اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کنگره به توافق ایران «نه» خواهد گفت، اما اوباما با وتو آن را به تصویب خواهد رساند



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,توافق وین

اسرائیل دکترین سیاست خارجی اوباما را رد کرده است. بحث کنگره درباره توافق ایران یکی از مهمترین بحث ها در تاریخ آمریکا است. در اینجا، فقط توافق وین در خطر نیست بلکه عمدتا جایگاه بین المللی آمریکا در خطر است. حتی این خطر می تواند به هویت این کشور به عنوان کشور لیبرال برسد.

المانیتور نوشت: یک منبع وزارت خارجه آمریکا گفته است توافق هسته ای با ایران احتمالا با وتو رئیس جمهورآمریکا تصویب خواهد شد.

به گزارش «انتخاب»، اسرائیل دکترین سیاست خارجی اوباما را رد کرده است. بحث کنگره درباره توافق ایران یکی از مهمترین بحث ها در تاریخ آمریکا است. در اینجا، فقط توافق وین در خطر نیست بلکه عمدتا جایگاه بین المللی آمریکا در خطر است. حتی این خطر می تواند به هویت این کشور به عنوان کشور لیبرال برسد.

اقدام بنیامین نتانیاهو در رد آشکار توافق هسته ای ایران در حقیقت رد دکترین باراک اوباما است که بر راهبرد راه حل های دیپلماتیک برای مناقشه ها بر همکاری با شرکای آمریکایی تاکید دارد.

یک منبع ارشد وزارت خارجه آمریکا به المانیتور گفت، دولت آمریکا از هیچ تلاشی برای قانع کردن کنگره برای تصویب این توافق فروگذاری نخواهد کرد.کاخ سفید با هریک از اعضای کنگره در این زمینه گفتگو خواهد کرد.

این منبع افزود: ما تردیدی نداریم این توافق احتمالا با وتو رئیس جمهور تصویب خواهد شد اما اعتبار سیاست خاورمیانه ما و همچنین اعتبار ما در برابر شرکای جهانی پنج به علاوه یک در خطر است.

وی افزود: این توافق اهداف باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و جان کری وزیر امور خارجه در اطمینان از دست نیافتن ایران به سلاح هسته ای دست کم در پانزده سال آینده را برآورده خواهد ساخت.

براساس این منبع ،مذاکرات به توازن برد-برد رسید و بهترین شرایط ممکن برای اطمینان از پایداری این توافق به وجود آمد.

وی تصریح کرد: توافق وین بخشی از دکترین بزرگ سیاست خارجی اوباما است. این توافق براساس این دستورالعمل عقیدتی سیاست خارجی اوباما است که گزینه نخست دیپلماسی است و آخرین گزینه جنگ است. اوباما تلاش کرده است سیاست های آمریکا را با سیستم در حال تغییر بین المللی وفق دهد مبنی بر این که جنگ آنطور که در عراق و افغانستان مشاهده شد، دیگر به معنای پیروزی نیست. جنگ اغلب موجب طولانی شدن بی ثباتی و ناامنی و حتی مناقشه های بیشتر می شود.

دیپلماسی جمعی، در مرکز این دکترین سیاست خارجی قرار دارد. دولت آمریکا تحریم های جمعی، ساختار مذاکرات جمعی پنج به علاوه یک و توافق جمعی را برای موفقیت بین المللی مهم توصیف کرد. دولت اوباما به اتحادیه اروپا و حتی روسیه گوش فرا داد و این تغییر اساسی در سیاست خارجی در مقایسه با دوران رونالد ریگان و جورج بوش است که در آن دوران آمریکا نقش پلیس جهانی را ایفا می کرد.

 

دولت اوباما جایگزینی برای فکر و احساس مردم آمریکا شد که عمدتا دخالت نظامی آمریکا را رد می کنند. دکترین اوباما چهره لیبرال تر آمریکا را منعکس می کند که از راهبرد راه حل های مسالمت آمیز برای مناقشه با همکاری کامل با شرکا استقبال می کند. پس علاوه بر این که این توافق هسته ای است، دیدگاه اوباما درباره آمریکا است که آن را در کنگره با اکثریت جمهوریخواه به رای می گذارد. برخی بر این باورند اوباما در نهایت با وتو این توافق را تصویب می کند.

منبع وزارت خارجه آمریکا گفت : دولت آمریکا بر اجرای این توافق با هماهنگی با پنج به علاوه یک نظارت خواهد کرد.

این منبع معتقد است جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در مرحله اجرای این توافق تماس خود با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران را در سطح پایین حفظ خواهد کرد.

