اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کواکبیان:احمدی‌نژاد را با دوپینگ سیاسی روی کار آوردند



مصطفی کواکبیان,مذاکرات هسته‌ای,حزب مردم‌سالاری

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در مشهد:

اصولگرایان، احمدی‌نژاد را با دوپینگ سیاسی روی کار آوردند 

در مذاکرات هسته‌ای ابتدا باید مشکل ما با آمریکا حل شود

مصطفی کواکبیان گفت: اگر رئیس‌جمهور شوم شش‌ماهه رابطه مورد نظر رهبری با آمریکا را برقرار خواهم کرد تا زمینه رفع تحریم‌ها فراهم شود.

دبیرکل حزب مردم‌‌سالاری در همایش انتخاباتی اتحادیه اسلامی دانشجویان سراسر کشور با عنوان «شعور انقلابی، حماسه سیاسی» که روز جمعه در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد با اشاره به رهنمودهای حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری درباره دانشگاه‌ها گفت: دانشجویان در زمره مراجع فکری جامعه محسوب می‌شوند و باید با تلاش بیشتر، حضور فعال‌تری در عرصه انتخابات داشته باشند، من با این موضوع که بخشنامه بدهند تا امتحانات دانشگاه‌ها زودتر برگزار شود و دانشگاه‌ها تعطیل شود موافق نیستم چرا که دانشجویان نظام و انقلاب را دوست دارند و می‌توانند در عرصه انتخابات، شور و نشاط ایجاد کنند.

وی با اشاره به شعار انتخاباتی خود مبنی بر دولت اخلاق گفت: دولت آینده ما دولت اخلاق خواهد بود چرا که مکتب ما امامت است و در این مکتب، هدف اساسی حکومت، ایجاد معنویت در جامعه است. مکتب امامت مدعی است علاوه بر تامین معیشت مردم، فضایل اخلاقی، کمالات انسانی و رشد معنوی را می‌خواهد ایجاد کند و اگر بعد از 35 سال پس از انقلاب در این عرصه‌ها مشکل داریم باید آسیب‌شناسی و بررسی شود. 

دکتر مصطفی کواکبیان با بیان اینکه در حوادث سال 88، ضعف اخلاق باعث بروز مشکل شد گفت: فتنه‌ها از مناظرات انتخاباتی و زمانی شروع شد که برخی وارد زندگی خصوصی افراد شدند و موجب ایجاد کینه شد و این امر ادامه پیدا کرد. اگر اخلاق در جامعه حاکم شود بسیاری از مسایل مثل یکشنبه سیاه مجلس ایجاد نمی‌شود و روابط قوای سه گانه وضع مطلوب‌تری پیدا می‌کند و همچون سه جزیره مستقل با یکدیگر رفتار نخواهند کرد. 

کاندیدای اختصاصی جبهه اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، با اشاره به اینکه براساس اصل 121 قانون اساسی، رئیس‌جمهور سوگند یاد می‌کند مروج دین و اخلاق باشد گفت: هر چند کابینه اخلاق، ضرورت اساسی این مقطع انقلاب اسلامی ایران است اما واژه اخلاق نیز خلاصه‌ای از پنج برنامه اساسی ما شامل الف اقتصاد پیشرفته، خ: خدمت بی‌شائبه، ل: لغو تحریم‌های بین‌المللی، الف: اصلاحات همه جانبه، ق: قانونمداری مقتدرانه است که این پنج مورد، حل‌کننده مشکلات و ضعف‌های اساسی ما در کشور است و هر کدام مبتنی بر معیارها و مبانی خاصی است.

وی تاکید کرد: تصمیمات خلق‌الساعه باید فراموش شود. وقتی سازمان برنامه و بودجه که 60‌سال سابقه داشت و عصاره کارشناسی برنامه‌ریزی بود توسط رئیس‌جمهور منحل می‌شود مفهومش آن است که ما نیازی به کارشناسی نداریم. 

جلسات با اقتصاددانان تعطیل می‌شود چون دولت نیازی به کار کارشناسی نمی‌بیند و در عین حال وعده 5 برابر شدن یارانه‌ها مطرح می‌شود و برخی کاندیداها هم برای آنکه عقب نیفتند وعده‌های مشابهی مطرح می‌کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با تبیین برنامه دولت اخلاق در حوزه هدفمندی یارانه‌ها گفت: با توجه به اینکه دولت و مجلس درباره هدفمندی یارانه‌ها در سال‌جاری تصمیم گرفته‌اند، نمی‌توان در سال جاری، اقدام تازه‌ای انجام داد و همه چیز به سال 1393 موکول می‌شود.

