اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کودک‌آزاری دنیای 6 ساله در بهزیستی کرمان




اخبار حوادث - کودک‌آزاری دنیای 6 ساله در بهزیستی کرمان

به نظر می‌رسد دادستانی كرمان باید پس از گزارش دایره حقوقی اداره كل بهزیستی این استان مبنی بر كودك آزاری، درباره وضعیت كودكی شش ساله هر چه سریع‌تر وارد عمل شود.

بر اساس گزارش دایره حقوقی اداره كل بهزیستی استان كرمان آنچه در شش سال گذشته برای دختری به نام «دنیا» روی داده است باید در محاكم قضایی پیگیری شود تا حق كودك بی‌پناه و مظلوم ستانده شود.«دنیا» كه از سال 1386 تحت سرپرستی بهزیستی كرمان قرار داشته به شدت مورد آزار جنسی و انواعی از آزار و اذیت جسمانی قرار گرفته است.

با این حال هنوز مدیركل بهزیستی استان كرمان موضوع را به مراجع قضایی اعلام نكرده است. ماجرای حوادثی كه برای «دنیا»‌روی داده است وقتی برجسته شد كه سال گذشته مددكاران و مسوولان مركز «آشیانه علی» خواستار بررسی وضعیت این دختربچه شدند.

 

آنچه تاكنون از وضعیت این دختر به ذهن می‌رسد این است كه برخلاف قواعد و دستورالعمل‌های لازم «دنیا» با وجود شرایط نامساعدی كه داشته؛ به خانواده‌یی نیز سپرده شده كه بخشی از آزارها در این دوره بر او وارد شده است. «دنیا» كه اینك شش سال دارد قادر به تكلم نیست و هیچ كدام از مراكز نگهداری‌كننده از او مسوولیت آنچه بر كودك گذشته را نپذیرفته‌اند.

دنیا چگونه سر از بهزیستی درآورد
ماجرا از آنجا شروع می‌شود كه درمهرماه سال 86، ماموران كلانتری یازده كرمان كودكی بی‌سرپرست رامشاهده كردند و پس از طی مراحل قانونی وی را تحویل شیرخوارگاه مادر این شهر دادند.

مدارك همراه كودك نشان می‌داد كه نام وی «دنیا» و فرزند مهران متولد نوزدهم مهرماه 1386 است. زندگی «دنیا» در شیرخوارگاه بهزیستی كرمان آغاز شد و كودك تحت سرپرستی مسوولان بهزیستی رشد و پرورش یافت. اما زندگی‌اش ادامه خوبی نداشت. دراین مدت به علت آنچه بنابرگزارش خودمددكاران بهزیستی «فقر فرهنگی و محیطی!» عنوان شده دنیای قصه ما، دچار مشكلات ذهنی (كند ذهنی منجر به معلولیت) شد.

 

مسوولان شیرخوارگاه با اینكه متوجه این موضوع شده بودند، دنیا را پس از سه سال و یك ماه و شش روز، در تاریخ 23 آذر ماه 1389 تحویل مركز امام رضای بخش زنگی‌آباد كرمان دادند. در این مركز از كودكان بی‌سرپرست سالم نگهداری می‌شود اما دنیا مشكل ذهنی پیدا كرده بود و نباید به آنجا می‌رفت!برخلاف گزارش روانشناسان و مددكاران كه اعلام می‌كرد كودك دچار معلولیت است. دنیا درمركز «امام رضا»ی كرمان پذیرش شد.

مركز امام رضا، بدون توجه به این موارد، دنیا را به مدت یازده ماه و چهار روز نگهداری كرد و سپس در تاریخ چهارم آذر 1390، وی را تحویل مركز نگهداری از كودكان معلول ذهنی شهید فیاض‌بخش دادند. اما دنیا فقط سه روز در مركز فیاض بخش زندگی كرد.

