اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کلاهبرداری از کاربران سایت دیوار


معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری فردی که اقدام به کلاهبرداری از کاربران سایت دیوار کرده بود، خبر داد.

خبرگزاری ایسنا: در تاریخ 29 فروردین ماه امسال فردی با مراجعه به دادسرای ناحیه 31 تهران و طرح شکایتی عنوان داشت که از طریق سایت فروش اینترنتی دیوار قصد فروش یک دستگاه گوشی تلفن همراه را داشته که شخصی تحت عنوان خریدار با او تماس و در ادامه اقدام به کلاهبرداری از وی کرده است.

با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع کلاهبرداری و به دستور شعبه اول دادیاری داسرای ناحیه 31 تهران ، پرونده برای رسیدگی در اختیار اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت که مالباخته پس از حضور در اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: از طریق سایت دیوار قصد فروش یک دستگاه گوشی تلفن همراه به قیمت یک میلیون و 700 هزار تومان را داشتم که شخصی ناشناس به عنوان خریدار با من تماس گرفت و این شخص پس از گرفتن نشانی محل سکونت بنده در محدوده اتوبان ارتش به در منزل مراجعه و پس از رؤیت گوشی تلفن همراه و سایر لوازم جانبی آن از قبیل کارتن گوشی تلفن همراه و ... ، از من خواست تا به همراه وی برای دریافت پول به دستگاه خودپرداز مراجعه کنم که به همراه این شخص ، به یک دستگاه خودپرداز در شهرک شهید محلاتی رفته و این شخص ، به ظاهر شروع به واریز و انتقال پول به حسابم کرد و پس از دقایقی گفت که پول را به حساب بنده واریز کرده است که من نیز گوشی تلفن همراه را به همراه کارتن و ... به او تحویل و پس از مراجعه به منزل ، به سراغ گوشی تلفن همراه خود رفته و هرچه پیامک های داخل آن را بررسی کردم ، پیامکی در خصوص واریز مبلغ فروش گوشی تلفن همراه را پیدا نکردم ؛ فردای آن روز به بانک مراجعه و در بررسی تراکنش مالی مشخص شد که هیچگونه واریزی به مبلغ یک میلیون و 700 هزار تومان صورت نگرفته است.

با بررسی شکایت های مشابه ، کارآگاهان موفق به شناسایی تعداد دیگری از شکات و مالباختگانی شدند که همگی آنها بدین شیوه و شگرد و زمانیکه قصد فروش گوشی های تلفن همراه خود را داشتند مورد کلاهبرداری قرار گرفته بودند، تمامی این مالباختگان در اظهارات خود عنوان کردند که توسط جوانی حدودا 35 ساله و پس از انتشار آگهی فروش گوشی های تلفن همراه خود در سایت های اینترنتی به‌ویژه سایت دیوار مورد کلاهبرداری قرار گرفتند .

با توجه به شیوه و شگرد کلاهبرداری که طی آن فرد جوانی به محل های اعلامی از سوی مالباختگان و در ادامه به همراه آنها به شعبات بانکی مراجعه کرده بود ، انجام چهره نگاری از مالباختگان و همچنین بررسی تصاویر بدست آمده از دوربین های مداربسته بانکی در دستور کار کارآگاهان اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت و نهایتا یکی از مجرمین سابقه دار در زمینه سرقت و کلاهبرداری به نام "هدایت .ر" متولد 1359 شناسایی و در مخفیگاهش واقع در خیابان ولی عصر دستگیر و به اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شد .

متهم پس از مواجه حضوری با مالباختگان، صراحتا به ده ها فقره کلاهبرداری در تهران و همچنین سایر شهرها و استان های کشور همچون کرج، اسلامشهر، قزوین، رباط کریم، اهواز، پاکدشت، اصفهان، خوزستان و ... و همچنین نحوه شناسایی مالباختگان از طریق سایت های فروش اینترنتی اعتراف و در اظهاراتش عنوان داشت: به خاطر آنکه در زمان کلاهبرداری تمامی لوازم جانبی گوشی های به‌ویژه کارتن های آنها را سرقت می کردم ، در زمان مراجعه به مراکز خرید و فروش گوشی های تلفن همراه و بدون هیچگونه مشکلی موفق به فروش تمامی گوشی ها می شدم.

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام مرکز اطلاع رسانی پلیس آگاهی پایتخت، سرهنگ کارآگاه محمدرضا ذاکر استقامتی، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت : بهره گیری از سیستم پیامک بانکی و تماس با شعبات بانکی برای اطمینان از واریز و یا انتقال پول یکی از مطمئن ترین و در عین حال راحت ترین روش های ممکن برای جلوگیری از وقوع کلاهبرداری است که متأسفانه با وجود آموزش ها و اطلاع رسانی های مکرر صورت گرفته همچنان شاهد آن هستیم که بسیاری از شهروندان محترم همچنان از این خدمات بانکی در دسترس ، بهره برداری و استفاده نمی کنند.

