اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کمبود زمین برای تامین مسکن



اخبار,اخبار اقتصادی,بازار مسکن

اخبار اقتصادی - رئیس سازمان ملی زمین و مسکن خبر داد
کمبود زمین برای تامین مسکن

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن از کمبود موجودی زمین کلان‌شهرها برای تامین مسکن خبر داد.

محمد پژمان، دیروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه طرح جامع مسکن تا افق 1405 تقریبا نهایی شده و به زودی اجرا می‌شود، گفت: اولویت اجرای طرح جامع در راستای تامین مسکن برای گروه‌های کم درآمد، با 85 شهر بالای 100 هزار نفر جمعیت از مجموع بیش از 1300 شهر کشور است.


وی با بیان اینکه در 70 درصد از این شهرها زمین مورد نیاز متناسب با نیازسنجی‌های صورت گرفته برای ساخت و تامین مسکن در اختیار دولت قرار دارد و این شهرها مشکل زمین ندارند، ادامه داد: در 30 درصد باقی مانده که عمدتا شامل 8 کلان‌شهر کشور است، با کمبود موجودی زمین مواجه هستیم.


پژمان افزود: هم‌اکنون جلساتی در وزارت راه و شهرسازی برای تعیین راهبردهای تامین زمین در این شهرها در حال برگزاری است که به محض مشخص شدن گزینه یا گزینه‌های نهایی برای مکان‌یابی زمین‌های مورد نیاز،  نتایج آن اعلام خواهد شد.


وی با بیان اینکه هم‌اکنون چهار راهبرد پیشنهادی برای تامین زمین در 30 درصد شهرهای هدف که در آنها با مشکل کمبود زمین مواجهیم، در جلسات کارشناسی وزارت راه  و شهرسازی در حال بررسی است، خاطرنشان کرد: یک گزینه پیشنهادی ساخت‌و‌ساز در محدوده بافت‌های فرسوده شهری و تامین زمین در این محدوده‌ها است. رئیس سازمان ملی زمین و مسکن ادامه داد: علاوه بر این، شناسایی زمین‌های با ظرفیت ساخت و ساز در داخل شهرها که در محدوده بافت فرسوده قرار ندارند اما در داخل حریم شهری واقع شده‌اند (توسعه درونی و در صورت لزوم گسترش افقی شهر)، به علاوه شناسایی ظرفیت‌های موجود برای استفاده از تراکم بیشتر یا توسعه شهر در فضا با در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و محدودیت‌های موجود، دو گزینه دیگر مطرح در این باره است.


پژمان تصریح کرد: گسترش شهرهای جدید نیز گزینه دیگری است که برای این منظور مورد بررسی قرار دارد که جزئیات آن به محض انتخاب راهبرد یا راهبردهای پیشنهاد شده اعلام می‌شود. وی تاکید کرد: با این وجود، طرح‌های تامین زمین برای ساخت مسکن به هیچ وجه متوقف نشده و سازمان ملی زمین و مسکن هم‌اکنون در حال تامین و تخصیص زمین برای ساخت 15 هزار واحد مسکونی است که با خیرین مسکن‌‌ساز انعقاد تفاهم کرده است. این در حالی است که موازی با این جریان، تامین زمین برای ساخت مسکن سایر گروه‌هایی که قانون نسبت به تهیه مسکن برای آنان تاکید کرده است، ادامه دارد.

25 هزار مالک زمین، بالای تراز 1800 متر
رئیس سازمان ملی زمین و مسکن همچنین با اشاره به واگذاری زمین به 25 هزار نفر بالاتر از خط قرمز حریم شهری تهران طی سال‌های اخیر، گفت: برخی تعاونی‌ها در سال‌های گذشته در ارتفاعات شمال تهران بالاتر از تراز مصوب 1800 متر، به اعضای خود زمین واگذار کرده‌اند که با توجه به اینکه براساس طرح‌های مصوب شهری تهران – طرح جامع و تفصیلی- اجازه ساخت‌‌وساز به آنها داده نمی‌شود، درصددیم برای این مالکان زمین معوض تامین کنیم. وی ادامه داد: هر چند در همان زمانی که این زمین‌ها به افراد در شکل تعاونی واگذار شده است نیز تشریفات و مقدمات قانونی رعایت نشده، اما براساس گزارش‌هایی که به مقام معظم رهبری ارائه شده، ایشان تاکید داشته‌اند که برای جلوگیری از اجحاف در حق مالکان این زمین‌ها، در مکان‌های دیگری به این افراد زمین معوض تعلق بگیرد. پژمان ادامه داد: در حال حاضر با توجه به اینکه در داخل شهر تهران زمینی برای واگذاری به این افراد نداریم منابع طبیعی و سازمان امور اراضی موظف شده‌اند برای این مالکان، زمین معوض مکان‌یابی کنند که پس از تغییر کاربری این زمین‌ها، در ازای زمین‌های قبلی، به مالکان واگذار می‌شود.


وی تصمیم‌گیری نهایی در مورد نحوه واگذاری این زمین‌ها را در وهله اول منوط به تعیین دقیق تعداد مالکان، انتخاب هیات مدیره برای آنها به منظور تصمیم‌گیری مشترک و منسجم و همچنین امتیازدهی به مالکان و اولویت‌بندی واگذاری زمین به آنها عنوان کرد.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد


ویدیو مرتبط :
کمبود ویتامین دی و مواد غذایی مفید برای تامین آن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مسکن مهر نیاز مردم کم درآمد را تامین کرده است



 

مسکن مهر نیاز مردم کم درآمد را تامین کرده است

 

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: اجرای طرح بزرگ مسکن مهر توانسته است آرزوی خانه دار شدن افراد کم درآمد جامعه را برآورده و قیمتها را متعادل کند.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا تابش روز چهارشنبه در سفر یک روزه به استان قزوین ۸۰۱ واحد مسکن مهر را افتتاح کرد.

تابش در مراسم افتتاح این واحدها اظهارداشت: طرح مسکن مهر زمینه پاسخگویی به نیاز خانواده های کم درآمد فاقد مسکن کشور را فراهم کرده و با توجه به حمایت های دولت این طرح خوشبختانه در زمینه آماده سازی و تحویل واحدها به متقاضیان رشد مناسبی داشته است.پ

علیرضا تابش با بیان اینکه انتظار متقاضیان مسکن مهر از فعالان اجرای این طرح ساخت مسکن مقاوم و متناسب با معیارهای استاندارد است افزود: باید برای رسیدن به این خواسته به حق مردم احترام قائل شد و به آن عمل کرد.

وی در مورد واگذاری واحدهای مسکونی مهر توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر جمعیت نیز گفت: در سالهای ۸۹ و ۹۰ بیش از ۱۸۰ هزار متقاضی در کشور داشتیم که پرونده آنها ساماندهی شده و از این تعداد ۱۳۰ هزار متقاضی با بانک ها قرارداد بسته اند.... /  خبرگزارى مهر