اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کودکان ایرانی قربانی رنگ شاد و طراحی زیبای لوله بازکن ها / یک کودک دیگر در کما / مسؤولان کی چاره اندیشی می کنند؟!



سوختگی شدید دستگاه گوارش و معده، سوراخ شدن مری و التهابات عفونی و حتی مرگ سرنوشت کودکانی است که اقدام به خوردن مایعات شیمیایی و به ویژه لوله بازکن هایی می کنند که در رنگ های شاد و جذاب عرضه می شوند.

کودکی که طراحی زیبای مایع لوله باز کن برایش جذاب بود با خوردن این مایع به جای شربت هم اکنون با بستری در بیمارستان مفید تهران در جدال با مرگ است.


سوختگی شدید دستگاه گوارش و معده، سوراخ شدن مری و التهابات عفونی و حتی مرگ سرنوشت کودکانی است که اقدام به خوردن مایعات شیمیایی خصوصا لوله بازکن هایی که  این روزها در رنگ های و طرح های جذاب در سوپر مارکت ها در معرض فروش اند می کنند. شکل و رنگ ظروف حاوی این مواد شیمیایی خطرناک، به طرز عجیبی شبیه شربت ها و آب میوه های موجود در بازار است.

در تازه ترین مورد این گونه اتفاقات دردناک کودکی 4 ساله که قوطی جذاب و نارنجی محتوی لوله بازکن را به جای شربت سرکشید هم اکنون به علت سوختگی شدید دستگاه گوارش بعد از چندین عمل جراحی در بخش مراقب بیمارستان مفید تهران بستری شده و تلاش پزشکان برای نجات جان وی ادامه دارد. وزن این کودک بعد از این حادثه به 10 کیلوگرم کاهش یافته است.

کودکی که به تازگی در بیمارستان مفید تهران به دلیل خوردن لوله باز کن بستری و تحت درمان است

اخبار,اخبار اجتماعی ,خوردن لوله بازکن ها

 
دکتر جواد غروبی دانشیار و فوق تخصص جراحی و ارولوژی کودکان در بیمارستان مفید در گفت و گو با عصر ایران، با اشاره به اینکه در زمینه بلع مواد شیمیایی و خصوصا موارد ضد عفونی کننده و لوله باز کن ها مراجعات به بیمارستان های تهران به صورت متداول انجام می شود گفت: آمار دقیقی از بلع مواد و مایعات سوزاننده در کودکان و شیر خواران در ایران وجود ندارد ولی به لحاظ شیوع،  بلع مایعات قلیایی بیش از مایعات اسیدی بوده و بیشتر نیز درکودکان زیر 5 سال اتفاق می افتد.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: از جمله مایعات قلیایی که بلع آنها سوختگی عمیقی را در مری و معده کودک ایجاد می کند  لوله باز کن ها،  تمیز کننده اجاق گاز و ماشین ظرف شویی هستند و معمولا به دلیل اینکه بدون طعم و بو  است  در بلع اولیه دردی ایجاد نمی کند.

وی ادامه داد: طی سال های اخیر در کشورهای توسعه یافته به علت خطرات و عوارض کشنده ای که بلع مواد شیمیایی مانند لوله بازکن ها برای کودکان ایجاد می کند تمهیدات و اقداماتی شامل کاهش در غلظت و PH این مایعات ایجاد شد تا عوارض و آسیب کمتری به دنبال بلع احتمالی و تصادفی در کودکان ایجاد شود.

این متخصص جراحی اطفال با بیان اینکه آسیب بلع مواد قلیایی در کودکان به مراتب بیش از مواد اسیدی است افزود: PH بالای 11 در مواد قلیایی می تواند به راحتی باعث سوختگی عمیق، سوراخ شدن مری و التهاب عفونی میان سینه و حتی مرگ در کودک شود که این موارد در مورد  لوله باز کن ها که  PH قلیایی دارند صدق کرده و لذا در صورت بلع سبب سوختگی شدید دستگاه گوارش فوقانی می شود.


