اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کمیته امداد از «عسگراولادی» تا «فتاح»


سابقه شکل گیری و پی ریزی تشکیلات این نهاد به سالهای قبل از پیروزی انقلاب و حدوداً سال 1342 برمیگردد که تعدادی از انقلابیون اول نهضت اسلامی که در زمره ‌همراهان و همرزمان حضرت امام خمینی (ره‌) قرار داشتند و بعضاً مسئولین فعلی این نهاد میباشند، از طرف معظم له مأموریت رسیدگی به‌خانواده زندانیان سیاسی، نیازمندان مبارزین را برعهده داشتند.

خبرگزاری ایسنا: سابقه شکل گیری و پی ریزی تشکیلات این نهاد به سالهای قبل از پیروزی انقلاب و حدوداً سال 1342 برمیگردد که تعدادی از انقلابیون اول نهضت اسلامی که در زمره ‌همراهان و همرزمان حضرت امام خمینی (ره‌) قرار داشتند و بعضاً مسئولین فعلی این نهاد میباشند، از طرف معظم له مأموریت رسیدگی به‌خانواده زندانیان سیاسی، نیازمندان مبارزین را برعهده داشتند.

اقدامات حمایتی و امدادی این گروه خصوصاً در زمان اوجگیری انقلاب اسلامی یعنی سالهای 56 و 57 که مبارزات به اوج خود رسیده بود، با حمایت گسترده و فراگیر از اعتصابیون و خانواده زندانیان سیاسی و نیازمندان جامعه سیر صعودی یافت.

با پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز فعالیت مجدد بخش‌های اداری، اقتصادی و فرهنگی کشور، لزوم حمایت از نیازمندان در صدر برنامه‌های نظام قرار گرفت و 22 روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به عنوان دومین نهاد انقلابی در 14 اسفند 1357، کمیته امداد امام‌ با صدور حکم حضرت امام خمینی‌(ره‌) برای مدت نامحدود، به منظور تحقق بخشیدن به اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی ایران و ولایت فقیه در حمایت و امداد محرومان و مستضعفان و خودکفا کردن آنان‌، تأسیس شد.

اساسنامه اولیه کمیته امداد امام خمینی (ره) که در 20 خرداد 1366 تنظیم و به تایید رهبر کبیر انقلاب اسلامی رسید، با اذن مقام معظم رهبری مورد بازنگری قرار گرفت و در یک مقدمه 20 ماده و 15 تبصره، 29 آذر 1380 به تایید معظم له رسید و اجازه فرمودند سرپرست کمیته امداد نسبت به ثبت و اجرای آن اقدام کند بدین ترتیب با تصویب این اساسنامه، کلیه مقررات مغایر با آن ملغی شد.

حبیب الله عسگراولادی

حبیب الله عسگراولادی‌ که از چهره‌های معروف و به نام کمیته امداد به شمار می‌رود در اسفند 57 با حکم امام خمینی(ره) به همراه جمعی از مسوولان مامور تشکیل کمیته امداد شد و تا پایان عمرش نیز همچنان رئیس شورای مرکزی این نهاد بود.

شیوه اداره کمیته امداد بصورت شورایی بود که عسگراولادی، شفیق، کروبی، حاجی‌حیدری و نیری از مؤسسین و اعضای شورای مرکزی بودند.

سید رضا نیری اولین سرپرست کمیته امداد

سیدرضا نیری را که می‌توان اولین سرپرست کمیته امداد خواند، از اسفند 1357 همکاری اساسی و جدی خود را با این نهاد آغاز کرد و از سوی حضرت امام (ره) به عضویت در شورای مرکزی کمیته امداد درآمد و سپس مسئولیت اجرایی و سرپرستی کمیته امداد محول شد.

نیری حدود 27 سال و تا پایان سال 1385 عضو شورای مرکزی و سرپرست کمیته امداد بود.

حسین انواری دومین سرپرست


حسین انواری پس از نیری سکان این نهاد انقلابی را برعهده گرفت. انواری با تأیید آیت الله خامنه‌ای در 13 اسفند 1385 سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) شد و بیش از هشت سال و تا 16 فروردین 94 همچنان این مسئولیت را به عهده داشت.

پرویز فتاح اولین رییس کمیته امداد

با اصلاح اساسنامه این نهاد و با حکم مقام معظم رهبری پرویز فتاح به عنوان اولین رییس کمیته امداد منصوب شد.

با توجه به تغییرات صورت گرفته در اساسنامه کمیته امداد امام خمینی(ره)، حضرت آیت الله خامنه‌ای در حکمی، در 16 فروردین 94با تقدیر از تلاش‌های مخلصانه مسئولین سابق این نهاد، «اعضای هیأت امنا و رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)» را منصوب و تأکید کردند در تحقق هدف نورانی این تشکیلات الهی، یعنی توانمندسازی و تأمین خوداتکایی محرومان و رشد ایمانی آنان گام‌های اساسی و تکمیلی برداشته شود.

