اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کمک سایبری آمریکا به کشورهای عربی برای تقابل با ایران



کمک سایبری آمریکا به کشورهای عربی برای تقابل با ایران

اتهامات جدید شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران، برنامه آمریکا برای تقویت سایبری کشورهای خلیج فارس در مقابل ایران، تلاش شرکت های اروپایی برای دور زدن تحریم ها و ادامه تجارت با ایران، ادعای یک سایت اسرائیلی درباره نقش ایران در ناآرامی های ترکیه و ادعاهای رئیس ائتلاف مخالفان سوری علیه ایران و حزب الله، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

کمک سایبری آمریکا به کشورهای عربی برای تقابل با ایراناتهامات جدید شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران، برنامه آمریکا برای تقویت سایبری کشورهای خلیج فارس در مقابل ایران، تلاش شرکت های اروپایی برای دور زدن تحریم ها و ادامه تجارت با ایران، ادعای یک سایت اسرائیلی درباره نقش ایران در ناآرامی های ترکیه و ادعاهای رئیس ائتلاف مخالفان سوری علیه ایران و حزب الله، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

اتهامات شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران

 

در ادامه موضع گیری ها و اتهام زنی های شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران، خبرگزاری کویت از موردی جدید از این گونه اقدامات خبر داده است.

به نوشته این خبرگزاری، «عبداللطیف الزیانی»، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، آنچه مداخله ایران در یمن خوانده را محکوم کرده و از ایران خواسته به خواسته های مردم یمن احترام بگذارد.

الزیانی این اظهارات را در جریان دیدار با «عبد ربه منصور هادی»، رئیس جمهور یمن بیان کرده و همچنین بر حمایت شورای همکاری از یمن تا زمان تکمیل فرایند گذار سیاسی در این کشور تأکید کرده است. هادی نیز در این زمینه اظهار داشته یمن هم اکنون در حال خروج از بحران است. 

زرادخانه های ایران,سلاح های سایبری ایران

البته همان گونه که مشخص است، بخش عمده ای از این موضع گیری های منطقه ای علیه ایران، با زمینه سازی غرب و به ویژه آمریکا انجام می گیرد؛ همان گونه که «نیویورک تایمز» در مطلبی، به جدیدترین تلاش آمریکا در این زمینه اشاره کرده است.

به نوشته این روزنامه، دولت آمریکا در حال حاضر برنامه ای را آغاز کرده تا بر اساس آن، در مقابل آنچه «زرادخانه رو به گسترش سلاح های سایبری ایران» خوانده، از متحدان خود در منطقه خاورمیانه حمایت کرده و به آن ها کمک کند.

مقامات آمریکایی گفته اند بخشی دیگر از این برنامه نیز در شرق آسیا و با هدف مقابله با اقدامات سایبری کره شمالی انجام می گیرد.

این مقامات آمریکایی نگفته اند دقیقاً کدام کشورهای منطقه خاورمیانه از این کمک های آمریکا بهره مند می شوند، اما نیویورک تایمز می نویسد به احتمال زیاد، سه کشور عربستان، امارات و بحرین در این فهرست قرار دارند. 

دور زدن تحریم ها توسط کشورهای اروپایی برای برقراری تجارت با ایران

اما با وجود همه تلاش های آمریکا برای تشدید فشار بر ایران، روزنامه «نشنال» امارات از تلاش های متقابل شرکت های آمریکایی، اروپایی و به ویژه انگلیسی جهت یافتن راه هایی برای ادامه مبادلات با ایران خبر داده است.

این روزنامه می نویسد شرکت های انگلیسی، اروپایی و آمریکایی، از طریق شرکت های واسطه مستقر ترکیه، روسیه و دیگر کشورها، اقدام به دور زدن تحریم ها و تجارت با ایران می کنند. نشنال که در این زمینه با «لرد لامونت»، وزیر امور مالی پیشین انگلیس و رئیس اتاق بازرگانی ایران و انگلیس گفت و گو کرده، می نویسد به اعتقاد وی، محدودیت های وضع شده بر تجارت با ایران، مخرب است.