نویسنده مقاله افزود:در حالی که اتحادیه اروپا ،روسیه و چین توافق وین را رویداد مثبت تاریخی توصیف کردند، بخش برزگ جهان عرب به خصوص کشورهای حوزه خلیج فارس بسیار درباره آن نگران شدند. بسیاری از سران عرب با این توافق با رضایت بدون اشتیاق برخورد کردند. این کشورها به ویژه عربستان سعودی نگران تقویت قدرت منطقه ای ایران در سوریه، عراق و یمن است. اوباما گفت که دولتش در حال تماس با کشورهای خلیج (فارس) به عنوان بخشی از گفتگویی است که از کمپ دیوید در مه گذشته شروع شد. دولت آمریکا می خواهد به مصر، اردن، عربستان سعودی و دیگر کشورهای خلیج (فارس) اطمینان دهد در برابر افزایش فعالیت های تروریستی منطقه ای با حمایت و کمک مالی ایران در کنار آنها خواهد بود اما واکنش ها به توافق ایران نشان می دهد که سران عرب هنوز کاملا متقاعد نشده اند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز این توافق را اشتباه تاریخی توصیف کرد که امنیت اسرائیل و جهان غرب را به مخاطره می انداز.

براساس یک منبع نزدیک به نتانیاهو، وی به شدت در حال شرکت در نبرد کنگره درباره این توافق هسته ای است. وی به تازگی در حال گفتگو با سازمان های یهودی راست گرا در آمریکا مانند کنفرانس روسای سازمان های مهم یهودی آمریکایی و کمیته آمریکایی روابط عمومی اسرائیل برای جلب حمایت آنها است. نتانیاهو به اوباما اعتماد ندارد و وی را رهبری ساده لوح می داند که قلب وی به جای اسرائیل نزدیک تر به اعراب است.


 اخبار سیاست  خار جی  - انتخاب  


ویدیو مرتبط :
انتقاد جمهوری خواهان از توافق هسته ای و حق وتو اوباما

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ورود تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران به ژنو/ظریف: دستور کار نشست فردا دستیابی به توافق است/هشدار اوباما به کنگره



مذاکرات ژنو

ظریف و تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران وارد ژنو شدند

وزیر امور خارجه کشورمان لحظاتی پیش به همراه تیم مذاکره کننده وارد ژنو شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به ژنو، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و تیم مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران لحظاتی پیش برای حضور در مذاکرات ایران و 1+5 وارد ژنو شدند.

نشست ژنو 3 از فردا چهارشنبه در این شهر برگزار خواهد شد.

ظریف قبل از ورود به ژنو در سفری چند ساعته به رم با همتای ایتالیایی خود به رایزنی و گفت‌وگو پرداخت.

در نشست ژنو 2 که روزهای 16 و 17 و 18 آبان در شهر ژنو برگزار شد قرار بود توافقنامه‌ای هسته‌ای به امضا برسد که به دلیل کارشکنی‌های فرانسه توافقی حاصر نشد و قرار شد مذاکرات 29 آبان از سر گرفته شود.

 

-----------------------------------------------------

 

ظریف: دستور کار نشست فردا دستیابی به توافق است

وزیر امور خارجه کشورمان دستور کار نشست فردا در ژنو را رسیدن به توافق برشمرد و گفت: البته بستگی دارد به اینکه طرف مقابل تا چه حد آمادگی داشته باشد حقوق مردم ایران را به رسمیت بشناسد و از موضع برابر با ما برخورد کند.

به گزارش فارس، محمد جواد ظریف  وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ترک رم  به مقصد  ژنو در جمع خبرنگاران ایرانی درباره دستور کار نشست فردا در ژنو گفت: دستور کار نشست فردا رسیدن به توافق است که در این زمینه تلاش خواهیم کرد، البته بستگی دارد به اینکه طرف مقابل تا چه حد آمادگی داشته باشد حقوق مردم ایران را به رسمیت بشناسد و از موضع برابر با ما برخورد کند.

وی درباره ملاقاتش با وزیر خارجه ایتالیا این مذاکرات را بسیار خوب بر شمرد و اظهارداشت: ایتالیا هم سابقه رابطه گسترده با ایران دارد و هم در چند ماهه بعد از انتخابات اخیر ریاست جمهوری حضور خوبی در ایران داشته و ملاقات خوبی بین رئیس جمهور کشورمان و نخست وزیر ایتالیا انجام شده و ما نیز مذاکرات خوبی در نیویورک داشتیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی این سفر را به منظور پیگیری گفتگوها در حوزه منطقه‌ای، در بحث هسته‌ای، سوریه و افغانستان  عنوان کرد و افزود: در بحث روابط دو جانبه مباحث خوبی داشتیم.

