اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کنایه دبیر شورای نگهبان به خاتمی؟ جنتی: فتنه گران، حتی توهم حضور در انتخابات را نداشته باشند



کنایه دبیر شورای نگهبان به خاتمی؟

جنتی: فتنه گران، حتی توهم حضور در انتخابات را نداشته باشند/ کسانی که از فتنه اعلام برائت نکرده اند هم امکان حضور ندارند

امروز ارتباط فتنه گران با خارج و دشمنان انقلاب کاملا محرز شده است و این مسئله در پرونده های این افراد که در دادگاه ها تشکیل شده و در اعترافات آنها کاملا روشن است. اینها به نظام و مردم خیانت کردند و دشمنان انقلاب را شاد کردند. مطمئنا امکان حضور مجدد اینها در صحنه انتخابات وجود ندارد. مردم این افراد را به عنوان مجرم می شناسند و هیچ وقت حاضر نمی شوند حضور دوباره آنها را بپذیرند.

 

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب : آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان رسماً اعلام کرد که «فتنه گران حتی توهم حضور در انتخابات نداشته باشند»

 وی همچنین می گوید: آنهایی که از فتنه اعلام برائت نکرده اند و به نوعی آنها را تایید کرده اند، امکان حضور در انتخابات را ندارند.

برخی معتقدند منظور او در این بخش سخنان ، به طور واضح سید محمد خاتمی رییس جمهور سابق ایران است که این روزها بیش از پیش، بحث کاندیداتوری او در انتخابات ریاست جمهوری 92 مطرح شده است.

متن کامل گفتگوی اختصاصی آدینه تهران با دبیر شورای نگهبان در ذیل می آید: :

سوال: دوازده آذر سال روز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. این قانون یکی از موفق ترین تجربه های تلفیق حقوق اساسی جدید با قوانین فقه شیعی در قالب یک حکومت اسلامی بود.

 پس‌ از تشکیل‌ حکومت‌ مشروطه‌ و ایجاد مجلس‌ قانونگذاری، از لحاظ‌ نظری‌ قوانین و فقه، دو نظام‌ جداگانه‌ شد. در واقع تلاش مجدانه ای برای قانون سازی از فقه و نظام حقوقی اسلام صورت نگرفت. ابتکار فرماندهی‌ به‌ حقوق‌ رسید و بازرسی‌ و نظارت‌ به‌ شرع‌ واگذار شد. منتها این‌ مرزبندی‌ در عمل‌ ثابت‌ نماند. نظارت‌ فقیهان‌ بر قانونگذاری‌ دیری‌ نپایید و هیچگاه‌ به‌ طور کامل‌ استقرار نیافت. انقلاب‌ 1357 و در پی آن قانون‌ اساسی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ به‌ طور رسمی‌ فقه اسلامی‌ را به‌ صحنه‌ زندگی‌ آورد و سایر نهادهای‌ حقوقی‌ را در خدمت‌ این‌ هدف گرفت. حضرت عالی به عنوان یک فقیه برجسته راز این موفقیت را در چه می دانید و اساسا جمهوری اسلامی بر اساس چه مکانیسمی توانست این ترکیب را به شکل یک ترکیب اتحادی در آورد و نه انضمامی؟

بسم‏ اللَّه ‏الرّحمن‏ الرّحیم‏الحمدلله رب العالمین والصّلاه والسّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابی القاسم المصطفی محمّد و علی اله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداه المعصومین المکرّمین سیّما بقیّه الله فی الأرضین.من هم به شما خوش آمد عرض می کنم و خرسندم از اینکه ستاد نماز جمعه هفته نامه آدینه تهران را منتشر می کند. این هفته نامه نشریه خوبی است و امیدوارم که کیفیت آن روز به روز بیشتر شود و مطالب مفیدی به خوانندگان عرضه کند.

