اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کمپین‌ هایی برای مبارزه با خشونت خانگی


فهیمه حسن‌ میری به مناسبت روز جهانی زن در روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: هشتم مارس که گذشت سال‌هاست به عنوان روز جهانی زن شناخته می‌شود. در این سال‌ها، گسترش آوازه این روز در کشورهای غربی باعث شده تا افراد بیشتری با «روز جهانی زن» آشنا ‌شوند.

فهیمه حسن‌ میری به مناسبت روز جهانی زن در روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: هشتم مارس که گذشت سال‌هاست به عنوان روز جهانی زن شناخته می‌شود. در این سال‌ها، گسترش آوازه این روز در کشورهای غربی باعث شده تا افراد بیشتری با «روز جهانی زن» آشنا ‌شوند.

 انتخاب این روز و اقداماتی که به مناسبت آن در برخی از کشورها برگزار می‌شود، دستاوردهایی داشته است اما با‌این‌حال هنوز زنان زیادی هستند که از حقوق انسانی برخوردار نیستند، در شرایط نامساعدی زندگی می‌کنند و در معرض انواع خشونت‌های خانگی اعم از خشونت اقتصادی، جنسی، کلامی و رفتاری قرار می‌گیرند. روز جهانی زن، فرصت مغتنمی است تا از برخی خشونت‌ها و کمپین‌هایی که برای مقابله با این مشکلات راه‌اندازی شده‌ است، سخن گفته شود.

زنگ در را بزن (Ring the Bell)

کمپین «زنگ در را بزن» که در هند به نام Bell Bajao شناخته می‌شود، نخستین‌بار در سال 2008 در هند راه‌اندازی شد و به کشورهای دیگر مانند آمریکا و انگلیس هم راه پیدا کرد. این کمپین افراد جامعه به‌ویژه مردان را فرامی‌خواند که به چرخه خشونت خانگی علیه زنان پایان دهند. این کمپین بر‌اساس کارهای بسیار ساده‌ای بنا نهاده شده و کافی است اشخاص، مداخله کوچکی در جریان خشونت خانگی داشته باشند تا به طور موقت هم که شده، بتوانند آن را متوقف کنند.

بر‌اساس این حرکت اجتماعی که طرفداران زیادی هم کسب کرده، از مردم خواسته می‌شود به محض اینکه صدایی مبنی بر مشاجره خانگی و ضرب‌و‌شتم یا فحاشی علیه زنان از خانه‌ای بلند شد، یک بهانه پیدا کرده و زنگ در خانه را به صدا درآورند. این بهانه می‌تواند ساختگی باشد مانند اینکه آدرسی را بپرسند، چیزی از صاحب‌خانه طلب کنند و... مدافعان «زنگ در را بزن» معتقدند، شاید نتوان با چنین اقداماتی، مشکل بزرگی به نام خشونت خانگی را به‌طور‌کلی و برای همیشه پایان داد اما همین اقدام ساده به فرد مهاجم می‌فهماند، صدای این خشونت به بیرون از در می‌رسد و او را به کنترل رفتارش وامی‌دارد. فایده دیگر این کار این است وقتی در لحظه‌‌ای که فرد پرخاشگر به‌شدت عصبانی است، فردی وارد عمل شده و با فشار‌دادن زنگ خانه، مهاجم را از قربانی دور کند. درنتیجه عصبانیت فرد مهاجم کمتر شده و آسیب‌های کمتری به قربانی وارد می‌شود و حتی در شرایط بحرانی می‌توان فرصتی برای مداخله مأموران پیدا کرد.

این کمپین که شعار «حقوق انسانی را به خانه بیاور» را مد نظر فعالیتش قرار داده از مردان می‌خواهد به جای اینکه عامل یا شاهد خشونت علیه زنان باشند، به این چرخه ناعادلانه پایان دهند. مردان زیادی به نشانه حمایت از پایان‌دادن به خشونت علیه زنان با انجام فعالیت‌های داوطلبانه به عضویت این کمپین درآمده‌اند که بان‌کی‌مون، رئیس سازمان ملل هم یکی از آنهاست.

نقطه سیاه (Black Dot)

نقطه سیاه، کمپین دیگری است که به موضوع مبارزه با خشونت علیه زنان می‌پردازد و مورد استقبال جهانی قرار گرفته است. در این حرکت اجتماعی افرادی که ممکن است مورد تجاوز فرد پرخاشگری به‌ویژه یکی از اعضای خانواده‌اش قرار داشته باشد، با علامت‌زدن یک نقطه سیاه در کف دستش، به دیگران اعلام می‌کند که نیاز به کمک دارد. این نشان سیاه از آنجا اهمیت دارد که ممکن است فرد پرخاشگر دائما قربانی را زیر نظر داشته باشد و به او توانایی مکالمه با دیگران یا کمک‌خواستن از نهادهای اجتماعی را ندهد و در‌این‌صورت زنی که مورد خشونت قرار گرفته، با این اقدام ساده می‌تواند بدون اینکه پرخاشگر متوجه شود، اعضای خانواده، دوستان، پزشک یا حتی غریبه‌ها را به خطری که او را تهدید می‌کند اما نمی‌تواند از آن چیزی بگوید، مطلع کند.

