اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کلاهبرداری به بهانه مهاجرت



 اخبار حوادث - کلاهبرداری به بهانه مهاجرت

زنی که به بهانه تهیه ویزای اروپا از مردم کلاهبرداری می‌کرد، بعد از دستگیری روانه زندان شد.

چندی قبل زنی میانسال با مراجعه به پلیس آگاهی استان فارس علیه زنی شیاد شکایت کرد و گفت: «مدتی بود قصد داشتیم همراه خانواده به اروپا سفر کنیم و اگر شرایط را مناسب دیدیم همانجا بمانیم. چندی قبل برای پرس‌وجو در این‌باره به یک آژانس هواپیمایی مراجعه کردم و سوالاتم را پرسیدم.

 

وقتی از دفتر شرکت بیرون آمدم زنی سراغم آمد و خودش را از کارمندان آنجا معرفی کرد و گفت می‌تواند من و اعضای خانواده‌ام را به اروپا بفرستد. او شرایط را توضیح داد و من در این‌باره با خانواده‌ام مشورت کردم. در نهایت مبلغ 20میلیون‌تومان به آن زن دادیم تا کارهای مهاجرت ما را انجام بدهد اما هربار که با او تماس می‌گرفتم بهانه‌ای می‌آورد و هیچ کاری برای ما انجام نمی‌داد تا اینکه به موضوع شک کردم.»

شاکی در ادامه گفت: «وقتی موضوع را پیگیری و از چند نفر سوال کردم فهمیدم آن زن مرا فریب داده و با دروغ‌هایش توانسته پول‌هایم را از چنگم درآورد.»

ماموران بعد از اینکه در جریان وقوع کلاهبرداری قرار گرفتند به تحقیق در این‌باره پرداختند و فهمیدند متهم هیچ ارتباطی با آژانس مسافرتی ندارد و خودش را با عنوان جعلی معرفی کرده است. باوجود آنکه شاکی اطلاعات زیادی از زن شیاد نداشت تحقیقات ادامه یافت و پلیس سرنخ‌هایی را به دست آورد که نشان می‌داد این زن همراه چندنفر دیگر به‌صورت باندی فعالیت و متقاضیان مهاجرت را اغفال می‌کند.

ماموران در نهایت توانستند زن کلاهبردار را شناسایی و او را در خانه‌اش دستگیر کنند. متهم بعد از انتقال به پلیس آگاهی به جرمش اقرار کرد و گفت: «من با وعده‌های فریبنده اعتماد متقاضیان مهاجرت به اروپا را جلب و ادعا می‌کردم با توجه به روابطی که دارم می‌توانم به سادگی برای آنها ویزا و اجازه اقامت بگیرم به این ترتیب از آنها مبالغ میلیونی دریافت می‌کردم.»

این متهم در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برد و پلیس در تلاش است با دستگیری همدستان او سایر جرایم احتمالی این باند را نیز فاش کند.
اخبار حوادث -  شرق

 


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کلاهبرداری شبکه ماهواره‌ای به بهانه مهاجرت به آمریکا



افرادی که با تبلیغات گسترده‌ در شبکه‌ای ماهواره‌ای برای مهاجرت به آمریکا از ایرانی‌ها میلیون‌ها تومان کلاهبرداری کرده‌اند، تحت تعقیب مأموران پلیس فتا قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار ما، کلاهبرداران، تبلیغات گسترده‌ای را با مضمون مهاجرت ایرانی‌ها به آمریکا با شرایط ویژه در شبکه ماهواره‌ای انجام می‌دهند و شهروندان زیادی هم پول‌هایی به حساب‌های اعلام‌شده واریز کرده‌اند. در حال حاضر ٩ نفر در شیراز شاکی این پرونده هستند ضمن اینکه مؤسس شبکه ماهواره‌ای موردنظر، دو سال قبل نیز کلاهبرداری کلانی از همین راه انجام داده‌ بود.


اولین شکایتی که علیه این شبکه ماهواره‌ای مطرح شد، توسط شهروندی در شیراز بود. این مرد در شکایت خود اعلام کرد بعد از مشاهده تبلیغات مهاجرت در این شبکه، با شماره‌تلفن‌هایی که در ایران اعلام شده‌ بود، تماس برقرار کرد، توسط آنها اغفال شد و مبلغ ١٢٠ میلیون تومان به حسابی در یک بانک خصوصی در ایران واریز کرد.


شاکی درباره جزئیات این کلاهبرداری گفت: «وقتی تبلیغات را در تلویزیون دیدم، تصمیم گرفتم برای ادامه تحصیل پسرم در آمریکا اقدام کنم. با شماره تماسی که در ایران اعلام شده ‌بود، تماس گرفتم، البته شماره‌ها کمی عجیب بود و فکر می‌کنم روی شماره‌ای در آمریکا دایورت شده ‌بود. زنی گوشی را برداشت و توضیحاتی به من داد.