قانون نویسی بر مبنای فقه اسلامی یکی از آرزوهای دیرینه ی همه علما و فقهای اسلامی بوده است. از  زمان پیامبر عظیم الشان اسلام(صلی الله علیه و آله وسلم) و حضرت  امیر المومنین(علیه السلام) و ائمه اطهار(علیهم السلام) همه هدف این بود که حکم و قانون بر مبنای اسلام عزیز هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ شکل صورتبندی شود. اما این ایده به دلیل حاکمیت افراد و جریانات ناصالح در طول تاریخ پس از اسلام چه در زمان بنی امیه و چه در دوره بنی عباس و چه حکومت هایی که بعدها در ایران تشکیل شد، عملی نشد و حکومت های جور حاضر نبودند حاکمیت قوانین اسلامی را بپذیرند. بسیاری از علمای اسلامی هم که مایل به این موضوع بودند قدرتی نداشتند و قدرت در دست دیگران بود. 

این در حالی است که سیاست و کشورداری یکی از اصول مسلم فقه اسلامی است. امام خمینی(رحمه الله علیه) بر اساس یک منطق مستدل برگرفته از اصول و مبانی اسلامی پس از سالها تحقیق و مطالعه در قرآن و سیره اهل بیت(علیهم السلام) و فقه اسلامی تواستند طرح مترقی و بی بدیلی را برای قانونی کردن فقه اسلامی از نظر ضوابط کشورداری متناسب با زمان و مکان طراحی و اجرا کنند.

امام خمینی(رحمه الله علیه) به واسطه روشن بینی، آزاد اندیشی و عدم تحجر فکری که داشتند دریافتند که اسلام دین زندگی است و در همه شئون حیات انسانی اعم از فردی و اجتماعی از پیش از تولد انسان، زمانی که یک ازدواج منجر به تولد یک فرزند می شود تا تمام دوران حیات یک فرد در مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... تا مرگ انسان برنامه و حکم دارد و اجرای این احکام لازمه تکامل انسان است. این احکام فقط برای رساله نیست و برای همیشه تاریخ تا قیامت تازگی دارد. بر این مبنا سیاست نیز از دیانت جدا نیست. 

دین و سیاست دو روی یک سکه هستند. قبلا در حکومت های جور و طاغوت می گفتند دین از سیاست جداست تا دست علما و مومنین را از اداره اجتماعی کوتاه کنند. عده ای هم باورشان شده بود؛ اگر عالمی می خواست وارد سیاست بشود او را متهم به سیاسی بودن می کردند که مثلا مرحوم آیت الله کاشانی یک فرد سیاسی است، مرحوم آیت الله مدرس آخوند سیاسی است و ... . امام خمینی(رحمه الله علیه) این طلسم را شکست و ثابت کرد که دیانت از سیاست جدا نیست و سیاست عین دیانت است. ایشان این مهم را ترویج کردند که اسلام یعنی حاکمیت الله و این حاکمیت تنها به وسیله پیامبران الهی و اوصیای آنها و بعد هم در زمان غیبت توسط جانشینان و نواب عام ائمه اطهار(علیهم السلام) در جامعه جاری و ساری می شود.

سوال: البته در دوره مشروطیت نیز تلاشهایی توسط علما برای قانون نویسی اسلامی صورت گرفت. مثل نظارت جمعی از فقهای طراز اول بر مصوبات مجلس شورای ملی که در متمم قانون اساسی مشروطه مطرح شد. اما در نهایت خروجی مشروطه به قانونی شدن فقه اسلامی نینجامید و در برخی مقاطع حتی قوانینی در تعارض با شرع مقدس به تصویب می رسید. به نظر حضرت عالی علت این ناکامی و راز موفقیت امام خمینی(رحمه الله علیه) چه بود؟

