اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کلاً مجلس کجای کار است؟ / حتی وزیر نفت هم محل نمی گذارد!



 

کلاً مجلس کجای کار است؟ / حتی وزیر نفت هم محل نمی گذارد!

 

 

عصرایران ؛ جعفر محمدی - این خبر را عیناً از خبرگزاری مجلس شورای اسلامی بخوانید:  « عضو کمیسیون انرژی مجلس عملکرد وزارت نفت درباره تنظیم قراردادهای بین‌المللی و اطلاع مفاد آنها به مجلس را طی سال جاری عملکردی غیرقابل توجیه خواند و گفت: وزارت نفت در سال‌جاری قراردادهای نفتی و گازی بسیاری را منعقد کرده، اما هیچ‌یک را به اطلاع مجلس نرسانده است.

 

سیروس سازدار با استناد به اصل 77 قانون اساسی اقدام وزارت نفت در بی‌اطلاع نگاه‌داشتن مجلس درباره مفاد قراردادهای نفتی را خلاف قانون خواند و افزود: متأسفانه وزارت نفت آشکار و صریح قانون اساسی را زیر پا گذاشته است و هیچ‌یک از قراردادهایی را که طبق قانون باید با اطلاع مجلس به تصویب می‌رسید، در اختیار مجلس نگذاشته است. »

در این باره نکاتی سخت و سهمگین قابل تذکر است هر چند که کار از ذکر و تذکر گذشته اما ما به عنوان یک رسانه آیا کار دیگری می توانیم انجام دهیم جز اطلاع رسانی و تحلیل؟!

1 - مطابق اصل 77 قانون اساسی (قانون اساسی جمهوری اسلامی ، نه جای دیگر!) دولت موظف است تمام عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها، و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی را به تصویب مجلس شورای اسلامی برساند.

حالا به متن خبر برگردید ، عضو کمیسیون انرژی نگفته است که مجلس ، قرار دادهای نفتی را تصویب نکرده ، بلکه اساساً در جریان این که چه قراردادهایی با چه شرایطی بسته شده اند هم نیست! چه برسد به این که آنها را بررسی هم بکند و نگذارد در قراردادهایی که پشت درهای بسته بین چند مقام دولتی و چند مقام خارجی بسته می شوند ، احیاناً حقی از مردم ضایع شود.

حالا این که از بین حدود 290 نماینده مجلس ، یک نماینده ؛ آن هم در گفت و گو با خبرگزاری داخلی مجلس به این موضوع اشاره کند و یک رسانه هم مثل عصرایران به آن بپردازد و اعتراض کند ، کاری از پیش می رود؟

صحبت هزار تومان و دو هزار تومان نیست ، صحبت قراردادهای نفتی یک از کشورهای نفت خیز جهان و یکی از اعضای مهم اوپک است که سر به دهها میلیارد دلار می زند. آن وقت ، نمایندگان مجلس اصلاً در جریان نیستند که در این قراردادها چه می گذرد؟ مبالغ ، نحوه پرداخت ، طرف های قرار داد ها و ... چگونه است و لابد درآمدها هم به هکذا !

2 - حالا قرار است نماینده ها چه کنند؟ وقتی نماینده ای (البته برخی نماینده ها) پیش وزیری می رود و از او می خواهد که در حوزه انتخابیه اش کلنگ یک طرح عمرانی را بزند و وزیر به استناد فقدان بودجه و عدم تصویب آن در مجلس ، امتناع می کند ، یا وقتی نماینده خواستار عزل و نصب یک مسوول استانی می شود و وزیر خودداری می کند ،  آن نماینده فوراً کاغذی بر می دارد و در راهروهای مجلس به دنبال جمع کردن امضای استیضاح می افتد تا وزیر را به زیر بکشد.

اما حالا که اعلام شده وزیر نفت قانون اساسی را زیر پا گذاشته و به مجلس شورای اسلامی بی احترامی کرده و هیچ یک از قراردادهای نفتی را به اطلاع آن نرسانده و سرخود عمل کرده است ، آیا رگ غیرت نمایندگان خواهد جنبید و وزیر را به پای میز استیضاح خواهند کشاند تا درس عبرتی باشد برای سایرین؟

یا نه ؟! از نظر نمایندگان ، چند قرارداد دهها میلیارد دلاری نفتی که ارزش این حرف ها را ندارد و " در شرایط حساس کنونی که دشمنان داخلی و خارجی در صدد ضربه زدن به نظام هستند ، کشور به آرامش نیاز دارد و در راستای حفظ  اتحاد و همدلی نباید وزیر نفت را استیضاح کرد!"

3 - اصل 77 قانون اساسی تنها ناظر به قرار دادها ی نفتی نیست و همه ارکان دولت موظف اند قراردادهای بین المللی خود را به اطلاع و تصویب مجلس برسانند.

حال که عیان شده مهم ترین وزارتخانه اقتصادی کشور که کلان ترین قراردادهای خارجی را دارد ، هیچ اعتنایی به مجلس نکرده ، سوال و نگرانی این است که وضعیت در سایر وزارتخانه ها و نهادهای دولتی چگونه است و آیا مجلس در جریان مراودات و قراردادهای خارجی آنها هست یا نه؟

4 - از دولتی که رئیس آن خود را قانونمند ترین دولت تاریخ ایران می داند ، آیا انتظار نمی رود قوانین عادی را که نه! قانون اساسی را محترم بشمارد و به آن عمل کند؟

آقای رئیس جمهور محترم! شما به عنوان کسی که در پیشگاه ملت ایران ، به قرآن سوگند خورده اید که حافظ قانون اساسی باشید ، چرا وزیر نفت را استنطاق نمی کنید که قانون اساسی را این گونه زیر پا گذاشته و مجلس را در جریان قراردادهای نفتی نگذاشته و از آنها مصوبه نگرفته است؟

اگر هم این گونه نیست ، مستندات و آرشیو مصوبات مجلس را اعلام کنید تا مشخص شود که اطلاعات این نماینده غلط بوده است!

5 - و یک سوال خودمانی از مجلسی ها که امیدواریم بینی و بین الله بدان پاسخ وجدانی دهند: کلاً مجلس کجای کار است؟!../عصرایران


ویدیو مرتبط :
پاسخ وزیر نفت به سوال نمایندگان مجلس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزییات استیضاح پر حاشیه وزیر کار در مجلس


جلسه استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس اسلامی ایران از صبح امروز آغاز شد.