار 12 «دلواپس» دیگر ذیل عنوان تذكری آمده كه رئیس‌جمهور را به‌خاطر حضور افرادی با تابعیت دوگانه خطاب قرار داده‌اند و یك روز بعد از آن مشخص شد كه منظور این 13 نفر محمد نهاوندیان است. به تكذیب‌های دولت در این زمینه كاری نداریم. نكته اساسی این است كه 13 نماینده كه اتفاق بیشترین حملات را به یاست خارجی دولت داشته‌اند هنوز فرق بین داشتن گرین‌كارت یا همان اقامت را با داشتن تابعیت دوگانه نمی‌دانند. از این هم البته بگذریم كه خیلی قبل از این ثابت شده بود كه مرتضی آقاتهرانی، دبیركل جبهه پایداری هم دارای اقامت آمریكا است و در توجیه آن گفته بود كه برای «تبلیغ اسلام» این اقامت یا همان «گرین كارت» را دریافت كرده است.

لیست 13 نماینده‌ای كه دلواپس مسئولانی با تابعیت دوگانه در دولت شده‌اند هم جالب است. از این بین دو نفر یعنی جواد كریمی قدوسی و ابراهیم آقامحمدی عضو كمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی هستند. سوال این است كه اگر در جمع نمایندگان، اعضای كمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی فرق بین تابعیت و اقامت را ندانند، چه كسانی باید به چنین موضوعی واقف باشند؟ یك نفر دیگر روح‌الله حسینیان رئیس مركز اسناد انقلاب اسلامی است كه هنوز این تفاوت را نمی‌داند. نفر دیگر هم سید محمود نبویان كه به‌خاطر سخنرانی‌های تند و تهاجمی‌اش علیه سیاست خارجی دولت معروف است. نام جالب توجه دیگر در این لیست هم محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات احمدی‌نژاد است. اینكه چطور نماینده‌ای كه قبلا وزیر یك دولت بوده، چنین موضوع پیش پا افتاده‌ای را نمی‌داند، جای تعجب دارد.
 
چنین وضعیتی نه از منظر «مچ‌گیری» نمایندگان مخالف دولت بلكه از منظر منافع ملی جای تاسف بسیار دارد كه در مجلس این كشور نمایندگانی برای مردم تصمیم می‌گیرند كه هنوز تفاوت بین مجوز اقامت با داشتن تابعیت را نمی‌دانند. اگر یك شهروند معمولی به چنین مسایلی آگاه نباشد بر او هرجی نیست، اما آیا از نمایندگان مجلس و آن هم طیفی كه مدعی داشتن آگاهی كامل به تمام زیر و بم‌های سیاست خارجی هستند نداستن یك چنین مسایلی قابل توجیه است؟ مخصوصا اینكه از جمع آنها عده‌ای هم به عضویت كمیسیون تخصصی سیاست خارجی و امنیت ملی در آمده باشند.

هنوز یادمان نرفته كه همین یك سال پیش محمد حسن آصفری، یكی دیگر از نمایندگان دلواپس كمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس در یك گفت‌وگوی رادیویی شركت كرد و هنوز نمی‌دانست كه «احمد شهید» وزیر خارجه مالدیو و یك مسلمان‌زاده بوده نه وزیر دولت مسلمان‌كش میانمار.
 
از این حرف ها كه بگذریم شاید بهتر باشد در آخر یك توضیح هم خطاب به برخی نمایندگان «دلواپس» داشته باشیم؛ گرین كارت یا همان مجوز اقامت مجوز تردد در آمریكا است. یعنی فرد دارنده چنین مجوزی برای ورود به خاك آمریكا نیاز به اخذ ویزا ندارد. اما داشتن تابعیت یا همان سیتیزن شیپ حق شهروندی آمریكاست كه شامل سوگند خوردن، اقامت دائم و حق رای در امریكا می‌شود.

 

اخبار سیاسی - خردادنیوز


ویدیو مرتبط :
amp در سئو چیست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نمایندگان دلواپس: از «MPT» تا «باغی»! (+تصویر)




 اخبار سیاسی - نمایندگان دلواپس: از «MPT» تا «باغی»! (+تصویر)

البته غلط املایی در هر متنی می تواند رخ دهد ولی وقتی یک طرح،‌تذکر یا سوال رسمی به عنوان سند در مجلس شورای اسلامی ثبت می شود نمی توان آن را توجیه کرد، مخصوصا‌ً این که علاوه بر نویسنده ، 8 نماینده مجلس هم آن را بررسی کرده، مطالعه،‌تایید و امضا کرده اند.

  متن تذکر چند نماینده مجلس به وزیر دادگستری که به "خاتمی ممنوع"‌مشهور شد،‌ توسط جواد کریمی قدوسی،‌ نماینده مشهد و کلات نوشته شد و 8 نماینده دیگر هم بعد از مطالعه متن و موافقت با مندرجاتش امضا و تقدیم هیات رئیسه کردند.

در این تذکر، کلمه "باقی"‌ به غلط "باغی"‌نوشته شده و علاوه بر نویسنده تذکر ، هیچ کدام از نمایندگان امضا کننده هم متوجه این غلط املایی فاحش نشده اند! البته غلط املایی در هر متنی می تواند رخ دهد ولی وقتی یک طرح،‌تذکر یا سوال رسمی به عنوان سند در مجلس شورای اسلامی ثبت می شود نمی توان آن را توجیه کرد مخصوصا‌ً این که علاوه بر نویسنده ، 8 نماینده مجلس هم آن را بررسی،مطالعه،‌تایید و امضا کرده اند.


این، گذشته از غیر مرتبط بودن تذکر با وظایف وزیر دادگستری است که انتظار می رفت لااقل نمایندگان شرح وظایف وزرا را بدانند!

گفتنی است چندی پیش هم همین نماینده (کریمی قدوسی) طرحی را درباره الزام دولت به حفظ حقوق هسته ای ملت ایران تنظیم کرده بود که در ‌آن نیز NPT را MPT ( ام.پی.تی) نوشته بود تا مشخص شود یکی از تندروترین مخالفان سیاست هسته ای دولت، هنوز معروف ترین کلمه در این حوزه را نمی داند. آن طرح را هم تعدادی از نمایندگان با همان غلط فاحش امضا کرده بودند.


نویسنده "باغی"‌ و "‌ام.پی.تی" در همایش دلواپسان نیز صدر نشین مجلس بود.

 

اخبار,اخباررسیاسی,همایش دلواپسان

 

اخبار,اخباررسیاسی,همایش دلواپسان


 اخبار سیاسی - عصر ایران