اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کند مثل اینترنت؛ خواب مثل متولیان اینترنت!



کند مثل اینترنت؛ خواب مثل متولیان اینترنت!

مسئولان می‌گویند که قرار است اینترنت را ملی کنند تا در سطح خدمات ارائه شده به کاربران ایرانی جهش چشمگیری رخ دهد اما کافی است به کندی اینترنت این روزها توجه کنیم تا پنبه شعار مسئولان زده شده و البته از اینکه حتی این روزها هیچ اطلاع رسانی (پوزش پیش کش!) درباره کندی شدید اینترنت نمی‌شود، انگشت به دهان بمانیم!

بالاخره موسم انتخابات ریاست جمهوری از راه رسید تا در کنار هزاران مولفه مرتبط با آن، تمامی ریز و درشت‌هایی که این روزها اتفاق می‌افتد با عینک انتخاباتی دیده شده و بازار شایعه قوت بگیرد؛ شایعه‌هایی مانند تاثیر مستقیم انتخابات بر کندی اینترنتِ این روزها!

طی هفته‌های اخیر هرچه به آغاز موسم انتخابات ریاست جمهوری نزدیک‌تر می‌شدیم، بر مدت زمانی که نشانگر انتظار مرورگرهای مختلف می‌چرخید تا صفحه فراخوان شده را بارگذاری نماید افزوده می‌شد تا فرجام امر این باشد که با آغاز نام نویسی از کاندیداهای ریاست جمهوری، سرعت اینترنت کشور یکی از بدترین شرایط خود طی سالهای متمادی را تجربه کرده و به تبع آن بازار شایعات گوناگون شکل گرفته، نخستین نمره منفی انتخابات را در کارنامه مسئولان به ثبت برساند.

احتمال ارتباط این دو مقوله -که با ظاهر ارتباطی با هم ندارند- زمانی قوت می‌گیرد که به رغم کاهش سرعت اینترنت در هفته های اخیر، هیچ یک از متولیان مقوله ارتباطات، به ویژه اینترنت نه توضیحی بابت اختلالات بوجود آمده در اینترنت ارائه کرده‌اند و نه حتی مسئولانی که وظیفه راهبردی در انتخابات دارند، شائبه‌های مطرح شده را پیگیر شده‌اند تا شایعه ارتباط کندی شدید اینترنت با انتخابات روز به روز داغ تر شده و در نهایت مجال تاثیر گذاری منفی بر حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی پیش رو مغفول واقع شود.

این گزاره از آن رو مهم جلوه خواهد کرد که اختلال اینترنت در شرایطی رقم می‌خورد که نه تنها بر اساس الزامات قانونی برنامه‌هایی مانند سند چشم انداز می‌بایست در جهت گسترش اینترنت گام بر داریم، بلکه لازم به یادآوری است که روند امور در سالهای اخیر به این گونه رقم خورده است که با ارجاع دادن گسترده مردم به این نوع از تعاملات، بسیاری از خدمات دولتی از دنیای حقیقی رخت بر بسته و راهی دنیای مجازی شده است تا در نهایت اختلال اینترنت مترادف شود با اختلال در جامعه.

اما شگفت انگیز اینجاست که همان مسئولانی که زمینه ساز انتقال برخی امور بر بستر اینترنت شده و حتی گاه پا از این حد فراتر گذاشته و با تکیه بر بستر معیوب اینترنتی در کشور، به شدت از طرح هایی مانند دورکاری حمایت می‌کردند، در این روزها که سرعت اینترنت حتی برای باز کردن یک ایمیل معمولی کفاف نمی دهد سکوت کرده اند تا این شائبه که نگاه امنیتی موجبات این شرایط را فراهم آورده پر رنگ شود.

سرعت اینترنت کشور , حماسه سیاسی

از این روی ماجرا که بگذریم، مشکلات جاری بر بستر اینترنت از منظر دیگری نیز قابل گلایه خواهد بود؛ اینترنت خدماتی است که هرچند در برخی جوامع پیشرفته تا حد زیر ساخت های اولیه همچون آب و برق عمومیت یافته، اما هنوز در کشور ما از جمله خدماتی محسوب می‌شود که هم گران است و هم فراز و نشیب های زیادی داشته و به ثبات نرسیده است. با این تفاسیر نه تنها می بایست تاکید مسئولان بر رفع اشکالات آن تا رسیدن به نقطه ثبات بسیار زیاد باشد، بلکه رعایت حقوق مصرف کنندگان ایجاب می‌کند که هر اقدامی برای مقابله با اجحاف در حق مردم صورت گرفته و البته این اقدامات به سرعت به انجام برسد.