ایده اولیه این کمپین اولین‌بار در سال 2015 از سوی یکی از افرادی که مورد خشونت خانگی قرار گرفته بود، در فیس‌بوک مطرح شد. در مدت 24 ساعت، شش هزار نفر از آن حمایت کردند و به چندین زن مورد خشونت از‌این‌طریق کمک شد و اکنون به یک نشانه شناخته‌شده درباره تهدید خشونت خانگی تبدیل شده است اگرچه مخالفت‌هایی با این ایده مطرح است، برای مثال گفته می‌شود ممکن است فرد پرخاشگر هم این نشان را بشناسد و با دیدن این علامت نسبت به قربانی که طلب کمک کرده، تهاجم و خشونت بیشتری نشان دهد اما حامیان این اقدام می‌گویند: نشانه سیاه روی کف دست می‌تواند به راحتی گذاشته شده و به راحتی پاک شود. قرار نیست این نشانه همیشه روی دست فرد قربانی باشد، بلکه مهم این است که فرد قربانی در فرصت کوتاه بتواند این پیغام را به دیگران برساند و از طریق این نشانه به آنها اعلام کند که در معرض خطر است، بعد آنها وارد عمل شده و از او حمایت لازم را انجام می‌دهند.
 
با حرف‌هایش مرا به آرامی می‌کشد (Killing Me Softly with His Words)

این کمپین تلاش می‌کند نشان دهد همان‌قدر که خشونت فیزیکی می‌تواند آزاردهنده و مخرب باشد، خشونت کلامی هم می‌تواند به فرد مورد خشونت صدمه بزند و زندگی او را دچار خدشه کند. توهین، تحقیر، تمسخر، ناسزاگویی، تهمت‌زدن و... همه مواردی هستند که جزء خشونت کلامی محسوب می‌شوند و روزانه جراحت‌های زیادی بر روح و روان زنان وارد می‌کنند. این نوع خشونت‌ورزی ممکن است اثرات آشکاری روی جسم قربانی نداشته باشد اما به مراتب عمیق‌تر از جراحت فیزیکی است. انزوا، افسردگی، بیماری‌های جسمی، افکار خودکشی و... مواردی هستند که از سوی افرادی که مورد خشونت کلامی واقع شده بودند، گزارش شده و اینها در حالی است تا زمانی که کار به این مراحل نرسد، آنها نمی‌توانند اثری از خشونت کلامی به پزشک، مددکار، خانواده و پلیس گزارش کنند.

کمپین «با حرف‌هایش مرا به آرامی می‌کشد»، در سال 2013 در ایرلند از سوی یک مرکز کمک به زنان قربانی خشونت راه‌اندازی شد و تلاش می‌کند توجه افراد را به این موضوع جلب کند، همان‌طور که درباره رفتارشان به شریک زندگی‌شان لازم است حساس باشند، لازم است در گفتارشان هم دقت داشته باشند و نسبت به آنها خشونت کلامی نورزند.


ویدیو مرتبط :
پایان نامه ارشد رشته حقوق : بررسی خشونت علیه زنان در جرایم جنسی و خشونت خانگی..

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رایج‌ترین خشونت خانگی در ایران چیست؟



اخبار,اخبار اجتماعی,رایج‌ترین خشونت خانگی در ایران


اخبار اجتماعی - رایج‌ترین خشونت خانگی در ایران چیست؟

 یک فعال حوزه زنان با اشاره به نتایج پژوهش انجام شده در ایران در مورد خشونت‌های خانگی، گفت: بر اساس نتایج این پژوهش، خشونت کلامی و روانی رایج‌تربود؛ البته در تمام دنیا نیز این دو نوع خشونت رواج بیشتری دارد.

جلوه جواهریان در گفت‌وگو با ایسنا ، افزود: در گزارش منتشر شده تاکید شده که آمار خشونت خانگی بسیار پنهان است.

وی با تاکید بر اینکه فقط یک بار درباره خشونت علیه زنان در ایران یک تحقیق ملی در سال82 در 28 استان انجام شد، اظهار کرد: نتایج آن پژوهش به صورت خلاصه در اختیار مسوولان قرار گرفت، ولی کتاب آن هیچ گاه به صورت عمومی منتشر نشد و حتی ما که در زمینه خشونت علیه زنان کار می‌کنیم، نتوانستیم به اصل کتاب دسترسی پیدا کنیم.

این فعال حوزه زنان، درباره علل رواج بیشتر خشونت کلامی و روانی علیه زنان، گفت: خشونت در سطح دعوا از کلامی آغاز می‌شود و به جسمی می‌انجامد. کسانی که خشونت جسمی را تجربه می‌کنند، پیش از آن مورد خشونت کلامی قرار گرفته‌اند؛ البته ممکن است خشونت جنسی حتی رایج‌تر از خشونت کلامی باشد ولی چون درباره آن تعریف مشخصی نداریم، با وجود قانون تمکین در ایران نمی‌توان گفت که درباره آن آماری وجود دارد.

