اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کولر هم به عوامل سوانح رانندگی افزوده شد!


همیشه برای علل سوانح رانندگی به صورت تئوری و عملی نظریات مختلفی را دیدیم و شنیدیم اما کولر از فاکتورهایی است که تا به امروز به آن اشاره ای نشده است.

خبرگزاری میراث فرهنگی: همیشه برای علل سوانح رانندگی به صورت تئوری و عملی نظریات مختلفی را دیدیم و شنیدیم اما کولر از فاکتورهایی است که تا به امروز به آن اشاره ای نشده است.
 
این که نبود یا روشن نکردن کولر چقدر در سوانح رانندگی تاثیر دارد سوالی است که برخی کارشناسان با آن با تامل برخورد کردند، اما برخی دیگر بر خلاف دیگر کارشناسان این موضوع را غیرعلمی و غیر کارشناسانه دانستند.
 
شاهین شاهرودی از کارشناسان صنعت حمل و نقل جاده‎ای گفت: «نمی‌توان به طور حتم روشن نکردن کولر در فصل گرما را جزو فاکتورهای اصلی سوانح رانندگی دانست اما بی تاثیرهم نیست.»
 
او اضافه کرد: «شاید برخی کارشناسان معتقد باشند نبود کولر و یا روشن نکردنش یکی از دلایل اساسی سوانح جاده‌ای در تابستان باشد اما تا به امروز مقاله ای با این مضمون یا عنوان، هنوز مورد تأیید کارشناسان صنعت و دست اندرکاران واقع نشده است.»
 
به گفته او، همه دلایلی که منجر به سوانح رانندگی می‎شود نسبی است.
 
از سوی دیگر «علی نجفی»، استاد دانشگاه  و روانشناس معتقد است:« اتفاقاً کولر از مهمترین دلایلی است که می تواند منجر به کلافه‎گی رانندگان شود.»
 
او می گوید: «گرمای هوا تا جایی پیش می رود که اگر رانندگان کولر را روشن نکنند بیشتر به دنبال فرار از گرمای هوا بوده و این عجله می تواند سانحه ساز شود. به عبارتی این موضوع از فاکتورهایی است که به صورت تئوری و عملی به آن پرداخته نشده چون یک عامل روانی و موثر در سوانح رانندگی است»
 
نجفی با اشاره به این که آمارها نشان می دهد تابستان ازجمله ماه‌هایی است که همیشه بیسترین سوانح جاده‌ای در آن حادث می شود اذعان داشت: « با روشن کردن کولر خودرو نه تنها از کلافه‎گی راننده کاسته می شود بلکه در مصرف بنزین هم صرفه جویی خواهد شد.»
 
او معتقد است: «به جای بررسی عوامل مشهود بهتر است به دلایل روانی سوانح رانندگی پرداخته شود.چراکه دلایل سوانح جاده‌ای هزاران بار مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفتند اما هرگز از بعد روانی به این فاجعه انسانی توجه نشده است.»
 
هر چند سوانح جاده ای در ایران مسئولیت سنگینی را بر دوش دست اندرکاران صنعت حمل و نقل چون سازمان‌ها و دستگاه‌های مسئول مانند نیروی راهور، اورژانس کشور، جمعیت هلال احمر می گذارد، اما نباید فکر کنیم نیروی راهور به تنهایی مسئول کنترل سلامت و ایمنی مسافران در جاده ها است بلکه بخش عمده این وظایف به خود ما بر می گردد که با حفظ و رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی زمینه سفری ایمن همراه با سلامت و آرامش را برای خود و دیگران فراهم می کنیم.


ویدیو مرتبط :
سوانح رانندگی در جهان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

۱۲کشته در تصادف چهار خودرو/ ۳۱ نفر در سوانح رانندگی مجروح شدند



اخبارحوادث,حوادث نوروز,تصادفات نوروز

۱۲کشته در تصادف چهار خودرو/ ۳۱ نفر در سوانح رانندگی مجروح شدند

حوادث - در تصادفات چهارشنبه 20 نفر کشته و 11 نفر دیگر مصدوم شدند.

دکتر رضا وفایی نژاد، مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به ایرنا گفت: تصادف دو خودرو سواری در محور خواف - تایباد شش کشته و یک مجروح بر جای گذاشت.

این حادثه صبح  چهارشنبه بین دو خودرو پژو 405 و پاترول، در 30 کیلومتری جاده خواف رخ داد. پنج سرنشین خودرو پژو 405 گازسوز به علت سوختگی شدید، قابل شناسایی نبوده و در دم جان سپردند و یک نفر از کشته شدگان نیز از سرنشینان خودرو پاترول بوده است. مصدوم این حادثه توسط اورژانس 115 سنگان خواف به بیمارستان 22 بهمن این شهرستان انتقال یافت.

