اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کلیات طرح تغییر ساز و کار گزینش دانشجو تصویب شد/ حذف کنکور در 5 سال



حذف کنکور,شرایط گزینش دانشجویان در دانشگاهها,سابقه تحصیلی
کلیات طرح تغییر ساز و کار گزینش دانشجو تصویب شد/ حذف کنکور در 5 سال

نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور را به تصویب رساندند تا در صورت تصویب نهایی آن، کنکور ظرف 5 سال حذف شده و سابقه تحصیلی مبنای گزینش دانشجویان در دانشگاهها قرار گیرد.

به گزارش  مهر، در جلسه روز یکشنبه صحن علنی مجلس شورای اسلامی، بررسی کلیات طرح یک فوریتی سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.


ایرج ندیمی، علیرضا خسروی و جواد جهانگیرزاده در مخالفت با کلیات و قاسم جعفری، هادی حسینی و امیر محمد احمدی در موافقت با کلیات این طرح صحبت کردند.
در پایان نمایندگان با 147 رای موافق، 27 رای مخالف، 14 رای ممتنع از مجموع 211 نماینده حاضر در مجلس کلیات این طرح را به تصویب رساندند.

در صوت تصویب نهایی این طرح، کنکور ظرف 5 سال به تدریج حذف می شود و سه روش برای جذب دانشجویان در دانشگاهها وجود دارد.
بر این اساس در رشته هایی که داوطلبان آن زیاد نیست، بر اساس سابقه تحصیلی جذب دانشجو صورت می گیرد.

رشته هایی که تقاضای داوطلبان برای تحصیل در آن زیاد است نیز از طریق آزمون اختصاصی و سابقه تحصیلی گزینش صورت می گیرد.
اما در رشته هایی که تقاضای داوطلبان برای حضور در آن متوسط است بر اساس سابقه تحصیلی و آزمون عمومی گزینش صورت می گیرد.

نظرات موافق و مخالف
عبدالوحید فیاضی نماینده مردم رودسر به عنوان سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات در دفاع از کلیات این طرح گفت: کنکور در کشور ما به عنوان دغدغه بزرگی برای جوانان و خانواده هایشان است.

وی طرح سنجش و پذیرش دانشجویان را طرحی برای مقابله با غول کنکور خواند و گفت: طرح بازنگری در آزمون سراسری دانشگاه ها یک دهه در کشور در حال بررسی بود و بالاخره در سال 86 قانونی در این خصوص به تصویب رسید، اما این قانون کاستی هایی دارد که در مجلس نهم مورد بررسی قرار گرفت.


فیاضی طرح سنجش و پذیرش دانشجو را حاصل تلاش 10 ماهه وزارت آموزش و پرورش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، وزارت علوم و تحقیقات و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی خواند و ادامه داد: این قانون باید در سال اول اجرای برنامه پنجم توسعه به تصویب رسیده و اجرا می شد، سال گذشته نیز بدون قانون آزمون سراسری دانشگاه ها اجرا شد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص لزوم تصویب کلیات این طرح گفت: باید مرداد ماه امسال این قانون تصویب شود تا دانش آموزان بتوانند برای تحصیلات خود در سال آینده برنامه ریزی کنند.

وی در خصوص مزایای این طرح گفت: در قانون قبلی وزارت علوم موظف است ظرف سه سال کنکور را حذف کند، اما بر اساس این قانون کنکور در مدت پنج سال به تدریج از 80 درصد رشته ها حذف می شود.

فیاضی تصریح کرد: با اجرای این طرح در برخی رشته ها که اقبال دانش آموزان یا دانشجویان با آن کمتر است، تنها با سابقه تحصیلی جذب دانشجو صورت می گیرد، اما دیگر رشته ها با توجه به سابقه تحصیلی و برگزاری آزمون عمومی و برخی رشته ها نیز با توجه به سوابق تحصیلی و آزمون اختصاصی جذب دانشجویان صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه در این طرح سهمیه ها به جای خود باقی است، گفت: بازسازی کیفیت آموزشی دانش آموزان در مدارس با اجرای این طرح انجام می شود، اضطراب ها و ترس ها ناشی از کنکور کاهش می یابد.