به موجب این حکم، حجت‌الاسلام حاج شیخ محسن کازرونی، مهندس پرویز فتاح، حسین انواری، حمیدرضا ترقی، سید مرتضی بختیاری، مهندس سید منصور برقعی و دکتر مرضیه وحیددستجردی به‌عنوان اعضای هیأت امنا و مهندس پرویز فتاح به‌عنوان رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) منصوب شدند.

فتاح فارغ‌التحصیل رشته مهندسی صنایع (گرایش سیستم‌ها) از دانشگاه صنعتی امیرکبیر ، در دولت نهم به عنوان وزیر نیرو فعالیت داشت.

فصل جدید کمیته امداد امام خمینی (ره) در حالی به ریاست مهندس فتاح آغاز می‌شود که در حال حاضر حدود 4.5 میلیون نفر از محرومین و نیازمندان جامعه تحت پوشش خدمات این نهاد قرار دارند و حدود 3 میلیون نفر نیز به صورت موردی از خدمات آن بهره‌مند می‌شوند. انتظار می‌رود همانگونه که مقام معظم رهبری تأکید کردند در تحقق هدف نورانی این تشکیلات الهی، یعنی توانمندسازی و تأمین خوداتکایی محرومان و رشد ایمانی آنان گام های اساسی و تکمیلی برداشته شود.


ویدیو مرتبط :
گفتگو با آقای فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تشریح جزئیات خبر واردات خودرو توسط کمیته امداد در دولت نهم از زبان فتاح



اخبار,اخباراجتماعی ,پرویز فتاح

پرویز فتاح در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جزئیات خبر منتشر شده در خصوص واردات خودرو توسط کمیته امداد و مددجویانی که این امکان را دارند، اظهار کرد: افرادی که در مناطق مرزی و جزایر ساکن هستند دولت نهم به آنها مجوز واردات خودرو داده بود برای اینکه این مناطق را ترک نکنند و از سکنه خالی نشود.

وی افزود: در واقع این یک امتیاز برای آنهاست و کارتی برای واردات خودرو دارند اما در عین حال سودی برای انجام این اقدام ندارند. فردی با دادن پولی اندک به آنها کارت‌های واردات خودرو آنها را خریداری کرده بود و از مجموع آنها اقدام به واردات خودرو کرده است و این ربطی به کلیت کمیته امداد ندارد چرا که مددجوی کمیته امداد توان واردات خودرو را ندارد. البته نمی‌توان گفت از این کارت‌ها سوء استفاده شده اما این موضوع ربطی به کمیته امداد ندارد.

فتاح همچنین در جمع خبرنگاران در خصوص پایین بودن میزان مستمری مددجویان کمیته امداد گفت: در این مراسم فرصتی پیش آمده که مسئولان در یک فضای صمیمی با بچه‌های تحت پوشش کمیته امداد افطار کنند. ما باید این بخش را الگو کنیم چنانچه رئیس جمهور نیز این مراسم را در شب‌های قبل ترتیب دادند. در این مراسم است که برای دو طرف اثر معنوی حاصل می‌شود ضمن اینکه این نسل می‌توانند پیغام خود را به مسئولان برسانند. وسع کمیته امداد این مقداری است که در حال حاضر میان مددجویان توزیع می‌شود اما باید بگویم که مردم ما را در طرح اطعام، اکرام و طرح محسنین غافلگیر و شرمنده کردند و ما معتقدیم دست یاری مردم می‌تواند بسیاری از مشکلات این خانواده‌ها را کم کند.

رئیس کمیته امداد در پاسخ به سوالی در خصوص انتخابات و نقش کمیته امداد در آن، خاطرنشان کرد: ما در حقیقت می‌خواهیم با همکاری وزارت کشور کاری کنیم که اثبات شود کمیته امداد در اختیار ماموریت ذاتی خود است و باید فقط به اقشار آسیب‌پذیر رسیدگی کند.

وی افزود: نیازی نیست که عوامل کمیته امداد در کاری باشند که ثمری نیز ندارد لذا کمیته امداد در مسائل سیاسی حق دخالت ندارد.

فتاح همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا عوامل کمیته امداد سهمیه‌ای برای واردات خودرو دارند یا خیر گفت: شما می‌توانید این موضوع را از گمرک و پلیس شماره‌گذاری بپرسید به هیچ عنوان اینطور نیست که عوامل کمیته امداد سهمیه‌ای برای واردات خودرو داشته باشند.


  اخبار  اجتماعی  -  تسنیم