 

او گفت برای ویزای تحصیلی باید ٣٠٠ میلیون تومان بپردازیم، اما چون این مبلغ بسیار بالاست، در ابتدا ٣٠ میلیون تومان آن را باید بپردازم و پس از آنکه کارهای مهاجرت انجام شد، در آمریکا برای ما وامی می‌گیرند که از طریق آن وام، مابقی پول را می‌پردازیم، ضمن اینکه آنها کار هم برایمان پیدا می‌کنند.

 

خانمی که با من صحبت می‌کرد، با حرف‌هایش مرا قانع کرد که فقط برای پسرم اقدام نکنم و همه اعضای خانواده به آمریکا برویم. مبلغی که برای مهاجرت گفته‌ بودند، بسیار خوب بود و برای اینکه پسرم تنها نباشد، تصمیم گرفتم برای هر چهار عضو خانواده اقدام کنم. او شماره‌حساب شخصی در ایران را به من داد و گفت این فرد رابط آنهاست و پول را به آمریکا منتقل می‌کند. مبلغ ١٢٠ میلیون تومان پول به حساب یک بانک خصوصی به نام همان شخص واریز کردم و با تلفنی که از آن فرد داشتم، تماس گرفتم و تأیید پول را هم دریافت کردم، اما بعد از چند روز، دیگر خبری از آنها نشد».


مالباخته ادامه داد: «با شماره‌تلفن‌های شبکه ماهواره‌ای در آمریکا تماس گرفتم. به من گفتند منتظر باش زنگ می‌زنیم، اما دیگر، خبری نشد و بعد از چند روز شماره تلفن‌همراه رابطی که در ایران داشتند هم خاموش شد».


 با شکایت این مرد، تحقیقات آغاز و مشخص شد هشت نفر دیگر نیز در شیراز گرفتار تبلیغات دروغین این شبکه ماهواره‌ای شده و پول‌های کلانی به حساب آنها واریز کرده‌اند. بنابراین دستور مسدودشدن حساب و همچنین تحت تعقیب قرارگرفتن رابط این شبکه در ایران صادر شد، اما قبل از مسدودشدن حساب، مشخص شد فرد رابط همه پول‌ها را از بانک خارج کرده و فقط پنج میلیون تومان پول در حسابش باقی مانده ‌است. دراین‌میان، یکی از شاکیان دنبال رابطی که در ایران بود، گشت و توانست خانه او را پیدا کند، اما این فرد فراری شده بود و در حال حاضر توسط مأموران تحت تعقیب قرار دارد.


همچنین بررسی‌های مأموران فتا نشان داد شبکه ماهواره‌ای متعلق به یک ایرانی مقیم کالیفرنیاست که دو سال قبل نیز خود را وکیل مهاجرت معرفی و با تبلیغات گسترده‌ای در یک شبکه دیگر ماهواره‌ای، اقدام به کلاهبرداری از ١٣ نفر در داخل ایران کرده‌ بود. این مرد در سال ٢٠١٣ نیز تحت عنوان دریافت ویزای مهاجرت، کار و تحصیل در آمریکا، از ایرانی‌های زیادی کلاهبرداری کرده ‌است.

 

وی در آن زمان پول‌ها را از طریق یک صرافی در داخل ایران دریافت می‌کرد‌. یکی از مالباختگان که دو سال پیش طعمه این متهم شده، به خبرنگار ما گفت: با «ر» از طریق یکی از اقوام که در آمریکا زندگی می‌کرد، آشنا شدیم و او خودش را وکیل مهاجرت معرفی کرد. به ما گفتند باید مبلغ ٦٠ هزار دلار به حسابش واریز کنیم تا بتواند برای ما ویزای کار بگیرد. این مبلغ را باید به یک صرافی در تهرانی می‌‌دادیم، اما بعد از واریزکردن پول، دیگر هیچ‌ خبری از او نشد و به تماس‌های ما پاسخ نداد.

 

من شنیده ‌بودم این مرد از طریق ماهواره هم تبلیغات زیادی انجام می‌دهد، اما خودم از طریق یک ایرانی در آمریکا با او آشنا شدم. بعد از اینکه دیگر تلفن‌هایم را جواب ندادند، از طریق اقوامم در آمریکا موضوع را پیگیری کردم و متوجه شدم او ساکن کالیفرنیاست و فقط در کالیفرنیا می‌توان او را تحت تعقیب قرار داد. از آنجایی که امکان سفر به آمریکا را نداشتم، نتوانستم موضوع را پیگیری کنم ضمن اینکه هزینه زیادی برای استخدام وکیل در کالیفرنیا باید متحمل می‌شدم. این مرد خودش می‌دانست برای ایرانی‌های مقیم کالیفرنیا امکان پیگیری وجود ندارد به همین دلیل هم ما را به‌عنوان قربانی انتخاب کرد.


تحقیقات صورت‌گرفته نشان می‌دهد شهروندان زیادی در سنندج، شیراز، تهران و چند شهر دیگر، پول‌هایی به حساب معرفی‌شده در ایران از سوی این شبکه ماهواره‌ای واریز کرده و مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند.


بنابراین رسیدگی به این پرونده در شعبه ١٤ دادیاری دادسرای شیراز آغاز و پلیس فتا مسئول پیگیری این پرونده شده‌ است.

 

اخبار حوادث - شرق