اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کشف یک کهکشان پرنور جدید +عکس


ستاره شناسان انگلیسی یک کهکشان کوتوله فوق العاده درخشان کشف کرده اند که در کهکشان راه شیری در حال چرخش است. خبرگزاری ایرنا: ستاره شناسان انگلیسی یک کهکشان کوتوله فوق العاده درخشان کشف کرده اند که در کهکشان راه شیری در حال چرخش است.


این كهكشان كوتوله كه Crater 2 نامیده می شود در فاصله حدود 380 هزار سال نوری از زمین قرار دارد.

محققان دانشگاه كمبریج این كشف قابل توجه را از تجزیه و تحلیل تصاویر گرفته شده از تلسكوپ VLT در كوه های بلند شمال شیلی بدست آورده اند.

کشف یک کهکشان پرنور جدید +عکس

جزئیات این كهكشان تازه كشف شده و نحوه كشف آن در مقاله از در ماهنامه Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شده است.

با وجود اینكه كهكشان Crater 2 با چشم غیر مسلح دیده نمی شود اما كهكشان بزرگی است به طوریكه چهارمین كهكشان بزرگ راه شیری محسوب می شود؛ كهكشان راه شیری بیش از 30كهكشان كوچك دارد كه به دور آن می چرخند.

ستاره های كهكشان Crater 2 از زمین قابل مشاهده هستند اما این كهكشان در كل بسیار دور است و در شب قابل مشاهده نیست.

كهكشان Crater 2 تقریبا از تمامی كهكشان های در حال چرخشی كه در دهه گذشته كشف شده اند، درخشان تر است و 160 برابر بیشتر از خورشید نور ساطع می كند.


ویدیو مرتبط :
چگال ترین کهکشان های شناخته شده کشف شدند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کشف دوردست‌ترین کهکشان جهان +عکس



این منجمان کهکشانی موسوم به EGS8p7 را شناسایی کرده‌اند که بیش از 13.2 میلیارد سال عمر دارد، این در حالی است که خود جهان 13.8 میلیارد سال قدمت دارد.

تیمی از دانشمندان موسسه فناوری کالیفرنیا که سال‌ها به دنبال رصد نخستین اجسام کیهان بوده‌اند، دوردست‌ترین کهکشان جهان را شناسایی کردند. این منجمان کهکشانی موسوم به EGS8p7 را شناسایی کرده‌اند که بیش از 13.2 میلیارد سال عمر دارد، این در حالی است که خود جهان 13.8 میلیارد سال قدمت دارد.

 

اخبار,اخبار علمی,کهکشان

 
دانشمندان با استفاده از «طیف‌سنج چندجسمی برای تفحص مادون‌قرمز» (MOSFIRE) در رصدخانه W.M. Keck در هاوایی، نوعی تحلیل طیف‌نگاری را از این کهکشان برای تعیین انتقال به سرخ آن (redshift) انجام دادند. طیف‌سنج MOSFIRE نشانگرهای شیمیایی هر چیزی از ستارگان گرفته تا کهکشان‌های دوردست را در طول موج‌های نزدیک مادون‌قرمز شناسایی می‌کند.


مفهوم redshift معمولا برای اندازه‌گیری فاصله کهکشان به کار می‌رود؛ با این حال استفاده از آن برای تعیین دورترین و بنابراین قدیمی‌ترین اجسام کیهان خالی از دشواری نیست. بلافاصله پس از بیگ‌بنگ، جهان به شکل سوپی از ذرات باردار (الکترون و پروتون‌ها) و همچنین نور (فوتون‌ها) بود. اما این فوتون‌ها توسط الکترون‌های آزاد منتشر شدند. 380 هزار سال پس از بیگ‌بنگ، جهان به اندازه‌ای سرد شده بود که الکترون‌های آزاد و پروتون‌ها با یکدیگر ترکیب شدند و اتم‌های خنثی هیدروژن را تولید کردند؛ این اتم‌ها جهان را پر کردند و به نور امکان حرکت در سراسر کیهان را دادند.


سپس زمانی که جهان فقط نیم میلیارد تا یک میلیارد سال عمر داشت، نخستین کهکشان‌ها به وجود آمدند و گاز خنثی را دوباره یونیزه کردند. جهان امروز یونیزه است. کهکشانی که دانشمندان به تازگی مشاهده کرده‌اند، به طور غیرمعمولی درخشان است و احتمالا توسط جمعیتی از ستارگان بی‌نهایت داغ نیرودهی می‌شود. کهکشان EGS8p7 احتمالا دارای ویژگی‌های خاصی است که آن‌ را قادر ساخته حباب عظیمی از هیدروژن یونیزه‌شده را بسیار زودتر از کهکشان‌های دیگر تولید کند. جزئیات این دستاورد علمی در مجله Astrophysical ارائه شد.

اخبار علمی - ایسنا