جواب: همانطور که اشاره کردید در قانون اساسی مشروطه بحث نظارت علمای طراز اول را مطرح کردند چرا که اگر حکومت سلطنتی هم باشد باید مجری قوانین اسلام باشد. لذا بنا بر این شد که 5 نفر از علمای طراز اول در مجلس حضور داشته باشند و بر مصوبات نظارت کنند. این طرح اگر به درستی عمل می شد تا حدودی از مشکلات مشروطیت می کاست و اجازه نمی داد که مشروطه به دیکتاتوری یک قزاق قلدر منجر شود. اما واقعیت این بود که قدرت در دست این 5 نفر نبود و این علما به مرور منزوی شدند و خود به خود این طرح نسخ شد. مهمترین علت ناکامی مشروطه در حاشیه بودن علما و روحانیت بود در حالی که امام خمینی(ره) در انقلاب اسلامی روحانیت را از حاشیه به متن آورد.

این ایده مترقی و مخالف با تحجر فکری جوان ها و طلاب آزاده را به خود جلب کرد و مردم نیز بر اساس فطرت خداجو و حقیقت طلب خود به امام اقبال نشان دادند و ایشان را به عنوان یک فقیه آزاد اندیش، عالم، متقی، شجاع و نائب بر حق حضرت حجت بن الحسن العسگری( عج الله تعالی فرجه الشریف) به عنوان امام و رهبر خود پذیرفتند.

سوال: حضرت عالی آیا این احساس خطر را می کنید که همان اسیبی که مشروطه دچار آن شد متوجه انقلاب اسلامی نیز بشود. یعنی جریاناتی بخواهند روحانیت را از متن به حاشیه ببرند؟

جواب: این خواسته دشمنان ماست اما من گمان نمی کنم تجربه شکست مشروطه مجددا تکرار شود. مردم ما یک ارتباط قلبی با مفهوم ولایت فقیه پیدا کرده اند و از آن دست بر نمی دارند. همانطور که امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب فرمودند ان شاء الله این انقلاب به قیام حضرت حجت(عج) منتهی خواهد شد. البته ممکن است یک جاسوس عالم نما و روحانی نمایی به حوزه نفوذ کند و درس بخواند و حتی رساله بنویسد اما مردم ما هوشیار تر از آنند که در مقابل توطئه های دشمن زانو بزنند.

سوال: کشور در آستانه یک انتخابات مهم و حیاتی قرار دارد. امروز بسیاری از گروه ها و جریانات سیاسی در حال یک کاسه کردن مواضع و طی کردن فرایندهای زیردستی گزینش نامزدهای نهایی برای دو انتخابات مهم ریاست جمهوری و شورا ها هستند. شما چه توصیه ای به گروه ها و جریانات سیاسی دارید؟

توصیه من همان توصیه حضرت امام خمینی( رحمه الله علیه) و مقام معظم رهبری است. ما نیاید فرا موش کنیم که مسلمانیم. اگر هر رنگ سیاسی داشته باشیم، اگر هر پایگاه اجتماعی داشته باشیم، اگر در هر جمعیت و تشکیلات سیاسی حضور داشته باشیم، چه انتخاب کننده باشیم و چه انتخاب شونده باشیم همه مسلمانیم.لذا اسلام باید بر همه فعالیت های سیاسی و انتخاباتی ما حاکم باشد. 

در اصل 115  قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است:رییس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب گرددایرانی‏الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور.

کسی که می خواهد انتخاب شود باید واجد کلیه این شرایط باشد. این شرایط شرایط سنگینی است. مردمی هم که می خواهند رای بدهند مسلمانند و این شرایط را قبول دارند. لذا هم انتخاب کننده و هم انتخاب شونده باید ضوابط اسلامی را رعایت کنند. ایا اسلام اجازه می دهد که برخی در رقابت ها انتخاباتی فحاشی کنند، تهمت بزنند، آبروی اشخاص را ببرند، افراد دیگر را تخریب کنند و ... . اسلام اجازه نمی دهد حتی به یک فرد معمولی تهمت زده شود حال چگونه برخی به خود اجازه می دهند به فردی که در جایگاه ریاست جمهوری است تهمت بزنند.