با این رویکرد، دو احتمال وجود خواهد داشت: نخست آنکه هیچ کدام از مسئولان از شرایط نامناسب این روزهای اینترنت خبر ندارند که پذیرش این نکته متضمن بی مسئولیتی ایشان خواهد بود و دوم آنکه از کندی شدید اینترنت خبر دارند اما راهکاری برای اصلاح امور نداشته یا دست کم فعلا تدبیر اصلاحی در دستور کار ندارند که پذیرش این فرض می تواند معانی مختلفی داشته باشد!

اما آنچه در این رهگذار می تواند نگران کننده به نظر برسد، بی تفاوتی به حقوق مصرف کنندگانی است که به عنوان مثال با گذار از فیلترهای خاصی قرارداد اینترنت با سرعت 256 کیلوبایت را به امضا رسانده اند اما این روزها عملا اینترنتی با سرعت به مراتب پایین تر دریافت کرده و البته قرار نیست ما به التفاوتی از بابت کم فروشی دریافت کنند.

اینجاست که نه تنها کارکرد نهادهای نظارتی هم زیر سوال خواهد رفت، بلکه فرجام امر موجب رونق گرفتن بی اعتمادی در جامعه خواهد شد که پر واضح است می‌تواند در مسیر شکل گیری حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی به مثابه سمی مخرب عمل کرده و القای مسائلی باشد که مطلوب نظر هیچ کسی نیست.

شاید بد نباشد که به این لیست بلند بالا این نکته را هم بیافزاییم که وقتی کاربران هر روز خود را در مقابله با مشکلاتی که اینترنت خریداری شده شان به آن مبتلاست، تنها می بینند، بی انصافی است که توقع داشته باشیم از راه اندازی اینترنت ملی استقبال کرده و محاسنی که برای آن بر می شمرند (مانند افزایش سرعت) را باور کنند، بماند که عدم رضایت ایشان از خدماتی به سادگی اینترنت، می تواند مترادف با عدم رضایت ایشان از محصولاتی باشد که مسئولان ادعا دارند قرار است جایگزین انواع موتور جست‌وجوهای قدرتمند خارجی، امثال جی میل و صدها خدمات اینترنتی خارجی شود!

منبع:tabnak.ir


ویدیو مرتبط :
مقایسه سرعت اینترنت خانگی ماهان نت و همراه و اینترنت مخابرات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیا متولیان اینترنت کشور نام امروز را می‌دانند؟


در حالی که همه ساله در ماه فوریه «روز اینترنت امن‌تر» در بسیاری از کشور‌ها به عنوان بهانه‌ای برای استفاده بهتر از تکنولوژی و اینترنت جشن گرفته و سالگرد آن برگزار می‌شود، این اتفاق هیچ ‌گاه در ایران جدی گرفته نمیشود

تابناک: امروز دهم فوریه سال ۲۰۱۵ روزی است که سالگرد «روز اینترنت امن‌تر» در سرتاسر جهان برگزار می‌شود. ‌روز اینترنت امن‌تر یا SID از سوی Insafe که شبکه‌ای مرتبط با مرکز Awareness Centers در اتحادیه اروپا برای آموزش استفاده امن و صحیح از تکنولوژی و اینترنت است، در ماه فوریه هر سال جشن گرفته می‌شود و هدف اصلی آن ارائه آموزش‌های صحیح به جوانان و کودکان برای استفاده از تکنولوژی‌های جدید همچون موبایل و اینترنت است.

امسال نیز روز اینترنت امن‌تر با شعار «ایجاد یک اینترنت بهتر با همکاری یکدیگر» و در پی حرکت‌های موفقیت‌آمیزی که سال گذشته این کمپین به آنها نائل شد، برگزار می‌شود. در این میان در سراسر جهان و در کشورهای مختلف به بهانه این روز، اجلاس‌ها و فعالیت‌هایی نیز از سوی دولت‌ها و نهادهای خصوصی در این مورد صورت گرفته است.

نکته جالب آنکه این روز در ایران گویا هیچ نمودی ندارد و هیچ گونه برنامه و فعالیتی از سوی متولیان امور اینترنت و مخابرات و تکنولوژی در کشور برای این روز دیده نمی‌شود. نه از سوی دولت و نه از سوی نهادهای خصوصی. گویا هیچ کس در ایران از وجود یک چنین کمپین با اهداف متعالی اطلاع ندارد و برای یک اینترنت امن تر هیچ دغدغه‌ای نیست.