البته تمیزکننده های پودری یا کریستالی به دلیل چسبیدن به مخاط دهان و مری سوختگی و  آسیب شدیدتری برای کودک ایجاد می کند.  به طوریکه حفره دهان این کودکان و مری کاملا سوخته و البته مواردی نیز خود معده همراه با مری و حفره دهان می سوزد.

اخبار,اخبار اجتماعی ,خوردن لوله بازکن ها

 
دکتر غروبی با بیان  اینکه در اینگونه موارد والدین کودک نیز دچار مشکلات روحی شدیدی می شوند خاطر نشان کرد: معمولا علاوه بر اینکه در اینگونه موارد کودک در دراز مدت به لحاظ روانی دچار مشکلات عدیده ای می شود والدین نیز احساس گناه کرده و خودشان را ملامت می کنند که این مشکلات باعث می شود غالبا خانواده ها نیاز به مشاوره روانپزشکی داشته باشند.

مسمومیت بر اثر خوردن مواد شوینده، ضد عفونی‌ کننده و لوله بازکن‌ ها، مسئله‌ ای است که این روزها فراگیر شده و کودکان از روی کنجکاوی و به دلیل جذاب بودن رنگ کالا به سمت آن می‌ روند و چون این مواد، به راحتی در آشپزخانه‌ های منازل، زیر سینک ها و کابینت‌ ها در دسترس کودکان است، مسمومیت کودکان، سیر افزایشی داشته است.

یکی از پرستاران بخش مراقبت های بیمارستان مفید در این باره می گوید: مدتی قبل وقتی موارد این چنینی زیاد شد یکی از پرستاران بیمارستان با شرکت تولید کننده چاه بازکن «ص» تماس گرفته و این مورد را اطلاع داده است: بعد از آن این شرکت بسته های جدیدی با درِ پِرسی پیچی تولید کرد اما این هم کمکی به کاهش مسمومیت ها نکرد. شاید چون رنگ بسته بندی ها هنوز برای بچه ها جذاب است.

 کودکی که سال گذشته به دلیل خوردن لوله بازکن دچار آسیب های جدی شد

 اخبار,اخبار اجتماعی ,خوردن لوله بازکن ها

 
متاسفانه شرکت های تولید کننده مواد شیمایی و لوله بازکن ها با وجود تذکرات و حتی انتشار اخبار مسومیت های کودکان باز هم مبادرت به تولید محصولات خودبه همان روش های جذاب برای کودکان می کند که در این باره چند نکته را یاد آور می شویم.

1- آیا انتشار اینگونه اخبار و تصاویر کودکانی که در تخت بیمارستان ها  با مرگ دست و پنجه نرم می کنند هنوز نتوانسته است صاحبان شرکت های تولید کننده محصولات شیمایی و لوله بازکن ها را قانع کند که به جای استفاده از رنگ های شاد و جذاب برای کودکان  در تولید محصول خود از رنگ های دیگر استفاده کنند. زیرا اگر کسی نیاز به استفاده از لوله بازکن در منزل خود داشته باشد حتما آن کالا را تهیه و  استفاده می کند و  رنگ زیبا و جذاب تاثیری برای خریدن و یا نخریدن آن کالا  به وجود نمی آورد.

2- به جاست مسؤولان به انتشار اینگونه اخبار واکنش نشان داده و با تدوین دستوالعمل های جدی شرکت های تولید کننده را  مجبور به رعایت ایمنی در تولید در بطری و عدم استفاده از رنگ های جذاب کنند.
 
3- کودکان زیر ۵ سال، پر خطرترین گروه سنی از نظر بروز مسمومیت هستند. در کودکان همیشه مسمومیت ها اتفاقی و بیشتر ناشی از سهل انگاری بزرگسالان است.کودکان خردسال ممکن است هر چیزی را به دهان ببرند. این عمل، بخشی از آموزش و درک این گروه سنی از محیط اطرافشان است در واقع کودکان نوپا بیشتر از همه حس ها از حس چشایی استفاده می کنند. آنها به طور معمول هر چیز را به دهان می برند تا بفهمند آن چیست همین عمل زمینه ساز بروز مسمومیت را فراهم می کند و لذا به جاست ،  تا والدین  مطمئن باشند که کودکان به مواد سمی دسترسی نداشته و از گذاشتن بطری این گونه محصولات در مکان های دور از دسترس کودکان اقدام کنند.