جواهریان در مورد تعریف خشونت علیه زنان اظهارکرد: خشونت علیه زنان عبارت از هر نوع عمل خشونت‌آمیز مبتنی بر جنسیت است که منجر به آسیب جسمی، جنسی و روانی به زنان شود. هنگامی که این عمل در محیط خانوادگی یا در حضور آشنایان انجام شود به آن خشونت خانگی گویند و اگر در قبال همسران صورت گیرد، همسرآزاری نامیده می‌شود.

وی تاکید کرد: در تمام دنیا خشونت خانگی پنهان‌تر از خشونت‌هایی است که در خیابان اتفاق می‌افتد. بنابراین آمارگیری درباره آن دشوارتر است.

این فعال حوزه زنان در زمینه راهکارهای کاهش خشونت خانگی، اظهار کرد: پیش از هر کاری باید خشونت خانگی به رسمیت شناخته شود، چرا که درهیچ جایی از قوانین ایران جرمی به نام خشونت خانگی تعریف نشده است؛ البته تنها زنان، قربانیان خشونت خانگی نیستند؛ بلکه کودکان هم مورد این نوع خشونت قرار می‌گیرند. در قوانین مربوط به نوجوانی و کودکان نیز زمانی که آزاررسانی از سوی والدین انجام شود، قوانین متفاوت بوده و این کار به نوعی عرفی می‌شود.


قانون تمکین که در آن خشونت خانگی تصریح شده، حذف شود
وی تاکید کرد: پیش از هر چیز باید تمام نهادهای آموزشی به خشونت خانگی توجه کنند و این نوع خشونت را در قوانین به رسمیت بشناسیم و مواردی مانند قانون تمکین که در آن خشونت خانگی تصریح شده، حذف شود.

جواهریان با بیان اینکه کارشناس مذهبی نیستم ولی می‌دانم که تفسیرهای دیگری از قانون تمکین وجود دارد، گفت: در برخی از کشورهای اسلامی نه تنها خشونت خانگی به عنوان جرم تعریف شده، بلکه قانونی را به صورت خاص برای انواع خشونت‌ها دارد. در پاکستان نه تنها خشونت خانگی را به عنوان جرم تعریف کرده‌اند، بلکه قانونی را به صورت خاص برای انواع خشونت‌ها وضع کرده‌اند.

وی تاکید کرد: در ایران با کمبود تعاریف مواجه هستیم و همین امر محدودیت‌هایی را برای کارشناسان به وجود می‌آورد. به عنوان نمونه سازمان بهزیستی خانه‌های امن را برپا می‌کند که البته به معنای رایج این خانه‌ها در خیلی از جاهای دنیا نیست که بعضا همین خانه‌ها را هم تعطیل می‌کنند. زمانی که با نهادهای دولتی چنین برخوردی می‌شود نمی‌توان انتظار داشت که سازمان‌های غیردولتی در چنین زمینه‌هایی فعالیت کنند.

این فعال حوزه زنان اضافه کرد: در حال حاضر دولت و شهرداری به این نتیجه رسیده‌اند که در زمینه خشونت خانگی فعالیت کنند،‌ چرا که با افزایش آمار خشونت خانگی،‌ تعداد افراد مراجعه‌کننده به بیمارستان‌ها افزایش می‌یابد؛ البته باید در نظر داشته باشیم که هزینه‌ صرف شده برای درمان آثار ناشی از خشونت خانگی بسیار بالاست. علاوه بر آن بر اثر خشونت خانگی، به کودکان نیز آسیب می‌رسد، بنابراین مسوولان چاره‌ای جز توجه بیشتر به این نوع خشونت را ندارند.

وی با بیان اینکه قوانینی مانند قانون تمکین نیز از نظر دینی قابل حل است، گفت: مسئله، مردانه بودن ساختار حاکمیت است. این در حالی است که در کشورهایی مانند لبنان و افغانستان قانون خشونت خانگی داریم و چنین قانونی در اردن قابل تصویب است؛ البته تنها تبدیل شدن خشونت خانگی به قانون مطرح نیست، هنگامی که چنین خشونتی را به رسمیت می‌شناسیم، می‌توانیم برای پیشگیری از آن نیز اقدام کنیم و کودکان اگر از کودکی در این زمینه آموزش ببینند، در بزرگسالی کمتر مرتکب رفتارهای خشونت‌آمیز می‌شوند.

جواهریان در پایان اظهار کرد: در بسیاری از کشورها بیش از نیمی از قوانین به پیشگیری از خشونت خانگی از سوی نهادهای مدنی پرداخته می‌شود، اما در ایران از این ظرفیت استفاده کافی نمی‌شود.
اخبار اجتماعی - ایسنا