اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کلینتون: ترامپ لایق ریاست جمهوری نیست


وزیر خارجه سابق آمریکا با تاکید بر اینکه قطعا نامزد نهایی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور خواهد بود گفت: دونالد ترامپ صلاحیت ریاست جمهوری ندارد.

خبرگزاری میزان: هیلاری کلینتون در مصاحبه با شبکه سی ان ان ضمن تاکید بر این نکته که وی اطمینان دارد نامزد نهایی دموکرات ها برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود گفت: من نامزد مورد تایید حزبم خواهم شد.

وی با اشاره به اینکه 3 میلیون رای بیش از برنی سندرزکسب کرده است تاکید کرد: در حقیقت روند انتخاب من به عنوان نامزد نهایی به پایان رسیده است و محال است فرد دیگری نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری شود.

کلینتون در بخش دیگری از این مصاحبه ضمن انتقاد شدید از دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان تصریح کرد: ترامپ صلاحیت ریاست جمهوری آمریکا را ندارد.

وزیر خارجه سابق آمریکا اضافه کرد که ترامپ توانایی حل مشکلات پیچیده سیاسی را ندارد.


ویدیو مرتبط :
هیلاری کلینتون و ریاست جمهوری؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کلینتون، ترامپ لایق ریاست‌ جمهوری نیست


نامزد پیشتاز دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، چارچوب سیاست خارجه دونالد ترامپ را به «صورت خطرناکی نامنسجم» توصیف کرد و گفت که ممکن است ترامپ در صورت رئیس‌جمهور شدن جنگ هسته‌ای به راه بیندازد.

خبرگزاری ایسنا: نامزد پیشتاز دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، چارچوب سیاست خارجه دونالد ترامپ را به «صورت خطرناکی نامنسجم» توصیف کرد و گفت که ممکن است ترامپ در صورت رئیس‌جمهور شدن جنگ هسته‌ای به راه بیندازد.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات هشتم نوامبر در نطقی درباره سیاست‌خارجی‌اش، به دونالد ترامپ و مواضع او حمله کرد و این میلیاردر نیویورکی را برای فرماندهی کل قوای آمریکا و‌ ایفای نقش بین‌المللی ایالات متحده، "نا لایق" خواند و گفت که سیاست‌های او تنها متفاوت نیستند، بلکه به صورت خطرناکی نامنسجم‌اند.

داوطلب پیشتاز برای نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با حمله به تنها داوطلب باقی‌مانده در اردوگاه جمهوری‌خواهان، سیاست‌های او را "خطرناک و نامربوط" توصیف کرد.

هیلاری کلینتون که پیش‌تر وزیر خارجه آمریکا بوده است، در سخنرانی‌اش در سن‌ دیه‌گو، واقع در جنوب کالیفرنیا بارها حرف‌ها و شخصیت دونالد ترامپ را دست انداخت و از جمله او را فردی "دمدمی‌ مزاج" خواند که زود از کوره در می‌رود و این می‌تواند در تصمیم‌گیری‌هایش "فاجعه‌بار" باشد.

سه‌شنبه آینده در چند ایالت آمریکا از جمله کالیفرنیا آخرین دور‌ مهم از رقابت‌های درون‌حزبی برای تعیین نامزد نهایی دو حزب آمریکا برگزار می‌شود. برنی سندرز، سناتور ایالت ورمونت با وجودی که از نظر تعداد امتیازهای ایالتی که توانسته جلب کند خیلی از هیلاری کلینتون عقب‌تر است اما هم‌چنان برای نامزدی حزب دموکرات با هیلاری کلینتون رقابت می‌کند.

کلینتون در نطق خود به جای هدف‌ گرفتن سندرز، به نامزد بلامنازع حزب رقیب تاخت که به احتمال زیاد در انتخابات پاییز امسال با او رقابت خواهد کرد. او بر رویکردش در حمایت از حضور و اعمال قدرت آمریکا در مسائل جهانی تاکید کرد و گفت: "اگر ایالات متحده در جهان رهبری نکند، خلاءهایی درست می‌شود که کشورهای دیگری جایش را پر می‌کنند."

ترامپ پیش‌تر نقش آمریکا به عنوان "ژاندارم جهان" را تقبیح کرده و آن را نقطه ضعفی برای این کشور خوانده بود. او خواستار آن شده بود که مردم آمریکا و منافع این کشور در صدر اولویت سیاست خارجی ایالات متحده قرار گیرد.

دونالد ترامپ در برخی موارد مواضعی گرفته است که به سوی کنار کشیدن آمریکا از درگیری‌های جهانی گرایش داشته است. ترامپ از جمله از چند دهه حضور ایالات متحده در ائتلاف نظامی ناتو انتقاد کرده و گفته است که این ائتلاف برای آمریکا کهنه و بی‌مصرف شده و فقط خرج فراوان روی دست واشنگتن گذاشته است.

هیلاری کلینتون در سخنرانی‌اش بر اهمیت حضور آمریکا در ائتلاف با هم‌پیمانانش در سراسر جهان تاکید کرد و گفت که روسیه و چین، به این ائتلاف‌های آمریکا "حسادت" می‌کنند.

داوطلب نامزدی دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا گفت: "این اصلا مساله کوچکی نیست که دونالد ترامپ می‌گوید از ائتلاف نظامی ناتو کنار می‌کشیم یا درباره امنیت اسرائیل، بی‌طرف می‌مانیم."

کلینتون به تجربه‌هایش در دیپلماسی با چین و روسیه و اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران اشاره کرد و گفت که با این تجربه‌ها، بیش از دونالد ترامپ می‌داند چه باید بکند. او به مواضع دونالد ترامپ "علیه مسلمانان" هم اشاره کرد و گفت که چنین حرف‌هایی به گروه‌هایی مانند داعش کمک می‌کند تا خودشان را تقویت کنند.

برنی سندرز، دیگر داوطلب نامزدی حزب دموکرات هم در زمینه سیاست خارجی منتقد جدی هیلاری کلینتون است. با اینکه هیلاری کلینتون در نطق خود در سن‌ دیه‌گو به برنی سندرز نپرداخت، اما این دو داوطلب، در سیاست خارجی هم اختلاف دارند. مواضعی که سندرز درباره نقش آمریکا در جهان مطرح می‌کند، بسته به اینکه از چه جناحی به آن نگاه شود، مداخله‌گریزانه یا انزواطلبانه تلقی می‌شود.

نظرسنجی‌ها در کالیفرنیا، پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکا حاکی از رقابت شانه‌به‌شانه این دو در رقابت درون‌حزبی است که سه‌شنبه آینده ۷ ژوئن برگزار می‌شود.