اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کلپر: ایران حامی تروریسم است


کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا در حال برگزاری یک جلسه استماع با حضور رئیس سیا و سایر مقامات امنیتی ارشد آمریکاست.

خبرگزاری فارس: جلسه استماع با عنوان «تهدیدهای جهانی» با حضور جان برنان، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، جیمز کلپر، مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده و برخی دیگر از مقامات ارشد امنیتی این کشور در مجلس نمایندگان آمریکا آغاز شد.

جمیز کامی، رئیس اف بی آی، نیکلاس راسموسن، رئیس مرکز ملی مقابله با تروریسم از دیگر حاضران در این جلسه هستند.

«دیوید نون» سخنگوی کمیته منتخب اطلاعات در ابتدای این جلسه، نقطه‌نظر خود در خصوص مسائل روز را بیان کرد و گفت که خاک آمریکا در معرض تهدید داعش قرار گرفته است.

وی گفت داعش و القاعده در حال گسترش اند «و بدون رهبری آمریکا بر تحولات جهانی، این روند ادامه خواهد یافت.»

نون از عملکرد دولت اوباما هم دل خوشی نداشت و گفت که «نحوه پاسخ به بحران‌های عراق و سوریه، از جمله بدترین موارد مدیریت یک موضوع در تاریخ سیاست خارجی آمریکا بوده است.»

دیوید نون از انعقاد توافق هسته‌ای هم ناراضی بود و با انتقاد مجدد از سیاست خارجی اوباما گفت «این توافق، ایران را از فشار مفرطی که بر آن وارد می‌شد، رهایی داد؛ ایران بزرگ‌ترین حامی دولتی تروریسم است.»

جیمز کلپر، در ابتدای این جلسه اظهار داشت: بی‌ثباتی پیش‌بینی نشده در جهان امروز به امری عادی تبدیل شده است. 59 کشور در جهان با خطر بی‌ثباتی مواجه‌اند و جهان با 60 میلیون آواره مواجه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جاسوسی سایبری از آمریکا اشاره کرد و هک کردن اطلاعات و انتشار آنها را یکی از اهداف این جاسوسی دانست.

کلپر از چین، کره شمالی و داعش به عنوان سه چالش جاسوسی سایبری در برابر امنیت آمریکا یاد کرد.

کلپر تصریح کرد که بیش از 38 هزار ستیزه‌جوی خارجی از جمله بیش از 600 فرد غربی برای کمک به گروه‌های تروریستی به سوریه سفر کرده‌اند. وی مدعی شد که رهبران داعش به دنبال حمله به خاک آمریکا هستند و همچنین گروه‌های مرتبط با القاعده در سوریه و شبه‌جزیره عربستان نیز پیشرفت‌هایی در سال 2016 به‌دست آورده‌اند.

کلپر افزود: «ایران همچنان حامی رسمی دولتی تروریسم است. این کشور با استفاده از نیروی قدس سپاه پاسداران، به بسط نفوذ خود در بحران‌های منطقه خاورمیانه می پردازد.»

کلپر در خصوص مقاومت اسلامی لبنان هم نظر داد و گفت: «ایران و حزب‌الله همچنان تهدیدی تروریستی برای منافع آمریکا در دنیا هستند.»

وی در خصوص برجام بار دیگر گفت که این توافق شفافیت بیشتری به برنامه هسته‌ای ایران خواهد بخشید.

کلپر ادامه داد: «زمان لازم برای ساخت بمب اتم، از چند ماه به یک سال افزایش یافته و ایران هم برجام را به عنوان اهرمی برای برداشته شدن تحریم ها در عین حفظ برنامه هسته‌ای خود می‌داند؛ آنگونه که بنظر می‌رسد، ایران تاکنون به برجام پایبند بوده است.»

یکی از نمایندگان در خصوص نحوه هزینه‌کرد منابع مالی حاصل از رفع تحریم‌های ایران و نگرانی‌های آمریکا در این خصوص سوالی پرسید که کلپر پاسخ داد: «بخشی از این پول برای هزینه رد اقتصاد ملی و برآورده کردن نیازهای داخلی این کشور صرف شد و بخشی دیگر البته به سپاه پاسداران و نیروی قدس تعلق گرفته است.»


ویدیو مرتبط :
عربستان حامی تروریسم است یا ایران؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر دفاع آمریکا: ایران حامی تروریسم و مسئول گسترش نفرت و افراط گرایی در کل منطقه است/تاکید بر تلاش برای حل مسالمت‌آمیز موضوع هسته‌یی ایران



 چاک هیگل

ضمن تکرار برخی اتهامات
وزیر دفاع آمریکا بر تلاش برای حل مسالمت‌آمیز موضوع هسته‌یی ایران تاکید کرد

وزیر دفاع آمریکا بر تلاش برای یافتن راه‌هایی جهت حل مسالمت‌آمیز موضوع هسته‌یی ایران تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، چاک هیگل روز پنجشنبه در نیویورک با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم مدعی شد: ما کاملاً از حقایق خاورمیانه آگاهیم. ایران حامی تروریسم و مسئول گسترش نفرت و افراط گرایی در کل منطقه است، ولی سیاست خارجی یک بازی با جمع صفر نیست. اگر بتوانیم راه‌هایی برای حل صلح‌آمیز مناقشات پیدا کنیم، عاقلانه است که آنها را بررسی کنیم.

به گزارش روزنامه هاآرتص، وزیر دفاع آمریکا در ادامه گفت:‌ تعامل، حکم دلجویی یا محدود کردن را ندارد. ما معنی این دو کلمه را می‌دانیم. می‌دانیم که به کجا ختم می‌شوند و آنها را دنبال نخواهیم کرد. همانطور که رئیس‌جمهور اوباما تکرار کرده است، کلمات به تنهایی کافی نیستند و اقدامات باید در پس آنها بیایند.

/ایسنا

.