اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کنتورهای سه تعرفه‌ای برق در...



 

 

کنتورهای سه تعرفه‌ای برق در منازل نصب می‌شود

 

 

کنتورهای سه تعرفه‌ای برق در منازل نصب می‌شود

 

 

وزیر نیرو از اختصاص اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریالی برای تعویض کنتورهای برق در سال جاری خبرداد و اعلام کرد به‌کارگیری کنتورهای سه تعرفه‌ای برق در منازل مسکونی در دستور کار قرار گرفت.

 


مجید نامجو در گفتگو با مهر گفت: وزارت نیرو قصد دارد با توجه به ضرورت تعویض کنتورها، بخش عمده ای از این رقم را برای به کارگیری کنتورهای سه تعرفه ای هزینه کند.

 


وزیر نیرو افزود: کنتورهای سه تعرفه ای با توجه به شرایط کشور و میانگین مصرف کل جامعه در زمانهای مختلف و براساس سه تعرفه تنظیم شده است که بهای برق مصرفی را در سه زمان کم باری، میان باری و اوج بار محاسبه و در قبوض مشترکان ثبت می کند.

 


وی تصریح کرد: به کارگیری این کنتورها در راستای مدیریت مصرف و با هدف کاهش خاموشی و افت ولتاژ صورت می گیرد.

 


این تصمیم را وزارت نیرو در شرایطی اتخاذ کرده است که دولت در نظر دارد در سایه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، بهای برق مصرفی مشترکان را به قیمتهای واقعی نزدیک تر کند.

 


بر این اساس، اقتصاد خانواده اینگونه ایجاب می کند که مصارف به ساعات کم باری یا حداکثر میان باری انتقال یابد تا بتوان مبلغ کمتری را برای برق مصرفی پرداخت کرد.

 


در این راستا یکی از روشهای مدیریت این موضوع استفاده از کنتورهای سه زمانه است. این کنتورها براساس برنامه ریزی انجام شده، هزینه برق مصرفی را براساس کیلووات ساعت در سه زمان مذکور محاسبه می کنند.

 


در عین حال، با توجه به اینکه تعرفه بهای برق در هر یک از زمانها دارای تفاوتی چشمگیر است، لذا برنامه ریزی برای استفاده بیشتر از انرژی برق در ساعات کم باری، تامین کننده منافع مشترک خواهد بود.

 


براساس قانون، بهای برق مصرفی در ساعات میان باری به صورت معمولی و منطبق بر مصوبات اعلام شده محاسبه می شود اما قیمت برق در ساعات اوج بار، به ازای هر کیلووات ساعت ۲.۵ برابر بیش از زمان معمولی است. از سوی دیگر، بهای انرژی برق مصرف شده در ساعات کم باری، ۷۵ درصد کمتر از قیمت پایه محاسبه شده در زمان میان باری است.

 


به عبارت دیگر، اگر بهای هر کیلووات ساعت برق مصرفی ۱۶۰ ریال (مطابق با قیمت های تکلیفی فعلی) باشد، مبنای محاسبه یک کیلووات ساعت برق مصرف شده در ساعات اوج بار ۴۰۰ ریال و در زمان کم باری حدود ۵۳ ریال است. این تفاوت قیمت، خود عاملی برای سوق دادن مصرف کنندگان به سمت مدیریت مصارف خود و سوق دادن آن به سمت مصرف در ساعات کم باری و میان باری است.

 


بر همین اساس هر مشترک می تواند با برنامه ریزی در زمان استفاده از وسایل برقی، هم منافع مادی خود را بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها تضمین کند و هم از هدرروی این نعمت خدادادی جلوگیری کند.

 


گزارش مهر حاکی از آن است که در نیمه اول هر سال، ساعات کم باری در شبانه روز از ۲۳ تا ۷ صبح (به مدت ۸ ساعت)، ساعات میان باری از ۷ صبح تا ۱۹( به مدت ۱۲ ساعت) و ساعات اوج بار از ساعت ۱۹ تا ۲۳ (به مدت ۴ ساعت) است.