 

اخبار اجتماعی - عصر ایران

 


ویدیو مرتبط :
‫سرطان در مرز هشدار؛ مسیولان چاره‌اندیشی کنند‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تراژدی لوله بازکن ها همچنان ادامه دارد: کودک 2 ساله قربانی شد



روز حادثه حسین و پدرش در پارکینگ خانه بودند. پدر حسین وارد ماشین شد تا وسیله ای را بردارد اما چند ثانیه بعد وقتی پیاده شد، دید پسر کوچکش زمین افتاده و از دهانش خون جاری شده است.

رنگ جذاب گالن های محتوی لوله بازکن، کودک دیگری را دچار حادثه کرد و معده و مری یک کودک 2 ساله به علت خوردن مواد شوینده قلیایی دچار سوختگی شدید شده است. او قرار است شنبه برای بررسی آخرین وضعیتش آندوسکوپی شود تا شاید با عمل جراحی بتواند به زندگی برگردد.
 
 حسین کودک 2 ساله 22 خرداد امسال با مشاهده ظرف ماده شوینده به تصور این که داخل آن نوشیدنی است، محتویاتش را خورد و حالا با عوارض سهمگین سوختگی دستگاه گوارش دست و پنجه نرم می کند. به گفته دکتر غروبی جراح کودکان این کودک وضع مساعدی ندارد.

 

اخبار,اخبار اجتماعی,کودک 2 ساله

 
 روز حادثه حسین و پدرش در پارکینگ خانه بودند. پدر حسین وارد ماشین شد تا وسیله ای را بردارد اما چند ثانیه بعد وقتی پیاده شد، دید پسر کوچکش زمین افتاده و از دهانش خون جاری شده است.

 

ظرف ماده شوینده "صاف" هم کنار پسر بچه بود. پدر حسین به خبرنگار عصرایران می گوید: «فرزندم نمی توانست حرف بزند یا حتی گریه کند. فقط دستش را به دهانش گرفته بود و مدام خون بالامی آورد. حتی نمی توانست بگوید کجایش درد می کند.»

 والدین کودک  وی را به سرعت به بیمارستان امام حسین(ع)  منتقل کردند اما با توجه به وضع وخیم حسین، او به بیمارستان مفید منتقل شد.

  علی ابراهیم زاده پدر حسین در گفت و گو با خبرنگار عصر ایران ادامه می دهد: «نمی دانم ظرف مواد شوینده را چه کسی در پارکینگ گذاشته بود ولی سوال من این است ظرف چنین مواد خطرناکی چرا باید رنگی چنین شاد و جذاب داشته باشد تا کودک را به سمت خود جذب کند.

 پدر حسین در باره حال و روز فرزندش می گوید: حسین 31 روز با وضعیت بسیار بد در آی سی یو بستری بود و حالا قرار است روز شنبه در بیمارستان، مری کودک را بررسی می کنند تا ببیند آسیب دیدگی چقدر عمیق است.

 

الان فقط از طریق یک لوله می توانیم به وی غذا بدهیم  که این لوله نیز در خیلی از موارد جوابگو نبوده و در صورت گریه کودک، غذا  به همراه خون دوباره به سرنگ بازمی گردد. شبانه روز در حال دعا هستیم و امیدواریم خداوند رحمی به حال ما کند.

وی با اشاره به قدرت سوزانندگی این مایع می گوید: مقداری از  ماده لوله بازکن روی لباس حسین ریخت  که  باعث شد تا کودک علاوه بر سوختگی درونی با سوختگی بیرونی نیز مواجه شود. شدت سوختگی بیرونی به حدی بود که بازوی وی دچار آسیب شدید شد طوری که استخوان باز و قابل روئیت بود.