بر مبنای این برنامه، با هر روشی که بتوانیم باید جلوی نقدینگی را بگیریم و چون پرداخت نقدی یارانه‌ها موجب افزایش حجم نقدینگی در جامعه می‌شود، با ارائه کارت اعتباری به مردم، یارانه‌ها در قالب توانمند ساختن قدرت اقتصادی مردم تامین شود. ب

ه طور ساده، اگر فردی با 100 هزار تومان می‌تواند پنج کالا تهیه کند، باید کاری کنیم با 50 هزار تومان بتواند 10 کالا تهیه کند و در عین حال 50 هزار تومان دیگر را بدون افزایش نقدینگی از طریق کارت اعتباری بتواند خدمات دریافت کند. بدین ترتیب باید قدرت اقتصادی مردم را افزایش دهیم تا مردم با حداقل حقوق هم بتوانند زندگی مطلوب‌تری داشته باشند.

کواکبیان همچنین با اشاره به موضوع بازار ارز گفت: در پایان دولت آقای میرحسین موسوی قیمت هر دلار 160 تومان بود، در پایان دولت آقای هاشمی 400 تومان و در پایان دولت آقای خاتمی 800 تومان شد و به طور طبیعی باید در پایان دولت آقای احمدی‌نژاد به 1600 تومان می‌رسید، نه 3600 تومان.

دلیل این مساله هم این بود که دولت تلاش کرد حدود 6 سال نرخ ارز را به صورت دستوری و بخشنامه‌ای کنترل کند اما نتوانست و ناگهان شوک ارزی موجب شد قیمت ارز به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یابد. آن وقت گفتند فردی به نام جمشید بسم‌الله موجب این نوسانات شده و معلوم نشد این فرد تا پیش‌از آن زمان کجا بود و چرا یکدفعه پیدا شد؟

در ادامه این همایش، کواکبیان به پرسش‌های مختلف مجری برنامه و دانشجویان حاضر پاسخ داد و درباره هزینه‌های تبلیغاتی خود گفت: من پولی ندارم که بتوانم خیلی هزینه کنم و اگر هم داشتم اهل بریز و بپاش و تشکیل ستادهای میلیونی نیستم. ضمن اینکه حزب مردم‌سالاری که من را به عنوان کاندیدا معرفی کرده هزینه‌های تبلیغاتی را تامین می‌کند. وی ادامه داد: در جریان تبلیغات انتخاباتی، جریان پوپولیسم، خطرناک‌ترین جریان است، طرح وعده‌های دروغین افزایش یارانه‌ها، وعده استخدام و سفرهای استانی با هزینه بیت‌المال، بسیار خطرناک است.

اگر دستگاه‌های نظارتی و قوه قضاییه این مسایل را تخلف می‌دانند اعلام کنند. من پس از انتخابات 88 نیز درباره تخلفات دولت در تبلیغات انتخاباتی در قالب توزیع سهام عدالت و سیب‌زمینی در روزهای ماقبل انتخابات تذکر داده بودم.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در پاسخ به پرسشی درباره مفاسد اقتصادی گفت: من این موضوع را قبول ندارم که آقای احمدی‌نژاد از بیت‌المال استفاده شخصی می‌کند اما این دولت تخلفات مالی و اقتصادی فراوانی دارد. چرا که توجهی به قانون ندارد. اختصاص بودجه عمرانی کشور برای پرداخت یارانه نقدی، یکی از این تخلفات است.

تخلف 3000 میلیاردی که آقای اسفندیار رحیم مشایی نوشت بنا به دستور رئیس‌جمهور پرداخت کنید و اسناد آن در رسانه‌ها منتشر شد یکی دیگر از این تخلفات محسوب می‌شود. 

چند نفر در این پرونده قرار است اعدام شوند، اما منشاء اصلی این ماجرا مهم است. وی راهکار جلوگیری از بروز مفاسد اقتصادی را اجرای اصل 8 قانون اساسی مبنی بر امر به معروف و نهی از منکر که مغفول مانده ذکر کرد و گفت: اگر واقعا مردم، احزاب، رسانه‌ها، دانشجویان و نمایندگان مردم در مجلس بتوانند به راحتی ابهامات و سوالات خود را از کارگزاران حکومتی مطرح کنند و اجازه اعتراض منطقی داشته باشند، سیستم‌های نظارتی هم تقویت شود، کارگزاران حکومتی نمی‌توانند تخلفی مرتکب شوند. 