 

پس از معاینه پزشك مركز و مددكاران (خانم دكتر ی خانم م و خانم س) در تاریخ هشتم آبان ماه سال 1390، «دنیا» فاقد صلاحیت نگهداری در مركز فیاض‌بخش شناخته شده و در تاریخ نهم آبان 1390 مجددا تحویل مددكار مركز امام رضای زنگی‌آباد ‌شد.


چرا دنیا به شبه خانواده سپرده شد
این مركز بدون اجازه مراجع قضایی، سرپرستی موقت این كودك را به یك شبه خانواده سپردند كه آن خانواده هم پس از مدتی این كودك را به مركز امام رضا بر‌گرداند و نهایتا پس از گذشت 16ماه «دنیا» در فروردین ماه 1392تحویل مركز آشیانه علی كرمان شد.

اینجاست كه باپیگیری دقیق مسوولان ومددكاران این مركز پرده از رازهای هولناكی برداشته شد و ماجراهای شوم آمده برسر دنیا آشكار شد. نخستین جرقه‌های پیگیری این ماجرا زمانی مشخص ‌شد كه درهنگام تحویل دنیا به «آشیانه علی»، با توجه به مشكلات روحی و روانی دنیا وآثارشكنجه و ضرب و جرح و عدم توانایی كودك درتكلم (با وجود داشتن شش سال سن) مددكاران خواستار صورتجلسه روز تحویل شدند و مددكار مركز فیاض بخش به صورت مكتوب اظهار داشت

 

كه هنگام تحویل دنیا به مركزفیاض بخش، وی ازناحیه سر، گردن، بدن وپا دچار زخم‌هایی كه از گذشته ایجاد شده بوده است، مددكار مربوطه به دلیل اینكه تقصیر به گردن مركز «فیاض بخش» نیفتد به صورت مكتوب و با ذكر شماره تلفن خود حاضر به شهادت در این مورد شد.

مركز «آشیانه علی» با توجه به وضعیت دنیا در تاریخ 21 مهر 1391، وی را به مركز مشاوره ارجاع داد و پزشك مركز مشاوره دكتر بنی‌اسدی پس از معاینه اظهار داشت كه رفتارهای كودك ناشی از فقر محیطی و عدم توجه به پرورش كودك دركودكی بوده است. دكتر بنی‌اسدی همچنین گفته است كه كودك مورد آزارجنسی قرار گرفته و همچنین ایجاد شكنجه، ضرب و جرح وكودك‌آزاری را درباره دنیا تایید كرده است.

چرا گزارش آشیانه علی بررسی شد
گزارش این واقعه سریعا توسط موسسه «آشیانه علی» به ستاد بهزیستی كرمان اعلام شد و بهزیستی كرمان (واحد شبه خانواده) قول پیگیری موضوع را به مركز «آشیانه علی» داد. درهمین زمان «دنیا» برای پیگیری درمان به بیمارستان سیدالشهدا وسپس بیمارستان روانی شهید بهشتی فرستاده شد و داروهایی جهت بهبود وضعیت وی تجویز شد.

 

در تاریخ نهم شهریور همان سال، كودك به علت عفونت ریه مجددا معاینه شده و دارو تجویزشد و در همان تاریخ به علت شب‌‌ادراری‌های مكرر، مورد ویزیت روانپزشك قرارگرفت. كار به جایی رسید كه هیچ یك از مراكزی كه دنیا در آنجا نگه داشته می‌شد مسوولیت این اتفاقاتی كه افتاده را قبول نكرد.

 

در تاریخ بیست و پنجم ماه شهریور 1392 جلسه‌یی باحضور كارشناس مسوول شبه‌خانواده بهزیستی، مددكاران مركز فیاض بخش و مسوولان مركز امام رضا و نماینده آشیانه علی در دفتر حراست بهزیستی كرمان تشكیل ‌شد و موضوع دنیا مورد بحث گذاشته می‌شد اما باز هم هیچ یك از مراكز مسوولیت را به گردن نگرفتند و دایره حقوقی بهزیستی مامور پیگیری موضوع شد.

