اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کنایه کرباسچی به قالیباف: نباید باردیگر زمینه حضور یک نظامی در شهرداری تهران فراهم شود



کنایه کرباسچی به قالیباف

کنایه کرباسچی به قالیباف: نباید باردیگر زمینه حضور یک نظامی در شهرداری تهران فراهم شود/ پیشنهاد شهرداری را قبول نمی کنم

کرباسچی می گوید یکبار زمینه حضور افراد نظامی در شهرداری فراهم شده، اما نباید این روند تبدیل به یک روال شود، چراکه روحیه کار شهرداری، عمرانی و فرهنگی است.

غلامحسین کرباسچی - شهردار دهه‌های 60 و 70 و بسیاری از مدیرانش با اتهام تخلف مالی از شهرداری بیرون آمدند؛ اما خود و مدیران هم‌راهش بعد از تبرئه دیگر به هیچ مسئولیتی برنگشتند. اتهاماتی جنجالی و تبلیغاتی گسترده این شهردار و شهرداری آن دوران را با همه نقاط ضعف و قوت احاطه کرد در حالی که به استناد مدارک قانونی و منتشر شده از سوی مراجع قضایی عموم همکاران او از آن اتهامات تبرئه و تنها در مورد شخص وی یکی از اتهامات تایید شد. اتهامی که از نظر خودش قانونی نبوده و همه اسناد و مدارک برای مجاز بودن اقدامش موجود بود.

 

به هر حال آنچه در افکارعمومی از دوره شهرداری کرباسچی در خاطره‌ها مانده این است که اگر تخلفاتی هم کرد برای عمران تهران خدمت هم کرد و البته در برآیند این دو نظر تاریخ به قضاوت نشسته است.

 

حرف و حدیث‌های پشت سر کرباسچی از سال‌های مسئولیتش در شهرداری تهران، پرونده سازی‌ها، انفصال از خدمت و بعد دلخوری از مسئولان دوران خود که همه اینها زمینه دلزدگی برای بازگشت به پشت میز را به همراه داشته زمینه‌ای برای گفت‌وگو با او شد.

 

با او در این دو ساعت و اندی در مورد دوران شهردار بودنش، پروژه‌ها و اقداماتی که در آن دوران انجام داد، حواشی و اختلافات در شهرداری و با دولت و مشکلات و نواقص قوانین و آئین‌نامه‌ها در شهرداری و نظارت بر کار شهردار و شهرداری ... و در نهایت اتهامات و دادگاهی که داشت صحبت کردیم.

 

وی در گفت‌وگو با ایسنا که بخش‌هایی از آن امروز به صورت اجمالی منتشر می‌شود، در پاسخ به این سوال که شهردار جدید تهران باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، گفت: شهردار حتما باید مصوب شورای شهر باشد و اعضا باید کاری کنند که جایگاه شورا دراین انتخاب تثبیت شود. باید توجه داشت که این انتخاب به همراه نظارت مهم‌تر از این است که یک نفر شهردار بشود یا نشود. شورای شهر هنوز هم در بسیاری ازشهرها و کلانشهرها جزو بخش‌های متروکه محسوب می‌شود و می‌ارزد که شوراهای شهر حتی با سلیقه‌های متفاوت دست به دست هم بدهند و جایگاه شورا را حفظ کنند و نگذارند که با اختلافات دیدگاهی وسیاسی، شورا مقهور نهادها و ارگان‌های دیگر شود و شهردارشان برآنها ناظر شود.

 

شهردار تهران باید فردی باشد که چهره سیاسی‌اش غلبه نداشته باشد

شهردار تهران در دوران پس از جنگ تحمیلی در ادامه با بیان اینکه شورای شهر باید کار کارشناسی در انتخاب شهردار داشته باشد، نه کارسیاسی ، اظهار کرد: درست است که چهره شهردار، چهره سیاسی است ولی در همین تهران هم منهای بحث سیاسی باید فردی انتخاب شود که چهره سیاسی‌اش غلبه نداشته باشد و درعوض فردی توانمند درحوزه اجرایی و با سابقه کار در شهرداری می‌تواند موثرتر باشد. ضمن اینکه باید برنامه و دانش مناسب را برای این کار ارائه کند.