کواکبیان تصریح کرد: در دولت‌های گذشته هم تخلفات اقتصادی رخ داده اما اینکه رئیس دولت زمینه‌ساز چنین تخلفاتی شود تنها در دولت فعلی صورت گرفته است. در دولت مطلوب ما وضعیت باید به گونه‌ای باشد که وقتی مردم به اداره‌ای رفتند اطمینان داشته باشند کارشان با دقت انجام می‌شود و اگر کسی به اداره‌ای رفت و کارش انجام نشد، راه‌حل آن عزل رئیس آن اداره باشد نه اینکه فرد مجبور شود زیرمیزی بدهد.

رئیس جبهه اصلاح‌‌طلبان در پاسخ به پرسشی درباره نقاط ضعف و قوت دولت‌های گذشته گفت: امتیاز دولت فعلی تلاش‌های وافر آن است اما توجه داشته باشید که حضرت امام جعفر ‌صادق(ع) فرموده‌اند: اگر کسی تلاش زیادی انجام دهد اما در مسیر حرکت نکند، هر چه بیشتر حرکت کند، از مقصد بیشتر فاصله می‌گیرد. پشتکار این دولت خوب بوده اما متاسفانه در انتخاب مسیر حرکت دچار مشکل بوده است. 

وی امتیاز دولت سید‌محمد خاتمی را نجابت و برخورد اخلاقی شخص او و تعاملات بین‌المللی مطلوب دولت ذکر کرد و گفت: این تعاملات موجب شد حتی یک قطعنامه تحریم هم بر ضدایران در شورای امنیت سازمان ملل صادر نشود. در دولت آقای هاشمی‌ نیز نکته مطلوب ایجاد تعامل مثبت بین جناح‌های مختلف درون کشور بود و اکنون نیز باید تدبیری اتخاذ شود تا همه جناح‌ها کنار هم کار کنند و در کابینه بعدی هم باید از نیروهای همه جناح‌ها استفاده شود. 

کما اینکه در دولت دوران جنگ، افرادی از جناح‌های مختلف در کابینه حضور داشتند و با هم کار می‌کردند. کواکبیان در ذکر نقاط ضعف دولت‌ها، بزرگترین ضعف دولت احمدی‌نژاد را بی‌توجهی به قانون و بزرگترین ضعف دولت خاتمی را عدم موضع‌گیری در مورد برخی تحرکات افراطی دانست و گفت: مهمترین نقطه ضعف دولت‌ آقای هاشمی هم وسیع‌المشرب بودن ایشان بود که تلاش می‌کرد مباحث را به گونه‌ای مطرح کند که همه راضی باشند در حالیکه برخی اوقات باید ایستادگی بیشتری می‌داشتند.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه نباید تعبیرهای رهبری را مصادره به مطلوب کنیم گفت: رهبری فرمودند در دولت آینده ویژگی‌های مثبت باید وجود داشته باشد و نقاط ضعف هم نباید باشد و این تعبیر بدین معنا است که حتما نقاط ضعفی وجود دارد.

ایشان به طور شفاف فرمودند که همه معتقدین به نظام و جناح‌ها و سلایق مختلف باید در عرصه انتخابات حضور داشته باشند اما عده‌ای به فرمایشات ایشان قید‌هایی اضافه می‌کنند که خود ایشان چنین چیزی را نفرموده‌اند؛ کما اینکه ایشان اعلام کردند تا روز رای‌گیری، کسی از رای من خبر ندارد ولی باز هم عده‌ای می‌گویند که ما از دل آقا خبر داریم و این هم نادرست است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره بزرگترین معضل فرهنگی کشور گفت: مهمترین مساله این است که ده‌ها مرکز برای فرهنگ کشور تصمیم‌گیری می‌کنند در حالیکه باید تعریفی از این مقوله وجود داشته باشد. کواکبیان با ذکر این نکته که فرهنگ، جدای از سیاست نیست افزود: معضل فرهنگ فقط در بدحجابی خلاصه نمی‌شود. ما در خصوص سندهای بالادستی سیاست‌های فرهنگی مشکلی نداریم و به طور کلی آرمان فرهنگی جامعه مشخص است اما در اولویت‌بندی‌ها و اجرا باید موازی‌کاری‌ها را کاهش دهیم. 

