اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کشف فرایندی که منجر به متاستاز سرطان پروستات می شود



اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,سرطان

محققان مرکز سرطان VCU Massey عملکرد جدیدی را برای ژن PLK۱‌ کشف کرده اند که کمک کردن به متاستاز سلول های سرطان پروستات است.

به گزارش مهر، محققان عملکرد جدیدی برای کمک کردن به متاستاز سلول های سرطان پروستات کشف کرده اند که این مکانیسم اهداف بالقوه جدیدی را برای درمان سرطان معرفی می کند و اطلاعات قبلی در مورد نقش PLK۱ در رشد و پیشرفت سرطان را به چالش می کشد.

مطالعات پیش درمانگاهی برای اولین بار نشان داده است که PLK۱ مهاجرت سلول های سرطان پروستات را با القای فرایندی که آن را اصطلاحا گذار اپی تلیال- مزانشیمال(EMT) می نامند افزایش می دهد.

گذار اپی تلیال- مزانشیمال فرایند زیستی است که به موجب آن سلول های اپی تلیالی تبدیل به سلول های بنیادی مزانشیمی می شوند که می توانند در سرتاسر بدن مهاجرت کنند و به طیف وسیعی از سلول ها تمایز یابند.

اما در این مطالعه محققان باوری قدیمی که تاکید می کرد  که PLK۱‌نقش مهمی در میتوز و شروع رشد سرطان دارد را به چالش کشیده اند. آن ها نشان داده اند که PLK۱ منجر به مهاجرت سلول های اپی تلیالی طبیعی پروستات و سلول های سرطان پروستات به روش هایی کاملا متفاوت می شود.

در مطالعات پیش درمانگاهی با استفاده از رده های سلولی سرطان پروستات انسانی، محققان نشان دادند که بیان PLK۱ افزایش یافته منجر به فعال شدن انکوژنی به نام c-RAF‌ می شود که پیش از این نقش آن در تنظیم رشد و تقسیم سلولی شناسایی شده بود.

با این حال، به نظر می رسد که c-RAF  منجر به فعال سازی مسیر MAPK می شود که عملکردهای سلولی مانند تکثیر، بیان ژن، تمایز و تقسیم سلولی و آپوپتوز را تنظیم می کند. محققان نشان دادند که سیگنالینگ MAPK تشدید شده مسئول القای EMT‌ و تحریک متاستاز سلول های سرطان پروستات است. این یافته ها می تواند اثر معناداری روی ایجاد مهار کننده های PLK۱ برای درمان سرطان پروستات پیشرفته داشته باشد.

 


ویدیو مرتبط :
کشف تازه در باره سرطان پروستات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پادتن درمان سرطان پروستات کشف شد



 

پادتن درمان سرطان پروستات

 

 

دانشمندان پادتنی را کشف کرده اند که سلول های سرطان پروستات را به دام انداخته و این بیماری مهلک را حتی در مراحل پیشرفته از بین می برد.

 


پادتن F۷۷ می تواند به آسانی به سلول و بافت های سرطانی پروستات متصل شده و بافت های سرطانی را از بین ببرد.

 


نتایج پژوهش های دانشگاه پنسیلوانیا در مجموعه مقالات فرهنگستان ملی علوم آمریکا منتشر شده است.

 


در حالی که این پادتن سلولهای سرطانی پروستات را هدف قرار داده و آنها را از بین می برد، کاری با بافت های سالم و حتی بافت های سرطانی در دیگر نقاط بدن از جمله روده بزرگ، کلیه، لوزالمعده، ریه، پوست، گردن رحم یا مثانه ندارد.

 


به گفته این پژوهشگران این پادتن قابلیت های امیدوار کننده ای برای تشخیص و درمان سرطان پروستات بویژه سرطان پروستات فراگستر مستقل از اندروژن دارد که اغلب تا استخوانها شیوع یافته و درمان آن به دشواری انجام می پذیرد.

 


بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی سرطان پروستات دومین سرطان شایع در بین مردان است و سالانه حدود نیم میلیون مرد در سراسر جهان بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دهند.