 


در نیمه دوم سال، ساعات کم باری در شبانه روز از ۵ صبح تا ۱۷ (به مدت ۱۲ ساعت)، ساعات میان باری از ۱۷ تا ۲۱ ( به مدت ۴ ساعت) و ساعات اوج بار از ۲۱ تا ۵ صبح ( به مدت ۸ ساعت) است.

 


به عنوان مثال، اگر یک مشترک در ۲۴ ساعت شبانه روز، ۲۰ کیلو وات ساعت برق مصرف کند و دارای کنتور سه تعرفه ای باشد، کنتور مصرف برق این مشترک را به سه بخش تقسیم می کند به نحوی که مصرف ساعات میان باری برابر X کیلووات ساعت معادل A تومان، مصرف ساعات اوج بار برابر Y کیلووات ساعت معادل B تومان و مصرف ساعات کم باری برابر Z کیلووات ساعت معادل C تومان خواهد بود.

 


در مجموع بهای برق مصرفی این مشترک ( A+B+C) تومان خواهد بود که به طور قطع متفاوت با یک رقم کلی است که هم اکنون به ازای هر کیلووات ساعت به قیمت تمام شده و سوخت یارانه ای ، محاسبه می شود.

 


در حقیقت با کنتورهای فعلی، اگر مشترکی در ساعات اوج بار مصرف خود را کنترل و به ساعات میان باری یا کم باری منتقل کند، به طور قطع قیمتی یکسان با مشترکی می پردازد که بیشترین مصارف خود را به ساعات اوج بار منتقل می کند..../  خبرگزارى مهر

 

 


ویدیو مرتبط :
کاهش تعرفه اب و برق در طبس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاهش 7 ریالی تعرفه مکالمه یکسان پس از 7 سال/افزایش قیمت آب و برق در دستور کار وزارت نیرو نیست‌



همراه اول,نرخ تعرفه های همراه اول

مدیرعامل همراه اول:
کاهش 7 ریالی تعرفه مکالمه یکسان پس از 7 سال/این نرخ از سال 85 کمتر است

به گفته مدیر عامل همراه اول، در سال 85 سقف تعرفه هر دقیقه مکالمه داخل شبکه دائمی ۶۲۵ریال به اپراتور دوم ابلاغ شد؛ تعرفه‌ 618 ریالی که اردیبهشت 92 ابلاغ و متوقف شد، نسبت به 7 سال پیش 7 ریال نیز کمتر بود.

وحید صدوقی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اعلام نظر خود در مورد تعیین سقف تعرفه 618 ریالی برای هر دقیقه مکالمه داخل شبکه سیم‌کارت دائمی اپراتورهای موبایل، اظهار داشت: در سال 85 که اپراتور دوم با تعرفه فلت (یکسان) کار خود را آغاز کرد، سقف تعرفه مکالمه داخل شبکه سیم‌کارت دائمی به اپراتور دوم 625 ریال ابلاغ شده بود، در اردیبهشت 92، سقف تعرفه 618 ریال به اپراتورها از جمله اپراتور اول ابلاغ شده است.

مدیرعامل همراه اول گفت: به این ترتیب پس از 7 سال تعرفه 7 ریال کمتر تعیین شده است.

وی تأکید کرد: هم‌اکنون شبکه همراه اول مانند 2 اپراتور دیگر فلت (یکسان) شده و جابه‌جایی و بین‌شهری از شبکه این اپراتور حذف شده است. همراه اول دیگر نمی‌تواند به طرح قدیم (استانی و بین‌استانی) بازگردد و ادامه اجرای طرح فلت (یکسان) قطعی است.

صدوقی گفت: اکنون با توقف تعرفه ابلاغی، منتظر هستیم تا کارگروه بررسی مجدد تعرفه‌ها، تعرفه‌ مکالمه را ابلاغ کند.

قائم مقام وزیر نیرو:
افزایش قیمت آب و برق در دستور کار وزارت نیرو نیست‌

قائم مقام وزیر نیرو با بیان اینکه افزایش قیمت آب و برق در نیمه دوم سال در گردش کار وزارت نیرو نیست،‌ گفت: کار وزارت نیرو ارائه خدمات با کیفیت و ارزان قیمت در راستای ارتقاء معیشت مردم است.