ذاکر استقامتی افزود: با توجه به اعتراف صریح متهم به ده ها فقره کلاهبرداری به شیوه و شگرد فوق، قرار قانونی از سوی مقام قضایی صادر و متهم برای انجام تحقیقات تکمیلی و شناسایی دیگر شکات و مالباختگان در اختیار اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته است ؛ لذا از کلیه شهروندانی که بدین شیوه و شگرد مورد کلاهبرداری قرار گرفتند دعوت می شود تا برای شناسایی متهم و پیگیری شکایات خود به اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند.


ویدیو مرتبط :
از ولخرجی دولت تا کلاهبرداری مخابرات از کاربران اینترنت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کلاهبرداری از سایت دیوار



متهم مهندس سخت افزار کامپیوتر است و در سال‌های ۹۲ و ۹۳ نیز دو بار به اتهام کلاهبرداری با همین روش دستگیر و زندانی شده است

به گزارش همشهری، وقتی همه چیز به سمت آنلاین شدن پیش می‌رود، شك نكنید كه كلاهبرداران هم وارد این فضا می‌شوند. امسال خیلی‌ها برای خرید و فروش از فضای مجازی استفاده كردند. حتما شما هم این جمله را شنیده‌اید

اگر كالایی را در خانه‌ات لازم نداری عكسش را بگیر و بگذار توی سایت، راحت فروش می‌ره.» به همین دلیل بود كه خرید و فروش‌های اینترنتی در سال 94 رونق عجیبی گرفت و در این میان كلاهبرداران هم كه از این ماجرا خبر داشتند تصمیم گرفتند از این رونق به نفع خودشان استفاده كنند.

مثل مهندس جوانی كه طعمه‌هایش را به واسطه‌ی آگهی‌های فروشی كه در سایت دیوار گذاشته شده بود انتخاب می‌كرد.


ماجرای این پرونده از آنجا آغاز شد كه مرد جوانی تصمیم گرفت گوشی تلفن همراهش را برای فروش در سایت دیوار آگهی كند.

هنوز چند ساعتی از انتشار این آگهی نگذشته بود كه مرد جوانی به عنوان خریدار با او تماس گرفت و بعد از این‌كه خودش را كارمند یكی از بانك‌های معتبر معرفی كرد سوالاتی درباره گوشی تلفن همراه پرسید و حتی سرقیمت هم چانه زد.

خریدار به بهانه اینكه نمی‌تواند برای تحویل كالا به صورت حضوری مراجعه كند، از فروشنده درخواست كرد گوشی را با پیك یا آژانس برایش ارسال كند.

به این ترتیب فروشنده از همه جا بی خبر گوشی را با پیك برای خریدار ارسال كرد حتی شماره پیك را به مشتری داد تا با او هماهنگی‌های لازم را انجام دهد.

تا اینجای ماجرا همه چیز عادی به نظر می‌رسید تا اینكه خریدار ماجرا كه همان كلاهبردار است با شماره‌ای ناشناس با راننده پیك تماس برقرار كرد و خودش را به عنوان فروشنده جا زد و گفت «من پول را گرفتم شما فقط گوشی را تحویل بده و برگرد.»

ماجرای این كلاهبرداری آنقدر عجیب بود كه وقتی پلیس درجریان آن قرار گرفت بلافاصله تحقیقات لازم را انجام داد.

در همان تحقیقات ابتدایی ماموران متوجه شدند مالباخته‌های دیگری نیز با این روش مورد كلاهبرداری قرار گرفته‌اند این یعنی به احتمال زیاد همه این سرقت‌ها توسط یك كلاهبردار حرفه‌ای درحال انجام است.

در ادامه تحقیقات كارآگاهان متوجه شدند فرد كلاهبردار در هر مورد كلاهبرداری با یك سیمكارت تماس گرفته و آن را غیر فعال كرده و تنها رد خود را نیز از بین می‌برد.كارآگاهان كه با پرونده‌ی پیچیده‌ای روبه‌رو شده بودند وارد عمل شده و با انجام اقدامات اطلاعاتی و مخابراتی توانستند مخفیگاه این كلاهبردار را كه از مجرمان سابقه‌دار بود پیدا كرده و در نوزدهم مهرماه با دستگیری او در

خانه‌اش در تهرانپارس، بخش قابل توجهی از كالاهای سرقتی را نیز شناسایی و ضبط كنند. متهم به اداره‌ی آگاهی منتقل شد و تحت بازجویی قرار گرفت.

در همان بازجویی‌های اولیه مشخص شد متهم مهندس سخت افزار كامپیوتر است و در سال‌های 92 و 93 نیز دو بار به اتهام كلاهبرداری با همین روش دستگیر و زندانی شده است.

 

 اخبار حوادث  -   همشهری