اینترنت بخش مهمی از زندگی روزمره همه ماست. جستجو‌های ساده روزمره، به اشتراک گذاری لحظات خود با دوستان و آشنایان، خرید و فروش‌های آنلاین، کسب اطلاع و دانش از اینترنت و... همه و همه به این معناست که امروز اینترنت به بخشی جدایی نا‌پذیر از زندگی ما تبدیل شده است.

در این میان به مانند هر فعالیت دیگر بشری، فضای آنلاین و اینترنت نیز می‌تواند بازخوردهای منفی و سوء‌استفاده‌هایی را به همراه داشته باشد، به ویژه در خصوص کودکان، نوجوانان و جوانان که بیش از همه در معرض آسیب‌های ناشی از سوء‌استفاده از این تکنولوژی هستند.

در همین راستاست که کمپین روز اینترنت امن‌تر بنیانگذاری شده و هدف اصلی آن استفاده صحیح و مسئولانه از تکنولوژی‌های جدید و به ویژه اینترنت است. این کمپین به قدری گسترده و مورد توجه در سطح جهانی است که شرکت‌های بزرگی ‌چون مایکروسافت به یکی از اصلی‌ترین حامیان آن طی سال‌های گذشته تبدیل شده است.

برای نمونه، مایکروسافت اقدام به راه‌اندازی بخشی در وب‌سایت خود در راستای این کمپین کرده ‌که طی آن از کاربران درخواست دارد، حداقل کار ممکن را در راستای ایجاد یک اینترنت امن‌تر و بهتر صورت دهند.

حال با همه این تفاسیر، جای بسی‌ شگفتی است که گویا در ایران، کسی هیچ نشانی از این کمپین و فعالیت و اهداف آن ندارد، حال آنکه مدام مسئولان کشور سخن از استفاده صحیح و امن از تکنولوژی و اینترنت می‌کنند. حتی جالب‌تر آنکه برای ایجاد امنیت در اینترنت و تکنولوژی سالیانه میلیارد‌ها تومان هزینه صرف می‌شود که بعضا بی‌نتیجه و یا با کمترین بازدهی ممکن است؛ در حالی که با ایجاد یک چنین کمپین‌هایی یا پیوستن به آن‌ها و برگزاری جلسات و فعالیت‌هایی در راستای اهداف آن، می‌توان با هزینه‌ای بسیار کمتر، نتایج بسیار مطلوب تری گرفت.

شاید این امر ناشی از بی‌توجهی و تمرکز مسئولان به بحث آموزش تکنولوژی و راه‌های استفاده بهینه از آن است؛ به عبارت دیگر، اگر همانند این کمپین که توجه خاص و ویژه به بحث آموزش دارد، شاهد فعالیت‌هایی در این زمینه در کشور بودیم، تا کنون بسیاری از مسائل امنیتی و حرفه‌ای در استفاده از اینترنت و تکنولوژی به ویژه در قشر جوان و نوجوان کشور حل و رفع شده بود و نیاز به آن نبود که برای سوق دادن کاربران در مسیر صحیح اقدام به ایجاد محدودیت با هزینه‌های گزاف کنیم.

امروز دهم فوریه ۲۰۱۵ روز اینترنت امن‌تر است. هر کاربری می‌تواند استفاده صحیح از اینترنت و تکنولوژی را همین امروز با اقدامات ساده آغاز کند. از تغییر گذرواژه‌ها گرفته تا بررسی وضعیت خود در شبکه‌های اجتماعی و پاکسازی اطلاعات مهم، از زدن شاخ و برگ‌ها و حاشیه‌های بلا‌موضوع در وب‌گردی و ایجاد یک وب‌گردی هدف‌دار و منسجم در راه کسب دانش تا بازنگری استفاده از موبایل و نرم افزارهای آن در کشور، از ترک گروه‌های وایبری بی‌مصرف و اتلاف وقت برای خواندن لطیفه تا حرکت برای استفاده از پتانسیل‌های تکنولوژی برای توسعه انسانی، کارهایی است که می‌توان در این خصوص انجام داد.

هرچند شاید مسئولان کشور ‌تا کنون توجهی به این موضوعات نداشته و ندارند، ‌متولیان روز اینترنت امن‌تر به خوبی می‌دانند، ‌هیچ راهی برای استفاده مطلوب از اینترنت و تکنولوژی، بهتر از آموزش و دانایی در این مسیر نیست.