 وی همچنین درباره ظروف مواد شوینده می گوید: ظرف مواد شوینده ای که حسین از آن خورد بسیار شبیه ظرف شربت بود و حسین هم فکر کرده می تواند از آن بخورد.

 وی ادامه داد:  بعد از این اتفاق ما این موضوع را به کارخانه سازنده ماده شوینده هم اطلاع دادیم. مسؤولان شرکت "تاژ" فقط به دیدن حسین آمدند و از ما معذرت خواهی کردند ولی گفتند مواد شوینده و طرح ها و ظروف آن از طرف دولت تائید می شود و امکان تغییر آن وجود ندارد.

 

اخبار,اخبار اجتماعی,کودک 2 ساله

 
 دکتر جواد غروبی  فوق تخصص جراحی اطفال  پیشتر در گفت و گو با خبر نگار عصر ایران  عنوان کرده بود که آسیب بلع مواد قلیایی در کودکان به مراتب بیش از مواد اسیدی است  به طوریکه PH بالای 11 در مواد قلیایی می تواند به راحتی باعث سوختگی عمیق، سوراخ شدن مری و التهاب عفونی میان سینه و حتی مرگ در کودک شود که این موارد در مورد  لوله باز کن ها که  PH قلیایی دارند صدق کرده و لذا در صورت بلع سبب سوختگی شدید دستگاه گوارش فوقانی می شود.

البته تمیزکننده های پودری یا کریستالی به دلیل چسبیدن به مخاط دهان و مری سوختگی و  آسیب شدیدتری برای کودک ایجاد می کند.  به طوری که حفره دهان این کودکان و مری کاملا سوخته و البته مواردی نیز خود معده همراه با مری و حفره دهان می سوزد.

به گفته پزشکان، بیشترین قربانیان آسیب به دلیل خوردن مواد شیمیایی، کودکان زیر پنج سال هستند. از جمله مایعات قلیایی که بلع آنها سوختگی عمیقی را در مری و معده کودک ایجاد می کند لوله بازکن ها، تمیزکننده اجاق گاز و مایع ماشین ظرفشویی است و اغلب به دلیل این که بدون طعم و بوست در بلع اولیه دردی ایجاد نمی کند اما باعث سوختگی شدید مری و معده می شود.

خوردن مایع لوله بازکنی که عمدتاً در بسته بندی های قرمز و نارنجی به خانواده ها عرضه می شود باعث شده است که تا کنون کودکان بسیاری به گمان این که آب میوه است، آنها را سر بکشند و دچار سوختگی های مرگبار در دستگاه گوارشی شوند.

تراژدی لوله بازکن ها همچنان ادامه دارد: کودک 2 ساله قربانی شد/ رنگ های شاد همچنان در دستور کار تولید کنندگان!
شباهت رنگ و بسته بندی محلول های لوله بازکنی با گالن های آبمیوه همواره کودکان را که قدرت تشخیص بالایی ندارند، به اشتباه می اندازد و حوادث مرگباری را رقم می زند

پیشتر عصر ایران این موضوع را پیگیری کرده و نتیجه این شده است که وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضرب الاجل 6 ماهه ای برای تجهیز این محصولات به قفل کودک داد. با این حال، هنوز دستور العملی برای تغییر رنگ این محصولات از رنگ های شاد و کودک پسند به رنگ های تیره یا خنثی صادر نشده است و تولید کنندگان هم بی توجه به حوادث پیاپی که برای کودکان پیش می آید به طور عجیبی بر عرضه این محصولات در رنگ های شاد اصرار می ورزند.

بدیهی است که هیچ چیزی نمی تواند جایگزین مسؤولیت والدین در مراقبت از کودکان باشد ولی قطعاً تغییر رنگ این محصولات می تواند ضریب چنین حوادثی را به حداقل برساند که متأسفانه این همه حادثه تا کنون نه مسوولان را به خود آورده و نه تولید کنندگان را واداشته است که لااقل به خاطر کودکان خردسال که جذب رنگ های شاد می شوند، تغییری در رنگ گالن هایشان بدهند!

 


اخبار اجتماعی - عصر ایران