اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کناره‌گیری عربستان از عضویت موقت در شورای امنیت



کناره‌گیری عربستان از عضویت موقت در شورای امنیت

کناره‌گیری عربستان از عضویت موقت در شورای امنیت

عربستان که شب گذشته به عنوان عضو غیر دائمی شورای امنیت انتخاب شده بود، از این عضویت کناره‌گیری کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری «اسکای نیوز»، عربستان از عضویت موقت در شورای امنیت کناره گیری کرد.

ریاض دلیل این اقدام خود را دوگانگی معیارها در شورای امنیت عنوان کرد و افزود: شورای امنیت توانایی پایان دادن به جنگ‌ها و حل بحران‌های بین المللی را ندارد.

شب گذشته این کشور با اکثر آراء برای دو سال به عنوان عضو غیر دائمی شورای امنیت به عنوان جایگزین پاکستان انتخاب شده بود.

قرار بود عربستان در این دو سال رایزنی‌های گسترده‌ای برای حل پروند‌ه‌های مهمی از جمله پرونده بحران سوریه و خاورمیانه را در شورای امنیت داشته باشد.

/فارس

 


ویدیو مرتبط :
عربستان در فهرست کشورهای تروریستی در شورای امنیت قرار میگیرد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتخاب جمهوری آذربایجان به عضویت شورای امنیت



 

 

انتخاب جمهوری آذربایجان به عضویت شورای امنیت

 

جمهوری آذربایجان به عنوان یکی از اعضای جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد انتخاب شد.

به نقل از رویترز، با رای اکثریت اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز دوشنبه، جمهوری آذربایجان توانست وارد شورای امنیت شود. جمهوری آذربایجان برای دو سال 2012 و 2013 عضو شورای امنیت خواهد بود.

در رای گیری روز دوشنبه ، اسلوونی از رقابت با جمهوری آذربایجان کناره گیری کرد تا این کشور بتواند به آسانی رای اکثریت مجمع عمومی را برای خود کسب کند.

آذربایجان با استفاده از سهمیه در نظر گرفته شده برای منطقه اروپای شرقی توانست وارد شورای امنیت شود.

در روز جمعه گذشته، دو کشور اسلوونی و آذربایجان، در 9 مرحله رای گیری در مجمع عمومی با یکدیگر رقابت کردند ولی هیچ یک نتوانستند اکثریت دو سوم اعضای مجمع عمومی را به سود خود جلب کنند.

جمهوری آذربایجان با نزدیک به 9 میلیون نفر جمعیت در سال  1370 (۱۹۹۱ ) و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی اعلام استقلال کرد.

در روز جمعه گذشته، پاکستان دیگر همسایه ایران نیز در کنار مراکش، توگو و گواتمالا به عنوان عضو جدید شورای امنیت انتخاب شد.

این 4 کشور برای سال های 2012 و 2013 ، در جمع اعضای شورای امنیت حضور خواهند داشت.

پاکستان پیش از این ، 6 مرتبه در شورای امنیت عضویت داشت.

لبنان، نیجریه، گابون ، بوسنی و هرزه گوین و برزیل، 5 عضو غیر دائم فعلی شورای امنیت هستند که در پایان سال جاری میلادی عضویت آنها به انتها می رسد.

همچنین هند، کلمبیا، آلمان، پرتغال و آفریقای جنوبی نیز دیگر اعضای غیردائم شورای امنیت هستند که تا پایان سال 2012 در این شورا حضور خواهند داشت.

شورای امنیت مهمترین زیرمجموعه سازمان ملل متحد است. این شورا از 5 عضو دائم و ثابت (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین) و 10 عضو غیردائم و انتخابی تشکیل شده است.

اعضای دائم شورای امنیت، دارای حق وتو هستند یعنی مخالفت یک عضو دائم می تواند مانع از تصویب قطعنامه ای در این شورا شود هر چند آن قطعنامه، رای مثبت اکثریت را کسب کند.

دوره عضویت در شورای امنیت برای اعضای غیردائم، دو ساله است که هر سال 5 عضو جدید در رای گیری مستقیم در مجمع عمومی سازمان ملل متحد انتخاب می شوند.

هر کشور برای عضویت غیردائم در شورای امنیت، می بایست حداقل دو سوم آرای مجمع عمومی سازمان ملل متحد را کسب کنند.

هم اکنون 192 کشور جهان در سازمان ملل متحد عضو و در مجمع عمومی دارای یک رای هستند.

ریاست بر شورای امنیت، به صورت دوره ای و به مدت یک ماه و براساس ترتیب حروف الفبا توسط اعضای شورا، اعمال می شود.

در حال حاضر کشورهای کلمبیا، آلمان، هند، پرتغال، آفریقای جنوبی، برزیل، گابن، لبنان، نیجریه، بوسنی و هرزگوین عضو غیردائم شورای امنیت هستند.../تحلیل:عصرایران