اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کودکان داعش؛ بمب های ساعتی با زمان انفجار نامعلوم



 اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل, داعش

غده ای که فقط چند سال از ظهور و بروز آن می گذرد به دلیل ارتکاب جنایت های بیشمار به نقطه ای رسیده که نیاز به جراحی و از بین بردن کامل آن بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.

 آمریکا به تازگی گزارشی را منتشر کرده که نشان می دهد استفاده داعش از کودکان برای انجام عملیات های تروریستی سه برابر شده است.

بر اساس تازه ترین گزارش منتشر شده در آمریکا، شمار کودکانی که در جنگ برای گروه داعش جان خود را از دست داده اند در سال گذشته تقریبا دو برابر برآوردهای قبلی بوده است. پژوهشگران در دانشگاه جورجیای آمریکا برای ارائه این گزارش تبلیغات و سخنرانی های داعش را به مدت بیش از سه ماه بررسی کردند.

در این تبلیغات ادعا شده که ۸۹ پسر بین ۸ تا ۱۸ سال در جنگ کشته شده اند. پژوهشگران همچنین دریافته اند که در سال ۲۰۱۴ میلادی شمار کودکان در عملیات ها سه برابر شده است. این اطلاعات که مرکز مقابله با تروریسم ارتش آمریکا منتشر کرده نشان می دهد که در حد فاصل ژانویه ۲۰۱۵ تا ژانویه ۲۰۱۶ میلادی، ۳۹ درصد پسران در عملیات انتحاری و خودروهای بمبگذاری شده و ۳۳ درصد در میدان جنگ کشته شدند.

هر چند داعش اسامی واقعی و جزئیاتی را درباره کسانی که کشته شده اند ارائه نکرده اما محققان توانسته اند سن و ملیت کودکان کشته شده را برآورد کنند؛ ۶۰ درصد از کشته شدگان بین ۱۲ تا ۱۶ سال و ۶ درصد هم بین ۸ تا ۱۲ سال سن داشتند.

شمار زیادی از کودکان کشته شده عراقی و سوری هستند، دو کشوری که بخش های وسیعی از آنها تحت کنترل داعش قرار دارد. تعدادی از کودکان مقتول هم از کشورهای یمن، عربستان، تونس، لیبی و شمار اندکی هم از بریتانیا، فرانسه، الجزایر و نیجریه هستند.

پایگاه آموزش داعش برای کودکان
پلیس ترکیه در مهرماه سال جاری از کشف مرکز آموزش کودکان توسط شماری از مظنونان ارتباط با داعش و بازداشت شماری از افراد تاجیک و ازبک تبار در شهر استانبول ترکیه به اتهام ارتباط با گروه تروریستی داعش خبر داده بود.

تحقیقات پلیس این کشور نشان می دهد که این افراد از زیر زمین آپارتمانی هایی در دو محله استانبول به عنوان مرکز آموزشی داعش استفاده می کردند. در این مراکز افراد دستگیر شده که عمدتا ازبک تبار می باشند مبادرت به آموزش کودکان می کردند و به آنها اصول اعتقادی گروه تروریستی داعش را آموزش می دادند.

همچنین سازمان اطلاعات مالزی نیز در آذرماه سال جاری از آموزش نظامی ۵۰۰ کودک از کشورهای مختلف جهان توسط گروه تروریستی داعش در پایگاه هایی در خاک سوریه خبر داده بود.

در همین راستا «ایوب خان» رئیس بخش مبارزه با تروریسم سازمان اطلاعات مالزی در مصاحبه با روزنامه «استار» این کشور گفت: تعداد کودکان در پایگاه های آموزشی داعش به ۵۰۰ نفر می رسد که بخشی از آنها از کشورهای جنوب شرقی آسیا هستند. علاوه بر آموزش های ایدئولوژیک، فن بکارگیری سلاح و مبارزه فردی از مهمترین رویکردهای آموزش کودکان توسط داعش محسوب می شود.

داعش با کودکان چه می کند
کودکانی که قبلا به اجبار عضو داعش بودند از چگونگی روش‌های آموزشی غیرانسانی این گروهک تروریستی پرده برداشتند. به نوشته دیلی‌میل، سربازان سابق داعش گفته اند که از خانواده‌هایشان دزدیده شدند و به آن‌ها آموزش داده‌شده است چگونه والدین خود را به قتل برسانند.

یک کودک ۱۱ ساله گفت داعشی‌ها پسران جوان را از خانواده‌هایشان دزدیده و درصورتی‌که آن‌ها با عضویت در  میان نیروهای داعش مخالفت می‌کردند تهدید به تنبیه‌های سخت می‌شدند.

کودکانی که تصمیم به فرار از میان داعشی‌ها را می‌گرفتند، تهدید شده بودند که مجبور به کشتن والدین «کافر» خود خواهند بود. یک کودک که قبلا سرباز داعش بود گفته که اجازه گریه کردن هم نداشتند اما وقتی به یاد مادرش می‌افتاده، بدون صدا گریه می‌کرده است.

این پسر آن‌قدر کم سن و سال بود که وقتی برای اولین بار توانست از اسارت داعش بگریزد و مادرش را دوباره ببیند حس می‌کرد که به زندگی بازگشته است. یک فرمانده کُرد دراین‌باره گفت که چطور در میدان نبرد، داعش کودکان را به خط مقدم می‌فرستاد و این مساله چالشی برای نیروهای کُرد در مبارزه با داعش بود.

