اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کشورهای عجیبی که از آنان کالا وارد می‌کنیم


بررسی اطلاعات گمرک ایران نشان می‌دهد که طی یک سال گذشته ایران از 137 کشور دنیا واردات داشته و به 159 کشور نیز کالا صادر کرده است.

صدای اقتصاد: در میان 137 کشوری که به ایران کالا صادر کرده اند، نام برخی کشورها خودنمایی می کند. به غیر از کشورهای صاحب صنعت نظیر چین که بیشترین واردات ایران را پوشش می دهد، برخی کشورهای گمنام نیز موفق شده اند به ایران صادرات داشته باشند.

گواتمالا، اوگاندا، السالوادور، بوتسوانا، تیمور شرقی، جیبوتی، رواندا، زیمبابوه، ماداگاسکار، ماکائو، نپال، هندوراس، مولداوی و سایر کشاورهای خارجی، عناوینی است که در لیست کشورهای صادرکننده کالا به ایران در سال گذشته قرار گرفته است.

عموم این کشورها حجم کوچکی از واردات ایران را به خود اختصاص داده اند.

میزان صادرات برخی از این کشورها به ایران در ادامه آمده است.

گواتمالا: آمارهای گمرک نشان می دهد که سال گذشته به میزان 6 هزار و 800 کیلیو گرم کالا که ارزش آن 16 هزار و 442 دلار برآورد شده است، از کشور گواتمالا کالا وارد کرده ایم. ارزش ریالی این کالاها 43 میلیون تومان بوده است.

اوگاندا: طی یک سال گذشته از کشور اوگاندا 52 هزار و 987 دلار واردات انجام شده است که ارزش ریالی آن 134 میلیون تومان بوده است. وزن کالاها یوارداتی از این کشور 63 هزار و 100 کیلیوگرم بوده است.

بوتسوانا: طبق اعلام گمرک ایران یکی از کشورهای طرف معامله با ایران طی 12 ماه سال گذشته، کشوری به نام بوتسوانا بوده است که از این کشور 776 کیلوگرم کالا به ارزش 57 هزار دلار و ارزش ریالی 146 میلیون تومان وارد شده است.

تیمور شرقی: این کشور 154 تن کالا به ارزش یک میلیون و 126 هزار دلار و ارزش ریالی 3 میلیارد و 115 میلیون تومان به ایران صادر کرده است.

جیبوتی: این کشور 4 تن کالا به ارزش 4 هزار و 774 دلار و ارزش ریالی 12 میلیون تومان به ایران ارسال کرده است.


ویدیو مرتبط :
توپ هایی که به شکل عجیبی وارد دروازه نشدند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بانک مرکزی 3.1 میلیون دلار طلب وصول شده را در اختیار دولت گذاشت تا دارو و کالا وارد کند



اخبار,اخبار اقتصادی ,بانک مرکزی

 

اخبار اقتصادی - بانک مرکزی 3.1 میلیون دلار طلب وصول شده را در اختیار دولت گذاشت تا دارو و کالا وارد کند

در حالی با واریز ششمین قسط از دارایی‌های بلوکه شده مجموع دریافتی بانک مرکزی به 3.1 میلیون دلار رسید که طبق اعلام قبلی رییس کل بانک مرکزی، دولت بنابر اراده و نیاز می تواند نسبت به هزینه کرد آن اقدام کند.

با وجود اینکه پنج قسط ابتدایی دارایی‌ها با تاخیرهای اغلب اندک به حساب بانک مرکزی واریز شده بود قسط ششم با نزدیک به 45 روز تاکنون بیشترین دیرکرد دریافت را به خود اختصاص داده است.

قسط ششم در حالی در 26 ژوئن محقق شد که از زمان سرسید قسط هفتم در 17 ژوئن حدود 10 روز گذشته و نزدیک به 22 روز دیگر به زمان پرداخت آخرین قسط در 20 ژوییه باقی مانده است.

این در حالی است که بنابر اعلام بانک مرکزی با توجه به سررسید قسط هفتم از این بدهی ها، مراتب تحت اقدام بوده و به زودی واریزمی شود.

همچنین از 550 میلیون دلار قسط اول،450 میلیون دلار دوم،550 میلیون دلار سوم، 550 میلیون دلار چهارم،450 میلیون دلار پنجم و 550 میلیون دلار قسط ششم تا کنون 3.1 میلیون دلار از مجموع 4.2 میلیون دلار توافق شده در مذاکرات ژنو برای آزاد شدن دارایی های بلوکه شده دراختیار بانک مرکزی قرار گرفته و دو قسط 550 میلیون دلاری باقی مانده هفتم و هشتم نیز طبق وعده باید تا پایان تیر ماه سال جاری تسویه شود که البته مسوولان سیاسی و اقتصادی معتقدند با اقدامات انجام شده، تمامی اقساط تا اتمام موعد مقرر به کشور وارد خواهد شد.

منابع در کجا هزینه می شود؟
اما در کنار توجه به واریز رقم 3.1 میلیون دلاری که درآینده ای نزدیک به 4.1 میلیون دلار افزایش خواهد یافت نحوه استفاده و هزینه کرد آن که منبع قابل توجهی بوده و به سختی آزاد و در اختیار کشور قرار گرفته نیز از اهمیت ویژه ای بر خوردار است. که بارها مورد سوال قرار گرفته است.

بنابر اعلام بانک مرکزی هدف از انتقال منابع با توجه به تفاهمات انجام شده در ژنو، بهره گیری برای تامین بهای کالاهای اساسی و دارویی کشور است این در حالی است که بر اساس تفاهم ژنو ، بانک مرکزی مجاز خواهد بود تا ازمنابع حاصل از صادرات نفت به صورت نامحدود برای واردات کالاهای اساسی و دارو و واردات کالاهای مورد نیازاقدام کند.

در عین حال رییس کل بانک مرکزی نیز اعلام کرد که منابع کاملا آزاد است و ما می توانیم بنا براراده و نیاز نسبت به خرید کالا ازجمله کالاهای اساسی اقدام کنیم.

به گفته سیف بخشی از این دارایی ها نیز برای تامین اسکناس مورد نیاز بازارداخلی صرف خواهد شد.

اخبار اقتصادی - ایسنا