اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کشف منشأ سرگیجه در انسان


محقق ایرانی دانشگاه جانز هاپکینز و همکارانش دریافتند: منشأ سرگیجه در مغز انسان نقشی مهم در قسمتی از ناخودآگاه دارد.

ایسنا: سرگیجه می‌تواند از علائم آسیب گوش میانی و یا مشکلات بینایی باشد اما در بیشتر موارد این مشکل ریشه در اختلال فرآیند مغزی تبدیل ورودی گوش میانی و تاثیر بصری چشم از ادراک آنچه می‌بینیم دارد.

در این تحقیق، پژوهشگران جانز هاپکینز، هشت فرد سالم را در اتاقی تاریک قرار دادند و آنها جهت خطوط روشن صفحه تصویر را با استفاده از چرخش به راست - چپ نشان دادند.

امیر خردمند، محقق این تحقیق و استاد مغز و اعصاب دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز اظهار کرد: مغز روش‌های شگفت‌انگیزی برای درک مکان ما در فضا دارد، اگرچه ما در مکانی تاریک، قائم و یا زاویه‌دار بایستیم و اطراف خود را نبینیم.

بعد از این مرحله افراد تحت تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال(TMS) قرار گرفتند. TMS جریان الکترومغناطیسی به قشر جداری راست مغز، قسمتی از مغز است که با پیامدهای آسیب مغزی در سکته و مشکلات تعادلی ارتباط دارد. این قسمت با ایستادن قائم نیز مرتبط است.

در این تحقیق، 600 پالس الکترومغناطیس در40 ثانیه به شرکت‌کنندگان انتقال داده‌ شد. بعد از گذشت 40 ثانیه دوم از افراد دوباره درخواست شد جهت خطوط نمایش داده شده در صفحه تصویر را مشخص کنند. گزارش هر فرد از احساس ایستادن خود دقیقا بعد از TMS تغییر کرد.

خردمند در ادامه افزود: اگر ما بتوانیم با استفاده از TMS در افراد سالم ایستادن قائم را تغییر دهیم، ممکن است با استفاده از TMS اختلال تعادل در افراد مبتلا به سرگیجه و گم‌گشتگی فضایی را با ثابت نگه‌داشتن آنان در فضا درمان کنیم.

نتایج این تحقیق در نشریه Oxford Journals Cerebral Cortex منتشر شده‌ است.


ویدیو مرتبط :
کشف بقایای یک انسان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کشف استخوان های انسان های ۳ هزار سال پیش در آمریکا



 

 

 

کشف استخوان های انسان

 

 

باستان شناسان در سواحل ایالت فلوریدا موفق به کشف استخوان هایی متعلق به انسان هایی شدند که قدمتی ۳ هزار ساله داشته است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس این اکتشاف که در منطقه ای ساحلی به نام «دلری» و در یک منطقه ساختمانی صورت گرفت، منجر به متوقف شدن پروژه ساختمانی نیز شد.

 

به گفته باستان شناسان، زمان ابتدایی این اکتشاف دسامبر ۲۰۱۰ بوده که در آن مقطع، محققان استخوان ها را متعلق به جوانان و نوجوانان یکی از قبایل باستانی آمریکا دانسته و قدمتی ۱۷۰۰ ساله را برایشان تخمین زده بودند.

 

«باب کار» از دانشگاه فلوریدای جنوبی افزود: طبق آزمایشات صورت گرفته مشخص شد که استخوان ها بیش از هزار سال در این محل مدفون مانده بودند از اینرو قدمت آن ها به ۳ هزار سال می رسید.

 

باستان شناسان امیدوارند در بررسی های آتی، اسرار تازه ای از آثار کشف شده در این منطقه را برملا سازند./خبرگزاری فارس