سفارش من این است که جریانات سیاسی و رجالی که نامزد انتخابات می شوند همه این جهات را رعایت کنند. مردم نیز اگر ببینند فرد مبادی آداب و فرهنگ اسلامی است به او رای خواهند داد. اگر مردم ببینند فردی ضعف نفس دارد و به دنبال تخریب دیگران است به او رای نمی دهند. مردم  فردی را می خواهند که مومن به خدا باشد، مردمی کسی را می خواهند انتخاب کنند که مجری احکام اسلامی باشد.رئیس جمهور در پیشگاه قرآن کریم سوگند می خورد:

من به عنوان رئیس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت هائی که برعهده گرفته ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور, ترویج دین و اخلاق , پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هر گونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است حمایت کنم .در حراست از مرزها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم ‏‏.

توصیه دیگر بنده این است که نامزدها و جریانات سیاسی از ریخت و پاش و اسراف به شدت پرهیز کنند. در شرایط کنونی که کشور در معرض تحریم های بین المللی است همه باید به حداقل ها اکتفا کنند. اگر نامزدی بخواهد پول های بی حساب و کتاب خرج بکند، رای بخرد، تبلیغات بیش از حد لازم بکند و ... راه درستی را برای حضور در انتخابات و کسب محبوبیت در پیش نگرفته است. لذا جریانات سیاسی حتما از اسراف و تبذیر پرهیز کنند.

سفارش دیگر رعایت قانون است. جریانات و نامزدها در آشکار و پنها رعایت قانون را بکنند. از بیت المال به هیچ وجه برای تبلیغات انتخاباتی استفاده نکنند. استفاده از آب، برق، تلفن  و ... بیت المال برای انتخابات خلاف شرع و قانون است. حتی افراد از وقت اداری برای استفاده انتخاباتی باید پرهیز کنند چرا که برای این وقت از دولت حقوق می گیرند که هیچ ربط به انتخابات ندارد.

سوال: آیا برای فتنه گرانی که در سال 1388 رای مردم را برنتابیدند و قواعد یک بازی دموکراتیک را به هم زدند امکان حقوقی به منظور حضور مجدد در انتخابات آینده وجود دارد؟

جواب: خیر! امکانی برای حضور مجدد فتنه گران در صحنه انتخابات وجود ندارد و آنها حتی نباید توهم این حضور مجدد را داشته باشند. فتنه گران بزرگترین خیانت را به نظام اسلامی و مردم انجام دادند و لطمه سنگینی به کشور زدند. اینها نشان دادند نه به قانون اساسی، نه به فقه اسلامی و نه اخلاق اسلامی اعتقاد و التزامی ندارند. امروز ارتباط فتنه گران با خارج و دشمنان انقلاب کاملا محرز شده است و این مسئله در پرونده های این افراد که در دادگاه ها تشکیل شده و در اعترافات آنها کاملا روشن است. 

ایا این افراد حائز شرایط سنگین اصل 115 هستند که مجددا بخواهند در عرصه انتخابات حاضر شوند. اینها به نظام و مردم خیانت کردند و دشمنان انقلاب را شاد کردند. مساجد و پایگاه های بسیج را آتش زدند، ب دستگا عزاداری اباعبدالله(علیه السلام) در عاشورا جسارت کردند به ساحت مقدس امام خمینی(ره) اهانت کردند و... مطمئنا امکان حضور مجدد اینها در صحنه انتخابات وجود ندارد. مردم این افراد را به عنوان مجرم می شناسند و هیچ وقت حاضر نمی شوند حضور دوباره آنها را بپذیرند.

سوال: آیا کسانی که حاضر نشدند از فتنه برائت بجویند و عملکرد فتنه گران را تایید کردند امکان حضور در انتخابات دارند؟

جواب: خیر! آنها هم امکان حضور در صحنه انتخابات را نخواهند داشت.

چرا که من رضی بفعل قوم فهو منهم

ما قاتلین امام حسین(علیه السلام) را در زیارت عاشورا لعن می کنیم به کسانی هم که به این جنایت در عاشورا رضایت دادند لعن می فرستیم.