وی تصریح کرد: این مساله باید قانون شود و یکپارچه‌سازی شکل بگیرد. اگر قانونمندی در حوزه فرهنگ شکل بگیرد، مشکل این حوزه حل می‌شود. کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد مذاکرات هسته‌ای گفت: به اعتقاد من مذاکرات هسته‌ای به جایی نمی‌رسد. البته این به این معنا نیست که مذاکرات فایده‌ای ندارد بلکه باید ابتدا مشکل ما با آمریکا حل شود. من اگر رئیس‌جمهور شوم در طول شش ماهه رابطه ایران و آمریکا را براساس نظر رهبری برقرار می‌کنم.

وی افزود: رهبری فرمودند من مخالف مذاکره نیستم اما خطوط قرمز را هم در نظر گرفتند. باید استکبارستیزی را با تنش‌زدایی جمع کرد. می‌توان هم استکبارستیز بود و هم تنش‌زدا. اما این امر نیاز به علم و تخصص و دانش دارد و بنده به عنوان دانش‌آموخته علم سیاست و روابط بین‌الملل و تنها کاندیدای دارای مدرک دکترای علوم سیاسی اعتقاد دارم آقایان در این حوزه بسیار ضعیف عمل می‌کنند. زمانی که باید تعامل می‌کردند تا قطعنامه صادر نشود، تعامل نکردند و گفتند قطعنامه‌ها کاغذ پاره است و تاثیری ندارد و حال که کشورهای غربی می‌خواهند نشان دهند تحریم‌ها تاثیرگذار است و نباید تاثیر تحریم‌ها را بزرگنمایی کنند، آقایان می‌گویند تحریم‌ها در بروز مشکلات اقتصادی تاثیرگذار بوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی با تاکید بر اینکه مذاکرات باید بر مبنای برد- برد پیش برود گفت: اگر فکر کنیم که فقط قرار است ما در مذاکرات برنده باشیم، این اسمش مذاکره نیست. در مذاکره، هم ما و هم آنها در جایی که لازم شد باید کوتاه بیاییم. 

وی در ادامه به جریان صلح حدیبیه در زمان پیامبر(ص) پرداخت و گفت: سوره فتح مربوط به جنگ نیست بلکه مربوط به صلح حدیبیه است. سران قریش در جریان حدیبیه مسایلی را مطرح کردند که پیامبر(ص) علی‌رغم مخالفت برخی، آنها را پذیرفت چرا که پیامبر گرامی اسلام، آینده و فتح مکه و رسالت جهانی خود را می‌دیدند.

سران قریش گفتند باید بسم‌الله الرحمن الرحیم را از ابتدای صلحنامه برداریم و به جای آن بسمک‌اللهم بگذاریم. عده‌ای اعتراض کردند اما پیامبر(ص) فرمودند اشکالی ندارد. بعد گفتند عنوان رسول‌الله را بردارند پیامبر(ص) اینجا هم قبول کردند. 

گفتند حق ندارید امسال به مکه بیایید پیامبر(ص) پذیرفتند و بعد هم گفتند سال آینده هم حق ندارید با اسلحه بیایید بلکه فقط باید شتر و گوسفند برای قربانی بیاورید که پیامبر(ص) این را هم پذیرفتند.

پس از آن موضوع بحث‌برانگیزی مطرح شد که اگر یکی از لشگریان پیامبر(ص) به دست سپاه قریش افتاد آنها موظف نیستند او را برگردانند اما اگر برعکس اتفاق افتاد، سپاه اسلام موظف است لشگریان قریش را برگرداند. پیامبر(ص) این موضوع را هم که البته بعدها به نفع اسلام تمام شد پذیرفتند و صلح حدیبیه اجرایی شد و برای تثبیت آن نوعی رفراندوم برگزار کردند و همان بیعت تاریخی رضوان شکل گرفت.

کواکبیان در ادامه تصریح کرد: عقیده ما مهم نیست بلکه منافع ملی جمهوری اسلامی ایران باید در نظر گرفته شود. از موضوع عدم روابط ایران و آمریکا بسیاری از کشورهای عربی و حتی رژیم صهیونیستی در حال سوءاستفاده هستند. ما نمی‌گوییم اگر رابطه با آمریکا برقرار شد همه مشکلات حل می‌شود اما اعتقاد داریم با لغو تحریم‌ها مشکلات کاهش می‌یابد.

