اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کواکبیان: اکبرگنجی اصلاح طلب نیست



 

 

کواکبیان: اکبرگنجی اصلاح طلب نیست

 

همچنانکه اصلاح‌طلبانی در حال حاضر در خارج از کشور هستند، افرادی نظیر اکبر گنجی را به هیچ عنوان قبول ندارم.

مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردمسالاری بر لزوم گسترش نشاط سیاسی تاکید کرد و درباره وضعیت اصلاح طلبان به روزنامه تهران امروز چنین گفت :

• من به تعریف اصلاح‌طلبی فقط در چارچوب نظام اعتقاد دارم و ضرورتی نمی‌بینم کسانی را که خارج از نظام و تحت‌عنوان جنبش سبز خود را جزو اصلاح‌طلبان می‌دانند،عضو اصلاح‌طلبان بدانم.

• همچنانکه اصلاح‌طلبانی در حال حاضر در خارج از کشور هستند، افرادی نظیر اکبر گنجی را به هیچ عنوان قبول ندارم.

• البته بعد از انتخابات، برخی سعی کردند اصلاح‌طلبانی را که در داخل نظام فعالیت می‌کنند و تمام چارچوب‌ها و معیارهای نظام را پذیرفته بودند، با انگ‌های مختلفی چون مزدور، وابسته به بیگانه و... حذف کنند، این افراط‌گری‌ها شرایط بسیار بدی را در کشور حاکم کرد و درواقع باعث شد تا مقام معظم رهبری، موضوع جذب حداکثری و دفع حداقلی افراد را مطرح کنند.

• نکته دیگر اینکه برخی انگ‌ها مختص اصلاح‌طلبان نیست، اصولگرایانی هستند که با ادعای اینکه پیرو واقعی ولایت فقیه هستند، بارها ثابت کردند که بی‌اعتقادترین افراد به این اصل مترقی هستند.

• به‌عنوان یک اصلاح‌طلب خط امامی تاکید دارم که اصلاحات مبتنی بر خط و مشی و چارچوب نظام هیچ گاه نمی‌میرد. اصلاحات را کسی نمی‌تواند از اصل انقلاب جدا کند. بعد از دوم خرداد 76 و مجالسی که بعد از آن به وجود آمد، اصلاحات همواره مطرح بوده است.

• در حال حاضر، در میان اصولگرایان چهار نگرش مختلف در مورد اصلاح‌طلبان وجود دارد. یک گروه اعتقاد دارند که اصلاح‌طلبان نه حق حیات دارند و نه حق حضور در قدرت و باید از تمام عرصه‌ها حذف شود و همانند جن و بسم‌الله از این واژه متنفر هستند.

• عده دیگری از اصولگرایان که از عقلانیت بیشتری برخوردار هستند، اعتقاد دارند اصلاح‌طلبان باید تحمل شوند که حق حیات داشته باشند ولی به هیچ عنوان در داخل قدرت نباید حضور داشته باشند .چنین دیدگاهی در مجلس وجود دارد .

• گروه سومی از اصولگرایان نیز اعتقاد دارند که اصلاح‌طلبان حق حیات سیاسی دارند ولی حق دستیابی به قدرت را نباید داشته باشند که چنین نگاهی در طیف سنتی اصولگرایان مثل حزب موتلفه وجود دارد.

• البته دسته چهارمی نیز وجود دارند که در مورد حضور اصلاح‌طلبان در عرصه سیاسی و قدرت با استفاده از روش‌های دموکراتیک هیچ ایرادی نمی‌بینند.

• گروهی اعتقاد دارند با توجه به حوادث انتخابات سال گذشته فعالیت سیاسی در داخل نظام جایز نیست و بهتر است اصلاح‌طلبان انزوا و سکوت پیشه کنند و عرصه قدرت را به اصولگرایان واگذار کنند.

• برخی دیگر از جمله بنده اما اعتقاد دارند انزوا به نفع جریانی است که می‌خواهد اصلاح‌طلبان را از همه عرصه‌ها حذف کند. این گروه فعال‌تر و قوی‌تر در صحنه حضور دارند و بر همین اساس می‌گویم که اصلاح‌طلبان درون نظام، خودشان را برای حضور در عرصه سیاسی آماده و در اولین انتخابات پیش‌رو یعنی انتخابات مجلس نهم با قدرت حضور خواهند داشت .

• البته چگونگی حضور اصلاح‌طلبان در عرصه‌های مختلف بستگی به فضای سیاسی کشور دارد، اگر قانون حاکم باشد، جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

• اگر بخواهیم حوادث بعد از انتخابات را کالبدشکافی کنیم، نمی‌توانیم بگوییم فقط دولت مقصر هستند و در نقطه مقابل هیچ اشتباهی وجود نداشته است. به نظر من هر دو طرف مقصر هستند و باید رفع عیوب کنند و این کار هم ممکن است.

• پیشنهاد مشخص من در این شرایط و برای بهترشدن اوضاع، رفع برخی محدودیت‌ها برای برخی احزاب و فعالان سیاسی،‌ تشکیل هیات منصفه و تعریف جرم سیاسی است و احساس می‌کنم که در چنین شرایطی، بستر برای پدیداری و رشد نشاط سیاسی بیشتر فراهم می‌شود.


ویدیو مرتبط :
بی بی سی اصلاح طلب است یا اصلاح طلبان انگلیسی اند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کواکبیان: بعضی ها نمی تواننداسم احمدی نژاد را ببرند، می گویند جریان انحرافی/موسوی وکروبی اصلاح طلب نیستند



 

 

 

جریان انحرافی , مصطفی کواکبیان

 

مصطفی کواکبیان در پاسخ به این سئوال که نظر شما درباره حصر خانگی موسوی و کروبی چیست و آیا باز هم آنان را اصلاح طلب می‌دانید تصریح کرد: هنگامی که این افراد مقابل ولی فقیه می‌ایستند پس جزء اصلاح طلبان نیستند.

دبیرکل حزب مردمسالاری و نماینده اصلاح طلب مجلس هشتم در نشستی با عنوان آرایش سیاسی اصلاح طلبان در انتخابات نهم به تحلیل مواضع انتخاباتی طیف‌های مختلف اصلاح طلبان که در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، پرداخت.

وی با بیان اینکه نباید فتنه اصلاحات را بخورد و یکی از دلایلی که وسط میدان هستیم همین است، گفت: برخی‌ها نمی‌توانند نام احمدی نژاد را ببرند و در نتیجه می‌گویند گروه انحرافی. مگر می‌شود مشایی بدون اجازه احمدی‌نژاد کاری انجام دهد. کواکبیان افزود: براساس آمارها و پیش بینی شخص من، 60 تا 70 درصد مشارکت مردم را در انتخابات شاهد خواهیم بود،وی‌گفت:مجموعه اصلاح طلبان برای انتخابات راهبرد اساسی داشته و دارند؛ اما برسر افراد حاضر در لیست مشکل دارند.../روزنامه رسالت