گزارش دایره حقوقی چه می‌گوید
دایره حقوقی بهزیستی با توجه به مدارك موجود و ارجاع دنیا به پزشك قانونی و تحقیق از مراكز مختلف، گزارش مكتوب خود را در تاریخ 28 مهر سال جاری به مدیركل بهزیستی كرمان اعلام داشته و اظهار داشت كه كودك مورد ضرب و جرح و شكنجه و كودك‌آزاری و آزار جنسی قرار گرفته و با توجه به مشاهده آثار سوختگی روی بدن دنیا پزشكی قانونی برای وی دیه تعیین كرده است.

دایره حقوقی سازمان بهزیستی در پایان گزارش خود اظهار داشت «از آنجایی كه جرم از جرایم مشهود است و نظر پزشكی قانونی احراز شده و هر سه مركز اظهار بی‌اطلاعی كرده و مسوولیت را نپذیرفتند؛ غمض عین خلاف قانون و این موضوع باید در محاكم قضایی پیگیری شود تا حق «دنیا»ی بی‌پناه و مظلوم ستانده شود.»

امروز پس از گذشت بیش از سه ماه از آخرین گزارش به بهزیستی استان كرمان هنوز كسی پیگیر كار دنیای مظلوم نیست و هم‌اكنون سوالاتی مطرح می‌شود كه مسوولان سازمان بهزیستی كشور، استاندار كرمان، مدیركل بهزیستی استان كرمان بایدپاسخگو باشند.

درس عبرتی از گذشته گرفته نشد
این نخستین‌بار نیست كه كودكان در مراكز نگهداری سازمان بهزیستی مورد كودك‌آزاری قرار می‌گیرند. این ماجرا در كرمان در حالی روی داده است كه پیش‌تر نیز یكی از مادریاران سازمان بهزیستی به دلیل تنبیه خارج از عرف بچه‌های تحت سرپرستی این سازمان محاكمه شد. او پشت دست كودكان تحت نظر خود را داغ كرده بود.

 

در تابستان سال 87 نیز سه كودك چهار تا هفت ساله در شیرخوارگاه بهزیستی زنجان با قاشق داغ شده بودند. هرچند مسوولان بهزیستی در آغاز منكر این اقدام شدند اما بررسی‌های پزشكی قانونی نشان داد كه حداقل سوختگی یكی از كودكان نمی‌توانسته كار خود كودك باشد چرا كه پشت گردن محمد مهدی هفت ساله سوزانده شده بود.

در شیرخوارگاه بهزیستی زنجان 11 كودك از شیرخوارگی تا سنین بالاتر حضور داشتند كه قربانیان كودك آزاری، مریم چهار ساله، زهرا پنج ساله و محمد‌مهدی هفت ساله نیز در میان آنها بودند.

 

عوامل این اقدام تحت پیگیرد قانونی قرار گرفته و تحویل مراجع قضایی شدند و حسن خادم‌الحسینی، رییس وقت دفتر بازرسی بهزیستی كشور این شخص را زنی اعلام كرد كه مستخدم مركز شیرخوارگاه بهزیستی زنجان بوده است. به گفته او «مربی این مركز و سرپرست آن نیز تا رسیدگی كامل به پرونده، از كار بركنار شدند و وضعیت آنها به حال تعلیق درآمد.»
اخبار حوادث -  اعتماد
 


ویدیو مرتبط :
آموزش خطرات کودک آزاری به کودک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کودک‌آزاری دخترک 4 ساله توسط نامادری



کودک‌آزاری دخترک 4 ساله توسط نامادری

کودک 4 ساله‌ که نشیمن‌گاهش توسط نامادری داغ و مورد آزار قرار گرفته بود، پس از تماس پزشک با بهزیستی و گزارش وضعیت کودک در حال مرگ، به بیمارستان و از آنجا به مرکز نگهداری سازمان بهزیستی زنجان منتقل شد. پدر این دختر چهار ساله به عنوان قیم و به این دلیل که هیچ‌گونه برخورد حمایتی از کودک خود نداشته، به پرداخت 30 میلیون تومان دیه محکوم شده است.

