اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کم درآمدترین و پردرآمدترین خانواده های ایرانی چقدر هزینه می کنند؟(+عکس)




 اخباراجتماعی  - کم درآمدترین و پردرآمدترین خانواده های ایرانی چقدر هزینه می کنند؟

خانواده های کم درآمد برای پوشاک و کفش خود تنها ۱۲۶ هزار تومان هزینه کردند. در حالی که خانوارهای ثروتمند در همین مدت چهار میلیون و ۲۴۸ هزار تومان، هزینه کرده اند. یا خانواده های ثروتمند بیش از 21 میلیون تومان هزینه رستوران و هتل کرده اند؛ در صورتی که خانواده های کم درآمد کمتر از 600 هزار تومان هزینه کرده اند.

مدتی است در کشور ما خط فقر و به کالایی نایاب تبدیل شده است. در واقع هیچ گزارش رسمی‌ وجود ندارد که نشان دهد؛ مردم با درآمدی که دارند روی خط فقر یا زیر آن زندگی می‌کنند. آخرین آمار رسمی در این زمینه به ‌سال ٨٩ برمی‌گردد که خط فقر رسمی ۵۹۰‌هزار تومان اعلام شد هرچند کارشناسان رقم‌های بالاتری را در این خصوص تخمین می‌زدند. به‌عنوان مثال یک‌سال بعد رئیس وقت شورای رقابت گفت که خط فقر واقعی دست‌کم در ‌سال ٩١ یک‌و‌نیم‌میلیون تومان است.

به گزارش «تابناک»؛ البته به غیر از خط فقر، شاخص دیگری به نام «شکاف طبقاتی» نیز یکی از مهمترین موضوعات است که می تواند تاثیرات شگرفی در وضعیت اقتصادی جامعه داشته باشد. میزان شکاف طبقاتی در ایران بعد از زیاد شدن آهنگ رشد جمعیت در کشور، افزایش سهم درآمدهای نفتی و از طرف دیگر سیاست های نادرست اقتصادی؛ شکاف طبقاتی میان فقر و غنی را بیشتر کرد. ضمن اینکه در سال های اخیر نیز سیاست هایی مانند هدفمندی یارانه ها، تورم بالا، افزایش نرخ بیکاری و بالا رفتن ضریب جینی به این امر بیشتر دامن زده است.

بر اساس آخرین گزارش سازمان ملل از سلسله گزارش های توسعه انسانی 2014، نمره ایران به لحاظ ضریب جینی را همانند سال گذشته 38.3 درصد اعلام کرد و رتبه آن را از نظر نابرابری درآمدی بین 136 کشور جهان 68 اعلام کرده است.

بانک مرکزی ایران در گزارش اخیر خو د، نتایج بررسی بودجه خانوار مناطق شهری ایران در سال 92 را منتشر کرده است. در این گزارش، درصد تغییر متوسط هزینه ناخالص سالانه یک خانوار شهری به تکفکیک گروه های هزینه در سال 92 نسبت به سال 91 آمده است. با کنکاش در این گزارش می توان شکاف طبقاتی و درآمدی در میان دهک های پردرآمد و کم درآمد و همچنین تفاوت هزینه در میان شهرهای کشور را مشاهده کرد.

براساس گزارش بانک مرکزی، در بخش هزینه، متوسط هزینه ناخالص سالانه یک خانوار شهری حدود 28/5 میلیون تومان بود که نسبت به سال قبل 31.4 درصد افزایش داشته است. در همین حال فقیرترین گروه شهرنشین (دهک اول) در طول سال گذشته شش میلیون و ۴۴۲ هزار تومان برای زندگی خود خرج کرده، ثروتمند ترین گروه شهرنشین (دهک دهم) ۸۷ میلیون و ۷۱۱ هزار تومان را مصرف رسانده است. این اختلاف درآمدی نشان می دهد که در سال ٩٢، پولدارها حدود ۱۴ برابر کم درآمدها در زندگیشان هزینه کرده اند  .

 

اخبار,اخباراجتماعی,وضعیت اقتصادی  ایران

 

اخبار,اخباراجتماعی, وضعیت اقتصادی  ایران

 

 برای دیدن اندازه واقعی تصویر کلیک کنید.

 همچنین بررسی متوسط هزینه ناخالص سالانه یك خانوار ساكن در مناطق شهری استان های مختلف نشان میدهد كه استان تهران با حدود 409317 هزار ریال (ماهانه حد ود 34110 هزار ریال) بیشترین و استان هرمزگان با حدود 168600 هزار ریال (ماهانه حدود 14050 هزار ریال ) كمترین هزینه را به خود اختصاص داده اند.