ستار محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود، در شش ماه دوم سال جاری قیمت آب و برق افزایش می‌یابد، افزود: پاسخ این سوال‌ها را باید از حوزه مربوط به آن بپرسید، اما بنده چنین موضوعی را در سیستم و گردش کار وزارت نیرو ندیده‌ام و شاید هم علت آن این است که به تازگی وارد این مسند شده‌ام.

وی ادامه داد: وزارت نیرو در حال برنامه‌ریزی‌ و سازماندهی کارها است و حداقل بنده در جریان افزایش قیمت آب و برق در نیمه دوم سال نیستم.

ستار محمودی به تازگی با حکم چیت چیان به عنوان قائم مقام وزیر نیرو منصوب و مشغول کار شده است.

*تغییر و تحول در حیطه اختیارات وزیر است

وی در مورد تغییر و تحولات ایجاد شده توسط وزیر نیرو گفت: هر تغییر و تحولی در وزارت نیرو در حیطه اختیارات و تصمیمات وزیر نیرو است و در حال حاضر با انتصاب برخی افراد، کارها به صورت عادی در حال انجام است.

*برنامه‌های وزارت نیرو منوط به یک یا دو اولویت نمی‌شود
محمودی در پاسخ به این سوال که اولویت کاری وزارت نیرو چیست، اظهار داشت: وزارت نیرو یک وزارتخانه بزرگ و چند سیستمی است که در حوزه آب، برق، فاضلاب و انرژیهای نو فعالیت گسترده و برنامه‌های متعددی دارد.

قائم مقام وزیر نیرو ادامه داد: بنابراین باید برنامه منسجم و منظمی در ظرفیت و چارچوب برنامه‌های بالادستی تهیه می‌شد، تا به دولت و مجلس ارائه می‌شد که وزیر نیرو در قالب قانون‌ها و سیاستهای بالادستی قانون پنجم، برنامه های آب،برق ، انرژی‌های نو و فاضلاب را تنظیم و به روز کرد و تقدیم مجلس و رئیس جمهوری کرد.

وی اضافه کرد: این برنامه‌ها میثاق وزارت نیرو برای اجرا است، چون حرکات پایدار و مداوم و سازنده منوط به این است که در قالب یک برنامه و سلیقه در اجرای یک برنامه هماهنگ شود.

وی خاطر نشان کرد: لذا این موارد موضوعاتی است که وزارت نیرو به عنوان میثاق به آن نگاه می‌کند، تا این برنامه‌ها را پیش ببرد، بنابراین طبیعی است که خیلی از فعالیتها و اولویت‌ها در داخل این موارد است و منوط به یک یا دو اولویت نمی‌شود.

*آیا وزارت نیرو برنامه تامین معیشت را تهیه کرده؟ما وزارتخانه خدماتی هستیم
محمودی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت نیرو برنامه تامین معیشت مردم را تهیه کرده است یا خیر، گفت: اقدامات معیشتی به وزارتخانه‌های ذیربط بر می‌گردد، بنابراین وزارت نیرو یک وزارتخانه خدماتی است و کار وزارت نیرو تامین آب و برق مردم است.

وی افزود: اگر این کار را خوب انجام دهد و به عبارتی با کیفیت بالا این خدمات را ارائه دهد، این طبیعتاً کمک بزرگی به مردم در راستای سلامت و رفاه مردم خواهد بود.

وی ادامه داد: ارائه خدمات با کیفیت و ارزان قیمت از جمله موارد تامین معیشت است، بنابراین هرجایی که هزینه افزایش نیابد خود می‌تواند در راستای بالا بردن معیشت مردم باشد.

محمودی گفت: پس تا آنجایی که بنده اطلاع دارم، گران شدن آب و برق را در سیستم گردش کار وزارت نیرو ندیده‌ام و تا آنجایی که بنده اطلاع دارم، این موضوع در دستور کار نیست.
فارس