وی با بیان اینکه  مدیر کل وزارت امور خارجه ایتالیا به زودی به ایران سفر می کند، خاطرنشان کرد: قرار است کارهای عملیاتی را در روابط دو جانبه پیگیری کنیم و قرار شد وزیر خارجه ایتالیا و نخست‌وزیر این کشور در آینده به ایران سفر کنند.

ظریف در پاسخ به این پرسش که  آیا این دیدار و سفر کمکی به مذاکرات ژنو می‌کند، با بیان اینکه این سفر اثر مستقیمی در مذاکرات فردا ندارد، عنوان کرد: معتقدیم بحث هسته‌ای را باید از طریق مذاکره و رسیدن به راه حلی که منافع همه و حقوق مردم ایران در آن لحاظ شود، حل کرد.

به گفته وزیر خارجه هرچه بیشتر بتوانیم گفتگوهای دو جانبه و چند جانبه برگزار کرده و موضوعات را توضیح داده و تشریح کنیم، کمک می‌کند تا فضاسازی‌هایی که توسط بدخواهان جمهوری‌اسلامی صورت می‌گیرد، از بین ببرد.

وی با اشاره به بیانیه‌ای که توسط سفارت رژیم صهیونیستی در رم صادر و در آن اعلام شده که دولت ایتالیا در پذیرش میزبانی وزیر امور خارجه ایران قدری زودهنگام عمل کرده، گفت: این اقدام وقاحت آنها را نشان می‌دهد که تا چه حد به خود اجازه می‌دهند در روابط ایران با کشورهای مستقل دخالت کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به حضور ایران در جامعه بین الملل و پایتخت‌ها و برگزاری چنین مذاکراتی، گفت: این‌ها باعث می‌شود فضایی که بدخواهان مردم ایران و جمهوری‌اسلامی تلاش کردند در دنیا علیه ما ایجاد کنند به یاری خدا متزلزل شود و این بهترین کمک برای به نتیجه رسیدن مذاکرات است.

وی در خصوص اقدام تروریستی امروز در بیروت به تماس تلفنی‌اش با سفیر ایران در لبنان اشاره کرد و گفت: نیاز بود ضمن صحبت با سفارت مراتب تسلیت خود را به دوستان اعلام کنم و هم اینکه از دوستان خواهش کنم که تسلیت ما را به خانواده های شهدا اعلام کنند و هم از این اقدام تروریستی که کل منطقه را به خطر انداخته و ناشی از افراط‌گرایی در منطقه است ابراز انزجار کرده و ضرورت همکاری جمعی برای مقابله با اینگونه اقدامات را یادآور شوم.

ظریف در پاسخ به این سوال که  که  آیا حمله تروریستی امروز بیروت در راستای لطمه زدن به مذاکرات ایران و 1+5 صورت گرفته، افزود : ممکن است این حمله تروریستی اهداف مختلفی داشته باشد، اما نتیجه رشد افراط‌گرایی در منطقه است که قطعا برای همه خطرناک است.

 

-----------------------------------------------------

کارنی: اوباما به کنگره درباره تشدید تحریم‌ها در حین مذاکرات هشدار داد

سخنگوی کاخ سفید اظهار کرد رئیس جمهور آمریکا درباره تشدید تحریم‌ها در حین انجام مذاکرات هسته‌ای ژنو هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، اوباما امروز سه‌شنبه به قانونگذاران کنگره هشدار داده که از وضع تحریم‌های جدید علیه ایران خودداری کنند.

جی کارنی سخنگوی کاخ سفید ضمن اعلام این خبر گفت که آقای اوباما هشدار داده در صورتی که مناقشه برنامه هسته‌ای ایران از راه‌های دیپلماتیک حل نشود توانایی ایران برای ساخت بمب هسته‌ای افزایش خواهد یافت.

جی کارنی گفت: «رئیس جمهور تأکید کرد که در نبود گام اول، ایران با افزایش ظرفیت غنی‌سازی برنامه هسته‌ایش را پیشرفت خواهد داد،  ذخیره اورانیوم غنی‌شده‌اش را بیشتر خواهد کرد، سانتریفیوژهای پیشرفته نصب می‌کند و در مسیرتولید پلوتونیوم گام برمی‌دارد.»

کاخ سفید از کنگره آمریکا خواست وضع تحریم‌های احتمالی علیه ایران را در حین مذاکرات هسته‌ای تعلیق کند.

کاخ سفید تا کنون چند بار به کنگره آمریکا هشدار داده که  وضع این تحریم‌ها تلاشهای دیپلماتیک برای حل مناقشه اتمی با ایران را مختل می‌کند.
/فارس