حوادث - به گزار ش ایسنا، سلمان حسینی - معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان زنجان به تشریح جزییات این کودک‌آزاری پرداخت.

وی با اشاره به اینکه 18 اردیبهشت سال جاری به خط 123 اورژانس اجتماعی یک مورد کودک آزاری در شهر سلطانیه زنجان گزارش شد، گفت:‌ همکاران اورژانس بلافاصله پس از اطلاع از این موضوع به محل اعزام شدند.

 

وی ادامه داد: علیرغم همکاری نامادری،‌ کودک آزاری برای ماموران اورژانس محرز شد، اما به این علت که همان روز اجازه تحویل بچه را نداشتند، مجاز به مداخله نبودند.

حسینی با بیان اینکه روز بعد از گزارش، ماموران اورژانس به حکم قضایی و نیز نیروی انتظامی به محل مراجعه و علاوه بر دختر 4 ساله برادر وی را نیز تحویل گرفتند.

 

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان زنجان افزود: نوزاد پسر سه ماهه برخلاف خواهرش مورد کودک آزاری واقع نشده بود، اما هم اکنون در مرکز نگهداری سازمان بهزیستی استان زنجان به سر می‌برد.

 

وی با اشاره به اینکه کودک آزاری در مورد دخترک 4 ساله رخ داده بود، با هماهنگی‌های صورت گرفته با پزشکی قانونی آنها به محل اعزام و موضوع را گزارش کردند، اظهار کرد: با توجه به وضعیت کودک، وی به بیمارستان منتقل شد.

 

حسینی ضمن اشاره به اینکه دخترک 4 ساله از ناحیه لگن توسط نامادری داغ شده و جای تاول، سوختگی، کبودی و خراشیدگی در بدن وی مشاهده شده است، ادامه داد: کودک در تاریخ سوم خردادماه سال جاری از بیمارستان ترخیص و هم اکنون در مرکز نگهداری سازمان بهزیستی به سر می‌برد.

 

وی با تاکید بر اینکه سازمان بهزیستی کودک را بر اساس حکم قضایی تحویل گرفته است، اظهار کرد: کودک تنها با حکم قضایی تحویل خانواده می‌شود و سازمان بهزیستی نمی‌تواند بدون ارائه این حکم، کودک را به خانواده تحویل دهد.

 

حسینی با بیان اینکه به میزان 30 میلیون تومان برای کودک دیه تعیین شده است، گفت: این میزان حتما باید به حساب کودک واریز شود و تا زمانی که حکم قضایی ارائه نشود اجازه ترخیص کودک از مرکز بهزیستی وجود ندارد.

 

مینو میناسپهر مشاور حقوقی سازمان بهزیستی استان زنجان - نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه پدر کودک به پرداخت 30 میلیون تومان دیه محکوم شده است، اظهار کرد: پدر کودک مکلف به پرداخت دیه تعیین شده است و در صورت پرداخت نکردن آن به زندان می‌رود.

 

وی در مورد احتمال تحویل کودک به خانواده بیان کرد:‌ هیچ تضمینی وجود ندارد که کودک مجددا توسط خانواده مورد آزار قرار نگیرد، بنابراین نمی‌توانیم کودک را به خانواده تحویل دهیم و پس از پرداخت دیه نیز تنها با صلاحدید مقامات قضایی امکان این واگذاری وجود دارد.

 

مشاور حقوقی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه در 14 اردیبهشت ماه سال جاری پس از مراجعه دختر بچه توسط خانواده به پزشک معالج، پزشک موضوع را به خط 123 گزارش می‌دهد، گفت:‌ پس از اطلاع از این موضوع ماموران 123 به محل اعزام می‌شوند.

 

به گفته سپهر، این خانواده دارای دو کودک هستند که فرزند اول دختر بچه‌ای 4 ساله و فرزند دوم نوزاد پسر سه ماهه‌ای است که فرزند همین نامادری است.