«نایجل کاشنر»، حقوقدان و کارشناس تجارت با ایران نیز گفته بسیاری از شرکت های بزرگ انگلیسی، از طریق ترکیه و روسیه با ایران مشغول تجارت هستند و کار کاملاً قانونی است؛ زیرا این کشورها ایران را مورد تحریم قرار نداده اند. 

نقش ایران در ناآرامی های ترکیه,مواضع دولت اسرائیل در قبال ایران

در میان دیگر اخبار، باید به ادعاهای عجیبی اشاره کرد که یک سایت خبری اسرائیلی، درباره نقش ایران در ناآرامی های اخیر ترکیه مطرح کرده است. سایت خبری «آروتز شوا» مطلب خود را با این تیتر آغاز کرده که «ایران با کمک اوباما، ترکیه را مورد تهاجم قرار داده است».

این سایت می نویسد همان گونه که در 22 ژوئن 1941، آلمان نازی به اتحاد شوری حمله کرد، در تاریخ 29 مه 2013 نیز ایران از طریق «تحریک میلیون ها تظاهرکننده خشن شیعه» و تحت پوشش اعتراض به ساخت یک مرکز خرید، ترکیه را مورد تهاجم قرار داده است.

این سایت در ادامه این مطلب توهم آلود می نویسد هرچند اردوغان تصور می کرد به واسطه عضویت در ناتو، از چنین تهاجمی از سوی ایران مصون است، اما ثابت شد که وی اشتباه می کرده و در این زمینه، اوباما به اردوغان خیانت کرده است. 

 

نقش ایران و حزب الله در بحران سوریه

در نهایت، روزنامه «دیلی استار» لبنان، اظهارات رئیس گروه موسوم به «ائتلاف ملی سوریه» را بازتاب داده که در سخنانی، ادعاهایی را علیه ایران و حزب الله مطرح کرده است.

به نوشته این روزنامه، جرج صبرا در مصاحبه ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شده مداخله حزب الله لبنان در سوریه، درگیری ها در این کشور را به یک منازعه فرقه ای تبدیل کرده و اظهار داشته تا زمانی که حزب الله و ایران به همراه نیروهای دولت بشار اسد در حال مبارزه با مخالفین هستند، هیچ صلحی در سوریه به دست نخواهد آمد. وی پا را از این هم فراتر گذاشته و مدعی شده سوریه تحت اشغال نیروهای خارجی است و از جامعه بین المللی خواسته هرچه سریعتر نسبت به مداخله در سوریه اقدام کنند./تابناک

 

 

 


ویدیو مرتبط :
آمریکا برای کشورهای عربی آرزوی موفقیت کرد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هفت دلیل که کشورهای عربی را از نزدیکی ایران و آمریکا نگران می کند!



اخبارسیاسی,مذاکره ایران و آمریکا

هفت دلیل که کشورهای عربی را از نزدیکی ایران و آمریکا نگران می کند!

به دنبال اعلام تمایل ایران و آمریکا برای آغاز گفتگو های دو جانبه، کشورهایی که تا کنون در این زمینه کارشکنی می کردند، در حال طراحی سناریو های جدید برای دوره ای هستند که برخی مشکلات ایران و آمریکا در آن حل شده است.

به دنبال اعلام تمایل ایران و آمریکا برای آغاز گفتگو های دو جانبه، کشورهایی که تا کنون در این زمینه کارشکنی می کردند، در حال طراحی سناریو های جدید برای دوره ای هستند که برخی مشکلات ایران و آمریکا در آن حل شده است.

 به گزارش «تابناک»، نشریه اماراتی ، «خلیج تایمز» هفت دلیل را بیان کرده که بر اساس آن، به نظر می رسد آمریکا در حال حاضر علیرغم مواضع گاها سخت، فقط به دنبال مذاکره با ایران است. مذاکره ای که کشور های عربی در مقابل آن باید سناریوهای جدیدی بنویسند.

