اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کشف فوران الکل توسط یک دنباله‌دار +عکس


محققان در تحقیقی تازه کشف کرده‌اند که دنباله‌دار لاوجوی مقادیر زیادی الکل و نوعی قند در فضا منتشر می‌کند. این مسئله بسیاری را شگفت زده کرده است.

خبرآنلاین: محققان در تحقیقی تازه کشف کرده‌اند که دنباله‌دار لاوجوی مقادیر زیادی الکل و نوعی قند در فضا منتشر می‌کند. این مسئله بسیاری را شگفت زده کرده است.

به گزارش ایندپندنت،برای نخستین بار است كه در میان دنباله‌دارها چنین مسئله‌ای كشف می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد این دنباله‌دار الكل اتانول، قند گلیکول‌آلدهید و 21 ماده ارگانیك دیگر را فوران می‌كند.

به گفته محققان در هر دقیقه چندین گالن از این مواد در فضا منتشر می‌شود.  سی/۲۰۱۴ کیو۲ (لاوجوی) یک دنباله‌دار است که در ۱۴ اوت ۲۰۱۴ توسط تری لاوجوی بوسیله تلسکوپ اشمیت-کاسگرین در صورت فلکی کشتی‌دم کشف شده است.

کشف فوران الکل توسط یک دنباله‌ دار +عکس

این دنباله دار که با رنگ تقریباً سبز می‌درخشد یک تکه بزرگ یخ و غبار است که دور خورشید می‌گردد ولی دوره تناوب بسیار طولانی در گردش به دور خورشید دارد. هر ۱۱ هزار و ۵۰۰ سال یک بار این دنباله دار یک دور به گرد خورشید می‌گردد. البته اختلال مختصری که به واسطه جاذبه سیاره‌ها در مدار این دنباله دار ایجاد می‌شود، موجب شده تا مدت گردش بعدی این دنباله دار به دور خورشید حدود ۸۰۰۰ سال طول بکشد.


ویدیو مرتبط :
سریال دنباله دار کشف حجاب از گلشیفته تا چکامه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دم‌های یک دنباله‌دار / عکس روز ناسا از کاتالینا



اخبار , اخبار علمی,دم‌های یک دنباله‌دار,تصاویر دم‌های یک دنباله‌دار

 

عکس روز ناسا به تصویری خارق‌العاده از دنباله‌دار کاتالینا اختصاص پیدا کرده است. این دنباله‌دار ۱۷ ژانویه در نزدیک‌ترین فاصله با زمین قرار می‌گیرد و با دوربین دو چشمی قابل رصد است.

این دنباله‌دار هر دو دم غباری و دم یونی را دارد و سوژ‌ه‌ای جذاب برای رصد با دوربین دوچشمی است. به همین خاطر بهترین فرصت دیدن این دنباله‌دار زیبا را از دست ندهید،‌شاید دیگر فرصتی برای دیدنش به دست نیاورید.

كاتالینا با نام رسمی C/2013 US10 دنباله‌داری است كه در ۲۰۱۳ (۱۳۹۲) در رصدهای برنامهٔ «پیمایش آسمان کاتالینا» کشف شد. این روزها ساكنان نیمكره شمالی می‌توانند با چشم مسلح این دنباله‌دار را در آسمان ببینند. اما این دنباله‌دار كه از دوردست‌های منظومه‌ شمسی آمده در ماه ژانویه در نزدیك‌ترین فاصله با زمین قرار خواهد گرفت.

 

هر چند بر خلاف پیش‌بینی‌ها كاتالینا آن قدرها هم كه انتظار می‌رفت پر نور نیست اما علاقه‌مندان به نجوم دیدن آن را از دست نمی‌دهند. پیش‌بینی شده که در ۱۷ ژانویه(۲۷ دی) بهترین زمان برای دیدن این دنباله‌دار  باشد؛زمانی كه به فاصله 100 میلیون كیلومتری از زمین می‌رسد.

 

شاید این فاصله زیاد به نظر بیاید، اما برای یك ستاره دنباله‌دار فاصله نزدیكی است. زمانی كه دنباله‌دار به نزدیك‌ترین فاصله‌اش تا زمین برسد، دور شدن از زمین را آغاز كرده و به تدریج و با سرعت دورخواهد شد از این رو دیدن آن دشوارتر می‌شود.

 

اخبار علمی - خبرآنلاین