اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کم آب‌ترین استان‌های کشور



اخبار,اخبار اجتماعی ,کم آب‌ترین استان‌های کشور

 

اخبار اجتماعی - کرمان؛ از کم آب‌ترین استان‌های کشور

مشاور و مدیرکل حقوقی سازمان محیط زیست کشور گفت: طی گزارش یک هفته اخیر بیان شد اگر قرار بر احیای دریاچه ارومیه باشد ناگزیر هستیم 20 میلیارد مترمکعب آب را به این دریاچه تزریق کنیم و این میزان، یک سوم آب شرب کل کشور است.

به گزارش ایسنا، منطقه کویر، "داریوش کریمی" در بازدید استاندار از اداره کل محیط زیست استان کرمان درباره طولانی شدن روند ارائه نتیجه نهایی ارزیابی طرح ها در مرکز کشور، اظهار کرد: باید در زمینه گزارش نهایی ارزیابی محیط زیست در استان ها ظرفیت سازی شود.

وی با اشاره به اینکه محیط زیست با صنعت همراهی می کند، اظهار کرد: بنای دولت، صنعت و محیط زیست بر این است که مشکلات را رفع کنند، اما همه مسائل را باید با هم دید و مبنا را قانون گذاشت.

کریمی تصریح کرد: اگر می خواهیم پیشرفت کنیم، چاره ای جز تمکین به قانون نداریم و باید تلاش کنیم قانون رعایت شود.

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی در قوانین شکار و صید و همچنین قانون آلودگی هوا پیشگام است و به روز شدن برخی قوانی تابع شرایط بین المللی است.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه ناگزیر از به روز کردن برخی قوانین برای رسیدن به نرم بین المللی هستیم، گفت: به طور کلی در ایران ضوابط مربوط به توسعه اقتصادی با معیارهای مربوط به حفاظت از منابع طبیعی همراه نیست و معمولا نگاه کوتاه مدت است. اگر نگاه بلند مدت باشد، برخی مشکلات حادث نمی شود

وی ادامه داد: مشکل اساسی کشور ما آب است و کرمان از کم آب ترین استان های کشور است و اگر در توسعه اقتصادی به ویژه صنعت، این مسئله مورد نظر قرار نگیرد، در ادامه با مشکل مواجه خواهیم شد.

کریمی اظهار کرد: در بحث دریاچه ارومیه سازمان محیط زیست در سال 74 یا 75 اخطار کتبی به وزارت نیرو داده که در آن منطقه تحت هیچ شرایطی سد ایجاد نشود، اما بعد آز آن شش سد ایجاد و آب سدها صرف شرب و کشاورزی شده است.

وی ادامه داد: اطراف دریاچه 30 هزار حقله چاه ایجاد شد که 11 هزار آن غیرمجاز بود و طبیعی است که دریاچه خشک خواهد شد.
اخبار اجتماعی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
معرفی گرم ترین کشور های جهان - کدام کشور گرمترین آب و هوا را دارد؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تشدید بحران آب در شش استان کشور



وضعیت آب در کشور,بحران بی آبی

مشاور وزیر نیرو خبر داد:
تشدید بحران آب در شش استان کشور

مشاور وزیر نیرو از بحران بی آبی در استان‌های تهران، اصفهان، خوزستان، قم، مشهد و همدان خبر داد و گفت: در حال برنامه ریزی برای رهایی از بحران آب در ماه‌های آبان، آذر و دی ماه سال جاری هستیم.

به گزارش مهر، حمیدرضا جانباز گفت: در گذشته پس از هر سه سال دوره های بازگشت خشكسالی رخ می داد، اما در حالحاضر 13 سال متوالی است كه كشور دچار خشكسالی است و اكنون واژه بحران باید به واژه دیگری تغییر كند.

مدیرعامل شركت آب و فاضلاب كشور گفت: بحران خشكسالی به واقعیت تبدیل شده است. رشد فزاینده جمعیت، رشد درخواست ها، افزایش سطح توقع مشتركان، افزایش، تعدد و تكثر رسانه ها را از جمله عواملی دانست كه مولفه های توجه به بحث آب را با اهمیت كرده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در كشوری زندگی می كنیم كه سطح آگاهی های عمومی در حال افزایش بوده و تعداد فارغ التحصیلان و تحصیل كرده هایی كه روزانه به جامعه تزریق می شود بیشتر شده و سطح توقع مشتركان نسبت به قبل افزایش یافته است.

مشاور وزیر نیرو یكی از چالش های ادغام شركت های آب و فاضلاب شهری و روستایی را بالا رفتن توقع مشتركان روستایی عنوان كرد و گفت: باید افتخار كنیم كه مطالبات جوامع روستایی در داشتن آب سالم و بهداشتی به شهرها نزدیک شده است.

جانباز با تاکید بر اینکه شركت های آبفا نسبت به سایر منابع خدمات رسانی با چالش های بیشتری مواجه هستند، مقوله آب را مقوله مهمی عنوان كرد و گفت: امروز مشكلات عدیده ای در خصوص موضوع تقاضاهای روزافزون آب در مباحث كمی و كیفی وجود دارد.

وی با بیان اینكه شكاف عمیقی بین عرضه و تقاضای آب وجود دارد بیان داشت: پیش از این، جلسات بحران آب در ابتدای هر سال و برای مدیریت فصل تابستان گذاشته می شد، اما اكنون در استان های اصفهان، خوزستان، قم، مشهد، همدان و تهران به شدت دچار بحران كم آبی هستیم و اكنون برنامه ریزی می شود تا از این بحران در ماه های آبان، آذر و دی رهایی یابیم.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با انتقاد از اینكه در بخش آب كشور بخش های توسعه ای بزرگ شدند اما بخش های بهره برداری، روابط عمومی و امور اقتصادی به میزان لازم بزرگ نشده اند گفت: در رویكرد جدید نگاه به موضوعات از حالت سخت افزاری در خواهد آمد.

وی ادامه داد: رعایت حقوق ذینفعان، پایداری طرح ها و حل مشكل اقتصاد آب تنها با برقراری ارتباط موثر با مشتركان و مدیریت مصرف میسر می شود.

وی با بیان اینكه اگرچه بیان واقعی شرایط آب شرب كشور نباید باعث تشویش اذهان عمومی شود اما باید با مردم شفاف صحبت شود، تصریح كرد: هم اکنون نها یک سوم قیمت تمام شده آب از مردم گرفته می شود و شكاف متوسط دریافتی و قیمت تمام شده از سال 85 به شدت افزایش یافته و بنابراین نمی توانیم خدمات مطلوب به مردم ارائه دهیم.

مشاور وزیر نیرو اظهار داشت: اكنون قیمت آب چالش و دغدغه خیلی ها نیست و باید با آگاهی رساندن مناسب به مردم با بحران كم آبی ناشی از خالی بودن زاینده رود در اصفهان و یزد مقابله كنیم.
 /مهر