این هفت دلیل به زعم نویسنده اماراتی به شرح زیر است : 

اول : یکی از مهم ترین چشم اندازهای سیاست خارجی آمریکا در انتخال باراک اوباما،احتمال پیشرفت در گفتگوی این کشور با ایران بوده است. اگر چه باراک اوباما در مواجهه با ایران همواره گفته است که همه گزینه ها روی میز است، اما انتخاب جان کری به عنوان وزیر خارجه و چاک هیگل به عنوان وزیر دفاع که هر دو گفتگ را بر جنگ ترجیح می دهند، نشان دهنده رویکرد تعامل با ایران است. 

دوم : عاملی مهم تری که در این زمینه وجود دارد، این است که در طول ده سال گذشته که آمریکا فشار های خود علیه ایران را افزایش داده است، اما برنامه هسته ای این کشور توسعه بیشتری پیدا کرده است .بنابراین وقتی ایران مساله هسته ای خود را غیر قابل بازگشت می داند، تامین حداقل شرایط ایران، ممکن است اوضاع را بهتر کند. بنابراین واشنگتن ممکن است برای نتیجه گیری به دنبال راه حل های متنوع تر برود. چرا که اکنون پس از انقلاب های عربی زمینه های همکاری مشترک ایران و آمریکا هم فراهم است. همکاری های که بدون رسیدن به یک درک مشترک انجام نخواهد شد.

سوم : آمریکا زمانی از جنگ می گفت که احتمال می داد تحریم ها هیچ تاثیری بر ایران نداشته باشد، اما هم اکنون که مقامات ایران از تاثیر تحریم ها می گویند، تهران آمادگی بیشتری برای مذاکره با آمریکا دارد.

چهارم : غرب تا کنون تحریم های خود علیه ایران را کمال و تمام انجام داده است. ایران هم برنامه هسته ای خود را توسعه داده است. در چنین حالتی هر دو طرف آماده مذاکره هستند. ایران که پشتر در سال 2009 خواهان مذاکره نبود، اکنون به این مذاکرات متمایل شده است . 

پنجم: غرب به این موضوع پی برده است که در صورت تغییر حکومت در ایران، لزوما حکومت بعدی با آمریکا روابط دوستانه ای را در پیش نخواهد گرفت. تجربه عراق و کشورهای عربی پس از انقلاب، این موضوع را به خئبی برای آمریکایی ها روش کرده است.

ششم: انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه جون برگزار خواهد شد. آمریکا نمی خواهد ایران با مواضع سخت علیه ایران، مردم را به سمت انتخاب کسی که به دنبال جنگ است ترغیب کند، بلکه آمریکا می خواهد کسی از سوی مردم انتخاب شود که خواهان مذاکره و میانه رو باشد. 

هفتم : آیت الله خامنه ای رهبر ایران نیز در ماه های اخیر، مواضع نرم تری در قبال مذاکرات گرفته است. همه اینها نشان می دهد که ادامه وضع موجود و بازی صفر و یک برای هر دو طرف قابل پذیرش نیست. اما بدون توجه به اینکه این مذاکرات آغاز خواهد شد یا نه ، در صورت آغاز طولانی خواهد بود یا نه و... نکته مهم این است که این مساله باید از راه گفتگو حل شود نه جنگ.

اما نکته مهمی که خلیج تایمز در پایان به آن اشاره می کند اینکه کشورهای عربی باید حواس خود را جمع کنند و در صورت آغاز گفت و گوی ایران و آمریکا، سناریوهای خود برای رفتار مناسب را از پیش آماده کنند!

در سالیان گذشته سه لابی معروف صهیونیست ها، کشورهای عربی و نیروهای سطنت طلب در آمریکا را مانع حل مشکلات ایران و آمریکا دانسته اند. به تدریج که فضای گفت و گو بین این دو کشور شکل بگیرد، این  سه لابی هم بیشتر فعال خواهند شد. لابی کشورهای عربی که تحرکات خود را آغاز کرده اند./تابناک