اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کشف نحوه عملکرد ژن چاقی


دانشمندان آمریکایی نحوه عملکرد ژن چاقی را دریافتند.

خبرگزاری صدا و سیما: دانشمندان آمریکایی نحوه عملکرد ژن چاقی را دریافتند.

یکی از اعضای تیم پژوهشی که به این کشف نائل آمده است ، می گوید: ما دریافتیم که درکانون ارتباط ژنتیک با چاقی ، یک مبدل قرار دارد که برای کنترل اشتهای انسان  درون سلول های چربی فعالیت می کند نه درون مغز.

سوئیچ مذکور به این نحو عمل می کند که تصمیم میگیرد آیا کالری که ما از غذا دریافت می کنیم ، باید به صورت چربی در بدن ذخیره شود یا این که به صورت گرما بسوزد. همه ما این مبدل ژنتیکی  را داریم که می تواند سلول های چربی بدن را از محلی برای ذخیره انرژی به سوزاننده انرژی تبدیل کند.

این بدان معناست که ما قادر خواهیم بود با دخالت در کار ژن ها متابولیسم افراد چاق را تنظیم کنیم ، میتوانیم مشخص کنیم که آیا چاقی فرد ریشه ژنتیکی دارد و معادله چاقی فراگیر در جهان را تغییر دهیم.»


ویدیو مرتبط :
تست تلفنهای اندرویدی توسط گوگل برای کشف کندی عملکرد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گام بلند محققان در مهار چاقی با کشف ژن‌های پرخوری در دو خانواده ایرانی



اخبار,اخبار علمی,کشف ژن های پرخوری,درمان پرخوری

 

پرخورها را سرزنش نکنید، ژن‌ها مقصرند!

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر این‌که برخلاف تصور رایج مبنی بر مقصر بودن چاقها در پرخوری، وجود برخی ژن‌ها در این افراد باعث می‌شود که اراده پرهیز از خوردن از آن‌ها و امکان پیشگیری از چاقی گرفته شود، از شناسایی دو ژن‌ مرتبط با پرخوری‌ در دو خانواده ایرانی خبر داد.

یکی از اندیشگان سیاست گذاری در علوم و پژوهش‌های بنیادی در پژوهشگاه دانش های بنیادی سخن می‌گفت اظهار کرد: حداقل 75 درصد ایرانیان در معرض چاقی و سندروم متابولیک هستند که علت اصلی آن پرخوری و کم تحرکی است. از سوی دیگر 35 درصد کسانی که در ایران سکته می‌کنند سندروم متابولیک دارند. پزشکان معمولا در مواجهه با افراد چاق، آن‌ها را به خوردن کمتر تشویق و به واسطه پرخوری سرزنش می‌کنند در حالی که طبق بررسی‌های جدید، پرخوری عمدتا منشأ ژنتیکی دارد و این امید وجود دارد که با شناسایی و مهار این ژن‌ها بتوان با پدیده چاقی که منشأ بسیاری از بیماری ها و موارد مرگ و میر است، مبارزه کرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران که با همکاری گروهی از محققان در ایران و آمریکا با بررسی دو خانواده ایرانی موفق به کشف ژن‌های مرتبط با چاقی شده است، تصریح کرد: در یکی از این خانواده‌ها که ساکن فارس هستند، حدود نیمی از افراد در سنین زیر 50 سال در اثر ابتلا به سندروم متابولیک سکته کرده و فوت می‌کنند. با آزمایش خون اعضای این خانواده موفق به شناسایی یک ژن عامل پرخوری شدیم که زمینه ساز ابتلا به سندروم متابولیک و سکته است.

وی تصریح کرد:‌ با بررسی یک خانواده دیگر ایرانی با همکاری دانشگاه ییل آمریکا ژن دیگری را برای اولین بار در دنیا شناسایی کردیم که با این عارضه در ارتباط است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این‌که احتمالا 10، 12 ژن دیگر مرتبط با پرخوری نیز وجود دارد اظهار کرد: امیدواریم با شناسایی ژن‌های بیشتر در نهایت بتوانیم دارویی بسازیم که با مهار این ژن‌ها از ولع پرخوری و بروز چاقی جلوگیری کند.

 

اخبار علمی - ایسنا