در بین اقلام گروه هزینه خوراکی ها و آشامیدنی ها بیشترین سهم از کل هزینه ناخالص (معادل 6.1 درصد) متعلق به هزینه انواع گوشت بود. پس از آن به ترتیب هزینه میوه های تازه با 4.4 درصد، سبزی های تازه با 3.2 درصد، شیر و فرآورده های آن و تخم پرندگان با 3.1 درصد، آرد، رشته و غلات با 2.6 درصد و انواع نان و بیسکویت با 1.9 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند. هزینه مسکن، آب، برق و گاز یک خانواده کم درآمد به طور متوسط کمتر از سه میلیون تومان است.

یعنی خانواده های کم درآمد نیمی از هزینه سالانه خود را صرف مسکن، آب و برق و گاز می‌کنند. این در حالی است که هزینه متوسط ثروتمندترین‌های ایران برای این بخش‌ها ۳۳ میلیون و ۱۸۱ هزار تومان است. این یعنی هزینه مسکن، آب، برق و گاز ثروتمندان حدود یک سوم هزینه سالانه خانوارهای آنها را تشکیل می‌دهد.

 

اخبار,اخباراجتماعی,وضعیت اقتصادی  ایران


یا به عنوان مثال در سال گذشته خانواده های کم درآمد برای پوشاک و کفش خود تنها ۱۲۶ هزار تومان هزینه کردند در حالی که خانوارهای ثروتمند در همین مدت چهار میلیون و ۲۴۸ هزار تومان، یعنی کمی کمتر از چهل برابر این مبلغ برای پوشاک و کفش خود خرج کرده‌اند. یا خانواده های ثروتمند بیش از 21 میلیون تومان هزینه رستوران و هتل کرده اند در صورتی که خانواده های کم درآمد کمتر از 600 هزار تومان هزینه کرده اند.

 

اخبار,اخباراجتماعی,وضعیت اقتصادی  ایران


در واقع این گزارش نشان می دهد که بدون اغراق؛ فاصله رفاهی پردرآمدهای ایران و آمریکا خیلی زیاد نیست. به نحوی که تقریبا پردرآمدهای ایران و آمریکا از رفاه مساوی برخوردارند! موضوعی که چندی پیش علی ربیعی وزیر تعاون، رفاه به صراحت به آن اشاره کرد. وی اعلام کرده است که هرم توزیع درآمدی کشور ما نشان می‌دهد که ۷ میلیون نفر در شرایط فقر شدید هستند و امنیت غذایی آنها در مخاطره است و ۵ تا ۶ میلیون فرد پر درآمد داریم که میزان ثروت آنها با میزان ثروت پولداران یا ثروتمندان در کشورهایی مثل آمریکا چندان تفاوتی ندارد.

این وضعیت هزینه ها ودرآمدهای خانواده های شهری در کشورمان نشان می دهد که میزان شکاف طبقاتی هر روز بیشتر می شود و ادامه این روند می تواند اثار سویی در فرهنگ و اقتصاد کشور ایجاد کند و شکاف میان شمال و جنوب را افزایش دهد. دولت برای پر کردن شکاف طبقاتی موجود، باید توجه خود را به سوی خانوارهای کم درآمد معطوف کند و حداقل با حذف یارانه نقدی دهک های درآمدی بالا و اضافه کردن میزان کمک های دولتی به دهک های پایین، کمک بیشتری را در اختیار این قشر از جامعه قرار دهد که شکاف طبقاتی در کشور بیش از این افزایش پیدا نکند.


 اخباراجتماعی  - تابناک


ویدیو مرتبط :
کم کردن هزینه با کم کردن وسایل درمانی در ارتودنسی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خانواده‌های ایرانی چقدر برای فست فود هزینه می‌کنند؟ (+جدول)



اخبار اقتصادی - خانواده‌های ایرانی چقدر برای فست فود هزینه می‌کنند؟ (+جدول)

ایرانی‌ها سالانه بیش از 11 هزار میلیارد تومان غذا‌های آماده مصرف می‌کنند.

 آنطور که از بررسی‌های بانک مرکزی می‌توان محاسبه کرد 77 میلیون ایرانی سالانه بیش از 11.1 هزار میلیارد تومان برای خوردن غذا و خوراکی‌های آماده (فست فود یا مواد غذایی سریع) هزینه می‌کنند.

 

این رقم را با توجه به دلار سه هزار تومانی می‌توان به 3.7 میلیارد دلار تبدیل کرد که اگر قیمت هر بشکه نفت را 100 دلار هم محاسبه کنیم (طبق ارقام لایحه بودجه سال 93) آن وقت می‌توان برآورد کرد که ایرانیان معادل فروش 37 میلیون بشکه نفت خود، برای تهیه غذای آماده هزینه می‌کنند.