فیاضی در خصوص سازمان متولی اجرای سنجش دانش آموزان گفت: با اجرای این طرح سازمان سنجش به فعالیت خود ادامه می دهد، اما در کنارش سازمان دیگری برای پایش سابقه تحصیلی دانش آموزان ایجاد می شود.

در ادامه ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با این طرح گفت: این طرح بدون توجه به سند تحول در نظام آموزش و پرورش به تصویب رسیده است، بر اساس قانون باید کنکور به صورت کامل حذف شود، اما با این طرح کنکور همچنان باقی می ماند و به صورت کامل حذف نمی شود.

وی با طرح این سوال که چه کسانی از باقی ماندن کنکور ذینفعه هستند، گفت: آموزشگاه ها با سودجویی به ثروت های میلیاردی دست یافتند.
فیاضی ادامه داد: اجازه دهید یکسال دیگر کنکور بدون قانون اجرا شود تا قانونی جامع برای حذف کنکور به تصویب مجلس برسد.

در ادامه قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در موافقت با این طرح گفت: بالاخره واقعیتی به نام مسابقه برای ورود به دانشگاه ها وجود دارد، حتی اگر راه های مختلفی را برای ورود به دانشگاه ها در نظر بگیریم بالاخره باید در برخی رشته ها مسیری طی کنیم که خیالمان راحت باشد که عدالت انجام می شود.

وی تصریح کرد: کنکور یکسری معایب جدی دارد که از مهمترین آنها موسساتی هستند که کار اقتصادی انجام می دهند و گردش مالی بالا دارد، تاکنون طرحی که مزایای کنکور را داشته باشد ولی معایب آن را نداشته باشد، در مجلس مطرح نشده بود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: این طرح در سند تحول نظام آموزش و پرورش نیز در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر لزوم حذدف تدریجی کنکور گفت: آزمون های استاندارد و جامعی که آموزش و پرورش سالانه برای ایجاد سابقه تحصیلی دانش آموزان می گیرد، بسیار مهم است، باید دقت کرد وگرنه همین موسسات که امروز با سودجویی مشکلاتی را برای جامعه ایجاد کردند، به فریب دانش آموزان برای موفقیت در امتحانات جامع خواهند پرداخت.


در ادامه علیرضا خسروی نماینده سمنان در مخالفت با این طرح گفت: بر اساس اصل 30 قانون اساسی دولت موظف است، تحصیل رایگان را در اختیار همه قرار دهد.
وی با اشاره به نکات قوت این طرح گفت: با اجرای این طرح روابط مدرسه، دانش آموزان و مشاوران مجدد احیا می شود.

خسروی در بررسی نقاط ضعف طرح سنجش و پذیرش دانشجو گفت: با اجرای این طرح چگونه می توان دیپلم های سال‌های گذشته را مورد سنجش قرار داد و یا کسانی که در یک رشته در دبیرستان تحصیل کردند، اما خواستار حضور در رشته ای غیر مرتبط در دانشگاه هستند، چگونه می توانند مورد سنجش سابقه تحصیلی قرار گیرند.

وی تاکید کرد: با اجرای این طرح موسسات تضمینی کنکور جای خود را به موسسات تضمینی معدل 19 به بالا می دهند، این طرح بازار غیررسمی کنکور را افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه نوجوانان در دوران بلوغ دچار مشکلاتی هستند که بعضا تحصیلشان را با رکودی مواجه می کنند و موجب پایین آمدن نمره هایشان می شوند، اما اکثرا در دوره پیش دانشگاهی این مشکلات حل شده و دانش آموزان بهتر می توانند مورد آزمون قرار گیرند.

خسروی در بررسی مشکلات شیوه فعلی کنکور گفت: در شیوه فعلی دانش آموزانی که پول داشتند از طریق امکانات خانواده کلاس کنکور می رفتند و می توانستند به دانشگاه راه یابند، اما برای دانش آموزان محروم این امکانات فراهم نبود. در شیوه فعلی نیز دانش آموزانی که پول دارند می توانند در مدارس خوب تحصیل کنند و نمره سنجش خود را بالا ببرند.

وی در پایان تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش توان اجرای آزمون های سالانه در مقاطع مختلف با امنیت بالا را ندارد.


هادی حسینی نماینده مردم قائم شهر در مجلس دیگر موافق اجرای این طرح بود.
وی تاکید کرد: باید کنکور حذف شود و راهکارهای درست و منطقی برای حذف آن اندیشید.