ما باید متناسب با منافع ملی، عزت، حکمت و مصلحت، متناسب با نظر رهبری و کارشناسان، برای برقراری رابطه با آمریکا مذاکره کنیم و اینکه می‌گوییم نظر رهبری، برای اثبات ولایت‌پذیری ما نیست بلکه براساس اصل 176 قانون اساسی، تمامی مصوبات شورای عالی امنیت باید پس از تائید رهبری ابلاغ شود.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در پاسخ به پرسش دیگری گفت: اصولگرایان باید بپذیرند که با یک دوپینگ سیاسی، احمدی‌نژاد را روی کار آوردند. اینکه زمانی از او حمایت کنند و بعد کنار بکشند صحیح نیست. آنها باید مسوولیت عواقب کارهای او را بر عهده بگیرند. چرا که آنها در روی کار آوردن احمدی‌نژاد نقش داشتند. وی تصریح کرد: کاندیداها می‌توانند یک جبهه ضدپوپولیسم تشکیل دهند و از عوام‌گرایی جلوگیری نمایند./مردم سالاری

 

 

 


ویدیو مرتبط :
آینده سیاسی محمود احمدی نژاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اظهار نظر عجیب احمدی نژاد:دفتر کار وزیر خارجه جاده و هواپیماست ، نحوه برکناری را جدی نگیرید!



 

 

 

اظهار نظر عجیب احمدی نژاد:دفتر کار وزیر خارجه جاده و هواپیماست ، نحوه برکناری را جدی نگیرید!

 

 

وی در باره اینكه چرا متكی وقتی در خارج از ایران بود، تغییر كرد، افزود: دفتر وزیر امور خارجه در هواپیما و جاده است. فكر نمی‌كنم این مساله مشكلی داشته باشد و شما این قضیه را جدی نگیرید زیرا چیزی از آن در نمی‌آید.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، در کنفرانس خبری اجلاس سران اکو در ترکیه به خبرنگار بی بی سی فارسی گفت که منوچهر متکی، وزیر امورخارجه سابق ایران، پیش از سفر به آفریقا در جریان برکناری خود بوده است.

آقای احمدی نژاد که امروز (پنجشنبه دوم دی - ۲۳ دسامبر) برای نخستین بار به سوال خبرنگار بی بی سی فارسی پاسخ می داد، در تشریح نحوه برکناری آقای متکی گفت: "بالاخره دفتر کار وزیر امور خارجه یا در هواپیما یا در سفر یا در جاده هاست."

او همچنین تاکید کرد که با آقای متکی پیش از سفر او به سنگال، صحبت کرده بود و اظهار شگفتی کرد که آقای متکی مطلع بودن از موضوع برکناری خود را تکذیب کرده است.

آقای احمدی نژاد گفت: "به نظر من آن نقل قولی که از جانب ایشان {آقای متکی} شده، نقل قول درستی نیست."

ایرنا هم نوشت:احمدی‌نژاد در باره اینكه چرا متكی وقتی در خارج از ایران بود، تغییر كرد، افزود: دفتر وزیر امور خارجه در هواپیما و جاده است. فكر نمی‌كنم این مساله مشكلی داشته باشد و شما این قضیه را جدی نگیرید زیرا چیزی از آن در نمی‌آید.

رییس جمهوری با بیان اینكه پیش از این نیز با متكی درباره این جابجایی صحبت كردم، بیان نقل قول از جانب وی را یك اشتباه و برداشت نادرست دانست و تصریح كرد: ایران كشور آزادی است و همه حق اظهار نظر دارند.

پیش تر، آقای متکی گفته بود که در شب سفرش به چند کشور، با آقای احمدی نژاد در باره موضوع سفرها تبادل نظر کرده و "هرگز در جریان تعیین فردی به فاصله ۲۴ ساعت بعد از عزیمت به ماموریت و مضحک تر از آن تعیین روز تودیع و معارفه قرار نگرفته است."

همچنین وزیر خارجه سابق ایران، پس از بازگشت از سفر آفریقایی خود به خبرگزاری مهر نحوه برکناری خود را غیر اسلامی، خارج از عرف سیاسی و دیپلماتیک و توهین آمیز خوانده بود.

منوچهر متکی در این مصاحبه بر ضرورت رعایت صداقت در گفتار از سوی مسئولان تاکید کرده بود.

آقای متکی با روی کار آمدن آقای احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴، به عنوان وزیر خارجه ایران معرفی شد و تنها وزیر کابینه آقای احمدی نژاد بود که بیشتر از پنج سال سمتش را حفظ کرد...../تحلیل:عصرایران