سوال:مدتی است حضور شما برای ایراد خطبه های نماز جمعه تهران به دلیل کسالت جسمی کمتر شده است. این موضوع برای بسیاری از نمازگزاران و مومنین نگرانی هایی را به وجود آورده است. لطفا در این خصوص و همچنین وضعیت جسمانی خود توضیحاتی را مطرح بفرمایید

.جواب:من از نظر  جسمی غیر از مسئله سن بیماری و ناراحتی خاصی ندارم. فقط مسئله کهولت سن و عوارض ناشی از آن است. بحمدالله و با لطف خدا به لحاظ جسمی در سلامت هستم. منتهی کم تر شدن حضور در نماز جمعه جهات دیگری علاوه بر مسئله جسمانی داشت. من فکر می کنم کسانی که در سنین بالا قرار می گیرند باید کمی مشاغل خود را کم کنند و به فکر افزایش علم و عمل خودشان باشند، گذشته ها را جبران کنند. چرا که اگر در این ایام نتوانند کاری بکنند دیگر فرصتی ایجاد نخواهد شد. امروز بحمدالله افراد جوان و تازه نفسی هستند که هم بروز هستند و هم بیشتر مطالعه دارند و بهتر می توانند خطبه بخوانند. لذا تصور کردم که باید این کار مقدس را به جوان ترها سپرد.

سوال: ما مطلعیم که شما بر خلاف چهره ای که برخی رسانه ها سعی دارند از حضرت عالی بسازند فوق العاده چهره ای رئوف، با لطافت های روحی خاص و فقیهی وارسته هستید.

اما شاید کمتر کسی در نظام جمهوری اسلامی تا این اندازه مثل حضرت عالی مورد بغض دشمنان انقلاب باشد و علیه ایشان در رسانه ها فضا سازی کنند. این موضوع را برای خود توفیق می دانید و یا نا کامی؟

جواب: این موضوع قطعا برای من یک توفیق است. جمله ای حضرت امام فرمودند که اگر آمریکا از ما خوشحال بود در خودمان شک کنیم. اگر او با ما دشمنی کرد حقانیت خودمان را باور کنیم. به نظر من اگر کسانی که تخریب می کنند حزب اللهی باشند نماز شب خوان باشند آدم باید در خودش شک کند. اما اگر افراد بی موالات تخریب می کنند این اتفاقا مایه خوشحالی است. انسان از مذمت افراد صالح باید برای خود نگران شود./انتخاب

 


ویدیو مرتبط :
چراغ سبز برای فتنه گران - احمد جنتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احمد خاتمی:حضور سلایق گوناگون آری ولی حضور فتنه‌گران و کودتاچیان مخملی هرگز



با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری؛

خاتمی:حضور سلایق گوناگون آری ولی حضور فتنه‌گران و کودتاچیان مخملی هرگز

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به «حمله رژیم خونخوار ، جلاد و وحشی صهیونیستی به غزه» گفت: گویا حیات ننگین این رژیم غاصب با وحشی‌گری و خون گره خورده است؛ اما آفرین بر مقاومت که این بار جواب دندان‌شکن دادند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

آیت‌الله سید احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با بیان این‌که «مقابله به مثل،‌دستور قرآن است» تصریح کرد: به مقاومت می‌گوییم که این روش درستی است، جواب می‌دهد و تا الان شما روز رژیم صهیونیستی را تبدیل به شام تار کرده‌اید؛ چراکه تل‌آویو تبدیل به شهر اشباح شده و همه به پناهگاه رفته‌اند. پس خدا قوت به فلسطینی‌ها می‌گوییم که رژیم صهیونیستی را به روز سیاه نشاندند و این را در مقاومت 22 روزه 33 روزه حزب‌الله لبنان نیز مشاهده کرده بودیم.