جواد جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه نیز در مخالفت با این طرح گفت: در این طرح کمیسیون آموزش بجای کارشناسان موضوع در خصوص کنکور تصمیم‌گیری کرد.

وی با بیان اینکه ما مخالف حذف کنکور نیستیم، گفت: امروز تعداد زیاد دانشجو از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند که رشته های آنها متناسب با نیازهای کشور نیست، براساس این طرح شورایی مسئول نیازسنجی بازار برای رشته های دانشگاهی و همچنین سنجش تحصیلی دانش آموزان است. به نظر می رسد این شورا توانایی سنجش نیاز بازار برای رشته‌های دانشگاهی را ندارد.

وی با انتقاد از عدم وجود سازوکار تشکیل سازمان سنجش سابقه تحصیلی دانش آموزان در طرح مجلس گفت: وجود موسسات کمک آموزشی غلط نیست بلکه نحوه استفاده ما غلط است.

وی در پایان تاکید کرد: نمی توان به نمره ها به عنوان یک مبنای تمیز اعتماد کرد، این روش باعث بی عدالتی می شود.

امیرمحمد احمدی نماینده دهلران نیز در موافقت با این طرح گفت: با اجرای این طرح کنکور به صورت یکباره حذف نمی‌شود بلکه تدریجا و با روش های متفاوت به سمت نظامی می رویم که سوابق تحصیلی دانش آموزان در آن اصل است.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح برای قبولی در برخی رشته ها فقط به سوابق تحصیلی دانش آموزان اکتفا می شود در برخی رشته ها علاوه بر سوابق تحصیلی آزمون عمومی نیز برگزار می شود، در رشته های پرطرفدار نیز علاوه بر سوابق تحصیلی آزمون اختصاصی برگزار می شود.

در پایان نماینده وزارت علوم در صحن علنی مجلس شورای السامی در دفاع از این طرح گفت: براساس این طرح سوابق تحصیلی جایگزین آزمون برای حذف دانشجویان در دانشگاه ها می شود.

وی ادامه داد: کسانیکه سوابق تحیلی ندراند می توانند با سازوکار دیگری سوابق تحصیلی خود را جایگزین کنند، علاوه بر این برای پایش دقیق سوابق تحصیلی امتحانات به صورت نهایی و هماهنگ برگزار می شود.

وی با انتقاد از قانون قبلی گفت: قانون قبلی باعث ایجاد چالش جدی میان وزارتخانه های آموزش و پرورش، علوم و تحقیقات و بهداشت می شد.

وی تاکید کرد: مدل جدید بر اساس میزان تقاضای دانشجویان در رشته ها سازوکارهای متفاوتی را برای جذب دانشجویان در بردارد.
وی در پایان تاکید کرد: در این طرح ما سهمیه های مناطق محروم و بند به بند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را لحاظ کرده ایم.

در پایان نمایندگان با 147 رأی موافق، 27 رأی مخالف و 14 رأی ممتنع از 211 نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور را به تصویب رساندند./مهر


ویدیو مرتبط :
حاشیه های تصویب کلیات بودجه سال 94

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کلیات حذف کنکور تصویب شد/اعلام جزییات طرح تا سه‌شنبه



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

کلیات حذف کنکور تصویب شد/اعلام جزییات طرح تا سه‌شنبه

مشاور عالی سازمان سنجش از تصویب کلیات طرح حذف کنکور 92 در برخی از کد رشته‌های دانشگاه‌های آزاد، پیام‌نور و غیرانتفاعی در کمیته تخصصی کارگروه ماده چهار قانون پذیرش دانشجو خبر داد.

دکتر حسین توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این خبر، اظهار کرد: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در کمیته تخصصی کارگروه ماده چهار کنکور، پذیرش دانشجو در این کد رشته‌ها بر اساس سوابق تحصیلی داوطلبان و توسط سازمان سنجش انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: اطلاعیه سازمان سنجش در رابطه با جزئیات این طرح تا روز سه‌شنبه (21 آذرماه) منتشر خواهد شد.

توکلی در خاتمه خاطرنشان کرد: اسامی کد رشته‌های حذف شده نیز به زودی از سوی سازمان سنجش اعلام می‌شود./ایسنا