6 کشته در محور شیراز – یاسوج

فرمانده پلیس راه فارس به واحد مرکزی خبر گفت: صبح امروز چهارشنبه بر اثر برخورد یک دستگاه پژو پارس با وانت نیسان در محور شیراز – یاسوج 6 سرنشین پژو در دم جان باختند. سرهنگ احمدی علت حادثه را انحراف به چپ راننده وانت اعلام کرد.

تصادف درمحور اصفهان- کوهپایه با 2 کشته

فرمانده پلیس راه استان اصفهان به واحد مرکزی خبر گفت:براثر برخورد وانت مزدا با پراید در محور اصفهان- کوهپایه دوتن کشته و دونفر مصدوم شدند. سرهنگ نیکبخت علت این حادثه را بی توجهی راننده وانت مزدا به جلو اعلام کرد.

مرگ راکب موتورسیکلت در جاده ی شوش به چغازنبیل

فرمانده پلیس راه خوزستان به واحد مرکزی خبر گفت: صبح امروز چهارشنبه به علت برخورد خودروی سواری پژو با یک دستگاه موتور سیکلت در 3 راهی جاده ی شوش به چغازنبیل راکب موتورسیکلت کشته شد. سرهنگ قدرتی علت حادثه را سرعت غیر مجاز خودرو پژو و بی دقتی راکب موتور سوار اعلام کرد.

یک کشته در تصادف محور شیراز - بندرعباس

فرمانده پلیس راه فارس به واحد مرکزی خبر گفت : صبح امروز چهارشنبه بر اثر برخورد یک دستگاه پراید با اتوبوس مسافربری در محور شیراز - بندرعباس راننده پراید در دم جان باخت. سرهنگ احمدی علت حادثه را انحراف به چپ راننده پراید اعلام کرد.

سانحه رانندگی در محور شیراز - بوشهر با یک کشته

فرمانده پلیس راه فارس به واحد مرکزی خبر گفت: امروز چهارشنبه بر اثر واژگونی یک دستگاه وانت نیسان در محور شیراز - بوشهر، سرنشین آن در دم جان باخت و راننده زخمی و روانه بیمارستان شد. سرهنگ احمدی علت حادثه را تخطی از سرعت مطمئنه از سوی راننده اعلام کرد.

یک کشته در سانحه رانندگی محور اصفهان – تهران

واژگونی خودرو در محور اصفهان – تهران یک کشته برجای گذاشت.

رئیس پلیس راه استان اصفهان به واحد مرکزی خبر گفت: دراین حادثه که بامداد امروز چهارشنبه رخ داد یک نفر ازسرنشینان خودروی پژو در دم جان باخت. سرهنگ نیکبخت علت حادثه را توجه نکردن راننده به جلو ناشی از خواب آلودگی اعلام کرد.

سانحه رانندگی در محور چالدارن -چایپاره با یک کشته

برخورد خودروی سواری آردی با تراکتور یک کشته و 2 زخمی بر جای گذاشت. این حادثه در بامداد امروز چهارشنبه در 27 کیلومتری جاده چالدران به چایپاره در نزدیکی روستای قرنقو اتفاق افتاد و در آن خودروی سواری آردی که در مسیر حرکت به چایپاره بود با تراکتور برخورد کرد.

فرمانده پلیس راه شهرستانهای ماکو و چالدارن به واحد مرکزی خبر گفت در این حادثه 2 نفر از سرنشینان سواری آردی و یک نفر از سرنشینان تراکتور به شدت مجروح و به بیمارستان منتقل شدند که متاسفانه راننده پیکان آردی به علت شدت جراحات جان خود را از دست داد. 2 نفر دیگر نیز در بیمارستان تحت درمان قرار دارند. سروان حقیقت پناه علت این حادثه را توجه نکردن به جلو از سوی راننده آردی اعلام کرد.

6کشته و مجروح در دو تصادف در فارس

حوادث رانندگی امروز در جاده های فارس 37 کشته و مجروح برجای گذاشت.

به گزارش مهر، برخورد دو دستگاه پیکان و پژو 405 در محور قائمیه – ابوالحیات پنج مصدوم بر جای گذاشت. در این حادثه که صبح امروز چهارشنبه رخ داد پنج نفر مصدوم شدند که چهار نفر پس از دریافت اقدامات اولیه به بیمارستان منتقل شدند و یک نفر به صورت سرپایی در محل مداوا شد.

واژگونی وانت نیسان بامدادچهارشنبه در محور شیراز - دشت ارژن کیلومتر 20 یک کشته برجای گذاشت./خبرآنلاین