وی با اشاره به تعبیر درست مجاهد حزب‌الله مبنی بر این‌که «ان اسراییل لاوهن من بیت العنکبوت» و گفت: رژیم استکباری آمریکا از این جنایات حمایت کرده است، اما مجاهد حزب‌الله به درستی می‌گوید که حق آمریکاست که پیوسته مردم ما شعار مرگ بر آمریکا را یک عبادت بدانند.

وی با اشاره به این‌که «سرنوشت انتخابات آمریکا به پایان رسید» گفت:‌ کشورهایی مثل آمریکا و اروپا فریاد جامعه چندصدایی می‌دهند، اما شاهدیم که در آمریکا فقط دو کاندیدا از دو جناح مطرح شد که اسم آن را چند صدایی می‌گذارند، در حالی که باید در کنارش بنویسند جامعه دیکتاتوری حزبی. چون دیکتاتوری بالاتر از این نیست که به جای تنوع در عرصه انتخابات بگویند فقط امکانات مال دو حزب است.

این عضو هیات رییسه مجلس خبرگان با اشاره به این‌که «90 میلیون از واجدین شرایط رای دادن در انتخابات آمریکا شرکت نکردند» تصریح کرد: عدم حضور 90 میلیون در انتخابات آمریکا این پیام را دارد که اکثر آن‌ها که شرکت نکردند از حاکمان خود ناراضی هستند و البته خرج‌های میلیاردها دلاری در این انتخابات در حالی که مردم آمریکا در فقر دست و پا می‌زنند نشان می‌دهد که پیروزی در این رهگذر یعنی پول‌سالاری و نه مردم‌سالاری.

وی اظهار کرد:‌ هم آمریکایی‌ها و هم جهانیان می‌دانند که پشت صحنه مدیریتی آمریکا دو حزب بازیگر نیستند؛ بلکه آن‌ها عروسکی هستند که دیگران کوک‌شان می‌کنند و در واقع پول‌دارهای صهیونیسم معرکه‌گردان هستند که سیاست‌های آن‌ها عوض نمی‌شود و ساده‌انگاری است که کسانی فکر کنند اگر فلان حزب آید چنین و چنان می‌شود چون آن‌ها سروته یک کرباس هستند.

وی تاکید کرد:‌ موضع جمهوری اسلامی ایران همان موضع گذشته است و تغییرناپذیر خواهد بود و این ملت در برابر استکبار تا آخر ایستاده و ذره‌ای کوتاه نخواهد آمد.

خاتمی به راه‌اندازی ارتش آزادی توسط دشمنان اسلام در سوریه اشاره کرد و گفت:‌ ارتش آزادی که به عنوان نوکر بی‌اراده استکبار عمل کرده و می‌کند، حرکت‌های جنایت‌باری کرده است و نزدیک زینبیه وارد خانه‌ای شده و اعضای خانواده را کشته و دختر کوچک خانواده را به دار کشیده و اخیرا هم گردن دختر کوچکی را بریده است که سیمای این ارتش ساخته و پرداخته استکبار همان شمر است که ما او را لعنت می‌کنیم. اما تاریخ مصرف آن‌ها تمام شده است و در حالی که در شیخ‌نشین‌ها ائتلاف مخالفان سوریه را شکل می‌دهند، پیشاپیش به آمریکا و دنیای استکبار می‌گوییم که این طرح شما هم شکست خواهد خورد و تنها طرح موفق میدان دادن به مردم سوریه است تا هر رژیمی که خودشان می‌خواهند سر کار آورد و با توجه به شواهد و تحلیل‌ها مردم سوریه به شدت از گروهک‌های تروریستی نفرت دارند و با تمام وجودشان از جنایات آن‌ها ابراز تبری می‌کنند.

وی با بیان این‌که «مراسم باشکوه عزاداری در سراسر کشور شکل گرفته است و این سرمایه ملت بزرگ پیروان اهل بیت(ع) و به خصوص ایران است و هیچ مذهبی دیگری آن را ندارد» گفت: فقط پیروان اهل بیت(ع) و شیعه این نعمت را دارند که به برکت سیدالشهدا(ع) میلیون‌ها انسان جمع شوند و از راه ابی عبدالله بگویند.