 

طبق آخرین بررسی‌های بانک مرکزی تا پایان سال 90 هر خانوار ایرانی سالانه 380 هزار تومان صرف خرید فست فود می‌کردند. هرچند هنوز ارقام جدید برای سال گذشته اعلام نشده اما با توجه به اینکه شاخص بهای گروه غذاها و خوراکی‌های آماده و آشامیدنی‌ها در سال 91 نسبت به سال 90 معادل 39.7 درصد افزایش یافت می‌توان اشاره کرد با احتساب تورم 39.7 درصدی شاخص این گروه در سال 91 میزان هزینه سالانه هر خانوار در این بخش از 380 هزار و 742 تومان در سال 90 با بیش از 151 هزار تومان افزایش به 531 هزار و 896 تومان رسیده است.

 

با توجه به وجود 21 میلیون خانوار ایرانی (طبق اعلام مرکز آمار ایران) حجم بازار غذاها و خوراکی‌های آماده در ایران به بیش از 11.1 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

 

اگر این رقم را برای هر ایرانی بخواهیم محاسبه کنیم آن وقت می‌توان برآورد کرد که به صورت میانگین هر ایرانی سالانه 145 هزار تومان (معادل بیش از 12 هزار تومان در ماه) صرف خرید خوراکی‌های آماده می‌کند.

 

  تورم 40  درصدی فست‌فود

بررسی هزینه خانوار در بخش خرید فست‌فود طی سال‌های 1384 تا سال گذشته نشان می‌دهد که سال 1391 بیشترین تورم در این بخش رخ داده است. در حالی این میزان افزایش قیمت در سال 1391 به 39.7 درصد رسیده که میانگین تورم این بخش تا قبل از سال 1391 (طی سال‌های 1384 تا 1390) معادل 16.9 درصد بود.

 

بر این اساس شاخص هزینه غذاها و خوراکی‌های آماده در سال 84 معادل 11.9 درصد، سال 85 معادل 13.8 درصد، سال 86 معادل 27.3 درصد، سال 87 معادل 13.8 درصد، سال 88 معادل 15.2 درصد، سال 89 معادل 10.4 درصد و سال 90 معادل 25.9 درصد بوده است.

 

مراجعه به میزان هزینه‌ها نیز نشان می‌دهد که طی سال‌های 1383 تا 1391 هزینه‌ای که خانوار برای خرید فست‌فود صرف کرده‌اند 4.1 برابر شده است.

 

هر خانوار ایرانی در سال 1383 معادل 128 هزار تومان برای خرید غذای آماده صرف می‌کرد که این رقم در سال 1391 به 531 هزار تومان افزایش یافت.

 

سال

میزان هزینه سالانه خانوار برای غذاهای آماده (تومان)

تورم (درصد)

1384

143811

11.9

1385

163754

13.8

1386

208610

27.3

1387

237425

13.8

1388

273722

15.2

1389

302335

10.4

1390

380742

25.9

1391

531896

39.7

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,فست فود

 

 افزایش سهم فست‌فود از هزینه خانوار

اما جزئیات دیگری از بررسی‌های بانک مرکزی درباره مصرف غذاهای آماده خانوار نشان از افزایش سهم این بخش از کل هزینه خانوار دارد.

 

در حالی که طی سال‌های 1383 تا 1389 خانوار ایرانی 2.1 درصد از کل هزینه ناخالص خود را صرف خرید غذاها و خوراکی‌های آماده می‌کردند، این میزان در سال 1390 بالاخره تغییر کرده است. در سال 1390 این میزان به 2.2 درصد افزایش یافته است.

 

هرچند این میزان افزایش در حد 0.1 درصد، ناچیز به نظر می‌رسد اما با توجه به ثبات هفت ساله این نرخ تغییر 0.1 درصدی آن هم به نظر قابل توجه می‌رسد.

 

در کنار این، بررسی‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد دهک دهم یعنی پولدارترین قشر کشور 41 برابر بیشتر از دهک اول یعنی ضعیف‌ترین قشر برای رستوران و هتل هزینه می‌کنند که بخشی از این گروه رستوان و هتل شامل غذاها و خوراکی‌های آماده است.

 

در این بخش آن طور که بانک مرکزی گزارش داده در سال 1390 دهک دهم سالانه بیش از یک میلیون و 402 هزار تومان و دهک اول سالانه 34 هزار تومان هزینه می‌کنند.

 

این در حالی است که در سال 1385 دهک دهم 45 برابر بیشتر از دهک اول در بخش رستوران و هتل هزینه می‌کرد. در آن سال در حالی که دهک دهم سالانه 587 هزار تومان برای هزینه‌های مربوط به رستوران و هتل هزینه می‌کرد، دهک اول 13 هزار تومان هزینه می‌کرد.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,فست فود

 اخبار اقتصادی - خبر آنلاین