 

وی تاکید کرد: نباید فردی که مثلا از آموزش وپرورش آمده و خاک و گل کارگاه را نخورده و یا حتی افراد نظامی انتخاب شوند. یکبار زمینه حضور افراد نظامی دراین حوزه فراهم شده، اما نباید این روند تبدیل به یک روال شود، چراکه روحیه کار شهرداری، عمرانی و فرهنگی است. درعین حال اگر شهردارتهران ویژگی‌های فوق را نداشته باشد، سایر ارگان‌ها وسازمان‌ها نیز نمی‌توانند با او همکاری کنند و شهردار نیز نمی‌تواند درآنها اعمال نفوذ کرده و حرفی برای گفتن داشته باشد. به همین دلیل شورا باید کسی را انتخاب کند که جای هیچ تشکیکی در آنها وجود نداشته باشد و از هرحرف ‌وحاشیه‌ای دوری کند.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح‌طلبان چنین گزینه‌ای را برای انتخاب شهردار دارند؟ گفت: هنوزحرفی با کسی دراین رابطه نزده‌ام و صحبت خودم را دارم، ولی فکرمی‌کنم چنین گزینه‌ای ازسوی اصلاح‌طلبان وجود داشته باشد.

 

کرباسچی که موافق انتخاب مجدد قالیباف به عنوان شهردار تهران نیست، در توضیح آن اظهارکرد: با اینکه کسی درشهری برای سمتی رای نیاورده باشد وبخواهد دوباره درپست خود بماند، مخالفم و به نظرم خودشان نیزچنین علاقه‌ای ندارند و قبلا هم گفته‌اند که پس ازاین دوره، درشهرداری باقی نمی‌ماند. البته اگرضرورتی ایجاب کند و شورا تشخیص بدهد، می‌تواند یکی ازگزینه‌ها باشد.

 

معتقدم که شهردار تهران باید حداکثر در دهه 50 عمرخود باشد. این ویژگی کمک می‌کند تا با مسائل روز شهرتهران و نیاز نسل جوان و جمعیت عمده آن که زیر 35 سال هستند ارتباط بیشتری برقرار کند. مدیران گذشته هرچقدر هم که به تصور عده‌ای توانمند باشند، به درد مشورت دادن می‌خورند.

 

وی در عین حال تاکید دارد که اگر پیشنهاد شهرداری تهران برای خود او هم مطرح شود قبول نخواهد کرد و ادامه داد: دلیل آن هم مسائل شخصی است که به خودم برمی‌گردد. 60 سال سن دارم و دیگر بازنشسته شده‌ام و باید نیروهای جوان، توانمند و پرانگیزه وارد صحنه شوند وما هم اگر چیزی بدانیم، با دادن مشورت کمکشان کنیم. این روند باید درکل دولت هم‌ اینطور باشد./ایسنا

 

 


ویدیو مرتبط :
خدمات دکتر قالیباف در شهرداری تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شهرداری تهران: جهانگیری با قالیباف به کنایه حرف نزده است



اخبارسیاسی,خبرهای سیاسی, فرزاد خلفی

 معاون رسانه مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران خبر برخی رسانه ها به نقل از اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با محتوای کنایه وی به محمد باقر قالیباف شهردار تهران در جریان مراسم افتتاح متروی فرودگاه مهرآباد را تکذیب کرد.

به گزارش مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران فرزاد خلفی افزود: این خبر دروغ محض است و مرکز ارتباطات شهرداری تهران برغم میل باطنی به دلیل مغرضانه بودن خبر پیگیری های حقوقی را انجام می دهد.

وی با بیان اینکه امیدوارم خداوند به منتشرکنندگان این خبر کذب، سلامت عقلی و روانی دهد، اظهار کرد: بدون شک در شرایطی که ارتباط بین شهرداری تهران و دولت در بهترین وضع خود قرار دارد و جلسات پی در پی و مستمری میان دولت و شهرداری تهران برگزار می شود، به دور از اخلاق حرفه ای است که به دنبال ایجاد اختلاف باشیم.

وی افزود: در هنگامه ای که پروژه مترو به فرودگاه مهرآباد رسیده و خدمت رسانی به شهروندان تسهیل شده و معاون اول رئیس جمهوری هم میزبان مراسم افتتاحیه بود، برخی مغرضانه سعی در فاصله انداختن میان دولت و مدیریت شهری دارند.

معاون رسانه مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران بیان کرد: برخی منافع خود را در حاشیه سازی دانسته و با طرح بعضی از موضوعات کاملا غیرواقعی، سعی دارند مسیر خدمت رسانی به مردم را دچار انحراف کنند.

بر اساس این گزارش صبح امروز ( سه شنبه) برخی رسانه ها خبری منتسب به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در مراسم افتتاح متروی فرودگاه مهرآباد را با عنوان کنایه معاون اول رییس جمهوری به شهردار تهران منتشر کردند.

در این خبر آمده است، جهانگیری زمانی که پشت تریبون حاضر شد خطاب به شهردار تهران گفت: از جنابعالی تقاضا می شود چنان چه در ایام عید در تهران تشریف دارید گشتی در مناطق 1، 2، 3 ، 5 و ... بزنید تا با حجم عظیم تخلفات گوناگون در حوزه عمران شهری از تخریب باغات گرفته تا گودبرداری های غیرمجاز بیشتر آشنا شوید». 

 

اخبار سیاسی - عصرایران