وی ادامه داد وقتی نیروهای کُرد با کودکان مواجه می‌شدند از کشتن آن‌ها امتناع می‌کردند اما آن نیروهای کم سن و سال نیروهای کُرد را در میدان نبرد به قتل می‌رساندند و این مساله به چالشی برای کُردها تبدیل شده بود.

ضرورت کنار گذاشتن اختلافات از سوی دشمنان داعش
این وضعیت در حالی است که کشورهای داعیه دار مبارزه با داعش گرفتار اختلافات داخلی هستند و با داعش نیز همانند دیگر موضوعات موجود به عنوان اهرمی برای کسب امتیازات بیشتر در برابر رقیب استفاده می کنند.

نحوه برخورد آمریکا و همپیمانان آن با حملات روسیه به مواضع گروه های تروریستی در سوریه به خوبی نشان می دهد که واشنگتن و متحدانش علیرغم شاهد بودن اقدامات داعش هنوز از تهدید واقعی این گروه آگاه نشده اند چون اقدام عاجلی را برای برخورد و ریشه کن کردن آ« انجام نمی دهند و این در حالی است که داعش قصد دارد از لیبی به عنوان دروزاه ای برای ورود به اروپا استفاده کند.

در این میان شب گذشته مقامات امنیتی اروپا از بازگشت دست کم پنج هزار افراطی غربی به قاره سبز پس از آموزش دیدن و فرا گرفتن آموزش‌های نظامی در عراق و سوریه از سوی نیروهای داعش خبر می دهند.

قاره اروپا که از سال گذشته به دلیل بازگشت اندک چهره های افراطی شاهد وقوع حملات تروریستی بودد اکنون با بحرانی جدی تر روبرو شده و آن بازگشت دست کم پنج هزار تروریست از عراق و سوریه است. دیلی میرور در این رابطه می نویسد: رئیس پلیس اروپا با اعلام این خبر اعلام کرده که قاره سبز هم اکنون با بزرگترین تهدید خود مواجه است.

از زمان آغاز بحران سوریه، کشورهای غربی همگام با اعراب خلیج فارس با هدف براندازی نظام قانونی سوریه امر انتقال چهره های افراطی را به خاورمیانه تسهیل کردند اما این سیاست آنها نتیجه عکس داشت و اکنون این چهره های افراطی با پشت سر گذاشتن آموزش های نظامی تبدیل به تروریست های خطرناکی شده اند که نمونه هایی از اقدامات خود را در یک سال اخیر در فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی به تصویر کشیده اند.


 اخبار بین الملل  -  مهر 


ویدیو مرتبط :
انفجار خودروهای گازسوز که به بمب‌های ساعتی تبدیل شده‌اند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بمب ساعتی عامل انفجار هواپیمای روسیه



اخبار,اخباربین الملل  , سقوط هواپیمای مسافربری روسیه

مقام‌های اطلاعاتی آمریکا، روز چهارشنبه ادعا کرده‌اند انفجار بمب ساعتی عامل سقوط هواپیمای مسافربری روسیه در صحرای سینای مصر بوده است.

   این هواپیمای ایرباس A321، متعلق به شرکت هوایی متروجت روسیه که شنبه هفته پیش از «شرم‌الشیخ» عازم «سن‌پترزبورگ» بود، 23 دقیقه و 14 ثانیه بعد از پرواز سقوط کرد و 224 مسافر آن که تقریبا همگی گردشگران روس بودند کشته شدند.
 
گروه تروریستی موسوم به «دولت اسلامی عراق و شامات» (داعش) شاخه مصر، ساعتی بعد از این حادثه مدعی شد هواپیمای روسیه را با موشک ساقط کرده است. روسیه و مصر این ادعا را رد کردند.
 
از آن زمان، مقامات کشورهای مختلف، انفجار در هواپیما بر اثر بمب‌گذاری را قوی‌ترین عامل سقوط هواپیما دانسته‌اند.
 
با اینکه مقامات برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا و بریتانیا به قوی بودن احتمال انفجار اشاره کرده‌اند مصر هنوز شواهد را برای نتیجه‌گیری کافی نمی‌داند و از این کشورها می‌خواهد تا پایان تحقیقات صبر کنند.
 
روسیه هم می‌گوید که در باره علت سقوط تمام احتمالات را در نظر می‌گیرد، اما این را هم پذیرفته که شاید بمب عامل سقوط باشد.
 
سه مقام‌ اطلاعاتی آمریکا که نخواستند نامشان فاش شود، روز چهارشنبه به سی‌ان‌ان گفتند در حال حاضر محتمل‌ترین سناریو این است که هواپیمای روسیه با انفجار بمب ساعتی کار گذاشته شده توسط گروه‌های تروریستی ساقط شده است. 
 
به گفته آنها عملیات جاسازی بمب توسط فردی با دسترسی به هواپیما انجام شده و نیازی عبور یک مسافر از سیستم‌های امنیتی فرودگاه وجود نداشته است.
 
زمان انفجار بمب ساعتی، به گفته مقام‌های آمریکایی به گونه‌ای تنظیم شده که بین پرواز هواپیما و آغاز انفجار زمان کافی وجود داشته باشد.    
 
پیش از این، فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس هم به احتمال انفجار بمب ساعتی در ایرباس A321 اشاره کرده اما گفته بود اظهارات او به معنی این نیست که لندن به نتیجه‌ای خاص درباره نوع بمب به کار رفته رسیده است.

 

 اخبار بین الملل  -  باشگاه  خبرنگاران