وی ادامه داد: ماموران اورژانس اجتماعی پس از اعزام به محل، نوزاد پسر را نیز با خود می‌برند چرا که در بدن او نیز آثار مختصر و جزئی از کودک آزاری مشاهده شده است.

 

مشاور حقوقی سازمان بهزیستی با بیان اینکه جرم کودک آزاری شاکی خصوصی ندارد، اظهار کرد: افراد و موسسات به هر نحوی که از موضوع مطلع شوند باید این امر را گزارش دهند و چرا که کودک در سنی قرار دارد که نمی‌تواند از خود دفاع کند دادستان یا مدعی‌العموم به عنوان متولی امور طفل صغیر (صغار) در این امر مداخله می‌کند.

 

وی در مورد درصد کودک آزاری و نیز دفاعیات خانواده کودک در دادگاه عنوان کرد: بدن کودک بسیار آسیب دیده، به گونه‌ای که زمان مداخله ماموران اورژانس اجتماعی در حال مرگ بوده است. لگن کودک داغ شده، موهایش کنده و آثار اصابت جسم سخت در بدن وی مشاهده شده است.

 

مشاور حقوقی سازمان بهزیستی به ماده شش قانون حمایت از کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: به موجب این ماده افراد،‌ موسسات و مراکزی که مسئولیت نگهداری و سرپرستی کودکان را بر عهده دارند، مکلفند به محض مشاهده موارد کودک آزاری را به مقامات قضایی اعلام کنند و تخلف از این تکلیف با حبس و محکومیت و جزای نقدی همراه است.

 

همچنین عباسعلی خلدی- مدیرکل بهزیستی استان زنجان- نیز در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه زنجان، گفت: پدر و نامادری کودک 4 ساله‌ای که محکوم به پرداخت دیه در پی کودک‌آزاری شده‌اند، به دنبال عدم پرداخت دیه هستند، اما برای حمایت از حق این کودک، بهزیستی رضایت نمی‎دهد.

 

خلدی در مورد نحوه کودک آزاری گزارش شده عنوان کرد: در پی اعلام این کودک‌آزاری کارشناسان بهزیستی به محل اعزام و مشخص شد این کودک از جانب نامادری خود مورد آزار قرار گرفته است، به همین خاطر بهزیستی استان به‌عنوان مدعی از پدر و نامادری کودک شکایت کرد که با اعلام دادگاه پدر دختربچه 4 ساله‌ای که از ناحیه نشیمن‌گاه داغ شده است، به پرداخت 30 میلیون تومان جریمه محکوم شد.

 

وی افزود: این میزان دیه از سوی پزشکی‌قانونی و با حکم دادگاه تعیین شده است و با توجه به اینکه پدر قیم و سرپرست قانونی کودک است و در مقابل این عمل نامادری هیچ‌گونه برخورد حمایتی نداشته، باید آنرا پرداخت کند.

 

خلدی با اشاره به اینکه کودک آزاردیده هم‌اکنون در یکی از مراکز بهزیستی نگهداری می‌شود، اظهار کرد:‌ پدر و نامادری هیچ‌گونه درخواستی برای بازگرداندن او به خانه نداشته‌اند و فقط پیگیر معافیت و شانه خالی کردن برای پرداخت نکردن مبلغ دیه هستند.

 

این مسئول تاکید کرد: بهزیستی استان با هدف جلوگیری از تکرار این‌گونه حوادث ناگوار و دفاع از حقوق این کودک و با توجه به اینکه این اداره‌کل شکایت را طرح کرد، پیگیر دریافت دیه است و به هیچ عنوان رضایت نخواهد داد.

 

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه کودک‌آزاری اتفاقی بسیار ناپسند است، گفت: باید با اطلاع‌رسانی و تلاش برای فرهنگ‌سازی در این زمینه، از بروز چنین اتفاقات جلوگیری کرد تا شاهد تبعات ناگوار آن در جامعه نباشیم./ایسنا