وی با تاکید بر این‌که «از عزاداری هیچ، کم نگذارید که از اعظم قربات است» گفت: اگر می‌خواهید به خدا نزدیک شوید در عزاداری‌های امام حسین(ع) شریک شوید.

خطیب نماز جمعه تهران) با بیان این‌که «اخلاص روح عزاداری‌های امام حسین(ع) است» تصریح کرد: رقابت غیرالهی آفت عزاداری‌هاست و باید در این عزاداری‌ها شور حسینی در اوج باشد و سینه‌زنی‌ها و نوحه‌خوانی‌ها به سبک گذشته انجام شود، البته شعور حسینی هم باید مدنظر باشد و از عالمان دینی دعوت شود که از سبک زندگی عاشورایی بگویند و مقام معظم رهبری به تازگی از سبک زندگی دینی صحبت کرده‌اند که می‌تواند سوژه مناسبی برای این ایام باشد.

وی با اشاره به این‌که «عزاداری‌های ما رشد کیفی بسیار خوبی داشته است» خاطرنشان کرد: در گذشته گاهی نگرانی وجود داشت برخی مداحی‌ها مناسب نباشد، اما با همت خود مداحان و مردم این موارد کم شده است، پس باید مراقبت شود این جریان پاک و مقدس رشد لازم را داشته باشند.

وی همچنین به حضور جوانان در عزاداری‌های عاشورایی اشاره کرد و گفت:‌ بانیان، خطبا و مداحانی که نمک مجالس عزاداری اهل بیت(ع) هستند باید احساس مسوولیت کنند که جوانان از این مراسم آگاهی دینی‌شان افزایش پیدا کند و چه خوب بود که در گذشته مداحان ابتدا غزلی اخلاقی می‌خواندند و خوب است این سبک احیاء شود.

این عضو هیات رییسه مجلس خبرگان با اشاره به هفته امر به معروف و نهی از منکر گفت: امر به معروف و نهی از منکر قلبی را همه باید داشته باشند و در عرصه اجرایی کار مسوولین است، پس نباید کسانی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند، وارد برخورد عملی شوند و اجازه دهند مسوولان این کار را انجام دهند؛ البته مسوولان هم باید باید حامی ناهی از منکر باشند. اما جوری نباشد که مسوول و قاضی حق را به مرتکب منکر دهد.

وی همچنین با تاکید بر این‌که «امر به معروف و نهی از منکر زبانی وظیفه همه است» توضیح داد: نهی از منکر باید در لحن نرم و دوستانه در عرصه‌های مختلف اتفاق افتد که یکی از موارد آن مساله حجاب است و مورد دیگر پول‌های زیرمیزی است که حتی یک مورد آن نیز در شان نظام نیست.

وی همچنین به هفته بسیج اشاره کرد و گفت: بسیج به جد از هدایای خداوند به این ملت است و تفکر بسیجی یعنی آمادگی برای دفاع از دین و ارزش‌ها که با این تفسیر پیامبران و امامان و شهیدان بدر، احد و کربلا در خط مقدم بسیجی‌ها هستند، البته نهاد بسیج هم در خدمت این عزیزان است.

خاتمی با اشاره به این‌که «به فضای انتخاباتی نزدیک می‌شویم» گفت:‌خطیب نماز جمعه نمی‌تواند از این مساله مهم سطحی عبور کند و ما در انتخابات چه در ادوار گذشته و چه در این دوره آن‌چه برای‌مان اهمیت دارد حضور باشکوه انتخاباتی است که نظام را تاکنون بیمه کرده، می‌کند و خواهد کرد.

