اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گاردین: کنگره عزیز! فرصت پایان دادن به جنگ سرد با ایران را از بین نبر



اخبار,دشمنی کنگره با ایران


اخبار سیاست خارجی - گاردین:
کنگره عزیز! فرصت پایان دادن به جنگ سرد با ایران را از بین نبر/چه دوست داشته باشیم و چه نداشته باشیم ایران ابرقدرت خاورمیانه باقی خواهد ماند

دشمنی کنگره با ایران ریشه در نگاه سیاه و سفید آنها به جهان دارد که بدین گونه است: امریکا و اسرائیل دموکراسی های ازاد هستند در حالیکه ایران اینگونه نیست و سعی در محو اسرائیل دارد.

گاردین در مقاله ای تحت عنوان «کنگره عزیز! فرصت پایان دادن به جنگ سرد با ایران را از بین نبر» نوشت:‌ در ماه ژانویه، جمهوریخواهان و دموکرات های کنگره که در بدبینی نسبت به توافق هسته ای با ایران متحدند، سعی خواهند کرد که دور جدیدی از تحریم ها علیه ایران را تصویب کنند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، این اقدام می تواند باعث نابودی توافق شش ماهه و پایان مذاکرات و البته بازگرداندن ما به مسیر جنگ شود.

دشمنی کنگره با ایران ریشه در نگاه سیاه و سفید آنها به جهان دارد که بدین گونه است: امریکا و اسرائیل دموکراسی های ازاد هستند در حالیکه ایران اینگونه نیست و سعی در محو اسرائیل دارد.

این درحالی است که جهان هرگز سیاه و سفید نیست و مناقشات تا زمانیکه طرفین نقطه نظرات یکدیگر را نفهمند حل نمی شود. تامل بر حقایقی که باعث می شود ذهن ایرانیان به عقل کنگره شک کند بد نیست.

این سخن که امریکا نگران حقوق بشر است با تاریخ روابط این دو کشور سازگار نیست. سیا اذعان کرده است که دولت منتخب دکتر مصدق را در سال 1953 برانداخته و شاه را به قدرت بازگردادنده است.

تا زمان انقلاب 57 امریکا از حکومت مستبد شاه حمایت می کرد که البته روابط بسیار نزدیکی با اسرائیل داشت.

ساواک پلیس مخفی شاه به شدت بی رحم شده بود و بدون محاکمه افراد را بازداشت و شکنجه می کرد.

در دهه 1970، بی رحمی رژیم شاه در غرب ثابت شده بود. برای مثال، در گزارشی در سال 1976 که توسط کمیسیون بین المللی حقوقدانان در ژنو تهیه شده بود امده است: مدارک فراوانی در مورد استفاده از روش های روانی و فیزیکی برای شکنجه مظنونین سیاسی وجود دارد.

با تمام این احوال، دولت های امریکا از شاه حمایت کردند و حتی سپری در مقابل محاکمه او شدند.

امریکا نه تنها از رژیم شاه که ایرانیان بی گناه را شکنجه می کرد حمایت می کرد بلکه شواهد و مدارکی مبنی بر همکاری سیا و ساواک وجود دارد.

براساس گزارش سال 1980 برنامه 60 دقیقه شبکه سی بی اس، این دو سازمان روابط بسیار نزدیکی داشتند. فهم و درک این مسئله بسیار مهم است چراکه ابعاد دیگری از گروگان گیری سفارت امریکا را مشخص می کند.

در ادامه این مقاله گاردین ضمن اشاره به حمایت دولت امریکا از عراق در طول جنگ و حمله به هواپیمای مسافربری ایران و البته محور شرارت خواندن تهران نوشت: آمریکا اصلا بی گناه نیست. سیاست های واشنگتن در قبال تهران کاملا همراه با خصومت است. به جای اینکه این داستان ها را برای همدیگر بازگو کنیم، زمان آن فرا رسیده که حقایق را در مورد روابط با ایران بپذیریم که حتی اژانس های اطلاعاتی امریکا و اسرائیل می گویند سلاح هسته ای نمی سازد.

ما فرصتی تاریخی برای نابودی جنگ سرد با ایران داریم که چه دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم ابر قدرت خاورمیانه باقی خواهد ماند.

گاردین در پایان نوشت: از بین بردن این فرصت توسط کنگروه یک تراژدی است.

اخبار سیاست خارجی - انتخاب

 


ویدیو مرتبط :
جشن هسته ای مردم ایران به روایت گاردین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رئیس سابق ستاد مشترک آمریکا: در بدترین لحظات جنگ سرد با شوروی خط ارتباطی داشتیم اما با ایران، آن را هم نداریم!



ستاد مشترک امریکا  , جنگ سرد , گام های مثبت اوباما

 

ادمیرال مایک مولن، رئیس سابق ستاد مشترک آمریکا روز جمعه نسبت به وخیم تر شدن تننش ها با ایران به دلیل عدم ارتباط و تماس بین طرفین هشدار داد.

وی گفت: من نگرانم، چراکه ما از سال 1979 تماس و ارتباط موثری با ایران نداشته ایم.

مولن افزود: حتی در بدترین لحظات جنگ سرد ما چندین خط ارتباطی با شوروی داشتیم. حتی زمانی که ما بر روی بسیاری از موارد با بکدیگر تفاهم نداشتیم، بازهم ارتباط و تماس داشتیم.

رئیس سابق ستاد مشترک آمریکا گفت: ما هیچکدام از این گونه ارتباط ها را با ایران نداشته ایم. به همین خاطر، من نگرانم که دو کشور یکدیگر را نفهمند.

وی در ادامه هشدار داد و گفت: به خاطر دلایل مذکور، ممکن است که پیش بینی های غلطی از اظهارات طرفین شود و همین موضوع منجر به وخیم تر شدن روابط و تنش ها می شود.

وی با تمجید از گام های مثبت اوباما! گفت: او ایران را تشویق به بازگشت به میز مذاکره کرده است. ایران این هفته با مذاکره رو در رو بر سر برنامه هسته ای خود موافقت کرد.

رئیس سابق ستاد مشترک امریکا گفت: ما از ایران می خواهیم که بدون پیش شرط وارد مذاکرات جدی شود که در نهایت منجر به نتایج امیدوارکننده شود..../انتخاب