اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کشور از آنفلوانزای پرندگان پاک است


مدیرکل مرکز ملی تشخیص، آزمایشگاه‌های مرجع و مطالعات کاربردی سازمان دامپزشکی کشور گفت: مرحله دوم طرح پایش و کنترل بیماری آنفلوانزای پرندگان پایان یافت و پاک بودن مزارع پرورش از این بیماری تأیید شد.

خبرگزاری صدا و سیما: عادل حقیقی در جلسه خبری امروز با اشاره به اینکه تشخیص بموقع بیماری و اقدامات سریع قرنطینه ای از مهم ترین عوامل کنترل بیماری آنفلوانزای پرندگان در چند ماه اخیر بوده است ، افزود :‌ مرحله دوم پایش بیماری آنفلوآنزا پیش از آغاز فصل پاییز در 21 روز انجام و پاک بودن کشور از این بیماری تأیید شد.

وی گفت: این مرکز برای پایش و کنترل بیماری آنفلوانزا در فصل سرد در هفت استان کشور آمادگی دارد.

مدیرکل مرکز ملی تشخیص ، آزمایشگاه های مرجع و مطالعات کاربردی سازمان دامپزشکی کشور افزود: در 5 ماه گذشته این مرکز برای کنترل وجود بیماری های احتمالی پرندگان 11 هزار و 221 نمونه گیری و آزمایش انجام داده است که نتایج آن نشان می دهد کشور به لحاظ پاک بودن از این بیماری ها در شرایط خوبی است.

حقیقی گفت: در بخش بیماری های آبزیان نیز برای کنترل بیماری وی اچ اس و جلوگیری از مصرف ماده مالاشت گرین در مراکز پرورش نیز 2789 مورد نمونه گیری و آزمایش انجام شده است.

وی افزود : در مجموع 21 هزار نمونه گیری و 31 هزار آزمایش برای تشخیص بموقع بیماری های دامی در مراکز پرورش انواع دام در 5 ماه نخست امسال انجام شده است.

مدیر کل مرکز ملی تشخیص ، آزمایشگاه های مرجع و مطالعات کاربردی سازمان دامپزشکی کشور همچنین از اجرای طرح پایش سراسری سلامت محصولات خام دامی خبر داد و گفت: این طرح به صورت سراسری در تمام نقاط کشور با همکاری آزمایشگاه های معتمد دولتی و بخش خصوصی به منظور ارتقای سلامت این محصولات اجرا می شود.

حقیقی افزود: مرکز ملی تشخیص ، آزمایشگاه های مرجع و مطالعات کاربردی سازمان دامپزشکی کشور در صورتی که در آزمایش و نمونه گیری ها، موارد آلوده را در محصولات خام دامی مشاهده کند، برای برخورد با متخلفان هیچ گونه اغماضی نخواهد داشت.

وی گفت: به محض تشخیص موارد آلوده مکان تولید محصولات ردیابی و دستور برخورد با این واحد آلوده به استان مربوط ابلاغ و پس از آن اقدامات لازم برای برخوردهای قانونی و قضایی با واحد متخلف انجام می شود.

مدیرکل مرکز ملی تشخیص ، آزمایشگاه های مرجع و مطالعات کاربردی سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر اینکه سازمان دامپزشکی برای تولید و توزیع ماده غذایی سالم تمام تلاش خود را به کار می گیرد ، افزود : این سازمان در بخش ارزیابی و اندازه گیری بقایای داروها و آنتی بیوتیک ها در گوشت مرغ و گوشت دام نیز به صورت دائمی عملیات پایش و کنترل را از دامداری ها و مرغداری ها انجام می دهد.

حقیقی گفت: برای ردیابی و ارزیابی حد غیرمجاز آنتی بیوتیک در گوشت مرغ بصورت دائمی از مرغداری ها نمونه گیری و آزمایش می شود که نتیجه این آزمایش ها  نشان می دهد اکثریت مراکز از لحاظ باقیمانده آنتی بیوتیک در حد مجاز و استاندارد قرار دارد.

وی افزود: در 5 ماه نخست امسال 639 مورد نمونه گیری و آزمایش برای تعیین حد مجاز باقیمانده های دارویی به ویژه آنتی بیوتیک انجام شده است.

مدیرکل مرکز ملی تشخیص ، آزمایشگاه های مرجع و مطالعات کاربردی سازمان دامپزشکی کشور گفت: پایش و آزمایش از نمونه ها در مراکزی که مرغدار ادعا می کند مرغ بدون آنتی بیوتیک تولید می کند، نیز در چند مرحله انجام می شود و پس از آن تأییدیه ویژه این مرکز برای تولید کننده صادر می شود.


ویدیو مرتبط :
آنفلوانزای پرندگان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پاک شدن کشور از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان



اخبار,اخبار

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: تاکنون ۳ بار گزارش پاک بودن کشور از لحاظ بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان به سازمان جهانی بهداشت دام گزارش شده و در روزهای اخیر گزارش نهایی آن به این سازمان ارسال می‌شود.

مهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با فارس گفت: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که در برخی مناطق کشور و در بین جمعیت پرندگان بومی ظهور پیدا کرده بود، هم‌اکنون رفع شده و هیچ  مشکلی از این بابت کشور را تهدید نمی‌کند.

وی افزود: تاکنون 3 بار گزارش پاک بودن کشور از لحاظ بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان به سازمان بهداشت دام (OIE) گزارش شده و تا چند روز آینده گزارش نهایی آن به این سازمان ارسال می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی با تاکید بر اینکه بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان در بین جمعیت طیور صنعتی ظاهر نشد، اظهار داشت: این بیماری در مناطق محدود و در بین جمعیت محدودی از پرندگان بومی دیده شد که در حال حاضر در این زمینه مشکل به طور کامل رفع شده است.

براساس این گزارش: بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان در چند ماه اخیر در کشورهای اطراف از جمله ترکیه شیوع یافت و با پرواز پرندگان مهاجر بیماری مذکور به چند روستای مازندران رسید.

اگرچه براساس گزارشات، شیوع این بیماری خساراتی به دست‌اندرکاران این صنعت در مازندران وارد کرد، اما  براساس بررسی‌های سازمان دامپزشکی کشور هیچ اثری از بیماری در واحدهای پرورش مرغ گوشتی و تخم‌گذار کشور دیده نشد. 


 اخبار اجتماعی  -  فارس