وی با بیان این‌که «باید فضا برای تمام کسانی که داخل نظام فعالیت می‌کنند باز باشد» توضیح داد: کسانی که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ولایت فقیه و خط امام را قبول دارند باید زمینه فعالیت‌شان فراهم شود اما به این معنا نیست که ساختارشکنان و فتنه‌گران که در سال 88 طلایی‌ترین فرصت نظام را سوزاندند و چراغ سبز به بیگانه نشان دادند با این تصور که مردم ماه‌های خرداد، تیر، مرداد و شهریور را فراموش کرده‌اند به صورت طلبکارانه وارد میدان شوند بدون این‌که کمترین عذرخواهی از ملت داشته باشند و با کمال پرروی بگویند که ارزشی‌ها باید عذرخواهی کنند در حالی که آن‌ها چراغ سبز به آمریکا و انگلیس نشان دادند.

وی افزود: فقط یک کلمه می‌گویم و به فضل خدا پای همه چیز ایستاده‌ام چون آدمی که اینجا این‌طور حرف می‌زند منتظر است فردا روزنامه‌های آن‌چنانی فحش‌ها بارش کنند و شبکه‌های ماهواره‌ای مورد هجمه قرارش دهند اما کسی که از جان گذشته و آماده شهادت است این‌ها برایش مهم نیست. پس می‌گویم حضور سلایق گوناگون آری ولی حضور فتنه‌گران و کودتاچیان مخملی هرگز.

خطیب نماز جمعه تهران تاکید کرد:‌تنها یک راه باقی مانده است و آن عذرخواهی صریح از پیشگاه ملت و امام امت مقام معظم رهبری آیت‌الله العظمی خامنه‌ای است.

وی هم‌چنین از دست‌اندرکاران رزمایش ولایت 4 که در 850 هزار کیلومتر در شمال شرق و جنوب شرق کشور انجام شد، تشکر کرد و گفت:‌ این عزیزان با توانمندی‌شان نشان دادند به فضل خدا توانایی دارند که کمترین تجاوز دشمن را با کوبنده‌ترین جواب‌ها پاسخ دهند.

به گزارش ایسنا، خاتمی در خطبه‌های اول نماز جمعه این هفته تهران نیز با بیان این‌که «از وعده‌های خداوند این است که ملتی که در صراط مستقیم استقامت ورزد پیروز است»، گفت: مبنای استقامت خداباوری ،‌معادباوری و استقامت در راه نشر دین است.

وی با بیان این‌که «قران کریم می‌گوید اساسی‌ترین حوزه استقامت، حوزه استقامت در نشر دین و مسیر گسترش ارزش‌های دینی است» گفت:‌ خط مقدم استقامت انبیاء بوده‌اند و به این دلیل الگو شدند که در راه هدایت به امر الهی از کوره در نمی‌رفتند و مقاومت می‌کردند و در مقابل جنگ نرم و سخت دشمنان می‌ایستادند؛ گرچه با تهمت‌ها و افتراهای بسیار روبرو می‌شدند صبوری می‌کردند.

وی با بیان این‌که «وعده خداوند است که امت صبور پیروز است» گفت: اگرچه دشمنان چند صباحی جولان دهند و دست و پا زنند، اما این وضع باقی نخواهد ماند.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان این‌که «جلوه صبوری، حسین فاطمه(س) است» گفت: گریه کردن در اعزای حسین(ع) افتخار است و برای حسین فاطمه(س) بلند گریه کردن فضیلت است.

به گزارش ایسنا وی در بخشی از خطبه‌های دوم نماز جمعه این هفته تهران نیز ضمن همدردی با سیل‌زدگان مازندران گفت: سیل خانه‌های زیادی را ویران کرده و می‌طلبد که مردم آن سامان و جاهای دیگر کمک کنند تا تخفیفی در آلام مصیبت‌دیدگان باشد و تدبیری شود که در این عرصه کم‌تر آسیب ببینیم؛ چراکه باید از ساخت‌وساز بی‌رویه در ساحل رودخانه‌ها جلوگیری شود و رودخانه‌های لایروبی شود تا کمتر شاهد این حوادث باشیم./ایسنا